Vlechten met naald en draad...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Vlechten met naald en draad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 18:23

Ok, wie kan mij duidelijk vertellen hoe je met naald en draad vlecht? De manen moeten geloof ik wat langer en dikker zijn?


Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:14

Dikkere manen hoeft niet, maar wat langere manen vind ik zelf wel makkelijk.
Je moet een lange, dikke naald hebben en van dat dikke vlechtgaren, moet zelf even uitvinden welke lengte je het touwtje moet knippen.
Dan pak je een pluk manen waarvan je het vlechtje wilt maken en maakt dat een beetje vochtig (met een plantenspuit ofzo).
Dat plukje vlecht je (los of strak, maakt niet zo uit, is maar net wat je mooier vindt), en dan kan je met naald en draad beginnen.
Je vlecht vrij ver naar onderen door, en ongeveer een cm voor het einde van het vlechtje steek je de naald er van onderen in, die trek door tot er aan de onderkant nog ongeveer 1/1,5 cm onderuit steekt, dit herhaal je, nog 2 keer, 1 keer links en nog 1 keer rechts langs het plukje, zodat het vast zit van onderen.
Dan steek je de naald er een stuk boven het midden van het vlechtje van onderaf in, en dit trek je helemaal door, zodat het dubbelklapt, dan steek je ongeveer 1 cm voor het einde van het dubbelgeklapte vlechtje de naald er nog een keer van bovenaf in.
Dan steek je nog een keer de naald er van onderaf, helemaal aan de bovenkant van het vlechtje in (uitkijken dat je je paard/pony niet in de hals prikt) zodat het weer dubbelklapt.
Dit knotje steek je nog een paar keer vast door er links er rechts langs door het knotje heen te steken.

Veel succes! Knipoog

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:22

oh jij doet het heeeeel anders dan ik, geen wonder dat het altijd zo los hangt haha . Volgens mij zijn er wel meerdere manieren voor nie?

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:50

Ik ga dat toch ook nog maar is proberen...vind ik wel mooi...
Maar eerst maar is wat oefenen denk ik...volgens mij is het best ingewikkeld Haha! Ik laat eerst 10 keer die naalt vallen

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:55

Haha, ja ik heb er in het begin ook heel veel problemen mee gehad, het duurde zoooooo lang voordat ik het af had Slapen
Nu kan ik het in zo ongeveer 20 minuten.

Er zijn waarschijnlijk wel verschillende manieren, ik ken alleen deze.. Knipoog

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:09

Ik doe het als volgt: Eerst gewoon een vlechtje maken en aan het einde een elastiekje doen. Dan van rechts naar links of andersom de naald door de vlecht steken en de draad waar een knoop in zit aan het einde er helemaal tot het eind door halen. Vervolgens de vlecht 2x dubbel doen en hem vastzetten door aan de onderkant van de "knot" de naald naar de andere kant van de hals te doen en dan een paar keer heen en weer te steken. Draad afknippen op ongeveer 1 á 2 cm en klaar is je knotje.

Stralend de dag door.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:48

Blijf proberen, je ontwikkeld vanzelf je eigen manier!!
Door proberen heb ik het ook geleerd...

She's my lady Lovers

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:04

met pektouw blijft het ook goed zitten omdat dat wat stroever is...
succes!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 08:20

En rozetten dan? Die maak je toch ook met naald en draad?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 10:04

Nistria schreef:
Blijf proberen, je ontwikkeld vanzelf je eigen manier!!
Door proberen heb ik het ook geleerd...


idd, zou ging het bij mij ook!
ik vlecht geneens met zo'n aparte naald en dat draad! ik ben heel simpel wat dat beteft

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 00:00

Ik ga morgen oefenen *LOL* Zal Okkie wel blij mee zijn Tong uitsteken

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 07:21

ivar schreef:
Ik doe het als volgt: Eerst gewoon een vlechtje maken en aan het einde een elastiekje doen. Dan van rechts naar links of andersom de naald door de vlecht steken en de draad waar een knoop in zit aan het einde er helemaal tot het eind door halen. Vervolgens de vlecht 2x dubbel doen en hem vastzetten door aan de onderkant van de "knot" de naald naar de andere kant van de hals te doen en dan een paar keer heen en weer te steken. Draad afknippen op ongeveer 1 á 2 cm en klaar is je knotje.


