Verschil tussen dressuur en springpaarden??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Verschil tussen dressuur en springpaarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 17:03

Weet je wat mij nou opviel, dat springpaarden altijd zoveel meer gewend zijn (de meeste dan he.. no offence tegen dresuurpaarden natuurlijk)
Laatst op concours... groot zomerconcours met van die tenten enzo, dus de paarden nogal neveus..
De reacties van de meeste springpaarden: oortjes naar voren... hee cool een tent, sjok sjok..
reacties van de meeste dressuurpaarden: ahhhhhhhhhhh!!! spring spring!
de dresuurringen waren echt niet bijzonder, gewoon gras en houten hekjes, en menig paard moest aan het handje de ring ingenomen worden omdat het anders te eng was.. nou vind ik dat bij de jongere paarden niet zo vreemd, maar wel bij Z2 paarden, die zullen toch al wel wat wedstrijdjes gelopen hebben???
En toen kwam het leukste.... de prijsuitreiking!!
haha, voor de verandering mochten de dressuurpaarden ook een uitreiking te paard, MET ereronde hahaha! Hoop hysterie onder de amazones.. en maar snel wat springpaarden geleend. De meeste dresuurpaarden die het wel aandurfden kwamen niet veel verder dan op hun achterbenen een rondje draaien hahaha..
het viel mij gewoon op, dat verschil.. hoe zou dat nou komen? Of ligt het stiekem toch een beetje aan de ruiters?? ( of ben ik de enige die dit opmerkt??

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:07

Het verschil zijn niet de paarden, maar de ruiters

Springruiters zijn zelf veel makkelijker
niet zeuren, maar doorlopen motto

en springpaarden komen al vanaf ongeveer de 4 jaar in parcoursen waar toch de fel gekleurde hindernissen, bloembakken, vlaggen en geluisds instalaties enz enz.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:09

Zal wel half bokt over mij heen krijgen maar, dat vind ik ook

Ik rijd een stel springpaarden, je kan er een kanon afschieten en ze doen niets Vind springpaarden over het algemeen "koeler".

Ze bokken welles, maar dan uit jolligheid, of omdat ze fris zijn.
Op concours zijn ze niet snel onder de indruk...

Was laatst op een concours, waar zowel springen als dressuur werd gereden. Die dressuurpaarden ging al over de zeik als er een hekje scheef stond. En in de parade stonden de dressuurpaarden te huppelen en druk te doen, en de springpaarden keken dat alles rustig aan.

Maar ik denk ook dat het voor een groot deel te maken heeft, met ras, opvoeding en leeftijd Een jong paard schrikt nu eenmaal eerder als een volleerde crack.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:09

Ben ik helemaal met jullie eens. Je paard is zoals je er mee omgaat. Tuurlijk heb je wel eens een uitzondering op de regel....

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:47

Dressuurruiters gaan het vaak al uit de weg als de paarden jong zijn, ze moeten gewoon eens wat vaker op de weg, vreemde plaatsen gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:50

idd Franske
Dat heb ik ook al veel gezien, een hele omweg omdat ze ergens niet langs durven rijden
Een jas die op de bakrand eng is weg leggen enz

Ik zal wel te veel bij spring mensen gereden hebben, want als je een zeikerd had, dan hingen er overal jassen dekens en zelfs plastic zakken aan de bakrand, hindernis staanders enz.

En het gemiep was zo voorbij.

Wat ik trouwens wel met mijn eigen springpaard heb gemerkt

Als ik ergens langs moet dan staat hij te stuiteren en te snuiven (maar hij moet er wel langs, wat denkt hij wel Extreme duivel ), rij ik erop af , gaan de oortjes erop en springt hij er zo over Verward

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:53

Fijn zo'n springpaard hé Haha! ziet alles als mogelijke hindernis Knipoog

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:13

EN springpaarden zitten vaak veel minder vast dan dressuurpaarden! er wordt niet zo aan "geplukt".

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 18:22

hahaha, nou dat ben ik niet helemaal met je eens..ook dat ligt aan de ruiter..ik heb een aantal springpaarden gereden... pfffff. Er was echt niet mee te sturen, zonder dat je er met je volle gewicht aan ging "hangen" niet echt mijn stijl... ik vroeg me echt af hoe ze die zo in het 1.50 hebben gestart! Wel knap zo zonder stuur haha!
De mijne heb ik ook van dat ik hem had overal mee naartoe gesjouwd, dijken op en af, langs busen, vrachtwagens, bruggetjes over etc etc..die kijkt nu veel minder op van enge dingen..
Springruiters zijn ook gewoon nuchterder.. ze zien niet zo snel dingen als "potentieel gevaar" dressuurruiters zitten vaak zelf snel te miepen..ohhh daar komt een bus! dat vind ie eng hoor! (NOGMAALS sommige dan he,.. er zijn ook "stoere" dresuurruiters..
Ik kwam in Belgie op stal... alleen maar springen natuurlijk.. je moest eens weten hoe ze me aankeken toen ik daar met mijn dressuurzadel de bak in kwam haha. En maar van die opmerkingen maken, tsjaa die dressuurruiters, zijn allemaal zo stijf als een plank in hun rug, en die paaaarden, en de dekjes moeten bij de bandages matchen hahaha..
Ik spring ook met mijn paard, en dit ging nog aardig ook, helemaal omdat hij dresuurmatig goed voor elkaar was... toen moesten ze toch wel even nageven dat "ik toch nog wel meeviel voor een dressuurruiter" en dat het "tof was dat ik ook zomaar een parcoursje sprong" hahaha ik val denk ik een beetje tussen wal en schip

