Les geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-01 19:38

Sinds kort geef ik een meisje van mijn leeftijd les op Robin. Ze heeft nu 1 les gehad en het ging al errug goed, Ze kan nu al lichtrijden. Ze vertelde me die dag (voor de les) dat ze op paardrijden mocht. Ik zei een beetje voor de grap van ach ik wil je wel les geven hoor. Nou dus een beetje gepraat enzo. En zijn we tot de conclusie gekomen dat ze bij mij dus eigenlijk meer zou leren voor minder geld. Ik vraag nl. voor haar maar 5.- per ongeveer 40 min. Erg weinig, toch? Ze zou het er met haar ouders over hebben maar ze is zelf bang dat haar ouders vinden dat ze naar een manege moet. Mocht het toch lukken wil ik haar ook een beetje theorie gaan geven.
De eerste les heb ik dus haar aan de longeerlijn gedaan. Beugels een beetje te kort zodat het lichtrijden makkelijker werd. Het stappen ging heel goed ze kon hem al goed sturen enzo. Toen heb ik de teugels eraf gehaald en zijn we gaan draven. Ze mocht het zadel vast houden en ze probeerde dus te lichtrijden en na een tijdje ging dat ook erg goed. Ze heeft ongeveer een half uurtje gereden. Maar hoe kan ik de volgende les aanpakken? En wat voor theorie kan ik haar geven?
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen!


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 19:52


Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 20:34

Ik denk dat je de praktijk weer het zelfde kunt doen en met de theorie zou ik haar leren opzadelen, poetsen, hoe zet ik een paard veilig vast, afzadelen, beetje algemene verzorging van het paard hoe doe je peesbeschermers om, misschien eens een keertje zadel en hoofdstel schoonmaken voor gratis les ofzo.
Straks staat je paard weer onder dek en dan kan ze dat ook leren.
In de praktijk kan je leren, waar de oren zitten door middel van aanraken. Dit is gelijk een goede oefening voor een betere zit.
De staart aanraken, linker schouder, rechterschouder.
Leren rijden door om pionnen heen laten sturen. De eerste paar keer zou ik zeker nog aan de longeer lijn doen totdat ze een goede zit heeft en netjes kan lichtrijden en sturen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 20:35

Ik geef lesjes met Dennis voor 10,- per uur met hem bezig zijn. Dat is dus eerst poetsen en daarna rijden(en soms mennen met Tammy). Het gaat nog om een klein meisje die nu in 3 lessen durft om te draven als ik er naast loop(maar ze hobbelt nog alle kanten op). Omdat ze nog zo klein is krijgt ze niet echt theorie maar wel netjes leren je pony poetsen en na verzorgen na het rijden. Theorie komt nog wel als ze een beetje kan rijden.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-01 20:41

Citaat:
Op 2001-09-03 20:34, schreef Cowgirl:
Ik denk dat je de praktijk weer het zelfde kunt doen en met de theorie zou ik haar leren opzadelen, poetsen, hoe zet ik een paard veilig vast, afzadelen, beetje algemene verzorging van het paard hoe doe je peesbeschermers om, misschien eens een keertje zadel en hoofdstel schoonmaken voor gratis les ofzo.
Straks staat je paard weer onder dek en dan kan ze dat ook leren.
In de praktijk kan je leren, waar de oren zitten door middel van aanraken. Dit is gelijk een goede oefening voor een betere zit.
De staart aanraken, linker schouder, rechterschouder.
Leren rijden door om pionnen heen laten sturen. De eerste paar keer zou ik zeker nog aan de longeer lijn doen totdat ze een goede zit heeft en netjes kan lichtrijden en sturen.


Ik heb haar de afgelopen keer dus ook aan de longeerlijn de hoeken door laten rijden. Ze moest dus om de pion heen. Volgende keer wilde ze al graag galoperen maar ik heb gezegd dat we dat de derde les pas doen als het de 2e les echt goed gaat en ze goed zit enzo. Ik wil haar over een tijd ook gaan leren longeren en al die dingen. Zodat ze over een tijd misschien ook een eigen paard kan kopen. Lachen


RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 20:56

Ik heb alles gewoon zonder longeerlijn geleer dus de eerste les gewoon leren lichtrijden en achter iemand aan rijden. Maarre daarvoor zeg ik dit niet ik heb pas op mijn 7e les ge-galopeert! Toen pas kon ik echt sturen enz. misschien lag dat ook aan de pony? Ik ging dus altijd op een pony van 1.54 m. ofzo en die ging best hard dus misschien kan je nog een tijdje wachten? Oh,ja en ff over dat wat je dat meisje kan leren, pb me maar dan vertel ik wat ik de eerste lessen heb geleerd.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-01 21:02

Ik wil dus absoluut niet het zelfde gaan doen als manege lessen. Dan zou ze dus net zo goed bij een manege kunnen gaan rijden.
Ze krijgt bij mij privé les dressuur gericht en misschien over een tijdje als ze de basis goed kent ook gaan springen.
Maantje, manege ponys zijn sowieso veel anders dan "eigen" pony's. En ze hobbelen dus ook niet achter elkaar aan want ik geef er maar 1 les, op 1 pony.

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 21:22

Nathalie zo bedoel ik het niet!!! En ik snap heus wel dat er maar 1 pony is! Maar pb me nou dan geef ik je wat tips (niet van de manege, maar die ik hier en daar gehoord heb ensow)

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 21:23

ik heb m'n eerste les gewoon los, zonder iemand ernaast(dat wou ik perse niet...)en gewoon gegaloppeerd...maar oke..
maar ik heb ook les gegeven, maar dan een wat hoger niveau, ik zeg je 1 ding(als je ooit op dat punt komt met dat meisje)het is nogal moeilijk om iemand die er nog nooit van heeft gehoord uit te leggen wat stelling enzo is en hoe ze het moet doen..maar die pony waar dat meisje op reed was echt heeeel stijf dus dat had er ook wel mee te maken, musschien dat het met een andere pony makkelijker is..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers