Van welke hengst weinig merries drachtig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Van welke hengst weinig merries drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 21:34

Door een ander topic (nog steeds niet drachtig ! doorgaan?)ben ik er beetje achter gekomen dat het dit jaar niet zo wil lukken met de drachtigheid van de merrie's. Nu ben ik eigenlijk wel beetje benieuwd of er ook hengsten zijn waar dit jaar bijna geen enkele merrie drachtig van is geworden?? Wij hebben trouwens 2 merries bij Lupicor gehad en beide zijn ze nog steeds NIET drachtig. Gisteren hebben we ze naar stal de Wiemselbach gebracht en daar gaan ze nu alles aandoen om ze toch drachtig te krijgen . Wij hebben trouwens nog geen enkele drachtig. Van de 5 merries nog geen een drachtig, dat is niet echt zo normaal , terwijl het weer wel super goed is .


Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:43

Vind dit net als dat OCD topic een beetje speculerend topic waardoor bepaalde hengsten in een negatief daglicht komen te staan.

Tuurlijk zijn er hengsten die slecht bevruchten maar moet dat uitgebreid op bokt dan?? Wordt het dan niet een beetje een roddeltopic?? Zo van : Ik heb iets gehoord over die en die....

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:52

Ben het volledig met Suzanne eens. Ik hou er ook niet zo van als zulke topics gestart worden.

Neel, ik hoor het van meer fokkers dat het moeilijk gaat, de oorzaak is bij hun ook onbekend. Het sperma van de hengsten is goed en de merries werden normaal ook altijd vrij makkelijk drachtig

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:04

Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens,maar toch zou je in sommige dingen best wat meer inzicht willen krijgen, want als ik van te voren weet dat een hengst toch moeilijker bevrucht , kies ik niet voor die hengst , zeker niet als de merrie niet makkelijk drachtig wordt.
Een goed dekstation zal dat ook aangeven, en dat is dit jaat ook gebeurd met een hengst die wij graag wilde gebruiken, verzendsperma was niet mogelijk omdat de kwaliteit minder was en de optie was alleen naar het station bregen en direct daarna inbrengen, klasse zo'n dekstation , wees eerlijk.
Nu wij onze merrie niet drachtig krijgen , krijgt de merrie de schuld, het zal wel bij haar liggen, tja en wie zegt dat?
Ze staat onder toezicht van de dierenarts, het was een maiden merrie .dus nog nooit wat mee gebeurd, iedere maand netjes op tijd hengstig , mooi ei en alles loopt via het boekje.
Goed toch wil het niet lukken , en ik zeg maar zo het kan ook aan de hengst liggen ?
Zeg niet dat het niet aan onze merrie ligt maar omdat het niet lukt hoeft het niet perse aan de merrie te liggen.
Dus mischien wat openheid is helemaal niet zo verkeerd.

Gr Nadezda

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:44

Het kan ook gewoon pech zijn. Tenslotte is de kans op dracht per cyclus ongeveer 60 %, en dat is als alle omstandigheden kloppen. Paarden zijn geen broedkippen, soms lukt het gewoon niet meteen, hoeft niet perse aan de hengst of de merrie te liggen.
Ik heb dit jaar geen klagen, twee merries, allebei 1 x gedekt en meteen drachtig. Maar heb het ook vaak zat anders meegemaakt. Gewoon volhouden, de aanhouder wint, en zo niet, dan is er volgend jaar weer een jaar.....

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:04

Als een hengst goedgekeurd is dan betekend dat dat hij ook op sperma is goedgekeurd. Hij voldoet dus aan de eisen om een merrie te bevruchten.

Er zijn wel stamboeken die niet op sperma keuren, en dan heb je die zekerheid dus niet.

