niet nagevelijk lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
intermetzo
Berichten: 38
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: hilversum

niet nagevelijk lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 22:17

ik rij nu al ongeveer een half jaar op een 26 jarige kwpn ruin alleen het probleem is is dat ik bijna altijd met slof moet rijden als ik niet met een paard wil lopen dat met z'n hoofd in de wolken loopt.
als ik zonder slof rij gebeurt dat dus en krijg ik hem heel moeilijk naar beneden zelf vind ik met slof rijden heel zielig maar als ik lekker wil rijden dan zal dat wel moeten heeft iemand misschien tips?

groetjes carlijn


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:51

aangezien je paard al zo oud is en ie waarschijnlijk altijd met de slof gereden. dan moet ie wel laag lopen met z'n koppie.

doe je hem af, dan weet ie donders goed dat ie z'n hoofd omhoog kan brengen.

je zal heel veel tijd nodig hebben en geduld om hem zonder slof netjes naar beneden te rijden.

wat doet ie als je de slof niet aanspant?
want een slof da's iets heel gevaarlijks om mee te rijden. wil ie niet naar beneden, kan je hem dwingen, of ie dan los en soepel loopt is dan een andere vraag.

er zijn al heel veel topics over de slof, mss dat je eens in de zoekfunctie moet gaan kijken?

ik zie ook dat je nieuw bent!
veel bokt-plezier => let op, dit virus gaat nooit meer over, je hebt er buiten paardrijden, een verslaving bij nou!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:13

Denk erom dat een paard van die leeftijd waarschijnlijk behoorlijk stijf is. Het kan heel goed zijn dat het paard letterlijk niet meer KAN nageven! Als je dan een slof gebruikt kan je dus een heleboel vernielen!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:17

Wat ik zou doen bij een paard van die leeftijd: gewoon lekker zonder slof voorwaarts rijden. Als hij eenmaal ontspannen is en niet meer stijf komt hij vanzelf wel naar beneden.
Dat zal soms lukken (ook al is het na drie kwartier) en een andere keer niet. Lijkt mij helemaal niet zo erg als hij gewoon fijn met zn kop de lucht in loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:27

kattebeest schreef:
aangezien je paard al zo oud is en ie waarschijnlijk altijd met de slof gereden.


Of dit paardje van 26 jaar heeft last van zijn rug. En daar zou ik niet vreemd van op staan te kijken ivm zijn leeftijd. Door met slof te gaan rijden is de kans groot dat je het probleem iedere dag een beetje erger maakt.
Dat kun je makkelijk controleren. Als je paard na hij rijden met de slof makkelijker naar beneden komt zonder een slof dan ben je op de goede weg. Als hij geleidelijk in de tijd, steeds moeilijker wordt in het naar beneden rijden, dan ben je dit paard langzaam de vernieling in aan het helpen.

Dan nog een andere vraag;
- is nageeflijk lopen hetzelde als met zijn hoofd naar beneden lopen?
- waarom moet dit paard nageeflijk lopen?

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:39

Niet nagefelijk willen lopen heeft heel vaak een lichamelijke oorzaak.
En dan zou dat eerst opgelost moeten worden, voordat je rijtechenisch gezien verder kan.
Alleen vraag ik me op zo'n leeftijd af of je niet beter een stapje terug kan doen. Alles wordt natuurlijk stijfer en strammer. waarschijnlijk is het gewoon ouderdom en kan hij bepaalde dingen niet meer.

Heeft het nog zin om er "dressuurmatig" mee aan de slag te gaan? Is dat eerlijk tegenover het paard? Kan je niet gewoon bij wat buiternritjes maken, zolang hij dat nog aan kan?

Misschien kunnen jullie op zo'n manier veel meer plezier aan elkaar beleven.


gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:19

Met gamble heb ik het zelfde probleem alleen rijden we hem niet met slof, volgens de DA en de instr. hebben we een heleboel jaren nodig om hem soepel te krijgen. Toch heb ik nu de martingaal eraf gehaald en gaan we gewoon aan het werk. En heeeel langzaam wil hij wel eens zakken met zijn hoofd, zit hij tegen nageeflijkheid aan. Al is het maar een paar passen en die gaan we uitbouwen. Gamble is 16 dus ook voor hem geen makkelijke taak om ontspannen te gaan lopen.

