In galop rustig, dus niet racen...plz reageren :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

In galop rustig, dus niet racen...plz reageren :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 15:18

Hallo,

Ik heb een lieve haflinger, alleen in galop, als ik aanspring, gooit hij zn koppie de lucht in en springt echt omhoog de lucht in, om in galop te gaan.
Dan gooit hij best hoog op en dan gaat ie echt wel snel. Ik maak dan halve ophoudigen, hakken uitdrukken en een klein beetje achterover, maar dan gaat ie dus weer in draf. Volgesn mij een heel veel voorkomend 'probleem'. Ik denk dat ik toch moet doorzetten en blijven oefenen , halve ophouding = rustige galop geen draf. heb al vaak geoefend, maar toch is het voor hem een heel iets, galop. dus hij denkt, we gaan er helemaal voor of niet Knipoog
Tips?

Juut

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:43

Misschien kun je proberen om terwijl je halve ophoudingen maakt je hakken uitdrukt en een klein beetje achterover gaat zitten je hem wel aandrijft. Dit werkt bij mij wel meestal, zo van rustiger, maar je moet wel in deze gang blijven...

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 15:45

Dat ga ik eens proberen, thanx

Juut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:52

Zet hem op een volte
Maak deze volte kleiner als hij te hard gaat, groter als hij weer braaf is.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:57

Die voltes heb ik ook gebruikt met Rowan, en die kan nu heel netjes en superlangzaam aan de lange teugel galopperen... Voor ons werkte het dus.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 16:20

Bedankt!

Juut

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:32

k ken het probleem. Een paard dat ik regelmatig rijd doet dat ook en gaat er soms zelfs bij bokken. Wat bij hem altijd helpt is gewoon rustig zitten maar wel blijven drijven en vervolgens op de volte zetten. Hij kalmeert dan al snel en gaat netjes lopen zodat het daarna geen probleem is om rustig rechtuit te rijden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:25

Misschien dat die haflinger het nog moeilijk vind om te galoperen. Ik wet niet of hij nogal zwaar gebouwd is of meer een rijpaard type is? Koudbloed paarden hebben vaak meer moeite met de galop omdat ze van zichzelf minder soepel zijn en het gewicht meestal meer naar voren hebben (trekken) De achterhand er onder zetten voor een rustige, gecontroleerde galop gaat dan moeilijker (is mijn ervaring) Rustig oefenen, stil zitten en niet proberen het tempo te forceren, maar uit zichzelf terug proberen te laten komen, op de volte gaat dit heel natuurlijk, maar maak heb niet in een keer te klein, dan valt hij er waarschijnlijk uit...

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 08:34

Ja, precies, mijn haflinger is zwaar gebouwd en komt enorm omhoog, alsof ie alleen met zn voorhand galoppeert
Maar ik denk dat ik veel ga oefenen, op de volte en proberen die achterhand eronder te krijgen Tong uitsteken

Juut

Andere tips ook nog welkom hoor

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:13

je zou je haf ook eens aan de longe met een pessoa teugel kunnen longeren. Deze hulpteugel zorgt voor wat meer balans en het gebruik van de achterhand.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:32

Klinkt heel bekend Lips are sealed
Regina heeft ook erg veel moeite met de galop, veel aanspringen en korte stukjes galopperen wil ook nog wel eens helpen. En voordat je aangaloppeert zorgen dat de achterhand goed geactiveerd is.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:41

Hoe oud is je haflinger? Als hij/zij nog maar net onder het zadel is is dit niet aan te raden maar anders zou ik het volgende eens proberen:

Galopeer aan en zet een kleine volte in, ga vervolgens weer in draf. Dit moet ze op je zit doen. Doet ze dit dan maak je nog een keer een kleine volte in galop en rijdt vervolgens langs de lange zijde en aan het einde zet je haar wee in een kleine volte. Het zijn waarschijnlijk vooral de lange zijdes waarop je paard gaat racen of niet?

Waarom je dit niet met een jong paard moet doen is dat de spieren nog niet sterk genoeg zijn voor een kleine volte.