Als je merrie dus niet drachtig word en je dekt met een hengst die goedgekeurd is op sperma kan het eigenlijk niet aan de hengst liggen. Natuurlijk zijn er wel sommige combinaties die niet goed pakken.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:15

Met dit topic heb ik minder problemen dan met het OCD topic.
Als er wat aan de knikker is met het sperma, mag dat best bekend worden. Er zijn veel minder externe factoren die de situatie beinvloeden, de kwaliteit van het sperma is in veel gevallen rechtstreeks te wijten of te danken aan de sperma-winner. Vandaar, wat mij betreft kan die topic weldegelijk. De makers van waterig sperma mogen best bekend worden...
Er zijn in de sperma-handel teveel administratiekantoren die genoegen nemen met de 250 euro niet drachtig vergoeding, daar worden merriehouders de dupe van.

ik vind persoonlijk dat de 250 euro niet drachtig betaling van de baan moet. Als ze werkelijk alleen een administratiekosten vergoeding willen, volstaat 50 euro ook.
Waarom kan bijvoorbeeld Hexagon wel zonder deze gust-regeling? Waarom andere hengstenhouders dan niet?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:48

Ik ben het met Dees eens.
Worden oudere hengsten trouwens nagecheckt door het stamboek of blijft domweg de goedkeuring op sperma als 3 jarige zijn hele leven staan??
Een fokker die aan het einde van het seizoen met een guste merrie blijft zitten heeft iig een giga DA rekening, + gedeelte dekkosten en een lege merrie.
De hengstenhouders alleen de kosten en een all in Da rekening zou de schade wat beperken.
Zowel hengstenhouder als DA kunnen dat wel lijden.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 00:19

Volgens mij wordt bij KWPN hengsten bij iedere sprong het sperma getest (tellen) voordat het verzonden wordt. Iig een paar jaar geleden wel bij de hengstenhouder waar ik toen veel kwam.
Overigens heb ik het tot nu toe nog altijd kunnen regelen dat alleen de DA + eventuele stallingskosten betaald hoefde te worden als een merrie leeg was aan het eind van het seizoen. Ook bij KWPN hengsten was dat geen probleem, zelfs niet als na 3 pogingen een andere hengst van een andere hengstenhouder werd gebruikt.

Overigens snap ik niet dat (sommige) hengstenhouders niet open zijn over de kwaliteit. Ook zij hebben uiteindelijk meer belang bij een drachtige merrie.

Dit jaar heeft onze hengst iig bewezen dat hij goed vruchtbaar is. Beide merries waren van 1 dekking drachtig, ook een merrie die zeer moeilijk drachtig te krijgen is de laatste 4 jaar (slechts 1x gelukt in die 4 jaar).

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 01:38

Lupicor bevrucht juist heel goed, Hij heeft dit jaar al minstens 300 merries gedekt. En vorig jaar had hij een vruchtbaarheidspercentage van 93%. Heb er nu ook nog geen klachten over gehoord. hoelang zijn jullie er dan al mee bezig?
verder weet ikdat Berlin geheel uit de dekdienst teruggetrokken is dit seizoen. volgend jaar gaan ze het op een andere manier doen, hij kreeg weinig merries bevrucht (dus merriehouders met een berlin veulen wees er zuinig op) en het was slecht met zn sportcarriere te combineren.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 12:19

Wij zijn al bezig met Lupicor sinds begin mei. Nog steeds NIX. Maar goed, het hoeft niet aan sperma van die hengst te liggen. Van Lupicor is ook bekend dat zijn sperma goed is. Maar van sommige hengsten ook niet. Kan er zo enkele noemen die alleen goede resultaten boekt als de merries op het station aangeboden worden. Meestal zijn dit hengsten die veel gevraagd worden en waar ze dan wordt er vaak veel verdunnings spul bijgedaan omdat er veel vraag naar is.
Owja ik heb dit topic NIET gestart om hengsten zwart te maken, meer uit nieuwschierigheid!! Volgend jaar kan het weer heel anders zijn met de kwaliteit van het sperma van de hengsten!!!



