Meusli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 08:15

Wie kan mij wat meer vertellen over het bijvoeren van Meusli?

Ik voer op dit moment dus nog niks bij, maar het zal niet zo lang meer duren eer er geen voedingsstoffen meer in het gras zitten Scheve mond\
Ze zijn allemaal vrij stevig en ik wil dus nog geen biks gaan bijvoeren, maar nu hoorde ik dat Meusli niet echt dik maakt en dat daar verder alles inzit.
Dus zat ik te denken om nu Meusli te gaan voeren en straks als het weer kouder is er biks bij te doen.

Maar hoe voeren jullie dat.........hoeveel?
Ik heb dus 2 fjorden en 3 shetlanders!!!!

En klopt het inderdaad dat ze er niet echt dik van worden...........want ze mogen echt niet dikker worden...........ze zitten al tegen het maximale aan Knipoog

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 08:27

Ik voer nu aan Loki 0.25 kg mueslie-zonder-haver van Havens per dag. En ook nog 0.25 kg basisbrokken van Havens. Weinig he? Dus een halve kg per dag krijgt hij. Fjorden en shetlanders kunnen leven met erg weinig en ze worden snel veels te dik. Loki krijgt verder hooi.

Mueslie zonder haver
inhoud en toevoegingen:

energieniveau:
middel

eiwitniveau:
middel

vitaminering:
middel

bijzonderheden:
-gematigd energieniveau

Pony;s die sober gevoerd moeten worden, mogen niet teveel energie krijgen (in het voer), maar wel voldoende eiwitten en vitamines en mineralen.

kijk anders op http://www.paardenvoeders.nl

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 08:35

Bedankt Gerdien Pling
Ga dit weekend meteen een zak kopen.

Nu ben ik benieuwd of ze het lekker vinden hahahhaa.......maar dat zal wel......zijn wat dat betreft echte vreetmonsters Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 08:36

Het ligt er ook een beetje aan hoe veel werk Oliva moet doen. Paardenmeusli schijnt wel beter verwerkt te worden dan biks en eigenlijk gezonder te zijn ook ivm met vetten die in de biks zitten. In de Bit stond er ook wat over (bij die pony met dat trommeltje).
De fjord van mijn moeder is absoluut niet vet en staat op 2 kilo meusli. Ik weet het merk zo gauw niet maar het is een ruw voer, doorzichtige zak met rood etiket (Equiflok oid). Hansje heeft dat echt nodig omdat ze meerdere keren per week buitenritten maakt van rond de 3 uur en dan ook flink doorrijden.
Eerst kreeg ze 1,5 tot 2 kilo Pavo stibro en daar deed ze het ook goed op.
(Verder krijgt ze ook nog hooi en bij goed weer gaat ze op de wei).
Je hebt van Havens ook een hele gezonde meusli zonder haver dus dat lijkt me sowieso wel wat voor de shetten en voor Oliva ligt het er echt aan wat voor werkt ze doet en hoe ze op voer reageert.
Hansje krijgt overigens regelmatig er ook nog wat geplette haver bij.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 08:44

Hoi Katrien
O[ het moment loopt Oliva nog helemaal niet.......zit nog steeds met die hoefzweer te klungelen Verward
Maar als het goed is dan loopt ze van het weekend wel weer, en dan ga ik weer gewoon 1 keer in de week lessen (1 uur) en ga ik lekkere buitenritten maken, maar ik ben nog niet zo ver dat ik hele lange ritten ga maken.........ze heeft nu bijna 8 weken stilgestaan Verdrietig
In de winter heb ik biks gevoert, maar dat was eerlijk gezegt niet zo succes........later heb ik een ander merk genomen........Oliva is van zichzelf heel voorwaarts, dus haver ofzo wil ik maar niet aan gaan beginnen Knipoog
Maar ik kan dus gaan voeren naar arbeid.........nog niet zoveel als je moeder met Hansje maar ben ik rond de tijd zo ver dat ik heeeeeel lang ga buitenrijden dan ga ik het voer gewoon verhogen, al denk ik niet dat de ritten in de winter erg intensief zullen worden....i.v.m haar wintervacht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:58

Hoi Jacqueline,

Even een tipje: kijk wel heel goed wat voor muesli je gaat voeren, want daar zit enorm veel verschil in. Je hebt muesli "voor de lekker", dus een soort gezelligheidsvoer. Daar zit niet veel in en dat geef je bv. omdat de andere paarden bix krijgen, en de jouwe dat niet nodig heeft, maar je wilt 'm toch ook wat geven omdat 'ie anders als enige niks krijgt. In die situatie zit ik dus met Milena, en die krijgt Kruidenmuesli van Subli.

