Tjody's hoefschoen aanmeet verslag! (incl foto's)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Tjody's hoefschoen aanmeet verslag! (incl foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 20:24

Nou zoals sommige van jullie weten ben ik vandaag naar Rijssen getogen met knollie om hoefschoenen aan te laten meten.
De dag begon vroeg: 7.30 vertrekken van stal. Tis nogal ver rijden voor ons, maar dat hebben we er graag voor over. Geritta ging ook gezellig mee (van ucky).

Daar aangekomen werden we verwelkomd door Gerrit Smit en mochten we de loods in met Tjo.

Daar werden eerst Tjo's rug, benen en hoeven bekeken (rug en hoeven staan nauw in verbinding met elkaar). Alles kreeg een dikke 10! Hij was helemaal weg van dr, goede conditie, goede soepele rug, goede benen en zeer goede hoeven. Dat laatste was zeer belangrijk voor het aanmeten van hoefschoenen.
De veerkracht in de hoef werd bekeken, hoe de conditie was van het kraakbeen bij de hoefballen enz enz.

Eerst werden de voorvoeten in een medische bandage gezet:
Afbeelding

Daarna waren de achtervoeten aan de beurt:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna ging er een gips-gaas omheen (bekend bij de mensen die iets gebroken hebben recentelijk), dat is gaas, en als je dat nat maakt wordt het hard. Echt leuk om te zien....
Voor in het gips:
Afbeelding

Achter in het gips:
Afbeelding

Tussendoor kregen we nog les in hoefmechanisme en legde hij uit hoe hoefkatrol ontstaat en hoe je dit kunt voorkomen.
Afbeelding
Wat hij laat zien is een doorgesneden hoef, erug leuk....

Toen de hoefjes droog waren werd het gips eraf geknipt, en zie daar 3 wees-tjodyvoetjes...
Afbeelding

Vervolgens werden er een paar voorbeelden gehaald om te laten zien wat het verschil is in zool (zacht, midden en hard), modellen zijn wat veroudert maar dat boeit niet, gaat om het idee.
Afbeelding

Daarna mochten we een setje testen, eens kijken hoe ze reageerde met aantrekken en lopen.
Zijn ze niet lief?
Afbeelding
Afbeelding

Het aantrekken boeide haar totaal niet en deed ze of ze nooit anders gedaan had, of ze al JAAAHHREN op die schoenen liep.

Vervolgens moesten we op de weg stappen, draven en galoperen om te kijken hoe ze er mee liep. Gerrit liep driftig mee om te zien hoe ze haar passen afmaakte (of juist niet) en hoe ze haar voeten neerzette. Dan kunnen er evt nog aanpassingen worden gedaan (echt maatwerk dus).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna nog wat uitleg en moesten we nogmaals zonder schoenen draven. Tjo zou eerst rondom harde zool krijgen maar omdat ze (zoals ik al had gezegd) op het harde toch in draf wat kort en gevoelig liep krijgt ze voor halfzachte zooltjes.

Tjo krijgt het nieuwste model met lipjes ana de zijkant waar een riempje doorgaat, achter blijft het lipje ook zitten maar die mag ik alleen gebruiken bij zere zware ondergrond (zuigende bagger).

Over 3 weken worden ze thuisgestuurd en krijg ik ze 4 weken op proef. Als ik vindt dat er wat moet veranderen kan ik dat ook gewoon doorgeven....

Kan maar 1 woord zeggen: SUPER. Echt geweldige man, super service, uitleg enz enz. We gingen helemaal happy naar huis en kan niet wachten tot ik ze heb. Tjo liep echt te dansen op de weg met die nike's aan.

Eeen happy Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:36

Nou goed toch! Laat de foto's zien hoe de hoefschoenen aan zitten he!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 20:49

Zal ik zeker doen, nog 3 weekjes geduld aub, hihii

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:51

Vippie schreef:
Zal ik zeker doen, nog 3 weekjes geduld aub, hihii

Nee!!! Zo lang kan ik niet wachten Boos! dan ben ik op ponykamp, dat worden dus 4 weken Tong uitsteken
Naja, dan zie ik ze dan wel Lachen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:53

Gefeliciteerd!
Ik hoor ook alleen maar positieve verhalen ervan, dus ik ben benieuwd!
Tjee, ze is wel mooi slank hoor! Haha!

