niet western rijden met een westernpaard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
juval

Berichten: 13171
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

niet western rijden met een westernpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 22:03

een paar dagen geleden zag ik de topic over western rijden met een niet westernpaard, dat wilde ik nu even omdraaien.
Ik ben me een beetje aan het oriƫnteren op de paardenmarkt en merk dat ik steeds weer bij qh of paints uitkom. Het uiterlijk en het karakter spreekt me gewoon heel erg aan.
Ik ben (nog) geen westernruiter, maar het lijkt me wel heel leuk om te proberen.

Maar ik wil ook gewoon lekker recreatief en evt (engels)dressuur en springen met mijn evt volgende paardje doen, evt zelfs wedstrijdjes, en om het helemaal gek Tong uitsteken te maken lijkt het me ook wel leuk als-ie ook voor de wagen kan. Ik wil gewoon heel veelzijdig met de paardensport omgaan.
Denken jullie dat een quarter of paint hiervoor geschikt zijn.

Ik bedoel eigenlijk, kan ik de ene dag western rijden en de volgende springen (dus ook met verschillende zadels) of zou het paard dan te veel in verwarring raken.
Wat doen jullie met je paarden, alleen maar western of ook nog andere dingen?


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:05

Het kan wel, maar wordt dan wel 'n beetje duur om daarvoor een Paint of Quarter aan te schaffen Knipoog Bij Trail moet je soms ook 'n klein sprongetje maken Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Kais op 13-07-03 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:06

Mijn vriendin heeft op haar westerngereden quarter met glans door een M1-proef gereden (winstpunt!). Verder wordt in de VS voor zover ik weet ook gewoon dressuur gereden met quarterhorses. Het zijn heel veelzijdige paarden. Maar in Nederland is het wel duur om puur voor dressuur of springen een QH aan te schaffen. De prijzen voor een goede quater liggen veel hoger dan die voor een goede kwpn-er...

juval

Berichten: 13171
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 22:12

ik heb nog geen idee van de prijzen die voor qh of paints gevraagd worden.
Als ik serieus ga zoeken hoef ik waarschijnlijk toch niet zo'n jong beessie, een jaar of 12 maximum, en een ruin. Dus misschien valt het dan nog mee, hij hoeft voor mij ook niet supergoed in de wedstrijden te hebben gelopen. Het gaat me nu nog voornamelijk om het uiterlijk en karakter.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:15

Mijn Quarter wordt voornamelijk western gereden. Het afgelopen jaar echter heeft mijn dochter van nu 12 jaar haar in de lessen gereden op de manege en prive les thuis, dressuurmatig. Nu is zij dus nog heel jong dus het blijft voornamelijk bij de basis. Vanaf januari heeft ze haar wekelijks in een springles gereden. In het begin weigerde ze (het paard) bijna alles, nu springt ze alles. De eerste wedstrijd werden ze direkt al uitgebeld na 3 weigeringen, de laatste keer gingen ze zo hard dat ze bijna niet meer te houden was, ze vond het geweldig al die rare hindernissen en weigerde niets meer! Ik was heel trots op haar (en op mijn kind natuurlijk ook wel). Ik heb er nu zelf ook veel profijt van in het bos, ik rijd gewoon met een westernzadel en spring alle boomstammen die ik kan vinden.
Een paar jaar geleden is ze beleerd voor de wagen, ging ook goed alleen vinden we dat zelf achteraf niet zo leuk als we dachten.
Quarters zijn zeer veelzijdige paarden. Hier in Nederland wordt er volgens mij veel minder mee gedaan dan in de USA. Daar hebben ze zelfs Trail-wedstrijden, te vergelijken met een combinatie van endurance en trailhindernissen. Dat zou echt wat voor mij zijn!

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:15

De Quarter heeft niet voor niets de naam het veelzijdigste paard te zijn Lachen. Natuurlijk moet je dan niet een model hebben wat specifiek gefokt is voor een bepaalde richting Knipoog maar meer een 'allrounder'.

