nieuwe veulens ophalen wat een ramp!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

nieuwe veulens ophalen wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 08:09

de dag begon goed.yetro (mijn jaarling hengst) zou gister naar het land gaan.ik was bang dat het trailer laden drama zou worden omdat hij 1,5 maand geleden moeilijk de trailer in ging.maar tot mijn verbazing rook hij aan de klep en liep zo naar binnen!de vorrige keer heeft de rust en ontspannen sfeer bij het trailer laden hem dus goed gedaan.ik was echt opgelucht!bij het land aan gekomen werd hij eigelijk meteen bij 5 andere hengsten gedaan.hier begon de dag al wat minder.dit was niet volgens afspraak want ze zouden allemaal tegelijk het land op gaan.maar het ging allemaal goed.toen gingen we op weg naar de veulens die we gekocht hadden en gister mochten ophalen.ze zijn 4,5 maanden oud en moetsen bij de moeder weg .i.v.m. vakantie van de fokker (erg he!!)we hadden afgesproken dat de veulen weg bij de moeder waren als wij ze zouden komen ophalen.NIET DUS!ze stonden gewoon bij de moeder in de stal.die fokker brak het ijs en zei dat we de veulens ging inladen.zijn zoontje van 10 nam een veulen bij het touw ,vader er achter aan.zoontje loopt de trailer in,trekt aan het touw,vader duuwt het veulen naar binnen.veulen werkt totaal niet mee wat heel erg logisch is!andere zoon komt er bij en duuwt ook vrolijk het veulen naar binnen....stang er achter....veulen onder de stank door er bijna weer uit.....nog even goed duwen en er achter blijven staan tot het andere veulen er in is en de klep dicht kan.toen moest mijn veulen de trailer in.zelfde ritueel.zoontje trekken vader duwen ,stang er achter,klep dicht .....einde oefening.

de veulens zijn geheel groen.ze hebben vlak na de geboorte een halster om gehad die telkens een gaatje wijder is gemaakt en hebben 1 x een inenting gehad.verder zijn ze nooit in handen van mensen geweest.(die inenting hebben ze gekregen omdat wij hier op stonden en wij zelf een da hadden laten komen)

de rit naar het land in abcoude verliep beter dan het inladen.we voelden de auto heen en weer gaan en hoorde een hoop gebonk.we hebben 1 x gekeken en de paarden stonden lettelijk te druipen van het zweet!we hebben toen bestoten rustig door te rijden en niet meer te stoppen om te kijken omdat de rit dan alleen maar langer duurt. aangekomen bij het land waren de veulen haast weer droog!maar aan de houding en ogen zag je dat het niet lang meer duurde voor ze in paniek raakte.het uitladen ging goed.het ging wel wat langzaam maar we namen er ruim schoots de tijd voor. de 15 meter naar het land ging stapje voor stapje en toen ze in het land stonden begon eigelijk een beetje de paniek.we hadden alle 2 de veulens nog goed vast maar de eigenaar van het land scheeuwde :'laat die paarden los!'dus wij lieten los.gevolg:halster en halster touw zaten er nog aan en hoe vang je 2 groene veulens die in paniek zijn door alles wat ze hebben mee gemaakt.we hebben ze 3 x geprobeerd in te sluiten met 3 mensen maar ze ontsnapte steeds.en de paniek werd alleen maar groter dus zijn we gestopt.maar die haster touwen moesten er af.uit eindelijk hebben we een schrikdraad gepakt ,de paarden in een hoek gedreven en die hoek van het land afgezet.(zonder stroom ofzo ,we gebruikte alleen maar het draad omdat we niets anders hadden) we waren toen met 6 mensen en een hele hoop kijkers.na een uur uitbreken,insluiten ,vallen,opstaan (veulens) en er achter aan gesleept hebben we 1 halster touw kunnen af halen.(het andere was intussen al geknapt)hier hebben we het bij gelaten.

nu hebben we dus 2 groene veulens gekocht die volgens mij het vertrouwen in de mens al helemaal niet meer hebben.
ze worden bij de moeder weg gehaalt de trailer in gedwongen ,een lange enge rit mee moeten maken om vervolgens nog eens 1,5 uur te worden opgejaagd in een nieuw weiland met 15 schapen.

ik had de tranen in mijn ogen en voelde me zo schuldig gister.