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:06

hoi viv
wat is de reden precies dat je dit hebt laten doen ?
ipv ijzers als je buiten gaat rijden ofzo ??

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:07

Leuk hoor!!!
Khoop dat ze helemaal goed zitten, anders is het weer zon gedoe

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 21:36

IngridM schreef:
hoi viv
wat is de reden precies dat je dit hebt laten doen ?
ipv ijzers als je buiten gaat rijden ofzo ??


Tjo heeft superhoeven, keihard, super hoefmechanisme maar op steentjes/grint loopt ze te gevoelig. Ijzers wil ik er dus niet onder hebben en mn smid wil ze er ivm dr goede hoeven ook niet onder slaan (vindttie zonde). Maarja moest toch iets hebben ivm enduance waar je vaak een steentjesbodem kunt treffen, en dat loopt niet echt lekker als zo'n pad een paar km lang is.
Dus na alle goede verhalen over deze schoenen heb ik voor Gerrit Smit gekozen.
Ze worden netjes op maat gemaakt, 4 weken op proef en niet goed geld terug.
Ik kan echt niet wachten.... poppel poppel poppel..... Haha!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:13

Oh, wat gaaf!!!
Als je ze binnen hebt, kom ik ze even in het echie bewonderen. Ik ben heel nieuwsgierig.
Leuke foto`s!

Ineke2

Berichten: 33034
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 09:31

Leuk joh, ziet er goed uit, ben benieuwd.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

petit
Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: krimpen a/d lek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:05

hoi,mooi zeg.misschien een brutale vraag maar wat kosten die schoentjes nou?en hoe lang doe je met die schoenen?groetjes petit.

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:11

petit schreef:
hoi,mooi zeg.misschien een brutale vraag maar wat kosten die schoentjes nou?en hoe lang doe je met die schoenen?groetjes petit.



Daar ben ik dus ook erg nieuwsgierig naar.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:37

Ben erg benieuwd wat jou ervaring er straks mee is. En kan haast niet wachten tot dat ik de foto's kan zien.

Wodan en ik onderweg in de M2

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:40

WoW wat heb jij een mega slanke fjord Kwijl
Laat je over drie weekjes ook effe horen hoe die schoenen jou bevallen?
Ik heb zelf namelijk old macs voor mijn haf,en ben dus wel heel erg nieuwsgierig naar hoe de andere hoefschoenen het doen Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131842
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:45

Interessant topic !
Ook ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Die rode strikjes zijn trouwens wel erg stoer hoor Cool Haha!

Een vraagje: hoe lang gaan zulke hoefschoenen mee ?

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:41

Oscar schreef:
Die rode strikjes zijn trouwens wel erg stoer hoor Cool Haha!


Ja maar de veters worden vervangen door bandjes. Da's veiliger en makkelijker. Tjo voelde zich erg stoer met r schoentjes en het zag er echt gaaf uit!! Het was verschrikkelijk leuk en leerzaam. Tjo was de rustheid zelve (goed opgevoed, aldus de smid Schijnheilig ), die heeft lekker staan hangen op mn arm met haar ogen half dicht, maar toen we moesten draven (en Andy ging nog galopperen met haar) werd ze ineens wakker!

T was een erg leuk dagje en ik ben heel benieuwd hoe de eerste week met de hoefschoenen is. Jammer genoeg ben ik dan net een weekje op vakantie dus dan mis ik alle pret Boos! grrrr gemeen... Boos! . Maar als alles goed gaat, gaan ze denk ik ook mee naar de veluwe en misschien naar Holten (endurance-wedstrijd), maar dat zien we tegen die tijd nog wel.

Groetjes, Denise.

