Boett met heet weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Boett met heet weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 21:53

Komende week wordt het behoorlijk warm, over de 30 graden heb ik gehoord.
Carina staat voor haar eczeem onder een boett deken (kraemer). Ze kan niet zo goed tegen de warmte en staat snel te zweten in de wei, zonder deken. De deken heb ik pas sinds vandaag dus hoe ze met deken staat weet ik nog niet.
Zou ze niet te warm worden met het warme weer onder de Boett? En is het misschien slim om de deken rond een uur of 10 af te doen en dan om 17 uur weer om of werkt hij dan niet meer?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:25

Ivank loopt er 24/7 buiten met dr boett, en volgens mij zweet ze niets meer als ze zonder deken zou doen. Ze zweet zelfs maar amper! Dus ik zou die deken gewoon opdoen hoor!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:33

ik zou hem gewoon oplaten en je paard in de gaten houden
als het goed is(en mijn ervaring is het ook)heeft een paard met de deken en niet meer of minder last van als zonder de deken

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:23

Paarden met eczeem hebben er vooral last van tijdens de schemer, dus als je er tijd voor hebt kan je hem overdag af doen... Zou wel even in de gaten houden dat ze niet extra gaat schuren dan zonder deken. Maar mijn ervaring is dat ze overdag best zonder deken kunnen, is ook veel lekkerder voor ze hoor Lachen

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:42

Mijn shetlander heeft ook een boett deken en heeft het denk ik juist minder warm met die deken. Ze is namelijk zwart!
Ik zou de deken gewoon omhouden. Mijn shetlander heeft de deken erg graag op en zweet er ook niet onder

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:43

ik laat die van mij gewoon de hele dag ermee rond lopen. Hij is niet meer bezweet als anders. Ik heb er zelfs al 2x mee gereden omdat het ook zo goed helpt tegen vliegen Haha! gewoon dekje erop dan deken en dan zadel en rijden maar *LOL*
succes ermee.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:35

Ik had hem over mijn zadel, maar hij gleed weg omdat ik de bilriemen niet om had (bang voor schuren) Wat doe jij met de buikflap en met dat stukje wat tussen de vorbenen door gaat? Kruis je de bilriemen?

Ik laat mijn deken om. Hij zweet met erg warm weer wel eens onder zijn manen. Maar als ik die zou vlechten in een hengstenvlecht zou dat probleem ook opgelost zijn denk ik... Ik laat hem om. Elke steek van zo'n vlieg kan weer jeuk veroorzaken! Alleen met rijden en verzorgen lat ik hem af (is ook wel een paar uur hoor)

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 21:13

Ik denk dat ik hem ook maar omlaat. Ik houd haar goed in de gaten en anders heb ik hem snel genoeg afgedaan, en 's avonds dan weer om. Maar ik probeer het eerst om hem dus de hele dag om te laten.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:24

Citaat:
Hij zweet met erg warm weer wel eens onder zijn manen. Maar als ik die zou vlechten in een hengstenvlecht zou dat probleem ook opgelost zijn denk ik...


Manen zijn een natuurlijke bescherming tegen vliegen. Als je zn manen in gaat vlechten zal `ie eerder gestoken worden! Denk dat ie het liever een beetje warm op de hals heeft als er gestoken worden!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:10

Er schijnt met de echte boett-deken wel eens onderzocht te zijn hoe warm dat was voor paarden. De uitkomst was verbazingwekkend omdat men kon meten dat de huid van paarden met een boett-deken op juist minder warm was. Maar dat heeft denk ik ook alles te maken met het materiaal (en het schaduweffect van de stof) en hoe dat bij klonen zit weet ik niet. Dit is ook wel hetzelfde wat ik hoor van mensen die hun paard al jaren onder een boett-deken hebben. Het paard zweet er haast nooit onder.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:13

Koortje schreef:
Citaat:
Hij zweet met erg warm weer wel eens onder zijn manen. Maar als ik die zou vlechten in een hengstenvlecht zou dat probleem ook opgelost zijn denk ik...


Manen zijn een natuurlijke bescherming tegen vliegen. Als je zn manen in gaat vlechten zal `ie eerder gestoken worden! Denk dat ie het liever een beetje warm op de hals heeft als er gestoken worden!


Dan wel onder de deken natuurlijk Knipoog En onder de deken is hij tot nu toe nog nooit gestoken (2e seizoen met dek) *LOL*

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:17

PS; de reden dat ze niet erg zweten onder zo'n dek is, dat het erg luchtig is. Op stal is het vaak warmer en benauwder, dan buiten in de frisse lucht met een verkoelend briesje erbij. Heb twee dekens, verschillend materiaal, wel beide ademend. Bij de Boett-deken die van lichter materiaal is, zweet hij bij de hals onder zijn (dikke bos) manen iets sneller dan bij de andere deken. Maar vorig jaar stonden meerdere paarden zonder dek te zweten in de wei, en was Andrew nog helemaal droog onder zijn dek... Tja...

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:26

als je paard zo snel warm is en bezweet kan je haar dan gewoon niet om het heetste uren van de dag binnen zettenof is het niet koeler bij jou op stal en dan rond een uur of 6 uur weer naar buiten doen dan is de ergste warmte verdwenen.Ik zou de boetdeken niet afdoen

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:33

Maya is pikzwart en onder haar deken zweet ze volgens mij minder dan zonder deken. Als we in het heetst van de dag naar de paarden gaan, dan hebben ze allemaal zo'n snikheet velletje. De huid onder Maya haar deken voelt gewoon fris aan. Het is ook een hele goede berscherming tegen de dazen. Ik denk dat je de deken gewoon op kunt laten. Zorg wel dat ze in een schuilstal kan gaan staan. Daar hebben ze nog minder last van de mugjes. Een paar schaduwbomen kunnen ook al wat helpen. *LOL*

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 17:41

Bij ons is het binnen net zo warm/warmer als buiten, dus dat heeft geen zin. In de wei heeft ze geen schuilstalletje, wel een hoop bomen langs de rand van de wei waar ze onder kan gaan schuilen in de schaduw.

Vandaag was het toch aardig warm, maar zweette niet. Wel stond ze onder de bomen maar dat zou ze anders ook wel gedaan hebben...

Hoelang duurt het ongeveer voordat je "resultaat" merkt van de boett deken?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:45

Resultaat merk je snel hoor!! Eerste paar dagen had Ivanka nog wel wat jeuk, maar ja, daar was ze al gestoken, dus had ze daar jeuk! Toen dat over was, had ik een jeukloos paard Lachen Heerlijk!