dit is ook de manier zoals ik het jaren geleden heb geleerd, helaas heb ik het met Quentin nooit nethes voor elkaar gekregen, maar da kwa omda zn manen zo dus waren, nu jaren later en veel knippen vd manen ipv trekken(manen trekken kon eerst met 2 mensen, 1 voor de praam+Q vast houden en 1 manen trekken, later had ik er 3 man voor nodig, nu zelfs sedalin!hij komt omhoog en gooit zichzelf om, met alle gevolgen van dien....dus dan maar 2x per jaar manen trekken en verder beetje bijknippen!)

maar ik wil het bij hem ook leren!nu zijn zn manen stukken dikker dus moet het wel kunnen eigenlijk!
hij heeft best een lange/dunne hals, oke hij krijgt al wel meer spieren de laate tijd, maar vind mooie dikke roosjes mooier staan als nette smalle knotjes, want met die roosjes lijkt zn hals wat dikker!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:07

Ik ga het ook proberen, staat id veel neter, en blijft beter zitten als ik het de dag van tevoren moet doen. Veel mensen hebben geprobeert om het mij uit te leggen, helaas is het ze nooit gelukt Haha!
Volgens mij snap ik de manier van Bettine wel. Mijn paardje zal wel weer blij met me zijn, we gaan weer oeffenen Haha!

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 15:09

Bedankt allemaal voor de tips!! Ik heb weer wat te doen in ieder geval: HEEL VEEL OEFENEN!

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!


Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:08

Nog twee vraagjes:
* Jullie leggen er dus geen knoopjes in? Blijft het dan toch goed zitten?
* Hoe krijg je het weer makkelijk los?

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 14:06

Nu vlecht ik met stiekjes, maar eerst ook vaak met (pek)touw, ik legde er wel een knoopje in, niet zo'n groot kanon, maar gewoon een bescheiden dingetje

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:02

weer anders

je vlecht tot het einde aan toe
pakt je naald en draad
wikkelt het einde van je draar om het uiteinde van je vlechtje (zonder knoopje gewoon er een paar keer omheen draaien)
dan is het net of er een elastiekje omheen zit.
dan vouw je vlechtje dubbell tot een knotje en draait het draad er weer omheen
Tenslotte stekk je nu de naald door de knot een paar keer heen en weer.
en klaar is kees (paard/pony)

Deze methoede werkt wel het beste met waxdraad (te verkrijgen bij ruitersportzaken en schoenenwinkels)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 08:13

Je kan ook (als je een wat langer touwtje pakt) het touwtje al een stuk in de vlecht meevlechten. Vervolgens maak je aan het einde van de vlecht een knoop erin, om het overgebleven stukje heen en nog een knoopje (dus gewoon als stiekje) en dat roosje maken (wat ik niet precies weet hoe)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

milobiya2
Berichten: 267
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 08:27

Ik doe het ok altijd met naald en draad maar wil je roosjes of gewoon Knotjes???

Orchard Princesse Noble Is The Name Of My Horse..
Ga L2 starten met Me scht..Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:25

Hoe maak je roosjes dan?

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 13:14

milobiya2 schreef:
Ik doe het ok altijd met naald en draad maar wil je roosjes of gewoon Knotjes???


Ik denk dat ik dan roosjes bedoel.. Gewoon wat "grotere" knotten zodat de hals beter uitkomt.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:40

hoe maak je die roosjes dan??

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:43

ja vertel vertel *LOL*

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:46

Moet dat op een andere manier? Wie kan het uitlegen want volgende week ga ik het oeffenen en als ik dan toch bezig ben...... Haha! arme pony

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 18:04

Heeft er iemand misschien een foto van roosjes? Kan ik op afkijken *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers