Psychisch kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Psychisch kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 10:57

[b] Gisteren was ik aan het rijden op een haflingermerrie die ongeveer 15 jaar is. Ze is veeeeeel te dik Lips are sealed en loopt met name voor de kar. Eigenaresse heeft mij gevraagd haar de komende periode eens lekker aan te pakken in het kader van dressuur en eventuele keuringen *LOL* . De merrie heeft op zich wel conditie want ze loopt regelmatig uren voor de kar. Ik heb gisteren haar eerst los gereden en toen ben ik met haar heeeeeel veel voltes gaan riijden, zowel in stap als in draf. Op een gegeven moment liep ze in stap en liep ze ineens rechtvoor kreupel... Verward Ik ben afgestapt, heb haar been afgespoeld en in de wei gezet. Feit: Er werd net gevoederd toen ik haar aan het poetsen was Vingers aflikken . Feit: het zand in de bak was erg mul Scheve mond . Feit: deze merrie staat bekend om haar luiheid Slapen . Vraag: bestaat er zoiets als psychische kreupelheid? Oftewel: Kan het zijn dat ze gewoon geen zin had, graag wilde eten en dus kreupel ging lopen? Ze liep ook niet meer kreupel toen ik haar naar de wasplaats bracht. Frusty Ideeen?


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:14

De enige keer dat ik hiervan gehoord heb was bij een paard dat overnomen werd op wedstrijdgebied, hij moest zo veel en serieus lopen dat hij uiteindelijk kreupel werd. Helemaal doorgelicht, maar lichamelijk was niets te vinden. Hebben ze hem op aanraden van de veearts een maand op het land gezet en daarna weer rustig begonnen, maar op een kalmer wedstrijdschema. Nooit meer last van gehad.
Wat jij vertelt kan natuurlijk, maar het lijkt me waarschijnlijker dat ze zich verstapte ofzo. Als ze alleen maar voor de kar loopt zal ze niet zo soepel zijn, en al die voltes zijn dan behoorlijk zwaar!

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:19

Ik heb nog nooit van psychische kreupelheid gehoord, wel van teugelkreupelheid..........

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:41

Hier was laatst ook al een topic over geweest geloof ik. Maar ik weet niet meer precies hoe het heette. Ik zal even kijken of ik het kan terug vinden.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:43


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:48

Tsjah, hoe vaak loopt ze uren voor de kar dan?
Misschien heeft ze wel helemaal niet zo'n goede conditie, maar dat zal je dan wel gemerkt hebben in de bak Lachen

Als ze verder nooit in de bak loopt en nu ineens in een zware bak hard moet trainen, lijkt me dat niet echt prettig voor d'r, zou goed uitkijken voor blessures e.d.

Ze zal vast wel pijn hebben gehad, ikzelf geloof nl niet dat een paard voor z'n lolletje kreupel gaat lopen, ff aankijken dus, misschien wat rustiger aan doen en anders de arts ernaar laten kijken.

Trouwens... hoe komt het dat ze zo dik is? Dat gewicht moet ze allemaal met zich meedragen natuurlijk!

Katuwr

Berichten: 876
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:57

ik denk ook dat ze zich gewoon even verstapt was....
maar dat het niet ernstig was
heb je daarna nog op haar gereden?
waarschijnlijk is ze het ook niet gewend om zoveel voltes enzo te rijden...

Kom op zaterdag 29 september naar de Maliebaandag in Utrecht voor kortebaandraverijen!
Er zijn nog diverse kraampjes en andere dingen te doen, zo is er bijvoorbeeld ook een kindertuin! Leuk voor jong en oud, toegang is gratis!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:56

een zware bak is zooooooooooo slecht, lijkt me niet echt fijn voor het paardje...