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 08:37

Krankzinnig. Veulens moeten eerst op een normale manier gespeend worden en wennen aan het "zonder moeder zijn", voordat ze ergens anders naartoe kunnen worden gebracht. Niks erger dan een veulen van zn moeder trekken en op de trailer gooien. Dit is vragen om ellende. Persoonlijk zou ik deze veulens helemaal niet meegenomen hebben, de fokker zou ze eerst hebben moeten spenen, minstens een week van te voren. Maar goed, het is gebeurd... Wat er gebeurd is in het land, is een tweede drama. Bepaald geen goed begin voor deze kinderen....
Het enige dat je nu kunt doen, is veel tijd met ze doorbrengen en proberen het vertrouwen te winnen. Dit zal wel wat tijd kosten vrees ik, maar als je het nu niet doet, hoef je het nooit meer te doen. Dus, met dit mooie weer, pak een boek, een deken, een fles drinken en wat te eten, en parkeer jezelf in de wei. Laat ze maar aan je aanwezigheid wennen, op de lange duur zullen ze weleens nieuwsgierig worden en jouw richting uit komen. Vooral heel stil blijven zitten, zodat je ze niet afschrikt. En als ze dan uiteindelijk dicht genoeg bij je in de buurt komen dat je ze kunt aanraken, niet meteen vastpakken ! Laat ze maar aan je snuffelen en probeer wat te kriebelen ofzo. Als ze dan weer weglopen, laat ze ! Ik hoop dat je de komende tijd veel vrije tijd hebt, want je bent veroordeeld tot "leven" op de wei ! Succes !!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 09:10

Was een ellende zeg... Ik hoop voor je dat de paardjes er geen levenslang trailer-trauma aan over hebben gehouden, maar dat is misschien teveel gehoopt... Boos!
Inderdaad, ga lekker liggen zonnen in de weide, kijken of je rustig weer een beetje contact met ze kan maken. Maak het leuk bij jou, met kriebels en eventueel met stukjes appel, zodat ze leren dat als ze dicht bij jou zijn, er leuke dingen gebeuren. Ik hoop dat het nog een beetje wil lukken. Wat een **********... err, prutser, die fokker.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 09:23

En daarom laat ik mijn veulens nou lekker thuis!Fijn in handen en dan maar niet de hele dag het land op.Resultaat:Kipmakke veulens die hartstikke blij zijn met de mens.Hopelijk hebben deze veulens als ze wat ouder zijn het hele voorval vergeten en krijgen ze hun vertrouwen terug in je.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:23

Als je een veulen koopt laat het dan thuis brengen met de moeder erbij dan veulen van de wagen en moeder direct wegrijden.
Veulen met ander veulen eerst 2 of 3 dagen opsluiten in dichte stal (geen weiland met draad er omheen ) daarna pas loslaten.
Ook wit schriklint is levensgevaarlijk als je er paniekerige veulens achter gooit.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:57

Ga met fokker mee, maar ben ook wel erg benieuwd over wat voor ras je het hebt.
Ik zie een jongetje van 10 nog geen groot onwillig paard de trailer in en uit trekken.
Ook die jonge hengsten zo maar bij een vreemd koppel gooien klinkt mij raar in de oren en als laatste waarom doe je wat een ander roept Verward , nooit naar luisteren als je met je paarden bezig bent.
Laten ze het maar eerst voordoen.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:17

Om dus nu verder te gaan op het verhaal wat je nu moet doen.......in mijn ogen moet je ze nou voorlopig gewoon ff tot rust latenkomen. Niet proberen ze nou weer elke dag aan te halen enzo. Over een weekje zijn ze wel wat rustiger, wat je dan kan doen is gewoon elke dag langs gaan en wat brokje meenemen niet veel doe het in een bak en blijf er alleen bij staan kijken. (in de winter hooi geven en dan bijv 1x of 2x per dag, ze zien je en jij bent eten Haha!) Zo doe je dat elke dag tot ze zelf aangeven dat ze toch wel erg geinteresseert zijn in je. Laat ze maar snuffelen. Ik neem aan nu dat ze echt schuw zijn hoor. Ze worden vanzelf wel nieuwsgierig. Tot je ze eens voorzichtig kunt aaien en dat breidt je steeds uit.

