Jeneverbes kuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Jeneverbes kuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 16:55

Vandaag is T. van Houten, paardentandarts bij ons op stal geweest.
Nu hebben wij een paard op stal staan dat nogal wat medische problemen heeft. Emmeloord heeft het nooit goed kunnen ontdekken wat er aan de hand was.
Hij heeft waarschijnlijk een probleem met zijn bijnieren, die functioneren niet goed waardoor hij zijn afvalstoffen niet goed af kan voeren.
Hij adviseerde een voeding van granen en een reinigingskuur van jeneverbessen.
Wie kent deze kuur, en heeft daar goede of slechte ervaringen mee??
Laat het me aub weten, we twijfelen nogal wat we moeten doen..
Ik heb persoonlijk 1 positief verhaal maar ben benieuwd wat jullie weten ..

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 16:48

ik ken niet de kuur met de bessen zelf maar wel met de jeneverbesolie van aromatherapie. Een heel goede kuur voor darmreiniging die ik m'n eigen paard altijd in het voorjaar geef. Is overigens niet alleen met jeneverbes maar ook met teatree, citroen, groene leem, biogarde en zuurdesembrood. Houd je met de jeneverbes wel goed aan de dosering want teveel kan schadelijk zijn omdat het nogal een sterke olie is.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:28

ja in mijn boekje staat ook iid een reinigingskuur ven jeneverbes
echter mag je dit niet aan een drachtige merrie geven dan is de kans dat het vruchtje wordt afgestoten. dit geld ook voor groene leem.
mij lijkt het wel wat proberen zou ik zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 02:20

Groene leem kun je beter niet gebruiken bij gechipte paarden. Het spul heeft een hele sterke werking en voert alle lichaamsvreemde stoffen af, mogelijk ook de chip. Het is een beetje off-topic, maar ik dacht er ineens aan.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:33

mijn moeder zegt dat een paard dat het aan zn nieren heeft absoluut geen jeneverbes kuur mag hebben omdat de jeneverbes het lichaam dus reinigt, en als de nier niet goed werkt... dan worden de afvalstoffen dus niet afgevoerd en blijven ze in het lichaam, dan heb je dus een probllem,
mn moeder zegt dus, doe zo'n kuur niet alleen maar haal er iemand bij die er echt verstand van heeft.
je kunt denk ik het beste contact opnemen met margriet dudock van heel, zij kan je hierover beter over informeren.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 09:47

Ik had Kevin ook regelmatig op de jeneverbessen.
Hij heeft ook regelmatig nier problemen en mijn toenmalige hoefsmid (tevens homeopaat) heeft mij toen een jeneverbes struik aangewezen en zei doe maar eens 2 trosjes van die besjes door zijn voer en dat dan 2 weken lang.....na 2 weken geen problemen meer.
Wat wel lastig was is dat hij het absoluut niet te eten vond, at om de besjes heen en ik heb ze dus door zijn voer gepureerd en daar nog andere dingen door gedaan die hij wel lekker vond, toen ging het een stuk beter.

Ik heb nu (ben verhuisd) geen jeneverbes in de buurt maar een flesje oud bruin bier door het voer werkt ook heel goed en vinden ze meestal ontzettend lekker! (is lekker zoet) en denk nou niet dat een paard daar dronken van wordt want voor zo'n lichaam is wel wat meer nodig dan 1 flesje om in de gloria te raken Haha! Dit doe ik overigens maar 1x per dag, meestal om te beginnen een half flesje, drink lekker de andere helft zelf op Kwijl , wordt het niet beter heb ik pech en krijgt hij het hele flesje.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:09

De kuur zelf ken ik niet, maar ik heb wel een tijdje wat jeneverbessen bijgevoerd voor het afdrijven van vocht/afvalstoffen... Toen mijn paard bijvoorbeeld met zijn been tussen de tralies had gezeten en ook eens toen hij stalbenen had (gelukkig maar 1 keer gehad). Werkt erg goed, maar je moet er niet te veel van voeren...

Ze gaan er overigens ook lekker veel van plassen Tong uitsteken