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 14:15

Met teugelkreupelheid wordt aangegeven dat de onregelmatige gang van een paard niet door een kreupelheid maar door verkeerd rijden wordt veroorzaakt. De oplossing ligt daarmee voor de hand. Laat het paard door een instructeur/trice rijden om vast te stellen of de onregelmatigheid dan verdwijnt. Ook zal het paard onbereden geen onregelmatigheid laten zien. Teugelkreupelheid is niet hetzelfde als een hele lichte kreupelheid die alleen onder de belasting van het rijden tot uiting komt.
Dat zou misschien wel kunnen. Maar ja ik zie haar zondag weer, maar even kijken of ze dan nog kreupel is. In principe loopt deze merrie zo'n 4 a 5 keer per week maar dan met name buitenritten onder het zadel of voor de kar. De voltes die ik reed waren met name in stap en in draf heb ik met name grote voltes gereden. Ach gut
Misschien is het gewoon een hele lichte kreupelheid die alleen onder de belasting van rijden naar voren komt.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 06:21

op de manege was een paard die altijd deed als of hij kreupel was.tenminste ....dat zeiden ze daar.

laatst ging een vriendin van mij op haar bijrijd paardje op de manege rijden maar ze had het paard niet goed vorwaarts,toen liep ze ook onregelmatig met het buiten achter been.als ze van hand ging veranderen liep het paard met het andere achter been onregelmatig.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2


SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:11

De haflinger van een vriendin van mij heeft een periode gehad dat als hij dacht dat hij dressuur moest gaan lopen in de binnenbak dan ging hij kreupel lopen. Toen ze in een keer besloot naar buiten te gaan was hij spontaan genezen van zijn kreupelheid. Hij speelt er af en toe wel mee.
In het begin dacht ze dat er iets ergs was. Naar de VA geweest en hij is helemaal doorgelicht enzo maar er was niets te vinden.
Soms kan het ook zijn dat de spieren niet sterk genoeg zijn voor de dressuur door te weinig training.

Wat volgens de fysiotherapeut bij haar pony het geval was...
We zijn nu enkelen maanden verder en hij heeft eigenlijk nooit meer kreupel gelopen nadat ze haar training had aangepast aan wat hij wel of niet kon en aan toe was.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 21:01

Vandaag was er helemaal nix meer aan de hand, ik heb een zwaar vermoeden... Knipoog

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:55

Geloof me! Een paard is godzijdank niet zo slim om voor 't lolletje kreupel te lopen. Denk je heus dat we anders zo op z'n rug mogen stappen?
Ook al zijn ze bij de dierenarts "helemaal doorgelicht" (wat versta je hieronder? foto's van 1 been? alle 4? rug/hals erbij? MRI-scan?) ze kunnen ook last hebben van bijv. spieren en (aanhechtingen van) pezen. deze zie je niet op de foto en paarden hoeven hier niet elke dag even veel last van te hebben. Wees asjeblieft voorzichtig. een kreupel paard belast een been meer om de ander te kunnen ontlasten.....

De waarheid is het makkelijkst als er geen leugen aan vooraf gaat...

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 18:05

Ik ben het er helemaal mee eens dat als er door een dierenarts niet gevonden wordt dat niet betekend dat er niets is !
Maar heb ook meegemaakt dat een pony steeds plotseling kreupel ging lopen als je het hek van het weiland achter je dichtdeed en richting bos stapte en als je dan omdraaide terug richting weiland alle onregelmatigheid weg ( trouwens ook zodra je in het bos was en niet meer zo dicht bij het weiland ), dus sommige paarden zijn wél slim genoeg om te bedenken wat ze kunnen doen om onder het werk uit te komen. Lachen
Toch weet ik niet of dat hier zo is, als ze altijd rechtuit gelopen heeft ( voor de kar en in het bos ) ... ?

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:48

Ik heb ook ervaring met een pony die zich kreupel voordeed om niet te hoeven werken. Er zijn dus slimmerikken onder de viervoeters

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:33

Ik heb min of meer hetzelfde "probleem" gehad. We hadden een merrie, is nu inmiddels 21, die heeft op haar 9e een peesklap opgelopen voor de koets. Niet voldoende rust gekregen, gevolg, de pees heeft zich niet voldoende hersteld. Buitenritten, springen, racen, alles ging prima, alleen in de bak lopen niet.
Ze had af en toe het foefje, en met name met warm weer, om ineens spontaan te gaan hinkelen. En dan echt hinkelen... Heel zielig met haar pootje omhoog. Paar keer door de da na laten kijken, niets gevonden. En het week ook af van haar normale kreupelheden... De da heeft me toen geadviseerd eens een keer een tik te geven met de zweep als ze het weer deed. En jawel hoor, meteen weer vloeiend lopen... Ze heeft het nog een paar keer geprobeerd, meestal als we net van huis weg waren...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 13 bezoekers