Bokken en steigeren, maar waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Bokken en steigeren, maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 10:15

Ik ben gister van Stella afgevallen. Ik weet niet waarom, maar ze begon ineens te bokken en te steigenen. Dan doet ze haar hoofd tussen haar benen en maakt ze haar rug bol, net zo'n rodeostier! Dan is er echt geen houden aan.

Ik heb haar rug en mond gecontroleerd en gekeken of het zadel goed lag, maar ik kon niets vreemds ontdekken. Toen ben ik er weer opgestapt, en was er niets aan de hand. Ze was alleen wat schrikkerig in een hoek, waar de omheinig van de bak weg was en een graafmachine stond waar we al 1000 keer gewoon langs waren gelopen.

Na een half uur gereden te hebben, heb ik er iemand bijgehaald. Ik wilde uit de bak zo de wei instappen. Toen diegene haar vasthield, begon ze weer te springen. We kregen haar rustig, en daarna heeft ze niets meer gedaan. Ik weet nu niet waarom ze dit deed, en dat zit me behoorlijk dwars. Iemand suggesties??

Ze was trouwens wel extra aanhankelijk na die tijd, alsof ze wilde zeggen dat het haar speet.
Ook nadat ik van haar rug af was sprong ze nog een half rondje als een idiote stier door de bak.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:32

Misschien was ze flink hengstig?

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:48

Misschien is ze op een gevoelige plaats door een gemeen steekbeest gestoken??
Dolle vijf minuten??
Toch geschrokken?? Een paard kan 1000x keer langs iets eng lopen en de 1001x schrikken.

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:48

Misschien is ze op een gevoelige plaats door een gemeen steekbeest gestoken??
Dolle vijf minuten??
Toch geschrokken?? Een paard kan 1000x keer langs iets eng lopen en de 1001x schrikken.

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:49

hoi,
ik heb wel vaker gehoord dat sommige paarden helemaal gek worden als ze bijv een horzel op zich hebben. Je zal t waarschijnlijk niet meer weten maar was ze voor dat ze begon heel erg met d'r staart aan t zwaaien en aan t stampen om een beest weg te krijgen.Je hoort wel vaker dat paarden er vandoor gaan of zoiets als ze zo'n beest op zich hebben....

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 11:10

Ik denk niet dat het door een horzel ofzo kwam. Ze heeft wel vaker last van horzels, maar dan schut ze een keer en zijn ze weg. Ik had haar trouwens voor het rijden ingespoten met vliegenspul, en heb sinds dien geen vlieg meer gezien.

Volgens mij is ze ook niet hengstig. Ik denk eerder dat het een schrikreactie was. Maar als een paard schrikt, rent het weg of blieft het staan, maar het gaat toch niet bokken en steigeren?

Een andere mogelijkheid: zadeldrang. Dat bedacht ik me net. Als ik met het zaden aankom, draait ze altijd weg. Als ik dan tegen haar zeg dat ze stil moet staan is het goed. Zodra ik wil aansingelen, verstijft ze even helemaal. Ik stop dan met trekken, wacht even, en ga dan pas weer door.
Toen ze begon te springen had ik wel net mijn zadel gechtgeschoven. Misschien dat er toch een velletje dubbel heeft gezeten? Zouden ze dat zo reageren?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:24

hmm misschien zat inderdaad ff iets niet lekker bij het zadel? maar misschien had ze ook wel gewoon ff zijn dolle 5 minuten, reageerde ze dorodat ze het de hele dag onwijs warm heeft gehad enz... als het nog een paar keer gebeurd zou ik haar even laten nakijken of ze toch niet wat heeft...
maar elk paard bokt wel eens Lachen

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 11:57

Waterkippie schreef:
maar elk paard bokt wel eens Lachen

Daar heb je gelijk in, alleen was het bij Stella al bijna een jaar geleden dat ze voor het laatst bokte met iemand op haar rug.

Ik hou het wel even in de gaten. Ben benieuwd hoe het vanavond gaat!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:58

Stella is echt een zusje van Duncan Knipoog .

Duncan heeft dus precies hetzelfde bij mij gedaan. Hij bokt nooit, maar toen ik hem een nieuw zadel op deed en opsteeg heb ik echt gerodeood ( Verward ). Mijn instructrice had nooit gedacht dat een koudbloed zo kon bokken Haha! , ik bleef gelukkig hangen en kon hem stilzetten tegen het hek, eraf gesprongen , ander zadel erop en niks meer aan de hand.

Nu snap ik dat jij geen ander zadel op Stella hebt gegooid, maar ik zou toch maar even het zadel nakijken als ik jou was. Kun je er zelf niks aan ontdekken, laat dan een kenner er naar kijken.

Oh ja, Duncan reageerde daarna ook het zelfde als Stella, bijna alsof ze sorry zeggen Lovers .

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 20:12

STELLAlover"]
[quote="Waterkippie schreef:
maar elk paard bokt wel eens Lachen

Daar heb je gelijk in, alleen was het bij Stella al bijna een jaar geleden dat ze voor het laatst bokte met iemand op haar rug.
[/quote]

Maar volgens mij niet zo! Wel eens een vreugde bokje ofzo maar dit klinkt meer alsof ze ergens last van heeft, misschien is ze een beetje gevoelig in haar rug als je met zadel op haar zit of als je op een bepaalde manier zit of een bepaalde oefening doet? Of misschien heeft ze ergens anders wel last van iets. Jamy had dat iig wel, die liep dan onregelmatig als ik reed, maar zodra ik eraf ging liep ze weer normaal, ook was ze erg schrikkerig en rennerig ervan. Nu ik een nieuw zadel heb heeft ze dat nooit meer gedaan.
Ik hoop iig voor je dat het niks ernstigs is! Lachen