Waarom nou? (vast een heel bekend probleem)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-01 21:04

Ik ben niet zo vreselijk ofzo. En dat denk ik ook helemaal niet van mezelf, maar ik kan gewoon niet een heel normale keuze maken voor mezelf. Niets doen is achteruitgang, dat weet ik, maar ik doe niks. Ik voel me dan zo'n slappeling, zo'n nul, zo'n mislukt figuur. Waarom kan ik nou niet eens een keer zeggen: dit vind ik k*t dit doe ik niet meer. Maar nee, ik denk t alleen, zeg t hier en daar eens, en DOE gewoon helemaal niks. En dat gaat een week goed, dat gaat een maand goed, dat gaat misshcien wel een jaar goed, maar dat gaat heus niet eeuwig goed. Ik zeg op alles 'maar', en een paar maanden geleden droomde ik dat 'maar' alles wat daarvoor gezegd is ongedaan maakt. En dat is zo waar. Waarom zeg ik het dan nog? Waarom kies ik niet een keer voor mezelf? Dan heb ik eens een goed voornemen, en dan denk ik: laat maar. Weer dat 'maar', weer dat slappe, weer dat schaapachtige kuddegedrag. Wat nou zekerheid? Ik verdien alleen maar voor wat ik werk. En nee, als ik er eenmaal eens een stapje voor doe, dan kap ik mezelf gelijk weer af. Waarom? Bang om te falen. Maar is het niet zo dat alle fouten er zijn om van te leren? Zei ik dat niet ook al een keer, een paar jaar geleden in een verhaal? Waarom ga ik dan nog niet naar die binnenkamer van mij, en waarom loop ik met zo'n grote boog om mezelf heen. Wanneer zeg ik nou eens 'nee'. Zo veel moeite is het niet. En dan komt weer die twijfel: morgen doe ik het... maar... Niks te maren. Schop onder m'n kont, en t komt er niet van. Zal ik het dan eindelijk morgen wél doen, en eens bewijzen dat ik heel goed weet dat 'nee' bestaat? Mijn vader zegt altijd: er is maar een 'ja', en dat is 'ja', al het andere is 'nee'. 'Ja maar' is 'nee'. En het klopt, want maar maakt al het andere wat daarvoor komt ongedaan en beweert het absolute tegenovergestelde... 'Ja maar' is 'nee', dus waarom zou ik niet gelijk 'nee' zeggen. Niet het albekende 'laat maar', of 'doet er niet toe'. NEE, dat moet er ook eens uit. Ookal doet het pijn en slaap ik er niet van, ookal maak ik nou eindelijk eens een keuze die NIET alles openlaat, dat doe ik toch altijd al, alleen doe ik het dan onbewust. fiets it, één keer mezelf opzij zetten moet ook maar eens kunnen. fiets it, zeg eens 'nee'. Misschien heb ik wel een wijze vader, want: 'Wie niet pakt/vraagt, krijgt niets'.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 21:12

Ik kan je niet helpen oid, kan alleen maar zeggen dat het me errug bekend voor komt...

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 21:19

inderdaad, je verhaal komt mij ook erg bekend voor.
maar kan je verder ook niet helpen omdat ik er zelf ook niet uitkom.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 22:56

o lauitje ik voel je helemaal aan!ik heb dat ook hoor.ik durf ook nooit zo te zeggen wat ik vind.tuurlijk tegen sommigen mensen wel heel erg maar als het om dingen gaan die me erg aan het hart gaat dan durf ik me mond niet meer open te doen en krimp ik in elkaar.dan ren ik het liefst weg van alles!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 23:02

Ik was ook altijd zo. MAar eigenlijk is niet nee zeggen als je dat wel bedoelt niet eerlijk.....
een vriendin van mij zei ooit eens: ik ben niet op deze wereld gezet om aardig gevonden te worden

en het grappige is, dat juist aardiger gevonden wordt als je duidelijk en eerlijk bent. Gewoon een keer doen.........je zal zien dat het oplucht.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 23:27

Kleine stapjes tegelijk. Begin met iets makkelijks. Maak een lijstje en begin met het simpelste.

Ik weet niet of je het over nee-zeggen hebt of over keuzes maken en daar achter blijven staan maar voor beide verhalen gaat dit op.

Sterkte Laui!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 00:36

Ja, idd, eerlijkheid en openheid is erg belangrijk in dit geval. Het is gewoon zaak als je ergens mee zit of als je iets niet wilt dat je het duidelijk maakt. Het geeft jezelf dan ook een sterker gevoel dat je eindelijk een keer nee hebt gezegd of je mening over iets hebt gegeven. En ja, mensen waarderen het zo ontzettend als je eerlijk bent en zegt wat je vindt. Tenminste als deze mensen zelf ook altijd eerlijk en open zijn. Sommige mensen die dit niet zijn kunnen het ook niet begrijpen dat iemand eerlijk is of een keer nee durft te zeggen. Dan word je vaak voor arrogant of zoiets uitgemaakt. Tja, boeie!! Het is jou mening en jij zit er mee als je het voor je zou houden. Dan kun je het er beter uitgooien en dan voel je je een stuk beter. Maak van je hart geen moordkuil!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 01:05

Volgens mij heb je daar heel erg gelijk in. Maar het doen is duidelijk een tweede. Klinkt heel bekend hoor. Ik denk ook niet dat je in een keer een soort van ommezwaai kunt maken. Ik was ook zo. Mar nu is het minder, ik wil niet zeggen dat het nooit meer gebeurt, maar niet meer zoveel als vroeger. Je moet het gewoon doen, het geeft zo'n goed gevoel, die eerste keer, dat is een echte overwinning. Doe het en je zult er geen spijt van krijgen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:32

Komt mij ook heel bekend voor, ik heb dat van mijn moeder. Maar eigenlijk gaat het me de laatste jaren steeds iets beter af. Soms kan ik goed nee zeggen of zelfs fel overkomen maar over het algemeen moet ik nog steeds veel assertiever worden.

Maar volgens mij is dat iets dat je steeds beter gaat leren, de een heeft het natuurlijk meer in zich dan de ander, maar iedereen leert in zijn leven en uiteindelijk merk je dat dingen je makkelijker af gaan dan vroeger.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:25

Ik heb dat ook wel.

Verder probeer ik er zo minmogelijk bij na te denken. Daar wordt je alleen maar onzekerder van.
Gewoon doen zoals je van nature bent Party!!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 20:08

Inderdaad, met kleine stapjes beginnen.
Durf gewoon in de winkel te zeggen dat JIJ als eerste aan de beurt bent en niet die mevrouw die na jou binnen kwam. Och die mensen zie je toch niet meer. Haha!
Bedenk wel wanneer je nee zegt.
Als je nee zegt tegen iemand omdat je geen zin hebt om wat voor die persoon te doen dan heb je geen ''wisselgeld'' voor als je die persoon om een gunst wilt vragen.