Nog steeds te dik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Nog steeds te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 22:37

Zoals sommigen van jullie misschien al weten staat Kai op dieet.
Op de pensionstal waar hij normaal staat, is hij 's zomers 24/7 buiten. Nou wordt Kai nogal snel dik en de laatste keer dat ik bij hem langs kwam schrok ik er echt van zo dik als hij was :

Mei 2003
Afbeelding

Juni 2003
Afbeelding

Begin Juli 2003
Afbeelding

Nu is Kai een poosje bij mij aan het logeren en heb ik hem op dieet gezet. Hij krijgt wel dagelijks hooi omdat mijn wei kaal is. Daarnaast een emmer penen per dag en een half schepje brok als we flink gewerkt hebben (niet na een rustig buitenritje).
Ik rijd hem nu zo'n 5x per week om aan zijn lichaam en conditie te werken. (afwisselend buiten en in de bak)
Zo ziet hij er vandaag uit:

Afbeelding

Wat vinden jullie? Nu op gewicht houden, of moet hij nog wat kwijt? Ik merk met rijden wel dat hij veel fitter is geworden nu hij wat kilo's kwijt is, maar vind het moeilijk om te bepalen wanneer ik tevreden moet zijn. Het is natuurlijk een tinker en hij blijft hoe dan ook fors...

* To Belg, or not to Belg *


Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:45

Hij ziet er echt veeeeeeeeel beter uit, niet zo giga dik meer (nog wel wat, maar dat hoort ook bij een tinker, ik zou het zo houden, meer eraf is niet mooi.)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 00:26

BOH die voorlaatste foto! Ik heb een haflinger gekend wat zo dik was en dat is echt niet gezond, nu ziet hij er véél beter uit *LOL*

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 00:29

hij ziet er wel beter uit, maar vind hem nog wel te dik
oke, hij hoeft ook geen arabierenbuikje, maar er mag nog wel wat af
leuk beest trouwens Haha!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 07:43

Misschien nog een heel klein beetje, maar als je blijft trainen wordt het ook meer spier.

Hij ziet er in elk geval beter uit dan op de eerste foto.

Let love shine so bright

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:49

ach de pony's bij ons zijn ook bijna altijd te dik, niet ongezond dik maar toch een iets te dikke buik en ze krijgen bij ons maar een klein beetje hooi en wat brokken terwijl de pony's bij iemand op onze club veel meer krijgen en niet dik te krijgen zijn

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:56

Gewoon doorgaan met trainen, en hetzelfde voer blijven geven. Niet meer minderen in voer, dit is al best weinig. Let erop dat hij wel genoeg vitaminen en bouwstoffen binnenkrijgt en niet te snel en teveel in een keer afvalt. Bij diervoeders kan je vaak een voeradvies opvragen, vrijblijvend via internet bijvoorbeeld. Goed trainen is het belangrijkst, en inderdaad met mate op een dikke wei!
Succes ermee!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 15:40

Ik heb mijn voergift aan de DA voorgelegd en die heeft het goedgekeurd. Ik denk dat het wat dat betreft dus op dit moment wel goed zit.
Minderen was absoluut niet mijn bedoeling. Wilde alleen advies over nog verder laten afvallen of nu op gewicht houden. Voor het op gewicht houden zou ik hem juist iets meer willen voeren bij dezelfde mate van training...

* To Belg, or not to Belg *

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 16:20

Ik vind dat hij er best goed uitziet nu!
Mooi resultaat hoor!


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:00

Ik vind hem ook nog te dik. Maar wel de complimenten voor wat je al bereikt hebt.

Toch vind ik dat je hem nog te veel voert. een emmer penen per dag kan ook een halve emmer per dag en misschien wat meer hooi. Tinkers zijn sobere pony's die niet heel veel nodig hebben. Ik zou iig zeker niet meer gaan voeren, ook al zou je hem op hetzelfde gewicht willen houden.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:11

Piaffe schreef:
Ik vind hem ook nog te dik. Maar wel de complimenten voor wat je al bereikt hebt.

Toch vind ik dat je hem nog te veel voert. een emmer penen per dag kan ook een halve emmer per dag en misschien wat meer hooi. Tinkers zijn sobere pony's die niet heel veel nodig hebben. Ik zou iig zeker niet meer gaan voeren, ook al zou je hem op hetzelfde gewicht willen houden.


