Mag dit met het oog op de Wet op Privacy?*update*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Mag dit met het oog op de Wet op Privacy?*update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 18:43

Wie weet er iets over de wet op privacy?

Het zit namelijk zo:

Samen met nog een paar collegae willen wij niet dat onze telefoonnummers en/of adressen gepubliceerd in een schoolkalender die aan de ouders wordt verstrekt.
We hebben het namelijk al herhaaldelijk meegemaakt dat je om iets onnodigs thuis wordt gebeld terwijl dat ook op school gemeld kan worden.

Bijvoorbeeld:
* op zondag bellen mijn kind is ziek en kan morgen niet naar school komen.

* je hebt nog geen kroon gemaakt voor mijn kind en nu denkt ze dat ze morgen geen verjaardag mag vieren.

* Na aanleiding van ons gesprek heb ik met mijn kind een gesprekje gehad en we doen het niet zoals jij en ik hadden afgesproken. Mijn kind wil dat niet die wil het zo ...

* Ik moet morgen werken, dus daarom bel ik je nu maar even ...

Kortom de meerderheid van de telefoontjes zijn niet urgent en kunnen dus best tot de volgende ochtend wachten.

Maar nu wil de directeur toch de adressen en telefoonnummers publiceren terwijl wij nadrukkelijk hebben aangegeven dat wij dat niet willen.
En wat is dan zijn antwoord : "De meerderheid heeft er geen problemen mee, dus publiceren we het gewoon want ik wil of allemaal of niemand."

Maar een collegaatje en ik denken daar toch echt anders over en wij willen nu aantonen dat het wettelijk niet is toegestaan.

Dus mijn vraag is wie weet hier meer over of kan mij vertellen waar ik informatie kan vinden.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 11-07-03 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:04

Volgens mij heb je het recht te weigeren dat je gegevens openbaar gemaakt worden hoor. In België is het in ieder geval zo dat je kan vragen niet in de telefoonboek opgenomen te worden of om je naam en adres privé te houden voor reclame-ronselaars.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:04

Je hebt idd het recht om dit te weigeren ivm je privacy.
Ik heb hier niet zo het juiste wetboek bij de hand maar wil morgen wel even voor je zoeken op Intranet als je het specifieke artikel nummer wilt hebben.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:05

Je staat in je recht.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 21:41

Ilindra,

Ik zou het inderdaad heel fijn vinden als je voor mij het specifieke artikelnummer kunt geven.
Ik heb namelijk ook altijd het idee gehad dat dit niet mag, maar kon het niet echt "hard"maken zeg maar.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:43

Ben ook heel benieuwd of daar iets over in de wet staat. Ik neem eigenlijk aan van wel. Kan ook mijn moeder even vragen, bij haar op school speelde een paar jaar geleden eenzelfde kwestie. Ik kan me herinneren dat de wens van sommige leerkrachten om niet met adres en telefoonnummer in de schoolgids genoemd te worden gewoon gerespecteerd is, zonder dan men heeft hoeven terugvallen op een wet.

Fijne directeur heb je trouwens. Extreme duivel

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 21:51

Als je dat aan je moeder zou willen vragen graag. Ik ben van verschillende kanten informatie aan het verzamelen zodat ik goed voorbereid met hem in gesprek kan gaan.

Karin schreef:
Fijne directeur heb je trouwens. Extreme duivel

Breek me de bek niet open Schijnheilig
Maar goed jij hebt al meer over zijn acties gehoord van mij

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:57

Meteen maar even met m'n moeder gebeld. Bij haar op school is het idd destijds in goed overleg gegaan, maar nou hebben zij daar ook een heel schappelijke directeur.

Volgens mijn moeder kun je het beste even bellen met de AOB (zal jou welbekend zijn, zie ook www.aob.nl), die kunnen je precies vertellen wat je rechten en plichten als leraar zijn, ook wat dit soort zaken betreft. Hoop dat je er wat aan hebt!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 22:08

Ik had inderdaad me ook al voorgenomen om morgen eens te bellen.
Volgens mij gaat mijn directeur niet blij zijn. Mijn collegaatje gaat namelijk een bevriende advocaat ook om raad vragen, zodra zij die spreekt. Maar goed het is helemaal niet verkeerd om van verschillende hoeken iets te horen Knipoog

Bedankt Karin Knipoog

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 17:01

Ik heb inmiddels contact gehad met de vakbond en met het College bescherming persoonsgegevens (CBP).
Beide vertelden mij dat ik inderdaad in mijn recht sta en dat de directeur niets mag plaatsen als het niet mijn goedkeruing heeft.
Gevolg:
Directeur is niet blij met mijn actie Knipoog
Maar mijn gegevens komen er mooi niet in. Er gaat nu een briefje rond waarop iedereen moet aangeven of zijn/haar gegevens wel of niet geplaatst mogen worden. En het zijn er toch al een aantal die het weigeren Haha!

(En natuurlijk wordt er flink geroddeld en schijn ik, volgens de verhalen, op hoge poten naar de directeur gestapt te zijn en met advocaten gedreigd te hebben aldus een mannelijke collega die er niet goed tegen kan als een vrouw een man op zijn fouten wijst.
Hij was er niet eens bij geweest toen ik de directeur vroeg of hij eventjes een paar minuutjes tijd voor mij had. Waarom de directeur vervolgens even later naar mijn klaslokaal liep en waar ik hem heel netjes en rustig heb verteld dat wat hij van plan was dat dat juridisch niet mocht. Ik heb hem een kopie gegeven van de reactie van de vakbond zodat hij het kon nalezen.
Ja dat is echt dreigen en op hoge poten *zucht*
Wat ben ik dat geroddel toch spuugzat Frusty )

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:04

Mijn moede heeft precies hetzelfde op school, alleen is dit een vmbo-mavo en daar hebben ze grappige pubers....die bellen midden in de nacht enzo!
of komen naar je huis enzo!

een collega van mn moeder heeft al 2x een nieuw tel nr moeten nemen!! en nu staat haar 3e nr dus weer in het boekje, terwijl ze heeft aangegeven dat ze dat niet wilde!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:41

Renske, ik zou als ik die collega was mijn nieuwe (zucht, weer...) nummer dus niet meer geven aan die school... Helaas pindakaas dan maar! (of eventueel mobiel nummer wat je gewoon uitzet als je thuis bent, zodat je dan niet meer gestoord kunt worden.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:08

op de school waar ik werk staan de telefoonnummers van docenten al jaren niet meer in het info-boekje voor de leerlingen. Als ze iemand willen bellen, zullen ze de afdelingsassistente moeten vragen voor hun te bellen. Helaas zijn de (zakelijke) emailadressen wel publiekelijk bekend, dus nu mailen ze gewoon.....

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:15

op mijn middelbare school kreeg je zelfs het telefoonnummer of adres niet te pakken als je het persoonlijk op het secretariaat ging vragen, met opgave van een serieuze en dringende reden!

ik vind dat dus niet kunnen dat de adressen en telefoonnummers van leerkrachten zomaar onder iedere leerling (en ouders) hun neus geschoven worden

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:39

leentje schreef:
op mijn middelbare school kreeg je zelfs het telefoonnummer of adres niet te pakken als je het persoonlijk op het secretariaat ging vragen, met opgave van een serieuze en dringende reden!

ik vind dat dus niet kunnen dat de adressen en telefoonnummers van leerkrachten zomaar onder iedere leerling (en ouders) hun neus geschoven worden


juist, en wat dacht je van 'grappige' leerlingen die je voor de fun op gaan bellen enzo.
toen ik nog op een middelbare school werkte (maar 3,5 maand gedaan *LOL* ), vroegen LL vaak om m'n email adres. ja daggg mooi niet dus dat ik die geef

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:41

dat bedoel ik dus ook

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:48

Bij ons op school waren er altijd een aantal leerkrachten met een geheim nummer en daar ston het nummer dan ook niet van op de schoolkalender.
Nu op het vo staat er sowieso geen nummer bij. Alleen de naam en het vak wat ze geven.

Ik denk dat de school daar toch zeker wel rekening mee moet houden. Je staat toch ook niet in het telefoon boek als je een geheim nummer hebt?
Dan moeten ze dat op school ook niet doen. Vermelden ze trouwens wel je adres op die kalender?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:02

Ik wil dat ook nooit, ik heb er geen behoefte aan als mensen weten waar ik woon. Als ze echt willen sta ik in het telefoonboek maar meestal doen de ouders daar geen moeite voor, dat zegt al genoeg.
Je hebt groot gelijk en die kerel die roddelt, ach...volgens mij is die hele onderwijswereld een behoorlijke roddelgemmenschap waarvan veel mensen menen dat ze de waarheid in pacht hebben, bwegh Misselijk

behalve ik natuurlijk, ik heb gewoon altijd gelijk Schijnheilig


Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:31

Wij krijgen in het begin van het jaar altijd zo'n informatieboekje mee, daar staan ook de telefoonnummers in van de leraren maar niet de adressen. Dit is ook in het geval dat als er bijvoorbeeld een leerling tijdens de proefwerkweek ziek is geweest en daardoor dat proefwerk heeft gemist moet ie leerling altijd gelijk contact opnemen met de desbetreffende leraar om het proefwerk in te halen etc.

Inderdaad, erg vevelend voor je! Ik hoop dat je gelijk krijgt

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 09:10

Wie zou zich zo'n situatie in het bedrijfsleven kunnen voorstellen? Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:12

Mooi dat je je het voor elkaar hebt dat je gegevens er niet in komen te staan als je dat niet wilt.
Het feit dat er meerdere collega´s er voor kiezen er niet in te willen staan geeft al aan dat je geen zeur bent.
Van die mannelijke collega zou ik me dan ook mooi niets aantrekken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GrapeshotBot, OmgiliBot en 140 bezoekers