Fitza von Westerau en Wikelina

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:48

hoe ouder de pony hoe moeilijker het is om hem/haar nageeflijk te laten lopen. vooral bij een oud paard zou ik dat lekker laten zitten,dat krijg je dr toch niet meer in. het is vaak een lichamelijk probleem waardoor het paard iets niet wil of kan, maar het kan ook voor een deel tussen de oren zitten

zo hard gevochten om bij ons te blijven...yusta ik mis je
01-09-92 SHY YUSTA 26-08-06

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:21

Gisteren tot blijdschap van mijn instr. ("Hij doet het") Gamble kleine stukjes nageeflijk kunnen rijden. Wel probeert hij er iedere keer er onderuit te komen door met zijn hoofd te schudden. Blijft wel een moeilijk verhaal hoor dat alleen met hard werken van mij en Gamble lukt. Maar ik ben er erg blij mee, hopelijk doet 4 weken wei hem goed en kunnen we na de vakantie lekker verder.
Groetjes Desiree.

Fitza von Westerau en Wikelina

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:23

Paard is van een andere dame, carlijn rijd deze een paar keer per week bij. Ken het dier niet, maar ik denk wel dat dit van de eigenaar zelf moet. Weet hoe die rijd, dus kijk er niet van op dat het paard zonder slof niet meer te rijden is.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:58

Spreekt wel een klein beetje tegen met wat je hier schrijft, vind je niet?

[VMR] Hoe oud is jouw "oude"paard dat nog bereden wordt?

intermetzo schreef:
mijn verzorg paard van 26 ziet het niet echt zitten om op 62 jarige leeftijd een beetje in de wei te staan hahah ik rij nu nog op m niveau dus...... het is een kwpn ruin ik denkt tot zeker begin 30 kan ik hem nog makkelijk uitbrengen haha


Geeft verder niet hoor Lachen
Sluit me aan bij wat hier boven geschreven is, staan een aantal nuttige dingen!

Krijg je netjes les? Misschien dat je daar ook vooruitgang mee kunt boeken.

Nulla tenaci invia est via

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 09:30

Een stijf paard moet je eerst weer soepel zien te krijgen om er lekker mee te kunnen rijden. Nou ja het is hierboven eigenlijk allemaal al gezegd. Maar laat dat paardje eens rustig over balkjes lopen, daar worden ze vaak weer soepel van. Nou is het paardje natuurlijk al op leeftijd dus zal het in theorie wat langer duren(ook nog eens afhankelijk van hoe stijf het dier is) maar het zal het paardje hoe dan ook goed doen.
In ieder geval veel succes. Wij hebben ook een pony van 29 die nog veel gebruikt wordt, je kan zien dat het haar goed doet.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:05

ik heb sinds kort een eigen pony die net 12 jaar is geworden heeft bijna 1 jaar op stal gestaan,die wou ook niet na geven maaar ik heb sinds kort les en die instructice zei dat ik een kleiner maat hoofstel moest kopen toevallig had ik er nog 1 liggen Tong uitsteken ik geprobeerd en jah me pony geeft na

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:36

Dat lijkt me erg vreemd...waarschijnlijk komt het gewoon door de les of het lijkt dat het diertje nu nagevelijk is op de dwang van het kleine strakke hoofstel. Dit is dus niet de manier, lijkt mij

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

_Lon_
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: venlo! (blerick)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:50

het zou inderdaad kunnen door de leeftijd van het paard dat hij beetje stijf is in de rug en nek...dat het hem bv. een beetje pijn doet als hij zo omlaag moet lopen, met een slof rijden kan een oplossing zijn maar dan word het paard tog gedwongen, je zou ook een stoot-teugel kunnen gebruiken, je moet het paard dan zelf omlaag rijden, maar het paard heeft wel de kans om het hoofd in de lucht te gooien, alleen krijgt ie dan..de naam zegt het al: een stoot waardoor hij tog langzaam aan omlaag wil gaan komen, je zou ook met een ander bit kunnen gaan rijden zelfs dat heeft al effect? (bij mij heeft het geholpen)ik had een stang..is scherper in de mond en dus reageert het paard beter. je mag hier niet mee op concour rijden alleen in het z en m volgens mij... k hoop dat het je gaat lukken!!! *LOL*

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:42

Ik zou persoonlijk de slof er af halen, omdat het voor zo ver ik het uit je verhaal kan opmaken, niet echt veel nut heeft! Als je met slof hebt gereden, moet dat wel resultaat hebben, en moet het paard daarna ook zonder slof lekker nagevelijk lopen!
Ik zo het dus zonder slof oplossen, en eerst medische redenen uitsluiten voor je er andere hulpteugels/bitten in gaat hangen!
Succes ermee!

(L)

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:53

Carlijn, wie rij je dan? Kyros ofzo?
Groetjes van Sarah

geen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers