Heeft dekken invloed op de groei van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Heeft dekken invloed op de groei van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 20:03

Ik wil mijn merrie dekken als zij 3 jaar is. Het veulen wordt dan geboren als de merrie 4 is. In mijn ervaring is dit een mooie leeftijd om het eerste veulen te fokken. Ook metname omdat ze na haar vierde jaar pas echt de sport in kan. Met 3 jaar vind ik een paard vaak jong om er al veel aan te gaan vragen.
Mijn vraag is dan ook, stel je hebt een wat kleiner paard wat voor invloed heeft het fokken van een veulen op 3 jarige leeftijd dan op de groei. Ik heb hier met een aantal dierenartsen en fokker over gesproken en alle zeggen ze dat het niets uit maakt. Het enige is dat tijdens de dracht het paard misschien wat minder groeit maar daarna langer door groeit. De hoogte van een paard is erfelijk bepaald en kan volgens hen door dracht niet worden stop gezet. Maar aan de andere kant hoor ik soms verhalen dat je een veulen moet fokken als je bang bent dat je paard te groot wordt etc. De een zegt dit de ander zegt dat, hoe denken jullie hierover? (ervaringen zijn altijd welkom)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:09

De man waar ik eerst voor reed en ook veel paarden fokte zei precies hetzelfde als die dierenartsen die jij hier beschrijft

Zelf heb ik van die paarden ook niet gemerkt dat ze klein bleven.

Die man fokte er meestal nog een jaar eerder mee, ik geef toe dat ik daar geen voorstander van ben, maar om eerlijk te zijn heb ik geen problemen gezien bij de merries.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:32

Is echt onzin dat dat effect zou hebben op de groei van een merrie,
helaas heb je nog steeds mensen die wel om die reden een grote 2 jarige laten dekken. Het enige wat je ermee bereikt is dat ze pas veel later volwassen worden, dus je houdt gewoon zo'n slap uit elkaar getrokken paard tot ze 6-7 jaar oud zijn, terwijl dat anders al redelijk rechtgebreid was met een jaar of 4-5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:40

Onzin, ze kunnen wat minder groeien tijdens de dracht, lijkt mij ook logisch als je voor 2 moet eten. Maar daarna groeien ze gewoon door hoor!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:11

Mijn merrie is gewoon door gegroeid, ook na veel research en overleg gedekt op 2 jarig leeftijd, voor de lol heb ik het bijgehouden, ze groeide alleen de laatste 3 maanden niet, waarna ze weer 1,5 cm de lucht in schoot. Ze is overigens al iets groter dan haar moeder, die op 4 jarig leeftijd haar eerste kreeg.
Nu zal het per ras verschillen, mijn merrie is een Paint, maar ik heb niet het idee dat ik een "slap uit elkaar getrokken paard" heb.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:22

Fabienne was drachtig toen we haar kochten als 2,5 jarige.
Met de stamboekopname was ze toen met pijn 1,62 m.

Ze heeft dus als driejarige haar eerste veulen gekregen, en daarna is ze nog 6 cm gegroeid. Uiteindelijk 1,68 m geworden.

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:36

Nou, onzin of niet, de merries die op jonge leeftijd gedekt worden, dat zijn vaak van die hoge slappe slungels, en door het veulenen op jonge leeftijd krijgen ze net even wat meer breedte in het lijf. Wordt zo'n hoge wel mooier van. Lijken ze ook wat minder hoog. In stokmaat zal het uiteindelijk niet zoveel gaan schelen, maar ze worden er wel meer 'paard' van.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:37

Mijn merrie is door haar fokker al op 2 jarige leeftijd gedekt en kreeg haar veulen nog voor haar derde verjaardag. Vlak daarna moest ze voor stamboekopname naar de keuring en werd ze gemeten. Op haar papier staat een stokmaat van 1,61cm. Ze is nu 11 jaar en meet 1,68cm!

