jezelf verdedigen bij ITP

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

jezelf verdedigen bij ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 20:42

heb geen idee of dit topic hier hoort.

Maar ik kijk natuurlijk altijd op ITP maar wat me opvalt bij de rijfoto's is dat iedereen zich altijd zo loopt te verdedigen wat zijn/haar houding betreft.
Is dit omdat men bang is voor commentaar?

Vind het wel jammer omdat het doorgaans 100% meevalt hoe diegene op zijn paard zit.
We weten allemaal wel dat we niet zo'n mooie zit hebben als Anky van Grunsven en dat we er allemaal hard aan werken om onze rijkunsten te verbeteren.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:47

Cowgirl schreef:
heb geen idee of dit topic hier hoort.

Maar ik kijk natuurlijk altijd op ITP maar wat me opvalt bij de rijfoto's is dat iedereen zich altijd zo loopt te verdedigen wat zijn/haar houding betreft.
Is dit omdat men bang is voor commentaar?

Vind het wel jammer omdat het doorgaans 100% meevalt hoe diegene op zijn paard zit.
We weten allemaal wel dat we niet zo'n mooie zit hebben als Anky van Grunsven en dat we er allemaal hard aan werken om onze rijkunsten te verbeteren.


Yep, ik doe dat ook...dit is een forum en iedereen geeft commetaar, leuk als dat enigsinds aardig blijft en ook op een manier gebracht dat je er wat mee kunt.
Vaak is het helaas zo dat er alleen op de slechte dingen gelet word en je 100x het zelfde leest * je zit te ver voorover* Noem maar wat...
'Kritiek geeft niet, maar er is vast altijd wel iets te vinden wat goed is aan een foto...dus dan geef je opbouwende kritiek én je zegt wat positiefs...nemen mensen je kritiek ook nog eens wat sneller aan en zo sla 2 vliegen in 1 klap

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:54

Terecht kritiek kan ik wel tegen. Want als ik gewezen wordt op punten waar ik het zelf van weet hebben ze gewoon gelijk.
Er werd nu ook gezegd dat ik te ver voorover zit, dat is zo. Mijn hele houding is in de loop der jaren achteruit gegaan, maar daar ga ik ook weer mee aan het werk.

Daarentegen zie ik ook veel commentaar (lang niet altijd bij mezelf) dat iemand te horen krijgt: je paard loopt te diep, je handen zitten te laag enz. Terwijl ze (ik ook) vaak genoeg hebben uitgelegd dat het hun manier van trainen is.
Heb daar respect voor, of zeg niks.

Maar het valt mij gewoon op dat er heel veel mensen hier op bokt zitten die wel even vertellen hoe het moet, heel irritant.
Kijk een tip waar iemand iets aan heeft is natuurlijk super. Maar alleen maar om een aanmerking te hebben, daar heeft niemand wat aan.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 21:01

Ik ben bang dat ik mezelf niet heel duidelijk heb gemaakt Haha!

Ik doelde meer op eigen foto's en dat je er dan zelf onder zet: Ja ik weet het dit is niet goed en dat is niet goed.
Bij de volgende foto staat dan weer: ja ik weet het paard loopt te diep of te hoog. etc etc.

Gaat me niet om kritiek van anderen maar wat je zelf al geeft als een soort verdediging zodat je niet 'overspoeld' wordt met commentaar van anderen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:07

Ow okee, dan begreep ik je verkeerd Lachen

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:08

Is denk ik inderdaad een soort zelfverdediging. Als je het zelf al gezegd hebt, kunnen ze je daar niet meer op pakken.

Ik doe het zelf ook vaak als ik iemand een foto laat zien van mijn paard, dan zeg ik er altijd bij: Hij is mooi van lelijkheid Haha! . Vaak zeggen mensen dan dat hij juist wel mooi is.

Dus misschien is het ook wel een omgekeerde manier van naar complimentjes vissen. Als je zelf zegt dat je erg slecht zit, misschien zeggen de bokkers dan wel dat het erg meevalt ??