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:36

Heb je dit imn rijssen laten doen?
Ik vind zelf de uitvinding hoefschoentjes heel erg goed. Maar wat als de hoef weer langer wordt Verward Pas de schoen dan nog perfect?En als er zand in komt Verward Ja, ik weet t ik ben een pieperd Haha!
Een paard (fjord) bij ons op stal heeft ze ook. Alleen vergeet t baasje ze nog al vaak om te doen Bloos

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:56

Citaat:
Ijzers wil ik er dus niet onder hebben en mn smid wil ze er ivm dr goede hoeven ook niet onder slaan (vindttie zonde).


Huh, waarom willen jullie er perse geen ijzers onder?? Wat is er mis met ijzers dan? Als ze er goed onder worden beslagen is er toch niks aan de hand? Verward Verward

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 08:20

Koortje schreef:
Citaat:
Ijzers wil ik er dus niet onder hebben en mn smid wil ze er ivm dr goede hoeven ook niet onder slaan (vindttie zonde).


Huh, waarom willen jullie er perse geen ijzers onder?? Wat is er mis met ijzers dan? Als ze er goed onder worden beslagen is er toch niks aan de hand? Verward Verward


Ijzers moet je te vaak vervangen, verzieken het hoefmechanisme en daarmee het hele welzijn van het paard. Ik zou zeggen ga eens langs en hij kan je presies vertellen wat een ijzer doet met de hoef (nou wist ik dat al dus daarom geen ijzers). Een ijzer hoe goed eronder geslagen ook is altijd funest voor een hoef. Een paard MOET niet op ijzers een paard KAN op ijzers.

En voor de rest: de schoenen gaan minstes 1500km mee (oeh dat zijn veel ritjes) op het harde geloof ik.
Voor meer info: www.smit-rijssen.nl schoentjes kosten 54euro per stuk: op maat gemaakt wel te verstaan, 4 weken niet goed geld terug (naja je betaald pas na die 4 weken) garantie, zeer goede service en die man weet waar hij mee bezig is. Althans das mijn ervaring.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 08:46

Ik vind die hoefschoentjes best wel knap, maar kan het dat je ze niet vaak ziet ?

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Escha

Berichten: 18779
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 09:30

Die heofschoentjus zijn grappig nooit geweten dat ze dat zo dedenn Knipoog
Enne als ik er heen moet hoef ik nie zo ver ik woon nl. in Rijssen Tong uitsteken

                    You are the only one I love and you got ripped out of my life...


    naiade

    Berichten: 5826
    Geregistreerd: 04-11-01
    Woonplaats: purmer

    Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:13

    hi,
    ik ga ook binnenkort maar eens heen.
    helaas moet naiade dan eerst van haar peesblessure af....

    Helaas mijn 3 jaarlingen te koop, ben je op zoek naar leuke E pony wellicht heb ik een leuke voor je.

    Oscar
    Forumcoordinator

    Berichten: 131842
    Geregistreerd: 23-09-01
    Woonplaats: Braboland

    Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:18

    Vippie, heb je enig idee hoe lang zulke schoenen meegaan ?

    Anjatjeuh

    Berichten: 3598
    Geregistreerd: 18-03-03
    Woonplaats: Leuven, België

    Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:39

    Wist niet dat er zo veel werk aan te pas kwam Scheve mond
    Maar nu ben je wel zeker dat je waar hebt voor je geld hè! Lachen

    I've been searching a long time... For someone exactly like you
    Someone like you makes it... All worth while

    Urika 14-10-2006

    Billy

    Berichten: 20699
    Geregistreerd: 06-07-01
    Woonplaats: Gemeente Tholen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:47

    ik vind het nadeel van hoefschoenen, dat ze stroef zijn (rubber), waardoor de gewrichten mijns inziens extra belast worden. Dus voor dagelijks gebruik zou ik ze niet nemen. Maar als je maar af en toe over de weg gaat, kan het een goede oplossing zijn. Probleem met mijn paard is dat, als hij in de wei staat, zijn hoeven onder hem vandaan brokkelen. ik probeer hem wel s winters een poosje zonder ijzers te laten staan, maar als hij weer voor de kar gaat in het voorjaar gaat hij er weer op.
    Maar ze zien er wel goed uit, ben heel benieuwd naar je ervaringen.

    Goedgekeurd onderschrift :)


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Mark0919, Pellelilly, rien10, Vagabondo en 42 bezoekers