Wat te doen om een dikke vacht te voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 10:18

Het onderwerp van het seizoen: winter vacht hoe voorkomen we die.

Bij mijn vorige paard heb ik meer voeren geprobeerd, vroeg dekens op gooien. Hielp niet echt, nou behalve als hij weer eens kreupel of ziek was, dan maakte de dikke vacht niet uit, was dan zelfs prettig..... Maar laatste winter heb ik hem vier keer geschoren......

Hoe voorkom ik dat bij mijn nieuwe paard. Hoe doen jullie dat, voorkomen dat de vacht te dik wordt. Nu al een dun dekentje op doen of juist niet, meer voeren, enz.....

irisjenson
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:21

Ik zou als het echt koud wordt een deken opdoen, en misschien lijnzaadolie gebruiken, zodat hij wat beter door zijn vacht heen komt!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:22

Bij de meeste paarden helpt het wel als je in oktober/november als het rond de 10 graden komt een dek op te leggen. En als het dan kouder wordt, naar het vriespunt, kun je weer een dikker dek er op leggen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:25

Ieder paard is anders en heeft een andere vacht.
Dus je hebt kans dat je nieuwe paard niet zo´n dikke vacht krijgt. Wat je wel kan doen is lijnzaad voeren en knoflook maar dan moet je wel nu beginnen Verward .

Zodra het onder de 15 graden gaat gaat er bij mij een deken op. Ik scheer hem wel in de winter en geef en Vitamine E, Selenium en Lysine.
Hij krijgt een redelijke dikke vacht maar omdat ik spring komt hij vaak nat uit de ring en dan ben ik bang voor tocht die door de gang gaat. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:38

Ik ben een vreselijke dekenmuts. Dagtemperatuur onder de 16 graden? Dekje op. Nachttemperatuur onder de 11 graden? Op stal die hap. Regen? Regendek op.
Verder borstel ik niet al te veel (omdat ik ze zo lang mogelijk buiten hou).
Onze paarden hebben nog een heerlijk dun vachtje (zelfs de Fjord, terwijl de anderen alweer "berig" beginnen te worden.
Oh ja, ik voer nu ook al weer wat meer krachtvoer bij, zodat ze energie genoeg hebben om warm te blijven en daar geen wintervacht voor nodig hebben. De WPN'er staat nu op 2 kg per dag (in de wei, en snijgras bijgevoerd) en de Fjord op 0.25 kg per dag.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:47

Het is inderdaad per paard verschillend heb ik gemerkt, bovendien is het ook vaak van invloed hoe een paard het jaar daarvoor is gehouden, wel onder dek of niet, buitenstal of binnenstal, zomers 's nachts buiten of binnen. Dat maakt allemaal best een verschil.

Toon en Kaminka heb ik sinds afgelopen donderdag onder een regendek staan en ze krijgen ook meer voer nu het kouder is geworden en het gras niet zoveel voedingswaarde meer heeft.

Vorig jaar heb ik Toon moeten scheren (1 x in november), maar ik hoop het nu te voorkomen door op tijd een dek op te doen. Het is even afwachten of het dit jaar nodig is om hem te scheren.

Mijn eerste paard Soliste zat het eerste jaar dat ik haar had heel kort in haar haar, het jaar erop heel dik. Dit werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat ze eind van de zomer niet helemaal in orde was en daardoor al in september een berevacht had. Die moest ik uiteindelijk ook scheren.

Kaminka blijft meestal redelijk kort in haar haar, maar goed, het blijft afwachten elk jaar weer!

Groetjes Mieke

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 12:45

Die van mij staat nu nog dag en nacht buiten zodra ie iets begint te verharen gaat er een regendek op.
begin oktober gaat ie 's nachts op stal met dit dek en dan ligt het eraan hoe koud het word.
Ik ga dan eerst naar een herfstdek toe. pas als het vriest naar een winterdek.
Ik stap los en uit met een uitrijddeken.
Ik poets de benen doe de beschermers om en zijn hoofd dan hoofdstel om en dan pas deken af borstel erover en zadel erop en uitrijdeken om .
Niet dat ik nou zo'n miep ben van ooohhhh hij krijgt het koud maar ik merk wel dat ik vergeleken met het jaar ervoor toen ik dat niet zo deed hij echt een stuk minder haar had.
Hij zat zelfs zo dun dat ik er niet eens aan hoefde te denken om 'm te scheren.
Het jaar ervoor was ik aan het vervloeken dat ik niet kon scheren...
ook laat ik op stal de lampen tot ongeveer 10 uur aan.
Lijkt ook te helpen als het langer licht is..

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 12:52

Muzefee staat bijna nooit met een deken op, alleen als het echt heel erg koud is. 's Avonds vanaf vijf uur staat ze op stal die wanneer het vriest een beetje verwarmd wordt. Overdag loopt ze buiten en heeft ze alleen een deken op als het vies, koud, nat weer is.
En zij heeft een supermooi glad velletje, het hele jaar door. Op een gegeven moment reed ik nog een paard van een andere vrouw en die stond vanaf oktober onder de deken, maar dat was echt een beertje, terwijl Muzefee er echt heel mooi uitziet.
Ik zet haar 's ochtends niet buiten, dus ik heb er ook niet zoveel over te zeggen of ze een deken op krijgt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 15:01

Als je paard aanleg heeft voor een wollig vachtje doeje er weining aan. Ik heb voor mijn paard nu sinds een week al een canvas dek op gedaan. Zijn vacht ziet er nu nog prima uit. Verleden jaar heb ik hem de hele winter zo gehouden. Maar de winter daarvoor heb ik hem 3 keer moeten scheren, en toen was ik er net zo vroeg bij met de dekens.