een ''friezen probleem''

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

een ''friezen probleem''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 20:52

ik heb een probleempje, ik rij zinds kort op een fries (verzorgpaard) maar ik mag haar niet aan de teugel rijden. hoe kan je onder het zadel bij een fries de hoge halshouding erin krijgen?? ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.... Verward nou ik hoop wat te horen! groetjes marijke

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:51

Hoezo je mag haar niet aan de teugel rijden??

Als je je paard voorwaarts neerwaarts kan rijden en hij is lekker aan het been dan kan je hem op elke gewenste hoogte/halshouding rijden.

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:50

hey!!
ik rijd ook friezen en je mag ze juist wel aan de teugel rijden toch
anders spant heel die rug en dan kun je voor geen meter doorzitten.
tenminste dat heb ik dan

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 12:09

ik weet het ook niet waarom ik niet aan de teugel mag rijden! ik heb ook al uitgelegd aan die mensen dat het beter is voor haar rug maar ze willen het gewoon niet! ze zijn echt van je mag rijden op het paard maar het paard mag geen pijn in de mond hebben! echt heel raar... maar ik ga lessen met haar volgen bij hun thuis en misschien kan mijn instructrice haar dan uitleggen dat het beter is... ik geef het nog niet op!

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:36

pijn in de mond?
als je het toch goed doet doet het toch geen pijn??
maarja je moet maar doen wat de eigenaar zegt anders ben je straks je paardje kwijt:)

cecilia

Berichten: 92
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:14

ja ik hoop dat je instrutrice hun kan overhalen want als je het goed doet dan doet het geen pijn in de mond

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:18

Zowiezo belangrijk om je paard goed voor het been te krijgen. Ik ken het hoor, de echte Frieze-eigenaren zien het liefst dat hoofd zo hoog mogelijk. Ik vind het niet gemakkelijk rijden en rijdt ze ook liever voorwaarts-neerwaarts, maar dan vind de eigenaar het niet goed want dan loopt ie te diep Haha! Achja Haha!

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 10:07

nou ik ga volgende week beginnen met de lessen en ik hoop dat het dan wel mag. en anders heb ik echt flink pech!

sietssie

Berichten: 442
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:40

hey ik kom ook uit Ugchelen.
welke fries rijd je en wa staat ie??

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:05

rare eigenaar
maar tis zijn paard, en denk dat je toch zijn keus moet respecteren, ookal is ie in mijn ogen niet goed

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:36

Op het Fries Paardencentrum trainen ze de jonge Friezen voor de testen, en dan worden ze toch ook met touwtjes aan de longeerlijn laag en diep getraind! Misschien is het meer dat deze mensen het aan de teugel rijden zien als getrek en gesjor om het paard in de krul te krijgen? Als je met stille hand voorwaarts rijd, dan lopen veel Friezen helemaal vanzelf al in een mooie krul. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze goed de acterhand eronder hebben en over de rug lopen, maar voor de leek lopen ze dan echt wel "aan de teugel" Zou dus iets verder doorvragen, en gewoon lekker rijden met lichte aanleuning, zonder te veel met je teugels te willen doen...

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:39

Summertje schreef:
Zowiezo belangrijk om je paard goed voor het been te krijgen. Ik ken het hoor, de echte Frieze-eigenaren zien het liefst dat hoofd zo hoog mogelijk. Ik vind het niet gemakkelijk rijden en rijdt ze ook liever voorwaarts-neerwaarts, maar dan vind de eigenaar het niet goed want dan loopt ie te diep Haha! Achja Haha!


Ik ben ook geen echte-friezeneigenaar zoals jij het noemt, maar ik zou er heel wat voor over hebben als die van mij wat lager liep met zijn hoofd! Hij loopt wel aan de teugel hoor, maar in zijn eigen hoge houding met valse knik.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:09

Gabyfedde, dan loopt ie niet aan de teugel maar gewoon met zijn kop in de buurt van de loodlijn.
Doordat ze zo makkelijk knikken moeten Friezen scherp aan het been gemaakt worden zodat ze naar de hand toe kunnen lopen, niet makkelijk met een Fries omdat het van nature niet de meest 'snelle' paarden zijn.

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:29

hey jah dat probleem heb ik ook in stap rijd ze stik mooi maar zogauw k
aandraaf hub gaat je ze weer omhooh Boos!(:((:((

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:50

heb precies het zelfde probleem gehad met de eigenaar van een fjord, niets mocht wat niet strikt natuurlijk was, uiteindelijk kreeg het beest allerlei kwaaltjes en ziekten van al het getroetel van de iegenaar, ik ben er toen maar mee gestopt. Mensen kunnen soms erg doordraaien in het "natuurlijke"

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:12

Steef schreef:
met een Fries omdat het van nature niet de meest 'snelle' paarden zijn.


God, dan moet je voor de gein eens bij ons in de menles komen kijken. Loopt een Friese merrie bij en dat is toch een hete! Daarbij valt ons Cobje (die best heel pittig kan zijn) toch absoluut in het niets.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:18

enid schreef:
pijn in de mond?
als je het toch goed doet doet het toch geen pijn??
maarja je moet maar doen wat de eigenaar zegt anders ben je straks je paardje kwijt:)


ja precies! als het gewoon goed gebeurd dan doet het geen pijn hoor dus....