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:13

Heb het toevallig net ook zelf gedaan bij mijn topic. Maar dat komt idd omdat er altijd 10 keer hetzelfde wordt aangemerkt aan je houding of de houding van je paard. Ik heb het erbij gezet, omdat ik wil weten of anderen er nog iets ANDERS op te zeggen hebben. Ik hoef niet te weten wat ik zelf al weet snap je? Of juist voor de bevestiging, dat ik dan zeker weet dat ik het goed heb gezien (wat er fout was)

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:44

Ach ja bij mijn laatste topic heb ik het er zelf alvast bijgezet, hoef
geen reacties met info over mijn houding die ik dus zelf ook wel weet daarom heb ik het er even bijgezet *LOL*

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:55

Zou het niet ook een soort vissen naar complimentjes kunnen zijn in sommige gevallen?

Topicstarter kraakt zichzelf alvast af in de hoop te horen dat het heus allemaal wel meevalt of zelfs juist helemaal niet zo is. *veer in achterste*

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:23

Ik zet het er ook bij. Niet om te vissen maar om tig keer kritiek te voorkomen. Ik weet het wel, en als ik het niet weet, vraag ik het wel...
Het is al lastig genoeg om met je eigen tekortkomingen te leren omgaan en ze te verbeteren... Het is van mijn kant (en van meer denk ik dus) geen vissen naar complimenten.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:16

Bij de weinige foto's die ik op itp heb gezet heb ik het er zelf wel bijgezet. Niet omdat ik loop te vissen naar complimenten maar omdat ik weet dat ik vaak voorover zit, met gestrekte armen rijd en ook nog waslijnen heb. Maar goed, daarvoor heb ik les Haha!. Op zo'n moment hoef ik dus niet in heel mn topic te horen dat ik voorover zit etc. etc. etc.. Die informatie is niet nieuw voor mij.
Overigens heb ik ook wel strandfoto's geplaatst en daarbij zal ik niets melden over mn houding (op strand is dat minder van belang als tijdens een dressuurles om maar eens wat te noemen).

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:25

Ik heb het de laatste en gelijk de eerste keer dat ik foto's er op zette er ook bijgezet.
Niet om een veer in mijn bottom te krijgen, maar omdat ik wist dat mijn houding niet alles was en mijn instructrice al mijn minpunten al opnoemt, dus ik weet al zo'n beetje waar ik fout zat.

En ik heb ze er puur voor de lol opgezet, als er dan toch iemand met een tip komt vindt ik dat alleen maar prettig.

En tegelijkertijd toch ook een beetje omdat ik alle commentaar bij andere gelezen had.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:00

Weet je wat ook een oplossing is: helemaal geen foto's plaatsen Knipoog
Werkt verreweg het beste. Hoef je jezelf ook niet te verdedigen en mensen kunnen ook geen commentaar hebben. Voor commentaar heb ik mijn instructeur en niet Bokt, waar de beste stuurlui aan de wal staan.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:00

Ervaring leert ons dat er altijd mensen zijn die dingen afzeiken.
Want bandage's, hulpteugels, wel of geen cap, houding... je moet altijd alles verdedigen!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:53

fitzroy, het zijn dan wel de beste stuurlui die aan wal staan maar dat vind ik pers. niet erg. al dat gezeik van 'ja, kan je het zelf beter?' enzo, vind ik op niks slaan. als ze het zien, des te beter! maakt niet uit of ze het zelf kunnen! alleen om je te helpen, zeggen ze dat, heb ik geen problemen mee.
en ik zou dingen die ik zelf weet er ook onder zetten idd om kritiek te voorkomen. niet bv 'ja ik weet het mijn handen moeten iets verder uit elkaar' , dat is idd vissen naar complimenten. maar wel 'ik weet dat mijn tenen naar buiten wijzen, daar wordt aan gewerkt' omdat dat dan fouten zijn die opvallen. en die vaker aangehaald worden door mensen die 1 keer naar de foto kijken.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:59

Ik heb het er laatst ook bijgezet. Het waren mijn eerste rijfoto's en ik schrok eigenlijk van mijn zit. Toch wilde ik ze op bokt zetten, zodat jullie misschien over een tijdje kunnen zien dat er verbetering in zit.