Zolang je niet verwacht heel hoog te eindigen in welke tak van sport dan ook zou ik geen bezwaar zien waarom je niet alles zou kunnen proberen te doen.

Verkijk je alleen niet teveel op die 'coole' karakters, er zitten ook genoeg 'gekke gebakjes' tussen Haha! .

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:24

Sugarmiss schreef:

Verkijk je alleen niet teveel op die 'coole' karakters, er zitten ook genoeg 'gekke gebakjes' tussen Haha! .


Zo eentje heb ik dus een paar jaar onder mijn kont gehad Haha! , best leuk als het dan toch nog lukt om haar eronder te krijgen, dat ze toch uiteindelijk lekker ontspannen kan joggen, enzo.

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:27

Als je jaren geduld hebt wel ja, niet veel mensen hebben dat. Lachen

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:36

Sugarmiss schreef:
Als je jaren geduld hebt wel ja, niet veel mensen hebben dat. Lachen


Het was ook geen pretje, en mijn geduld was soms ook weleens op...
Ik kon dit paard kopen, maar daar had ik geen zin in, ik vond het veel te duur, was een goede fokmerrie, en alle reining-knoppen zaten erop, maar zo'n stress-kip. (ddar heb ik geen 14.000 gulden voor over..uhm, dat heb ik niet eens) Dat zou ik niet volgehouden hebben, zie die knoppen maar te vinden zonder dat ze in de stress schiet...het is uiteindelijk wel gelukt, toen werd ze verkocht aan iemand anders. Die heeft haar kapot gereden.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:21

Het kan zeker maar er zal niet altijd positief gereageerd worden. Met pride rijd ik engels en western maar ik krijg eigenlijk meer negatieve reakties dan positieve. (hij is overigens een amerikaanse/nederlandse appie) En gezien zijn lichaamsbouw zal het vanaf de M zeer moeilijk worden, dan komt hij echt te kort. Maar voorlopig vind ik het een prima alternatief om wedstrijdervaring op te doen. En ik ben van mening dat als je een paard goed aan de hulpen hebt je hem in elke gewenste houding kunt rijden. En dan niet de ene dag dit en de andere dag dat, nee binnen 15 sec zeg maar Lachen Dus of het nou opgericht is of horizontaal, als je paard goed getraind is is dat gewoon mogelijk imo. (wil zeker niet zeggen dat ik dat al voor elkaar heb maar ik streef er wel naar) Verder doen wij ook van alles, springen, crossen, vrijheidsdressuur, freestyle noem het maar op. Waarom niet?

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 07:59

[quote="juval"] en om het helemaal gek te maken lijkt het me ook wel leuk als-ie ook voor de wagen kan [/quote]

In de USA heb je ook pleasure driving, dus een quarter voor de kar is geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:07

Een quarter is een aardig veelzijdig paardje, dus waarom zou je d'r per se western mee moeten rijden? Ze zijn eigenlijk bijna net zo goed als een Fjord Haha!

juval

Berichten: 13171
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 09:10

cornelie schreef:
Het kan zeker maar er zal niet altijd positief gereageerd worden. Met pride rijd ik engels en western maar ik krijg eigenlijk meer negatieve reakties dan positieve

Verder doen wij ook van alles, springen, crossen, vrijheidsdressuur, freestyle noem het maar op. Waarom niet?


Waarom krijg je negatieve reacties? en krijg je die reacties van de westernruiters of de 'Engelse' ruiters?

Ik denk niet dat ik me daar veel van zou aantrekken. Als ik maar lol heb met mn paardje daar gaat het om. En ik heb ook niet echt de ambitie om heel ver in de wedstrijdsport te komen.

Die negatieve reacties kreeg ik vroeger ook al toen ik met mijn pony ging mennen, toen vonden ze het maar raar bij de vereniging waar ik toen was aangesloten..... pas toen ze doorkregen dat het heel goed ging en ik een aantal provinciale titels binnensleepte namen ze het mennen ook een beetje serieus.