ps: vandaag kregen we bericht van een merrie die bij Horn staat (en nog steeds niet drachtig is, na 3x terugkomen) dat ze luchtzuigt. Ze wordt dus nu dichtgezet.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:38

neel, ik ken zelfs merries die niet drachtig te krijgen waren met vers sperma. proberen ze eens ki en dat lukte.

en een hengst die als 3-jarige goed bevruchtte, kan nou met bvb 20 jaar heel wat minder bevruchtend zijn. denk ook eens aan de stress waaronder veel hengsten staan , zijn ook allemaal factoren waar je rekening mee moet houden.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:20

Ik wil toch nog wat dingetjes toevoegen, want het is niet zo dat een hengst altijd goed sperma produceerd en dit heeft verschillende oorzaken.
Een hengst die ouder wordt daarvan wordt het sperma ook slechter , hoeft niet altijd maar dit geldt eigenlijk voor alle dieren die ouder worden , en zo is het ook bij mens, dat wil niet zeggen dat ie niet meer zou kunnen bevruchten.
Maar als een hengst ziek is geweest of zware prestaties heeft geleverd heeft dit zeker invloed op zijn sperma ,al is dit natuurlijk niet blijvend.
Inderdaad wordt er bij goedkeuring sperma getest maar dit geeft geen garantie dat dit bij iedere sprong zo goed is.
In principe zou elk buisje sperma wat klaar is voor verzending 600 miljoen zaadcellen moeten bevatten en volgens mijn diereanarts wil daar nog wel eens het probleem zitten.
Men wil nog wel eens sterker verdund sperma afgeven waar dus minder zaadcellen in zitten en meer verdunningmiddel.
Overigens kunnen sommige merries slecht tegen het verdunningmiddel en raken daarom niet drachtig, dit percentage schijnt niet echt hoog te zijn.
Daarvoor wordt meestal onbewerkt sperma voor geadviseerd maar inderdaad zijn de hengstenhouders hier niet blij mee.
Goed toch blijf ik het jammer vinden dat de merriehouder weinig inzicht hierin krijgt ,tenslotte kom je er alleen achter door het door de dierenarts te laten onderzoeken.
Wil niet zeggen dat de hengst slecht bevrucht maar je kan een keer slechter sperma hebben gekregen.
maar waar ik dan wel boos om wordt is als de hengstenhouder het meteen op de merrie gooit, er zijn namelijk twee kanten nodig om tot een bevruchting te komen, en met beide kan op dat moment wat zijn.

Gr Nadezda

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:24

Mijn merrie is inmiddels voor de 5e keer geinsemineerd dit jaar. De eerste 4 keer met Sheraton (V: Indoctro), dat wilde dus niet lukken, ook niet toen ik haar daar heb neer gezet. Deze merrie is ook gecheckt door de DA, maar niets vreemds te vinden. Nu hebben we het de laatste keer geprobeerd met Pacific (V: Corland). Ik moet nu nog even wachten om te zien of ze nu wel drachtig is.

Ik weet niet of dit te maken heeft met slecht sperma, dat denk ik eigenlijk niet. Ik denk eerder dat de combinatie niet pakt, dat schijnt wel eens voor te komen. Laat ik dat maar hopen en dan hopen dat het nu wel pakt.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:19

Vorig jaar kreeg onze merrie geen veulen. De hengst bleek onvruchtbaar en veel fokkers waren gedupeerd. Nu zitten we ook niet bij een groot stamboek als het KWPN, dus dan kan er eens zo`n lakse hengstenhouder tussenzitten; pech gehad dus.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:27

7 Merries gedekt, waarvan 7 drachtig en daarvan 5 gedekt op de veulenhengstigheid en die 5 ook in 1 x drachtig Lachen

1 x Napels. Was erg slecht sperma, toch in 1x drachtig!! Lachen
1 x Kashmier vh. Schuttershof , goed sperma, in 1x drachtig veulenhengstigheid.
En dan nog 5x Oklund.

In ieder geval alle 7 drachtig, dat is wel mooi, waaronder nog een merrie van 26 jaar Lachen Je hoort ons dus niet klagen.