Eerlijk gezegd heb ik het er ook zelf alvast maar bijgezet, omdat ik soms vindt dat mensen erg hard commentaar leveren. We zijn hier denk ik om van elkaar te leren, maar niet om elkaar de grond in te stampen. En soms heb ik het gevoel dat dat wel gebeurd.
Ik had dus bij mijn topic het idee om er zelf maar alvast commentaar bij te zetten, "dat men wel weet, dat ik weet dat het er niet zo goed uitziet".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 19:06

Ik zet het er wel eens bij omdat ik de foto wel leuk vind omdat het paard er bijvoorbeeld leuk op staat maar ik geen zin heb ik oeverloos commentaar over wat ik allemaal fout doe. Ik heb les en ik weet dat ik geen Anky ben. Maar als ik wel tips wil zet ik dat er bij.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:40

Ik zet dat er ook soms wel bij, gewoon zelf goed naar de foto's kijken, en dan commentaar geven. Misschien vind iemand anders iets wat jij nog niet gevonden hebt.
En ik weet ook dat ik mijn hielen niet omlaag krijg, ik krijg dat ook in de les te horen, en alleen als ik mij super daarop concentreer, krijg ik mijn voet horizontaal of mijn hak ietsje uitgedrukt.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:09

*op knietjes voor Fitz*
Ik heb vorig jaar mijn zusje foto's laten maken van mijn les en af en toe van mijn training. Puur omdat ík niet weet hoe mijn paard loopt. Ik zet haar er af en toe op en ik ben altijd positief verrast van hoe hij loopt en dan weet ik stiekem dat hij bij mij nog ietsie beter moet lopen. Zitten best toffe foto's tussen hoor, maar ik plaats ze niet op bokt, alleen maar omdat ik een instructeur heb die mijn houding niet op de eerste plaats zet. Sommige dingen kun je niet doen als je verkeerd zit, maar het zal hem echt aan zijn bips oxideren als ik m'n hakken op trek, zolang ik maar netjes achterover zit en mijn benen af en toe ook netjes lang laat (als ik niet drijf bijv.). Dat iemand op bokt of misschien wel heel bokt het dáár niet mee eens is: fijn, maar die betaal ik toch niet voor hun commentaar? Het valt mij trouwens ook op dat er in het paardenwereldje altijd wel commentaar gegeven wordt op een nare manier. Ik kan daar zelf niet zo heel erg goed tegen en trek me dat veel te veel aan (vandaar dat ik geen dressuurwedstrijden rijd, want mijn paard is vast zo'n schillenkarrenbeest, hoewel iedereen die ik tegenkom hem ondanks z'n lelijke punten prachtig vindt). Ik maak me dan ook veel te veel zorgen over mijn hakken die ik nogal eens optrek. Ik rijd met spoortjes en laatst zei mijn instructeur dat ik ze best mocht gebruiken, dat was voor mij een bevestiging dat ik nog helemaal niet zo beroerd reed en al helemaal niet zoals ik zelf gedacht had.
Alleen al om mijn onzekerheid over mijn eigen rijden zou ik bij zo'n topic (wat ik niet ga plaatsen) bij elke foto wel tig opmerkingen plaatsen wat ik zelf fout doe. Ik geloof niet dat het goed voor mezelf zou zijn als ik zulke topics zou gaan plaatsen. Wat dat betreft ben ik het (uiteraard) roerend met mijn instructeur eens, als de oefeningen zwaarder worden zal mijn houding vanzelf mee moeten gaan, tot die tijd kan ik het zo ook wel. Het gaat erom hoe het paard loopt en dat je houding daar invloed op heeft, ok, maar daar ligt mijn prioriteit niet.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:46

Leuk he... hier zit iedereen zichzelf weer te verdedigen...... je moet maar zo denken... ik rij voor me plezier.... we zijn allemaal wel eens moe ook als je rijdt... en je bent zoals je bent.... of jou nou naar voren hangt... te kort met je beugels zit.... etc etc.... zolang je zelf maar geniet van je paardje en er gewoon plezier mee heb.......

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:46

Tartuffo schreef:
Leuk he... hier zit iedereen zichzelf weer te verdedigen...... je moet maar zo denken... ik rij voor me plezier.... we zijn allemaal wel eens moe ook als je rijdt... en je bent zoals je bent.... of jou nou naar voren hangt... te kort met je beugels zit.... etc etc.... zolang je zelf maar geniet van je paardje en er gewoon plezier mee heb.......



Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:17

ik zet geeneens foto's neer waar mijn houding slecht op is, haha!