Ik ben het dus helemaal met jouw stijl eens! zo wil ik het ook.
*LOL*


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:18

Die negatieve reacties kreeg ik ook toen ik met mijn KWPN-er (dressuur) ook ging western rijden. Ik moet zeggen dat de reacties vooral van de engelse ruiters kwamen. Inmiddels is iedereen eraan gewend dat B'elanna ook regelmatig met een westernzadel rondloopt. Sinds ik prijsjes win bij Western en Dressuur en Lanna van het westernrijden op een hand ook in de dressuur beduidend beter is gaan lopen (ze loop beter tussen de teugels en is meer/makkelijker aan het been) beginnen steeds meer mensen me te vragen hoe dat werkt dat western rijden.

Verder rij ik freestyle met B'elanna (ik ben gestart met Parelli 7 games). Sinds ik Lanna kan rijden met alleen een carotstick raken ook steeds meer mensen geinteresseerd in Natural Horsemanship. Het enige dat ik altijd heb gedaan is niet boos worden, maar geduldig weer uitleggen wat ik aan het doen was en waarom. Het helpt op den duur. En het kweekt meer begrip tussen de verschillende disciplines. En dat is altijd goed, want ik ben ervan overtuigd dat er wederzijds veel van elkaar te leren valt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:43

Hoi, ik ben er in elk geval wel trots op dat mijn paard door die afwisseling nog steeds een vrolijk paard is en nog steeds groeiende.
Ik kan alleen maar vanuit mijn eigen situatie spreken dus misschien dat het met een quarter wel wat anders is. Ik heb een appaloosa met een bescheiden blanketje maar dat is dus toch iets aparts blijkbaar.... Negatieve reakties krijg ik van western en engelse ruiters. (behalve van flying high, zij steunt mij altijd, wat ik ook doe Lachen ) Van de westernruiters krijg ik vaak voor mijn voeten geslingerd dat ik weer 'zo'n ruiter' ben die achteraf ziet dat western te moeilijk is en dan maar weer engels ga rijden. En dat ik niet kan kiezen (moet dat dan? ) en ga zo maar door. Mijn eerste rijles bij de rijvereniging hier was ook niet echt leuk. Ik kreeg eerst de vraag wat ik in hemelsnaam kwam doen met een westernpaard en als er iemand langsreed werd er eens wat gefluisterd etc. Ook op wedstrijden werd ik soms gewoon overhoop gereden en kreeg ik vaak commentaar. Ook van jury's, sommigen keken niet eens naar de proef. Uiteraard was er af en toe ook wel iemand die het juist wel leuk vond. Wat mensen ook vaak goedbedoeld zeggen is: o, ik heb thuis nog een westernzadel, zou hem ook leuk staan. Lachen En voor wat betreft het uitblinken in 1 onderdeel: moet dat dan? Ik moet er niet aan denken om me alleen op de reining te richten oid, lijkt me saai en voor het paard ook niet leuk. Ik vind het prima hoor om allround te zijn en daar titels in te winnen Knipoog Het is trouwens wel grappig om te merken dat als mensen 'hoger' zijn qua rijden er minder commentaar is. Ik heb een tijdje gelest bij een prix st george amazone die bij Alice Naber op stal staat. Maar zij vond het juist leuk en ook alice kwam toch af en toe geinteresseerd kijken. En zij vroegen ook op hun beurt weer op een normale manier naar het western, onderdelen e.d. Officieel sta ik ook nog op de wachtlijst voor een 3-daagse training bij tineke bartels. Ik schreef haar toen dat ik een am. appie heb en of dat een bezwaar was. Nee, dat vond ze juist leuk want die had ze nog niet gehad. En ze vond ons enthousiasme belangrijker dan het paard zelf. En aan elk paard valt nog wel wat te verbeteren. Mijn streven is, vanuit praktisch oogpunt, om voortaan in de winter dressuurwedstrijden te rijden en in de zomer westernwedstrijden. Ik moet helaas altijd alleen naar wedstrijden en westernwedstrijden zijn minimaal 1,5 uur rijden bij mij vandaan. In de winter vind ik dit gewoon geen prettig idee en omdat ik wel graag wedstrijden wil rijden ga ik dan liever naar een dressuurwedstrijd die maar 15 minuutjes rijden is Knipoog Endurance wil ik ook zeker nog gaan doen. Dus kort gezegd: doe gewoon wat je leuk vind. Als jij dressuur wilt gaan rijden, gewoon lekker doen!! Wil je western gaan rijden, wie houdt je tegen? Als je het allebei wilt doen, prima toch, het is toch jouw paard en jouw hobby? Als je er maar lol in hebt Lachen