Je bent goed bezig!....maar er kunnen nog wat kilotjes af. Een goede graadmeter is de hals! als je de manenkam vastpakt moet je die niet zomaar heen en weer kunnen slingeren (beetje moeilijk uit te leggen) het moet niet aanvoelen als een vaste massa....begrijp je het een beetje ? Verward

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:20

JA ik vind hem ook nog te dik hoor. Maar ik denk dat je zo wel op de goede weg bent.
Vooral zo door gaan denk ik.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:45

Volgens mij wordt hij van de brok niet dik, een half schepje is niet te veel hoor. Misschien moet je de penen iets verminderen. Het is gewoon een mooie zware tinker, die op de laatste foto in goede conditie is. Je kunt zo'n paard nu eenmaal niet vergelijken met een kwpn"er. De eigenaren van mijn pensionstal vinden Sox ook te dik maar ze is gewoon goed, geen hangbuik maar wel stevig. Die mensen zijn ook helemaal geen tinkers gewend, er staan alleen maar kwpn'ers en een paar slanke ponies. Het weiland waar ze samen met een Fries op staat is ook behoorlijk kaalgevreten. Als ik haar op stal poets krijgt ze ook nog een lekkere pluk hooi. Plus een pondje biks/muesli en een appeltje.
Dus ik zou hem lekker in beweging houden en niet minderen op het krachtvoer!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:16

Soxje schreef:
Volgens mij wordt hij van de brok niet dik, een half schepje is niet te veel hoor. Misschien moet je de penen iets verminderen.
Dus ik zou hem lekker in beweging houden en niet minderen op het krachtvoer!

Als we de Tinker een beetje in de groep plaatsen van de Fjorden etc, dan is een halve schep wel erg veel hoor. Lars staat op een soortgelijk stuk land en krijgt een paar wortels en meer niet.

Als ik de foto's bekijk is hij wel heel erg opgeknapt. Het land op de eerste foto's is voor dit soort paarden al veel te rijk. Het landje waar hij nu op staat past veel beter bij zijn ras.
Ik weet niet hoeveel training je hem nu geeft? Als je bang bent dat hij te weinig vitamines ed binnenkrijgt, maar hem wel iets slanker wilt krijgen (persoonlijk vind ik dat er nog wel wat af mag) dan kan je hem toch ook vitamines bijvoer ipv krachtvoer. Een paar wortels maakt niet uit...ook weer extra vitamientjes en erg gezond.
Onze paarden vervelen zich op dit moment heel erg op het land...er staat bijna niets... daarom voeren ik Lars overjarig hooi bij. Heeft hij wel wat te doen, maar krijgt niet te veel aan voedingswaarden binnen. Ook krijgt hij gewoon zijn vitaminebrokjes.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:30

Een tinker is niet te vergelijken met een Fjord vind ik. Ze zijn over het algemeen een stuk groter en zijn geen pure koudbloeden. Er zit immers volbloed in of draver of van alles wat. Ik denk dat je het per tinker of per paard moet bekijken. Sommigen geven hun tinker helemaal geen krachtvoer, maar als een paard 4 of 5x per week moet werken, en dan heb ik het niet over 20 minuten in de bak rondjes draaien, dan mag tie toch wel wat extra's. De mijne krijgt ook nog oud brood, iets van 4 boterhammen per dag. Op 600 kilo is dat niet veel denk ik. Ik maak zeker 3x in de week een buitenrit van minimaal 2 uur en dan wordt er niet gewandeld hoor. Daarna gaat dat pondje biks er met smaak in Lachen

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:00

Ik had niet goed gekeken hoelang deze Tinker al op dat kale stukje staat, maar als ik naar de data van de foto's kijk dan is hij binnen 2 weken al onwijs afgevallen. Ik herzie mijn mening gelijk, als hij zo snel afgevallen is, zou ik zeker niet minderen en gewoon blijven geven wat hij nu ook krijgt. Als het zo snel gaat met afvallen als dat het nu gaat, heeft hij aan het eind van de maand het perfecte figuurtje.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131956
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:17

Dat ziet er al stukken beter uit hoor, complimenten !
Begrijp ik het nu goed dat er tussen de laatste en de een-na-laatste foto maar een paar weken zit ?
Naar mijn mening ziet hij er prima uit, neigend naar een ietsje overgewicht.
Als je er nog wat kilootjes af kunt krijgen dan is ie helemaal top !

