klophengst ??????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

klophengst ??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 20:28

hoi

ik hoorde laatst iemand over een klophengst het schijnt dan dat 1 bal niet ingedaald is en het paard dan eigenlijk nog steeds hengst is ?
Ik vroeg me af of dit klopt en hoe je dit zou kunnen vernemen aan een paard .
Degene die dit zij dacht dat het met mijn paard zo was omdat hij altijd zo loopt te showen .
Het lijkt mij sterk , maar ben nu wel nieuwschiereig geworden naar het hoe en wat als een paard een klophengst zou zijn en kunnen ze hem dan alsnog castereren??
Ik had de benaming al vaker gehoord , maar wist niet echt precies wat het inhield en wat het met je paard doet zeg maar .
Ik ben benieuwd.
groetjes

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:58

Meestal heb je een vermoeden n.a.v. het gedrag.
Als de bal in het lieskanaal zit is hij soms door een DA te voelen, in de buikholte niet. Zekerheid geeft een bloedtest.
Blijkt daaruit dat het paard inderdaad nog in het stiekeme bezit is van een testikel dan kan deze operatief verwijderd worden.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:59

soms zitten beide ballen nog binnen en soms is 1 bal uitgedaald.
De veearts kan dit controleren....
een klophengst is beperkt vruchtbaar, maar kan wel veulens verwekken.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:06

Ja, bij sommige klophengsten is de testosteron productie zelfs hoger dan bij gewone hengsten, je merkt dit dus snel aan het gedrag..

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 22:51

wat voor gedrag zouden ze moeten uiten dan , dat anders is dan bij ruinen die gewoon de zomer in de bol hebben ??

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:36

Passionato schreef:
Ja, bij sommige klophengsten is de testosteron productie zelfs hoger dan bij gewone hengsten, je merkt dit dus snel aan het gedrag..

Klopt... heb er een gehad die zo was, was echt een hengst in het kwadraat zeg maar Haha!
Agressie-level, richting andere paarden voornamenlijk, lag erg hoog.
Ik heb nog nooit een 'echte' hengst gehad die zóveel hengst was als hij, en dat allemaal op 1 bal Cool

Moet er wel bij zeggen dat veel mensen al gauw bij jolig ruinen-gedrag aan 'klophengst' denken, en dat het gros van de bloedtesten dan uitwijst dat het toch echt niets meer is als... een jolige ruin Haha!

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:44

Meestal kun je het er ook wel vanaf zien... Een hengst heeft toch veel meer uitstraling en bespiering dan een ruin...

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:57

Bij onze Fries, die 2 maanden geleden is gecastreerd, merkte je niet dat hij een klophengst was, hij was (en is) ontzettend rustig t.o. alle paarden. Pas bij de dierenarts toen hij al onder narcose was misten ze een bal...
hij is toen in een paardenkliniek geopereerd en zat er 1 bal in de buikholte.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 19:49

dus in principe zou je het bij de castratie al moeten vernemen dat er dus 1 bal mist ??
Tenminste het lijkt mij dat dit wel gemeld wordt bij de castratie als het niet helemaal goed is .

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:17

Normaal gesproken kan een dierenarts voelen dat er twee ballen zijn, bij sommige paarden daalt de tweede bal in tijdens de narcose, daarom dacht onze dierenarts ook niet aan een klophengst. er zijn echter ook mensen die er gewoon 1 bal uit laten halen en 1 laten zitten en het paard als ruin verkopen . De kosten voor een operatie in een paardenkliniek zijn veel hoger dan een castratie door een dierenarts of iemand anders...

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:01

Aangezien mijn pony soms nogal de hengst aan het uithangen is, zal het best wel eens kunnen zijn dat......nèe vast niet....
Is wel vervelend als je denkt een ruin bij de merrie´s in het land te zetten en er komen opeens allemaal veulentjes van

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 00:14

Even voor de duidelijkheid: een klophengst is niet vruchtbaar, maar dekt wel. Het is niet handig, zacht uitgedrukt, om zo'n hengst bij je merries te weiden.
Doordat de niet ingedaalde bal warmer is dan normaal is de zaadproductie minimaal, maar de hormoonproductie maximaal. Vaak geeft dat gedragproblemen.