Je hebt echter ook muesli waar je paard echt op kan presteren. Als je dat voert, staat dat eigenlijk gelijk aan een kwalitatief hoogstaande sportbrok. Een voorbeeld daarvan is Prestatiemuesli.

Dus laat je door je veevoederhandel goed voorlichten. Vertel wat je ermee wilt bereiken, en wat voor jou belangrijk is in de voeding, dan kunnen zij de beste muesli daarbij zoeken.

Succes,
Sonja

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 10:29

Als ik dan meusli ga bijvoeren, kan ik daarnaast dan ook nog foene-knof gaan geven............of is dat teveel van het goede Verward

Kan ik dat er dan gewoon bij in doen?

Want ik las dus net op die site die Gerdien mij door had gegeven dat je bij kruidenmeusli geen kruiden meer mag voeren Verward

Hoe doe jij dat Sonja......of voer je Milena geen kruiden bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:42

Je kunt bij Kruidenmuesli gerust kruiden bijgeven, is geen enkel probleem. Het heeft alleen geen zin om bv nog apart melasse toe te voegen, omdat dat er al in zit. Dus de suikers krijgen ze al voldoende binnen.
Milena krijgt door haar muesli knoflook en indien nodig in de winter foenegriek. Overigens doe ik zo'n beetje alles in overleg met m'n dierenarts, en die staat er volledig achter.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:44

Ik voer muesli van Subli (zelfde als Sonja denk ik) voor erbij, als extra hapje 's avonds laat en ze vinden het heerlijk. Er zit weinig in, dus het is echt voor erbij. Er zit een soort stroop doorheen waardoor ze het echt heel lekker vinden, zelfs paarden die bijna niets echt lekker vinden.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 10:58

Bedankt en ik ga zaterdag naar de winkel en me voor laten lichten.......welke voor mijn ponys de beste is Pling

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 12:40

Ik heb die van het eigenmerk van fiets.
Ook de kruidenmuslie (welke kruiden???)ruikt alleen lekker en voer daar rustig de foeneknof bij.
die zijn 14 piek per zak (dacht 20 kilo)
Lodewijk krijgt een halfje per dag en verder ook helemaal niets.
Dat eigenmerk is er 1 met een laag eiwitgehalte toch zit er voldoende in.
Ikzelf wil binnekort over naar de pavostimix daar zit ook weinig energie in.
Lodewijk lijkt deze alleen veel lekkerder te vinden Verward

als ie straks weer op stal staat en de wei dus nogal kaal wordt krijgt Lot er nog een kwart basisbrok bij en dan hebben we stibro van pavo.
Lodewijk doet wel wat meer dan die van jou maar is ook sober

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:37

IJsco kreeg ook muesli zonder haver en zelfs daarmee is ze dus heel erg afgevallen terwijl ze bij de eigenaren ALLEEN hooi en gras kreeg.
Als Olivia per week ongeveer 4 uur loopt kun je makkelijk 2x per dag 0,5 schep (= dus geen halve kilo want muesli weegt veel minder dan biks) muesli geven.
Ze vinden het superlekker en krijgen een mooi gezond vachtje!
Wij hebben ook de muesli zonder haver van Havens. Met haver kan ik je niet aanraden, IJsco was toen net een lopende tijdbom terwijl ze van zichzelf een heel rustig karakter heeft.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:41

Muzefee krijgt 's ochtends en 's avonds een volle schep biks en een halfvolle muesli <b>met</b> haver. Ik kan echt merken dat ze veel werklustiger wordt van die haver en het doet haar echt goed!
Maar als je een paard hebt die sowieso al aan de drukke kant is, dan kun je beter geen haver voeren.
Dan krijg je inderdaad een lopende tijdbom!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:41

ik weet niet of muesli wat ruwvoer betreft voldoende te bieden heeft, maar als je al hooi voert hoeft dat ook niet. Lucerne is een hele mooie vervanger ook. Ik voer zelf ook een halve schep muesli bij, omdat ze het zo lekker vinden. Ik heb altijd die van Hartog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:10

Maar lucerne is weer zo vreselijk eiwitrijk, dat kun je niet allen rassen voeren. Voordeel van lucerne is dat ze er mooie schone tanden van krijgen Pling

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:19

Ik voer mijn beessies Reformmix van Kasper Faunafood, kost 14 gulden per zak van 15 kg en zit vol kruiden (allerlei groene takjes en dingetjes, heel apart), is bijna hetzelfde als muesli en de paarden klimmen zowat in de tralies van hun stallen als ze het spul aan zien komen. Lekker dus!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 16:40

Waar kun je die muesli van Faunafood krijgen? Ik voer nu de muesli van Subli, maar heeft inderdaad weinig effect, wel lekker, maar je mag er ook niet teveel van geven ivt gewone voer