Taize

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Taize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 18:05

In het onderwerp over de begrafenis las ik dat er een en ander van Taize in de dienst voorkwam. Het moet voor Dorine een bijzondere plek geweest zijn!
Zelf ben ik er ook een paar keer (4x) geweest. En ik raad iedereen aan er ook eens heen te gaan.

Taize ligt vlakbij Cluny, een klein plaatsje in Frankrijk. Het is een klooster met broeders uit heel veel landen en is opgericht door de Zwitserse frere (broeder) Roger. Uit heel de wereld komen jongeren een week naar Taize. Je kampeert daar of je zit een week in een barak en overdag ga je 3x naar de kerk. De kerkdiensten zijn heel erg mooi, echt totaal niet te vergelijken met normale kerkdiensten. Ten eerste is het erg groot, er kunnen een paar duizend man in de kerk. Iedereen zit op de grond (hoewel er wel wat bankjes zijn voor oudere mensen enzo) en er worden liederen gezongen in allerlei talen. Ze zijn kort (1 of 2 zinnen) en worden vaak herhaald. Het klinkt hartstikke mooi! Verder is er een stilte van een minuut of 10. Het is heel bijzonder om met zoveel mensen gewoon stil te zijn. Er is geen preek. Alleen een korte bijbellezing van een paar zinnetjes in verschillende talen.
De rest van de dag ben je bezig met werken, je kan naar de stiltetuin gaan, praten met je groepje enz. Het klinkt misschien saai maar het is er echt geweldig.
Als je de kans krijgt zeker gaan. Het is niet duur (incl. reis ong. 175 euro). En vanaf Utrecht (jaarbeursplein) gaan elke zaterdagochtend pendelbussen naar Taize.

En als je er bent ... denk je dan ook even aan Dorine? Lachen

PS Als je meer wil weten, kan je altijd PB-en.



Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:00

Heel erg bedankt Kinta. Ik was al benieuwd wat het allemaal was. maar eerlijk gezecht heb ik niet de puf gehad om alles op toe zoeken Bloos
Maar het klinkt inderdaat heel erg mooi, zoals jij t omschrijft...

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:04

Joost, de broer van Dorine had ook al iets geschreven hierover.
Kijk maar:
Er zullen misschien een hoop mensen onder jullie zijn die Taize niet kennen en bij wie de naam Frêre Roger niet een belletje laat rinkelen
daarom geef ik jullie hierbij de link naar hun site
www.taize.fr

Groetjes Joost

a dirty mind is a joy forever

Joost
Berichten: 27
Geregistreerd: 15-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:45

Veel van de gezangen uit taize kun je downloaden via kazaa
zoekopdracht " taize"

de broeders hier zijn trouwens over het algemeen tussen de 25 en de 40 jaar en de beste tijd om er heen tegaan is de herfstvakantie in de zomer en zeker met pasen zijn er gauw 100.000 of meer dat is vaak te druk voor een eerste bezoek. in de herftsvakantie is het overzichtelijker 20.000 man ongeveer schat ik.

route erheen is eenvoudig. Autoroute du soleil afslag Tournus en na de tolhokjes staat taize al aangegeven

misschien een leuke tussenstop op weg naar de zon

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 09:31

Joost schreef:
. in de herftsvakantie is het overzichtelijker 20.000 man ongeveer schat ik.

Maar wel koud in een tentje. Haha!

Als je eens wil gaan wanneer het niet al te druk is kan je in de meivakantie gaan. Die kennen veel andere mensen niet. Toen ik eens in de meivakantie ging waren er nog geen 1000 mensen. Maar wel veel Nederlanders dus ...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:35

Klinkt heel erg interessant....lijkt me wel een keer leuk om te gaan.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:04

orri schreef:
Klinkt heel erg interessant....lijkt me wel een keer leuk om te gaan.


dan ga ik met je mee
Ik vind hte ook heel erg mooi klinken!

Joost
Berichten: 27
Geregistreerd: 15-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:44

Taize kan je veel antwoorden geven maar je gaat er meestal met nog meer vragen vandaan. maar tot rust komen kun je er

Joost

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:29

Echt gaan, hoor! Ik weet zeker dat je er nog eens naar toe terug wil!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 44Myrthe44, Amazonbot, Christina, ComscoreBot, Lizz, Mars, Rivendell, SdaphneS, singa, Theseus, tirzasarah10, Unicorn79 en 156 bezoekers