Hoe dit te voorkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Hoe dit te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 23:55

De afgelopen week ben ik op een instructieweek geweest met 2 uur dressuurrijden per dag (met behoorlijk strenge instructie). Inmiddels is mijn zit in stap in ieder geval al ontzettend verbetert (vind ik zelf) alleen in draf is het nog steeds echt flut. M'n voeten steken ontzettend af, m'n benen klapperen, kortom: ik zit als een beginner. Wat kan ik hier nou aan doen? Hoe ik het ook probeer, het lukt vrijwel niet om m'n been vanuit m'n lies keurig naar achter te krijgen en dan ook nog goed licht te rijden (doorzittend lukt overigens wel, alleen dan trek ik m'n benen nogal op, maar dat is redelijk makkelijk te verhelpen).
In galop ben ik meer bezig met m'n paard en de andere ruiters om goed op m'n houding te letten, maar dat gaat ook steeds beter, het gaat echt om het lichtrijden wat de fout in gaat. Dus hoe zorg ik er nou voor dat m'n benen minder klapperen en m'n voeten minder afsteken tijdens het lichtrijden?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:05

hey hey, ik zit hier ook heel erg mee, het afsteken van benen, en het optrekken van benen tijdens doorzitten...

Het zadel kan hier erg veel mee te maken hebben, want ik rijd altijd op zo'n manege paardje, dundee, en die heeft dus echt een flut zadel, daar is gewoon niet goed op te zitten... een dressuur zadel wil dan al veel helpen...

Als dat niet helpt kun je ook proberen je beugels iets langer te maken, dat heb ik vandaag ook gedaan, en het was echt een wonderbaarlijk verschil, klinkt gek maar je kunt jezelf dan veel beter lang maken...

Als je echt op een dressuur lengte wil zitten, dan moet je je benen laten hangen, je hakken uittrappen en je tenen iets omhoog aan naar binnen draaien, en vervolgens moet je zo in je beugels kunnen stappen...

veel suc6, het is heel moeilijk, maar gewoon volhouden dan kom je er vanzelf...

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:11

Idd, een dressuurzadel zou al veel helpen. Maar anders, kun je scheve zooltjes voor in de beugel proberen, en altijd in je kop houden, benen lang, hakken uitdrukken, tenen naar binnen, enz.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 10:38

De meeste manegepaarden waar ik op rij hebben al dressuurzadels, dus daar ligt het niet aan. Maar het probleem is dus, als ik de beugels langer maak beginnen ze te klapperen omdat mijn korte beentjes er dan dus absoluut niet bij kunnen.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:29

Ik had dat ook bij mijn vorige zadel. Het leek gewoon alsof ik mijn benen niet stil kon houden. Het lukte me ook helemaal niet om goed mijn benen te gebruiken. Met een goed zadel is dat probleem bij mij gelukkig opgelost.

Misschien kun je een keer een ander zadel uitproberen?

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:11

Misschien eens de beugels op de Nederlandse(nuja, zo noemen wij dat) manier hangen? Dus onder het zweetblad. Dan flapperen je benen waarschijnlijk al minder, omdat de beugelriemen iets minder bewegingsvrijheid hebben.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:19

rij drie weken zonder zadel...dan ga je vanzelf beter zitten. Losser meer onspannen, dan worden je benen vanzelf langer en komen ze meer naar achteren te liggen.