cowgirl1
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:48

ga j het paard dan niet verwarren word ie dan niet eigenwijs als je eerst de teugels vashoud en ze dan weer heel erg los????
ik weet het niet hoor maar doe idd gewoon wat je wil.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:55

Ook dat ligt er helemaal aan hoe je rijdt. En eigenwijs is ie al dus dat hoeft hij niet meer te worden Knipoog Bovendien is het bij de appies niet gewenst als je met snaffle rijdt om boogjes in je teugels te hebben. En bij de dressuur is het ook niet gewenst om met strakke teugels rond te crossen. Shanks werken van zichzelf al anders en er ontstaat ook een andere druk. Daardoor ontstaat er door het gewicht van de teugels etc van nature al een zeer lichte aanleuning. (tenminste, als je voorbereiding goed is geweest) Hoe het zit als je met stang en trens dressuur wilt gaan rijden weet ik niet, maar dan ben je al voorbijj de basissport en rijd je prix st george of hoger. Bij de Z2 dressuur mag je nog gewoon met een enkele trens rijden.

juval

Berichten: 13171
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 11:30

Kais schreef:
Het kan wel, maar wordt dan wel 'n beetje duur om daarvoor een Paint of Quarter aan te schaffen Knipoog Bij Trail moet je soms ook 'n klein sprongetje maken Tong uitsteken


en waar praten we dan ongeveer over? ik heb nog geen idee hoor.
Ik denk dat ik op zoek ga naar een qh of paint, niet te jong tussen de 8 en 12. Bloedlijnen zeggen me niet veel, maakt me dus niet uit. Een ruin. ca. 1.60m. verkeers- en trailermak. Wel western gereden, maar hoeft niet veel gepresteerd te hebben in de wedstrijden. Wat zou ik daar dan ongeveer voor kwijt zijn??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:32


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:36

juval"]
[quote="Kais schreef:
Het kan wel, maar wordt dan wel 'n beetje duur om daarvoor een Paint of Quarter aan te schaffen Knipoog Bij Trail moet je soms ook 'n klein sprongetje maken Tong uitsteken


en waar praten we dan ongeveer over? ik heb nog geen idee hoor.
Ik denk dat ik op zoek ga naar een qh of paint, niet te jong tussen de 8 en 12. Bloedlijnen zeggen me niet veel, maakt me dus niet uit. Een ruin. ca. 1.60m. verkeers- en trailermak. Wel western gereden, maar hoeft niet veel gepresteerd te hebben in de wedstrijden. Wat zou ik daar dan ongeveer voor kwijt zijn??
[/quote]

Een hindernis mag niet hoger zijn dan 45 cm, je mag geloof ik ook van je paard afstappen en de hindernis nemen, maar dat scheelt punten.
Ik denk dat een quarter die jij zoekt en niet kapot gereden is vanaf EUR5.000,- te koop is.
Deze vond ik op marktplaats:

http://www.marktplaats.nl/markt/dieren/ ... 33121.htm?

http://www.marktplaats.nl/markt/dieren/ ... 33082.htm?

It never eats, it never sleeps, it never stops...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Destinietje en 41 bezoekers