Hoe zit het nou PRECIES met bandageren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Hoe zit het nou PRECIES met bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 21:09

Pff, ik kan er geen wijs meer uit hoor! Zijn bandages nu wel of niet "slecht" voor de benen, en wanneer precies gebruiken? Ik heb het hier voor alle duidelijkheid dus over polobandages, die het meest gebruikt worden. Niet elastische, neoprenen of wat dan ook. Gewoon standaard bandage.

* Ik hoor hier en daar dat ze ondersteunen...
-> hoe dan? Als je ze niet als een idioot aansnoert moet dat toch meevallen?

* Ik hoor dat ze voor teveel warmte zorgen...
-> en peesbeschermers dan? En is warmte heel slecht voor de benen tijdens het werk? Waarom?? Als je ze na het werk toch afspuit?

* Bandages zouden minder goed beschermen als peesbeschermer
-> mee eens, ze zijn tenslotte dunner

* Bandages moet je leren omdoen. Fout om werken ze averechts
-> natuurlijk mee eens, als je soms mensen ziet vraag ik me af of ze hun paard willen vermoorden ofzo...


Om al deze redenen heb ik wel bandages in mn kast liggen, maar gebruik ik ze nooit. Omdat het voor mij onduidelijk is hoe en waarom ze wel of niet te gebruiken. Ik had eerst de neiging om paarden achter te bandageren om gallen tegen te gaan, maar of het werkelijk helpt weet ik niet... Wie o wie vertelt mij hier de waarheid over??

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:19

Bandages geven steun aan de pezen van het paard in tegenstelling tot peesbeschermers. Deze beschermen alleen zoals het woord al zegt. Voor mij een reden om geen bandages te gebruiken, ik heb nog een jonge pony dus die mag zijn pezen en spieren best gebruiken! Bij paarden met zwakkere benen wordt bandageren aangeraden. Maar dit wist je waarschijnlijk zelf al eigenlijk. Ik weet niet hoe het met de warmte zit, bandages lijken me warmer omdat ze dikker zijn en rondom het been lopen in vergelijking met peesbeschermers.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:24

En toch wordt er door de meeste profs gezegd dat bandages juist geen steun geven, dat het een fabeltje is!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:30

Ik geloof niet dat hier één waarheid voor is... de een is voor en de ander niet en beide groepen hebben hiervoor hun redenen. Ook in de bladen wordt er verschillend over geschreven. Vorig jaar stond er ook een stuk over in de BIT (#86) daarin waren een aantal mensen aan het woord die er verschillend over dachten.

Er zijn geen wetenschappelijke studies gedaan naar het nut van bandages. Wel is bewezen dat je een hoop leed veroorzaakt als je ze niet goed aanlegd.

sorry, geen echte oplossing dus Haha! .

Ik rijd er trouwens wel mee. Om verschillende redenen. Mij is geleerd dat het steun geeft tijdens strekken en zijgangen, en gezien ik dressuur rijd, doe ik dat nogal eens. Ook gebruik ik ze als mijn paard weer eens last heeft van kapotte benen. Mijn schimmel heeft 's winters wel eens last van witte benen kwalen, zoals mok en andere huidprobleempjes. Dat kan ze geen peesberschermers om, want dat doet zeer. Bandages kunnen dan wel. Mijn instructrice heeft me geleerd hoe ik ze om moet doen, dan weet ik tenminste zeker dat ze goed zitten.
Meestal rijd ik gewoon met peesbeschermers en strijklappen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:32

PS over de warmte. Er wordt wel afgeraden er heel lang mee te rijden, maar net zoals over alles met bandages, zijn ze daar ook nog niet echt uit hoe dat zit.
Feit is natuurlijk wel dat de benen warmer worden onder een bandage dan gewoon het kale been.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 21:35

Ja maar in welke mate is warmte slecht voor het been en waarom???

En hoezo geven bandages steun, als je ze niet stevig aansnoert maar er gewoon (wel strak genoeg tegen afglijden natuurlijk) omheen wikkelt? Daar gaat het mij nou juist om!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:39

Ik ben van mening dat ze wel degelijk steun geven. Nu is de vergelijking met een bandage om je arm wat krom, omdat in je onderarm spieren zitten, maar je voelt wel degelijk steun!
Wel is het een kunst om de bandage zó te draaien, dat de druk voldoende verdeeld is, zonder dat het strak of los gaat zitten.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 21:49

En word deze steun als goed of slecht beschouwd? En wat betreft de warmte?

Kan niemand nou precies antwoord geven op deze paar vraagjes????

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:52

Tyrza schreef:
Ik ben van mening dat ze wel degelijk steun geven. Nu is de vergelijking met een bandage om je arm wat krom, omdat in je onderarm spieren zitten, maar je voelt wel degelijk steun!
Wel is het een kunst om de bandage zó te draaien, dat de druk voldoende verdeeld is, zonder dat het strak of los gaat zitten.


