is al dat scannen wel goed ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alexguusje

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-09-02
Woonplaats: omgeving utrecht

is al dat scannen wel goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 13:59

Ik las pas dat een merrie was dood gegaan door scannen van het veulen er was een gaatje ontstaan in de darm en dat heeft ze niet overleefd Verdrietig

Onze pony wil niet drachtig worden en is al meerdere keren gescant ik wil het nu niet meer laten doen want ze kunnen toch niets vinden. en door dat verhaal ben ik wat voorzichtiger geworden.

wat vinden jullie?

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:15

het scannen gebeurt met een scan met ronde bovenkant.
ik vind het verhaal nogal raar, misschien had de merrie een zwakke plek, maar volgens mijn bescheiden kennis is scannen absoluut veilig!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:00

alexguusje schreef:
Ik las pas dat een merrie was dood gegaan door scannen van het veulen er was een gaatje ontstaan in de darm en dat heeft ze niet overleefd


Waar las je dat????

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:11

Er kan altijd wat fout gaan, als een DA bij het opvoelen of scannen niet voorzichtig genoeg te werk gaat! Maar de meeste dierenartsen zijn hier gelukkig voorzichtig genoeg mee, dus het komt volgens mij zelden voor.

Maar zelfs bij een beschadiging van de darmwand, hoeft een paard daar heus nog niet meteen aan dood te gaan lijkt mij.......

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:28

Bij grote paarden valt het risico wel mee maar mijn DA wil liever geen kleine pony's scannen of opvoelen (shet, welsh A) omdat het allemaal veel kleiner is. Alleen bij probleemmerries wil hij het nog wel eens een keer doen al verwijst hij dan liever door naar een collega die meer ervaring heeft met kleine pony's (en kleinere handen heeft Knipoog ).

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:49

je hebt idd wel een probleem als er een gaatje in de darmwand komt, maar als je rustig voelt en idd met een ronde scankop is de kans op beschadigingen volgens mij heel erg klein. Bij ons voelt de vrouwelijke da zelfs falabella's op.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:25

als de merrie erg spant, en je drukt dan door...tja volgens mij kan het dan best makkelijk fout gaan.
En als je de darm beschadigd is het meestal einde verhaal..

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:11

sarabande"]
[quote="alexguusje schreef:
Ik las pas dat een merrie was dood gegaan door scannen van het veulen er was een gaatje ontstaan in de darm en dat heeft ze niet overleefd


Waar las je dat????
[/quote]

Dit is gebeurd bij iemand van de welsh_NL mailing list.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 19:03

Volgens mij is er niks aan de hand als de DA gewoon netkjes te werk gaat. Als het echt schadelijk voor de merrie zou zijn waarom doet (bijna) iedereen het dan?!?

alexguusje

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-09-02
Woonplaats: omgeving utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 19:22

volgens mij heb ik het ergens op bokt gelezen maar wel een tijd geleden hoor !

alexguusje

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-09-02
Woonplaats: omgeving utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 19:23

kan inderdaad ook op de welsh mailing list gestaan hebben

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:44

De moeder van het veulen wat bij onze merrie loopt is ook overleden nadat er een gaatje in de darm is gekomen tijden het scannen.

Helaas gebeurt dit een enkele keer vaker...

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:25

Een Voltaire merrie van me oom is zo ook overleden. Die had waarschijnlijk een dunne plek in de darmwand en de DA heeft er zo doorgeprikt. Merrie is nog naar Emmeloord gebracht maar dat heeft helaas niet mogen baten. Ze hebben de merrie moeten laten inslapen Verdrietig. Was trouwens een super mooie merrie van Voltaire, zeer luxe gebouwd en met 3 super bewegingen . Je hoort het zo heel enkel wel eens dat het gebeurd, gelukkig niet zo vaak. Wij zijn er zelf niet minder door gaan scannen.