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:37

haha grappig dit onderwerp! ik had er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht, maar idd: dressuurpaarden zijn (vaker) zeikerds. Zoals kawa ook al zegt denk ik ook dat dit voor een groot deel aan de instelling van de ruiters ligt.
Heb zelf met mijn vorige merrie bijna alleen dressuur gereden en af en toe springen, maar wel met de instelling: niet zeiken doorrijden(bij het buitenrijden enzo)! en het beest (was net 4) ging overal langs! Mijn nieuwe ruin is voor ik hem kocht volgens mij alleen dressuur gereden en dat kan me toch een zeikerd zijn als ie eens een keertje alleen naar buiten moet!! Maar dan moet ie idd niet zeiken maar doorlopen, als ik merk dat ie zich aanstelt mag hij er zelfs nog een keertje langs (omdat ik zo aardig ben Lachen ).
Ik ken ook nog een dressuurpaard dat in de Z loopt en als die eens een keer een buitenritje moet gaan maken, maken ze daar zo'n ophef over! beetje overdreven vind ik dat.
Moraal van mijn verhaal: het ligt vaak aan de ruiter, en springruiters zijn over het algemeen wat relaxter. Maar goed die conclusie hadden meer mensen getrokken Lachen
Overigens met alle respect voor de dressuurruiters!! (rijd zelf ook liever dressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:48

Citaat:
Overigens met alle respect voor de dressuurruiters!!

Zeker alle respect, ben zelf ook dressuur muts Lachen

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:56

haha, ik heb eigenlijk geen ervaring met springpaarden, maar ze zullen best wat meer gewend zijn, door hindernissen, bloembakken enzo. Toch vind ik het wel redelijk ernstig dat die Z2 paarden aan de kletter gingen voor witte hekjes, hoe wil je dan je proef rijden? Mijn paard is wel redelijk opgevoed van niet zeuren, maar doorlopen. Want dat aanstellerige gedrag is vaak wel de oorzaak van de opvoeding door de ruiter. Zoiezo denk ik dat springruiters een andere instelling hebben, je moet toch wel wat lef hebben om een 1.50 parcours te rijden, dan zit je ook niet met een jas over de bakrand...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:55

ben het er zeker mee eens dat het grotendeels aan de ruiters ligt.
of misschien kennen de dressuurpaarden al de piaffe en als ze opgewonden zijn gaan ze die even tentoon spreiden?? Haha! nee ok, flauw. zal idd vnl aan de ruiters liggen hoor.
dressuurruiters zijn idd anders, en ik kan me er niet volledig in vinden. hoewel ik soms wat harmonie mis bij springruiters. maar dan hoe ik meer van die relaxte harmonie => springruiter

Enya - Daya :-)

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:17

haha! Ja, elke grote plas is een potentiele waterbak voor d'r om over te springen Haha!
Ik houd niet zo van dat gemuts van die dressuurruiters, als je al iets te hard praat tijdens een proef gaat het gelijk sssssssssssssst!!!! tegen je met een enorm chagerijnig gezicht. Scheve mond Mèèèns, wat een gezeur. Ik denk idd. dat het verschil wel aan de mensen ligt Haha!

Die Isabel Werth gaat trouwens ook heel vuil het publiek in zitten loeren als d'r knol ergens van schrikt alsof het hun schuld is Lips are sealed

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:55

mdmoiselle schreef:
Die Isabel Werth gaat trouwens ook heel vuil het publiek in zitten loeren als d'r knol ergens van schrikt alsof het hun schuld is Lips are sealed


hihi Haha!
ook is het bv verboden om te praten tegen je paard in een dressuurproef, terwijl dat bij een springproef wel kan. ik geef toe dat het een vreemd gezicht en gehoor zou zijn, maar het heeft ook wel z'n oorsprong.

Enya - Daya :-)

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:49

Maar wat ikme dan wel afvraag hè, hoe zit dat dan bij jonge springpaarden? Die zijn toch in het begin ook best bang?
(ik heb een klein plannetje mijn 10-jarige merrie, die Z-dressuur gelopen heeft om te scholen tot paard dat een B-parcours kan lopen - maar 't is nogal een stresskonijn - vandaar deze interesse)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 00:08

het antwoord is eenvoudig. elk veulen wordt (ong) gelijk geboren. zeer veel hangt af van zijn training. als de ruiter daarin de consequentie doorvoert op een bepaalde manier zal het veulen zich ook op die manier ontwikkelen.
het zou me eerder verbazen als alle springpaarden van geboorte al moedig waren Knipoog. maar ook de moeder kan iets meegeven. hoedanook training is alles op die manier.