Het is best lastig om op een gegeven moment precies het juiste voer te geven in combinatie met beweging om hem op gewicht te houden.
Daarmee bedoel ik: hoe vind je het omslagpunt van afvallen naar op gewicht blijven ?
Ik denk dat je er goed aan doet om eens uit te proberen wat je kunt voeren om hem op gewicht te houden.
Daarna kun je evt. nog iets minder voeren om hem iets slanker te krijgen.


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 09:09

Inderdaad, er zit niet zoveel tijd tussen beide foto's. Maar ik moet er wel bij zeggen dat Kai op de laatste foto al iets minder vet was dan een maand daarvoor ( de tweede foto).
Op de stal waar hij normaal altijd staat staat hij in het seizoen 24/7 buiten en wordt hij verder niet bijgevoerd. Jammer is dat het gras daar van erg goede kwaliteit is, en Kai er dus moddervet van wordt. We moeten dus nog eens bekijken hoe we dat gaan aanpakken, want zo dik als hij was, dat was echt ongezond. Dat wil ik niet nog eens.
Mijn zusje reed "maar" 3x per week en dan meestal gewoon een stap draf en galopje in de buitenbak. Geen echt werk, dus. Dat moet Kai nu dus wel. Ik rijd hem nu 5 a 6 keer per week, waarvan veel draven, zowel in de buitenbak als in buitenritten. Buiten ook lekker doorstappen, geen gesukkel. Een dag vrij en een ontspannen buitenritje.
Kai lijkt zelf echt op de leven. Je kon goed aan hem merken dat zijn gewicht hem in de weg zat, nu loopt hij weer met plezier en maakt af en toe lekkere bokkensprongen in de wei.
Ik ben zeker trots op hoe Kai er nu al uitziet. Ik ben echt blij dat hij wat gewicht kwijt is, want ik vond het echt eng worden.
Probleem is alleen dat Kai over twee weken weer terug gaat naar huis. En dus weer terug gaat naar de wei. Ik moet dus eens overleggen met mijn zusje en de pensioneigenaar over hoe we dat gaan aanpakken. Ik wil Kai nl niet meer zo dik zien... Misschien wil de stalhouder wel een stuk maaien voordat Kai weer op de wei komt.

* To Belg, or not to Belg *

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 09:43

Flinke veranadering zeg! Nee, zo ziet hij er goed uit, niet te dik hoor. Wel op dit proberen te houden natuurlijk

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:37

valt wel mee met te dik, graatmager ziet er ook niet uit liever iets te dik

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:38

Hij ziet er goed uit nu zeg! ietsje er af zou nog kunnen Lachen
Probeer het iig. zo te houden!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:39

wow, wat ziet hij er goed uit, gaat precies hetzelfde als mijn tink, die was ook zo dik, en nu ook zo slank zeg maar, echt mooi om te zien.
maar van mij mag die zo slank worden dat ik zn ribben kan voelen, want het is echt niet gezond als ze zo dik zijn, maar hij ziet er echt mooi uit, en het is gewoon een vet gave ECHTE tinker, hihi

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:35

Als de wei echt zo vet is kun je zo'n soort mondkorf kopen, dan kunnen ze wel grazen maar niet heel veel. Volgens mij bevestig je die aan het halster. Wel blijven bijvoeren dan want anders krijg tie echt te weinig voedingsstoffen binnen.

Maluna
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:38

Zozo! die is veranderd Lachen gaat zeker de goede kant in!
Toen ik mijn Tink kocht was ze ook modder vet gewoon en nu is het een plaatje Lachen

Eens een Tinker, is altijd een Tinker
Maluna Lovers

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 10:46

Dat ziet er echt veeeeel beter uit. Ik vind haar nu gewoon goed hoor, Tinkers zijn toch stevige paarden en ik denk niet dat ze nog meer kilo's kwijt moet. Gewoon lekker proberen het zo te houden!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Fleur en 116 bezoekers