Wij hadden hier in ons koppel een super schuw veulen lopen omdat de merrie ook schuw was had dat veulen nooit geleerd door mensen te worden geaaid enzo. Niemand kon hem pakken behalve de eigenaar. Ze sotnden bij ons en ik heb ze gewoon elke dag water gegeven er gewoon bij staan kijken en uiteindelijk kwam hij zelf heel voorzichtig. Zo voorzichtig kriebelen en uiteindelijk kon ik hem gewoon vasthouden en pakken en zelfs al poetsen!!! De eigenaar van het andere veulen kon hem met geen mogelijkheid pakken of in de buurt komen, toch we leuk Haha!. Ook is hij zelfs ooit op wat vor manier dan ook aan de andere kant van de draad beland. Ik kon hem pakken mijn vader moest voorzichtig erachter staan dat ie begon te lopen en zo liep hij dan mee terug. Toen liet mijn vader hem schrikken en kon ik hem niet meer houden liep ie daar met touw en al door de wei :S. Maar toen weer rustig praten en kon ik hem voorzichtig pakken. Toen kwam mn vader weer want lopen kon ie niet aan het touw en toen werd ie errug vlug. Als mijn vader alleen thuis was geweest had hij hem nooit kunnen pakken. Dus zo zie je maar rust en veel geduld. Om hem zo vertrouwt te maken met mij heeft wel een aantal maanden geduurd. Eerst deed ik het niet met opzet het ging vanzelf toen ik doorhad dat anderen er nog niks mee konden ben ik hem gaan poetsen enzo omdat ik het juist zo leuk vond dat hij zo op mij gericht was en op zijn eigenaar en voor de rest op niemand.

Maar ja je hebt alle tijd ze zijn nog jong.

Ik weet niet wat anderen van het plan vinden???

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 15:17

sarabande schreef:
Ga met fokker mee, maar ben ook wel erg benieuwd over wat voor ras je het hebt.
Ik zie een jongetje van 10 nog geen groot onwillig paard de trailer in en uit trekken.
Ook die jonge hengsten zo maar bij een vreemd koppel gooien klinkt mij raar in de oren en als laatste waarom doe je wat een ander roept Verward , nooit naar luisteren als je met je paarden bezig bent.
Laten ze het maar eerst voordoen.


het zijn 2 gelderse veulens.en de vader van dat kind duuwde aan de achter kant van de veulens he.ze zijn nog niet zo groot.ik gok rond de 1.20.(dus geen groot onwillig paard)
die schapen leken me geen probleem.(het zijn van die kleine zwarte schaapies)
en als laatste nooit meer naar een ander luisteren......dat heb ik bij deze wel geleerd jah!
maar op dat moment moest ik een beslissing maken.de verkeerde dus achter af.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 15:21

fokker schreef:
Als je een veulen koopt laat het dan thuis brengen met de moeder erbij dan veulen van de wagen en moeder direct wegrijden.
Veulen met ander veulen eerst 2 of 3 dagen opsluiten in dichte stal (geen weiland met draad er omheen ) daarna pas loslaten.
Ook wit schriklint is levensgevaarlijk als je er paniekerige veulens achter gooit.


ze staan achter een hek en sloot.


Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:08

Wat een toestand zeg, en wat een traumatische manier van afspenen van de veulens. en dan ook nog op zo'n jonge leeftijd. Ikheb mijn veulen met merrie en al meegenomen naar de nieuwe stal. Daar konden ze goed wennen aan de andere paarden en na een paar weken is de merrie weer naar haar oude stal terug gegaan. Het veulen was dus al helemaal gewend en had al een vriend en de merrie was blij dat ze weer bij haar vriendinnen was. Met Rex kon dit niet maar de fokker had hem al een paar weken gespeend en toen we em opgehaald hadden ging hij gelijk bij mijn andere veulen. Nix geen ellende of trauma's. Het enige nadeel is, is dat de (inmiddels) jaarlingen nogal aan elkaar klitten.

Come over to the dark side, we have cookies!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:10

Cookies schreef:
Het enige nadeel is, is dat de (inmiddels) jaarlingen nogal aan elkaar klitten.


Dat zie ik, als alles goed gaat, niet als een nadeel. Ze groeien zo in harmonie met het makkertje op.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:18

odje schreef:
Het uitladen ging goed.het ging wel wat langzaam maar we namen er ruim schoots de tijd voor. de 15 meter naar het land ging stapje voor stapje en toen ze in het land stonden begon eigelijk een beetje de paniek.we hadden alle 2 de veulens nog goed vast maar de eigenaar van het land scheeuwde :'laat die paarden los!'dus wij lieten los.gevolg:halster en halster touw zaten er nog aan en hoe vang je 2 groene veulens die in paniek zijn door alles wat ze hebben mee gemaakt.


Het is jammer dat het zo gelopen is. Aan al die andere zaken (het spenen, het inladen) kun je niet veel veranderen, maar dit heb je toch wel een beetje aan jezelf te danken.
Ook al zijn ze in paniek dan nog lijkt het mij mogelijk om het halstertouw los te halen (daarvoor heb je een panieksluiting ) of het halster los te halen.
Hoop dat je een volgende keer niet klakkeloos zult doen wat een willekeurige oudere kerel loopt te roepen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VinandoW en 39 bezoekers