Enya - Daya :-)

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 00:50

idd, het grote woord is training.
Vaak worden sprigpaarden al van jongs af aan langs allerlij enge dingen gelijdt. Ik heb zelf ook een springpaard. Hij vind ook wel eens wat eng, Maar das 1 keer, en daarna niet weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 07:40

Citaat:
Maar wat ikme dan wel afvraag hè, hoe zit dat dan bij jonge springpaarden? Die zijn toch in het begin ook best bang?

En dan geld het motto niet zeuren maar doorlopen het meeste
En daarna weten ze niet meer beter.

De springruiters gaan de "enge" dingen niet uit de weg, lopen er nog een keer extra langs.

Ook door de brutale houding van de ruiter, dus van kom op stel je niet aan, loopt het paard er vaak ook al langs.

En zelf heb ik ook een stresskonijn, juist vooral in de ring, dan is de bloembak bij E bv eng
In het parcours gaan de oortjes erop en weet hij dat hij mag springen, joepie, en bloembakken, vlaggen, waar?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:07

In het begin schrok Okkie (springbloed dressuurgereden Tong uitsteken ) ook overal voor. Alles was eng Clown ! Maar nu loopt hij overal als een lammetje langs!

Ik denk zodra een ruiter zelf gaat twijfelen voelt het paard die aarzeling en dan krijg je van die kijkerige diertjes!

Dus: Aarzeling -> naar voren!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:20

Toch ken ik genoeg kijkerige springpaarden. Wat volgens mij ook een groot verschil is: Springpaarden mogen kijkerig zijn, als die de ring in komen zie ik ze ook nog wel schrikken en 'koppie scheef'.
Het is verschil is dat een dressuurpaard gewoon weg helemaal niet een keer mag schrikken en ook 'koppie scheef' is niet gewenst.
Springpaarden zie ik toch ook vaak gluren.

Verder ben ik het ermee eens dat springruiters een stuk relaxter zijn. Was het niet zo dat mensen die niet durven te springen gaan dressuren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:38

Citaat:
Springpaarden mogen kijkerig zijn, als die de ring in komen zie ik ze ook nog wel schrikken en 'koppie scheef'.

klopt
alleen het paard gaat er wel langs
en ruiter stapt ook niet af om hem er aan de hand langs te leiden, wat je zoveel ziet met buitenritten omdat het paard het "eng" vind

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 14:41

Antoinette schreef:
Was het niet zo dat mensen die niet durven te springen gaan dressuren Haha!


Ik rijd ook dressuur, maar niet omdat ik springen eng vind maar omdat het me niet aantrekt. En ik denk dat er velen met mij zullen zijn.


Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 14:47

ben een tijdje geleden naar de bereden brigade geweest, toen had die man het erover dat dat het meest gevaarlijke is wat je kunt doen.. afstappen. Naast je paard heb je zeer weinig te vertellen als ze echt aan de kletter gaan, dan kun je er echt beter opzitten (is misschien wat minder leuk). Er tuurlijk mogen springpaarden wat kijkeriger zijn, maar wel in de lagere parcoursjes, als je het 1.50 binnenrijd en je paard is er niet 100% met zijn koppie bij of echt kijkerig, dan kun je het volgens mij wel schudden..
Zoals je zegt "mogen" de dressuurpaarden het niet, maar wat krijg je dan, ze maken zo'n ophef en drukte om dat paard netjes met koppie en al erlangs te laten lopen, onder druk van de ruiter.. het resultaat is dat het paard alleen maar kijkeriger en meer gespannen wordt. De mijna was een tijdje geleden ook een bommetje op concours (wel springen) toen heb ik de teugels losgegooid en ben ik gaan stappen aan de lange teugel, en er echt zeer relaxed op gaan zitten "je loopt maar" en alleen maar naar voren gereden. het resultaat was een relaxed paad binnen 10 min die weer gewoon netjes over de rug liep.. Hoe meer ophef je er zelf over maakt, hoe meer je paard zal reageren volgens mij.
Aangezien ik ook als dressuurmiep wordt aangezien... Kom op!! niet meer mutsen, maar rijden met die dressuurpaarden!!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 14:47

Okkie1"]
[quote="Antoinette schreef:
Was het niet zo dat mensen die niet durven te springen gaan dressuren Haha!


Ik rijd ook dressuur, maar niet omdat ik springen eng vind maar omdat het me niet aantrekt. En ik denk dat er velen met mij zullen zijn.
[/quote]


Dat was ook een grapje, vandaar de smiley Haha!
Maar ik ben toevallig wel zo'n persoon Clown


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, ikkuhh90, Jihama, juval, Mark0919, Ruai, Slmt9, VinandoW en 37 bezoekers