Dat voorbeeld met die onderarm geeft Els Bach, paardenfysiotherapeute in de BIT ook, maar zij ziet dat anders:

"Een bandage die alleen om de pijp heeft net zoveel nut alss een verbandje dat je om je onderarm draait. Het beschermt wel tegen de invloeden van buitenaf, maar geeft nergens steun aan."

Nou bandageer ik de kogel altijd half mee en volgens mijn instructrice zorgt het dan voor minder kans op overtrekking tijdens trekken en overgangen. Steun heb je tenslotte in gewrichten. Denk maar aan sporttape bij mensen, om de knie of om de enkel, nooit om je kuit of zoiets...

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:56

Nee Koortje, dat kan niemand, omdat er inderdaad geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is Lachen. De meeste dierenartsen vinden dat bandages helemaal geen steun kunnen geven, een pees kan een trekkracht aan van zo'n 5000 kg, en een stoffen lapje heeft daar weinig invloed op. In de drafsport gebruiken we ze in ieder geval niet bij het werk, ze voegen (vinden wij Knipoog ) niks toe. Warmte is slecht voor de pezen vinden ook de meeste dierenartsen, je krijgt daardoor vochtophopingen wat de afvoer van afvalstoffen belemmert. Maar zolang er geen goed onderzoek naar gedaan is....

Ik denk dat de meeste mensen ze omdoen omdat "iedereen" het doet, zonder zich af te vragen wat de achtergrond is, en het staat leuk / verzorgd.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:01

[quote="promptertje"] De meeste dierenartsen vinden dat bandages helemaal geen steun kunnen geven, een pees kan een trekkracht aan van zo'n 5000 kg, en een stoffen lapje heeft daar weinig invloed op. In de drafsport gebruiken we ze in ieder geval niet bij het werk, ze voegen (vinden wij Knipoog ) niks toe. quote]


Kan een peesbeschermer wel een trekkracht aan dan van 5000 kg, ook niet, lijkt mij.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:02

Novelle schreef:
[Kan een peesbeschermer wel een trekkracht aan dan van 5000 kg, ook niet, lijkt mij.
[/quote]


Een peesbeschermer is voor het aantikken door de achterbenen, die hoeven geen steun te verlenen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 22:03

Citaat:
"Een bandage die alleen om de pijp heeft net zoveel nut alss een verbandje dat je om je onderarm draait.


Dat vind ik dus niet kloppen, in je onderarm zit ook nog "vlees" en spieren! In een onderbeen van een paard enkel bot en pees! Niet echt een vergelijking...

Citaat:
Denk maar aan sporttape bij mensen, om de knie of om de enkel, nooit om je kuit of zoiets...

Sporttape zit toch keivast en strak! Ik bandageer mijn paard niet zo strak als sporttape zit hoor!

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:07

Koortje schreef:
Dat vind ik dus niet kloppen, in je onderarm zit ook nog "vlees" en spieren! In een onderbeen van een paard enkel bot en pees! Niet echt een vergelijking...


Nee, je kan het pijpbeen met een vinger- of teenkootje vergelijken.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 22:19

Ik vind het nog steeds onduidelijk, helaas....
-> wat doet warmte met het been
-> en welke mate word een been ondersteund als je het NORMAAL en niet strak bandageert???

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:23

Mijn dierenarts heeft me eens uitgelegd dat de warmte in de kern van de pees zó hoog kan oplopen, dat hij daardoor zelfs af zou kunnen scheuren, of in ieder geval door kan beschadigen. Daarom is na het werk insmeren met coolinggel ook goed: niet zozeer door de kou die het met zich meebrengt (die is meestal niet spectaculair, zoals laatst ook uit een test in Bit bleek) maar door het masseren wat je daar bij doet, je brengt de bloedtoevoer weer op gang en voert de warmte en de afvalstoffen versneld af. Ik masseer ze meestal met Leg-aid van Hilton herbs, mijn koersende draverhengst heeft nooit gallen of iets dergelijks, en hij heeft ook nooit beenbescherming om, óók niet in de koersen Lachen

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 22:26

Maar met peesbeschermers word het toch minstens net zo warm om het been? Zelfs meer lijkt me, bij een bandage kan de warmte nog "erdoorheen" trekken, een peesbeschermer sluit helemaal af....

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:31

Koortje schreef:
Maar met peesbeschermers word het toch minstens net zo warm om het been? Zelfs meer lijkt me, bij een bandage kan de warmte nog "erdoorheen" trekken, een peesbeschermer sluit helemaal af....


daarom heeft mijn paard ook geen beenbeschermers om, met de snelheden die hij maakt moet het wel loeiheet worden eronder.

Maar nogmaals, er is nog te weinig onderzoek naar gedaan en zelfs de dierenartsen zijn het onderling niet eens - dus wij tweeën komen er hier ook niet uit Knipoog