Progressieve overgang mag in de B:voorkeur jury?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Progressieve overgang mag in de B:voorkeur jury?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 07:49

Ik ga 20 juli starten en las in het reglement dat in de B progressieve overgangen mogen. Maar vroeger moest het zelfs. 'Mogen' klinkt mij in de oren als 'als je niet anders kan, rijd ze dan maar progressief'.

Wat heeft de voorkeur van de jury, een nette progressieve overgang of een nette directe?

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 09:11

Ik dacht dat hetn nog steeds verplict was, maar weet dat niet zeker. Toen ik B reed, 3 jaar geleden, was het wel verplicht.

Suvcces!

Fitzroy

Berichten: 25098
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:03

Manon, je moet de overgang gewoon rijden zoals hij bij jou het beste gaat. Bij een progressieve overgang heb je misschien minder kans op fouten, dus dan zou ik voor de progressieve overgang kiezen.
Qua punten maakt het voor mij niet uit.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:33

Veel jurys vinden het moeten. Ik kreeg ooit commentaar dat ik niet genoeg stapte enzo.........dus ik zou gaan voor progressief. Tm het m1 mag je progressief rijden. In het M1 zien ze wel liever een minder progressieve overgang maar daar mag het nog steeds hoewel sommige jurys dat ook weer vergeten.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:13

Misschien een domme vraag hoor maar wat houdt een progressieve overgang in?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:16

zou ik ook wel willen weten

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:33

Progressief = geleidelijk, dus vanuit draf via de stap naar het halthouden.

Mijn mening: veel liever een correct gereden progressieve overgang, dus mooi voorwaarts, nageeflijk, recht en in balans!

Niet voor niets worden in de klasse B de meeste overgangen TUSSEN 2 letters in gevraagd, in plaats van exact op de letter nauwkeurig. Zo heb je de ruimte om alles rustig en netjes uit te voeren; van die ruimte gebruik maken dus!

Enne... veel succes straks op de wedstrijden!

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:54

ik denk dat je zeker in het B beter een nette progressieve overgang kunt rijden, want dit is vaak toch wat ze willen zien, al zullen ze het nou ook weer niet afstraffen als het minder progressief is. je moet doen wat bij jou op het moment het beste lukt.

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:54

haike schreef:
Ik dacht dat hetn nog steeds verplict was, maar weet dat niet zeker. Toen ik B reed, 3 jaar geleden, was het wel verplicht.

Suvcces!


Dat klopt.

Artikel 108, 4e lid van het dressuurreglement.

4. Alle overgangen tot en met de M2 proeven dienen progressief te zijn. De overgangen in de M2-proeven
mogen al minder progressief gereden worden. Mits goed uitgevoerd dienen deze, naarmate de overgangen
minder progressief uitgevoerd worden, hoger gewaardeerd te worden. De overgangen vanaf de
klasse Z1 mogen niet meer progressief zijn.

bron: KNHS

N.B. "dienen" betekent: moeten, en geen mogen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 16:25

Petra1"]
[quote="haike schreef:
Ik dacht dat hetn nog steeds verplict was, maar weet dat niet zeker. Toen ik B reed, 3 jaar geleden, was het wel verplicht.

Suvcces!


Dat klopt.

Artikel 108, 4e lid van het dressuurreglement.

4. Alle overgangen tot en met de M2 proeven dienen progressief te zijn. De overgangen in de M2-proeven
mogen al minder progressief gereden worden. Mits goed uitgevoerd dienen deze, naarmate de overgangen
minder progressief uitgevoerd worden, hoger gewaardeerd te worden. De overgangen vanaf de
klasse Z1 mogen niet meer progressief zijn.

bron: KNHS

N.B. "dienen" betekent: moeten, en geen mogen.
[/quote]

Fitz? Ik snap er niks meer van.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:26

Ik kreeg dit weekend geen kommentaar op het halthouden bij het groeten (was niet progressief) maar wel bij een oefening B-X-E halthouden en daaruit naar draf, deze was ook niet progressief en dat had hij liever wel gezien. Had een 5 en er stond bij dat het via de stap moest

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:33

ik rijd ook b, en als ik bv. van draf naar halthouden moet, ga ik meestal niet eerst in stap.Ik heb er nog niks over gehoord dat het niet goed was

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 18:03

Ik meen in het proevenboekje gelezen te hebben 'mogen' maar dat kijk ik morgen even na.

Jet

Berichten: 11983
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:07

Een stukje uit het proevenboekje voor de M1 en M2:
Een duidelijk verschil in zwaarte tussen de klasse M1 en M2 wordt ook gemarkeerd door het verschil in overgangen zoals deze worden gevraagd. In de klasse M1 worden nog progressieve ( geleidelijke) overgangen gevraagd. In de M2-klasse mogen de overgangen al minder progressief, met meer verzameling worden uitgevoerd. Correct uitgevoerde minder progressieve overgangen worden in de M2 hoger gewaardeerd dan progressieve overgangen. Het kunnen rijden van minder-progressieve overgangen is het geleidelijke resultaat van de toenemende verfijning van de africhting.

Als je dit leest, worden in de lagere klassen minder- of zelfs niet-progressieve overgangen niet gewaardeerd, dus ik zou het via enkele stappassen doen.
Ik ben ook wel eens afgestraft in de B op een niet-progressieve overgang, ikzelf had ook het idee dat dat juist beter zou zijn, maar niet dus....

Fitzroy

Berichten: 25098
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:10

Manon, sorry voor de late reactie.

Op de jurybijscholing is ons verteld dat niet progressieve overgangen tot en met de M1 nu ook goed zijn, uiteraard mits correct uitgevoerd.
Neemt niet weg dat je met een progressieve overgang toch minder kans hebt op slordigheden.