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:30

k heb precies hetzelfde probleem jebent niet de enige

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 19:10

ja ik reed laatst op dario en toen sprong ik in galop aan en ik had er helemaal geen last van Lachen egt raar maar hij ging rustig in galop en gooide helemaal niet hoog op! zoo strange ma maybe doe jij dan iets verkeerd??? Lachen
juutie verzorg me macho goed he????
Lachen
see ya en ik heb zin in ruiterkamp!!
doeidoei xx daan en macho

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:36

Hey,

toen Chubby net ingereden was ging ze zo hard in galop dat ik enkel de lange zijde durfde te rijden en haar voor de bocht weer in draf terugnam. Bloos
Inmiddels is ze veel meer in balans, en al gaat het nog steeds vrij hard, we kunnen nu al behoorlijk een grote volte galopperen. *LOL*
Bij Chubby had het vooral te maken met verzameling en balans, toen dat in orde was ging het galopperen ook veel beter. Overigens is ze ook vrij snel in draf hoor Knipoog

Groetjes,
Jacqueline en Chubby

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:41

je kan ook aanspringen in de hoek die gevolgd word door de korte zijde van de bak..........Omdat het de korte zijde is kan het lastiger zijn om zoveel tempo te ontwikkelen......verder idd voltes rijden........

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 12:10

Bedankt voor de reacties!

En daan, ik had de discussie iets eerder dan jij reageerde opgestart en toen wel met dario beetje geoefend dus nou gaat ut al iets beter, door die tips van hier Knipoog Misschien zat jij iets rustiger Knipoog ofzow. maar het lukt nu al beter, had je zelf ook ervaren toen we samen gingen rijden.

Ik zorg goed voor mat!

xxx juut

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 04:53

ja wat meerdere al zeggen gewoon op je kont gaan zitten en handen op dressuur hoogte en ophoudingen maken . maar wel wakend been dan en ophoudingen enz..! ja en de bekende voltes draaien Haha!
succes

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:29

Zazou heeft dat ook een tijdje gedaan. Ik zette haar steeds io de volte als ze te snel wou en als dat niet hielp steeds kleinere voltes totdat ze weer rustig werd. gaat ze dan weer te snel gewoon weer op een kleine volte

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:46

wat bij mijn pony ook erg hielp,wat gewoon lekker aan de teugel laten lope,diep in het zadel zitten,mijn pony werd daar ontspannen van en ging dus dan langzamer.
ik wou haar dan ook wel op de volte zetten maar mickey werd daar steeds heter van,dus ik doe gewoon grote volte bijvoorbeeld b-e-b of grote volte bij a of c.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:15

Hey Juut,
het kan heel goed zijn dat je paard het lichamelijk gewoon nog niet aankan. Mijn paard heeft hier in het begin ook last van gehad, hij kon slecht werken met zijn rug en daarom kreeg ik hem slecht op zijn achterhand. Als je hem aan laat galopperen (vooral op volte's) vraag je extra stelling en moet het paard meer zijn achterhand onder zijn lichaam plaatsen. Dan kun je die reacties krijgen van racen en (evt.) bokken. Wat je paard hier eigenlijk mee wil zeggen is: Hey, dit kan ik (nog) niet. Dus probeerd hij de oefening uit de weg te gaan door te racen en zijn hoofd omhoog te trekken in jou geval (als ze dit doen proberen ze ook vaak de rug weg te drukken, probeer of je dat voelt). Er is niks anders aan te doen dan veel oefeningen doen die er voor zorgen dat je paardje meer zijn achterhand gaat gebruiken (als dat daadwerkelijk het probleem is). Ik sluit me helemaal aan bij het longeren met Pessoa-teugel. Dit werkt heel erg goed, dit heb ik zelf ook mogen ervaren...!!! Heel veel succes en ik hoop dat het beter wordt


Gr. AlmostBlack


P.s. Neem altijd een rustige houding aan en blijf doorademen (heel belangrijk). Dit scheelt meestal heel veel. Nog 1 tip: probeer eens voor de grap als je paardje het weer op een lopen zet geen ophouding te maken, maar laat de teugels eens lekker ontspannen (hou wel contact). Hou er rekening mee dat als hij/zij nog niet goed kan werken met de rug/achterhand galop de moeilijkste gang voor haar is!!!

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:31

zet hem op de volte en als ie normaal doet gewoon weer doorgaan