Die is dus redelijk doorgegroeid... Haha!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:46

Ik geloof ook niet dat het uitmaakt.
Vrienden hebben hun merrie ook op 3-jarige leeftijd laten dekken omdat ze zo groot werd. Uiteindelijk is die merrie toch nog uitgegroeit tot 1.69 en ze is nu 5 geloof ik.
Das een Lusitano overigens.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:55

De merrie van mijn instructrice is met haar tweede dracht 4 centimeter gegroeit.. was erg raar in iedergeval, ze was 1.68 en na haar dracht 1.72

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:10

mijn merrie hebben ze voor de eerste keer laten dekken toen ze 2 jaar oud was. Het heeft niet geholpen hoor. Ze is 1 meter 68 geworden met een stevige bouw.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:26

het ligt natuurlijk helemaal aan de merrie, maar doorgaans wordt er toch vanuit gegaan dat dekken op vroege leeftijd invloed heeft op de groei en ontwikkeling van de merrie

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:31

vanuit gaang, kun je bij van alles, maar de ervaring zegt toch vaak weer andere dingen

Ow ja, de merries op de plaats waar ik eerst gereden had, waren na vroeg dekken daarna niet extra slungeliger dan andere leeftijd genoten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:03

runningkawa schreef:
vanuit gaang, kun je bij van alles, maar de ervaring zegt toch vaak weer andere dingen

Ow ja, de merries op de plaats waar ik eerst gereden had, waren na vroeg dekken daarna niet extra slungeliger dan andere leeftijd genoten.


Kawa je kan alleen maar een merrie met zichzelf vergelijken. Dat die merries die jij kent niet slungelig geworden zegt niets over het effect op de doorsnee merrie.

Ik heb heel veel merries gezien die als 2 jarige gedekt waren en die er lang over gedaan hebben om dat in groei (en psyche) te compenseren.

Ik dek mijn bloedmerries niet eens als 3 jarige.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:30

klopt sarabande dat je ze alleen maar met zichzelf kunt vergelijken
Maar ik ken ook slungelige 3 jarige die nooit gedekt zijn.
Dus of die merries die jij kent slungelig zijn gebleven door het dekken, weet je ook nooit zeker.

En nogmaals, ik ben geen voorstander van vroeg dekken
Maar ik heb daar veel merries gezien die wel jong gedekt zijn, maar wel maat hebben gekregen.

Ook daarna met zadelmak maken net zo snel op eigen benen konden lopen en een parcoursje springen als diegene die niet gedekt waren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:41

Ik heb er op keuringen vroeger heel veel gezien als ze als driejarige zogend werden voorgebracht, zowel paarden als grote sooorten ponnies.
Vaak hadden die merries een erg arme bovenlijn en weinig bespiering.
Dat kan later wel weer goed komen, maar waarom zou je de merrie zo jong daaraan blootstellen.
Wat is het nut???

Laat ze liever nog een jaartje jong zijn!

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:44

Citaat:
Laat ze liever nog een jaartje jong zijn!


ben ik 300 % met je eens

Maar het nut volgens vele is geld Verdrietig
eerst een veulen erbij, dan zadelmak maken en de sport in en verkopen.
Zijn ze dan onder het zadel niet wat ze verwacht hadden, hebben ze iig het geld van het veulen.

Ik verwacht dat dat de redenatie erachter wel zal zijn, iets anders kan ik niet verzinnen

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:09

Ze hebben op de proefboerderij er onderzoek naar gedaan, een groep 2 jarige merries en een groep drie jarige merries laten dekken.
Het resultaat was (wat al voorspeld was) gelijk. Zowel de twee jarigen als de drie jarigen waren als 4 jarige gemiddeld even groot, ook op de keuring geen verschil. De twee jarigen hadden echter op 4 jarige leeftijd al 2 veulens en voor de groep drie jarigen hebben ze dus 2 groepn gebruikt.
Een veulen vraagt pas in de laatste maanden van de dracht echt wat van de moeder en als je juist in die tijd het dieet van de drachtige merrie goed aanpast, hoeft er dus helemaal geen verschil te zijn.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:16

Ik heb ook gehoort dat het invloed heeft op de groei
Persoonlijk zou ik nog even wachten totdat ze (bijna) uitgegroeit is, een paard van 4 is nog erg jong en zelf net geen veulen meer.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 20:41

sassa schreef:
Ik heb ook gehoort dat het invloed heeft op de groei
Persoonlijk zou ik nog even wachten totdat ze (bijna) uitgegroeit is, een paard van 4 is nog erg jong en zelf net geen veulen meer.


Helemaal mee eens! Mijn B'elanna is in mijn opinie te vroeg gedekt... Als moederloos veulen heeft ze sowiezo meer moeite gehad zich aan te passen aan het gedrag en de wetten van de kudde. Toen ze zo jong al moeder werd, wist ze met zichzelf en haar veulen geen raad. Ze heeft ook pas op oudere leeftijd geleerd te spelen met de andere paarden...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariekeS_ en 39 bezoekers