WA verzekering bij het ruiterbewijs; voldoende?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

WA verzekering bij het ruiterbewijs; voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 20:56

Ik heb vandaag de polisvoorwaarden binnengekregen van de WA-verzekering die bij het ruiterbewijs hoort. Ik had dit opgevraagd bij de SRR omdat ik wat meer duidelijkheid wil over wat er wel en niet gedekt is. Wat ik nou nog steeds niet weet (en dat wordt uit die voorwaarden ook niet duidelijk) is of ik nu nog een gewone WA verzekering moet afsluiten of dat dit voldoende is. Ik had de SRR gebeld met deze vraag, maar het meisje dat ik aan de lijn had wist het niet zo goed. Is deze verzekering alleen voor dingen met een paard, of ben ik nu ook verzekerd als ik op mijn fietsje een voetganger omver rij Verward Ik weet het niet! Ik ga maandag de Amev bellen (daar is de verzkering van), maar misschien weten jullie meer.


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:59

Volgens mij heb je je gewone WA nog steeds nodig voor je fietsje e.d. en je paard is ook meeverzekerd.
De WA bij het ruiterbewijs is dus dubbel voor je paard.
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:13

Er stond toch altijd op het Ruiterbewijs zelf ,
''de schade veroorzaakt door het door de ruiterbewijshouder bereden paard'' ofzoiets ? Lachen

Geldt iig alleen voor schade die veroorzaakt wordt door een paard ,
zou helemaal mooi zijn als je fietsje enzo meeverzekerd is , dat heeft toch niks met het Ruiterbewijs te maken Haha!


little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 01:46

Citaat:
Volgens mij heb je je gewone WA nog steeds nodig voor je fietsje e.d. en je paard is ook meeverzekerd.
De WA bij het ruiterbewijs is dus dubbel voor je paard.


Volgens mij klopt dit precies, iedereen is verplicht een WA verzekering te hebben, daar vallen al je huisdieren onder dus ook je paard/pony.

Als je met je paard b.v. een spiegel van iemands auto afrijdt (is ons wel eens gebeurd) ben je gewoon via je WA verzekering gedekt. Dus ook als je geen ruiterbewijs hebt. Dus waarom je door het ruiterbewijs extra verzekerd bent, weet ik ook niet, ik betaal elk jaar trouw, maar waarom ????

Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag !

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 04:07

Citaat:
Volgens mij klopt dit precies, iedereen is verplicht een WA verzekering te hebben, daar vallen al je huisdieren onder dus ook je paard/pony.


Een WA-verzekering is alleen verplicht voor autobezitters;
niet voor personen.

Citaat:
Als je met je paard b.v. een spiegel van iemands auto afrijdt (is ons wel eens gebeurd) ben je gewoon via je WA verzekering gedekt. Dus ook als je geen ruiterbewijs hebt. Dus waarom je door het ruiterbewijs extra verzekerd bent, weet ik ook niet, ik betaal elk jaar trouw, maar waarom ????


Omdat dat hele ruiterbewijs-gedoe 1 commerciƫle grap (? Boos! ) is,
waar zoveel mogelijk partijen aan mogen/moeten verdienen.
Sinds er kritiek op komt is het argument:
'Gewone WA keert uit tot 1 miljoen en de WA die aan het ruiterbewijs gekoppeld is 2 miljoen en dat is echt wel nodig met de vaak veel grotere schade die paarden veroorzaken'
(De bedragen zijn in guldens en mogelijk gewijzigd)

Je reinste flauwekul.
Het zou voldoende moeten zijn als maneges hun leerlingen
behoorlijk opleiden en niet zonder begeleiding naar buiten laten gaan.
En verder dien je als verkeersdeelnemer gewoon de regels te kennen.

Het correct kunnen benoemen van onderdelen van het harnachement
zie ik niet als zinnige bijdrage tot (verkeers)veiligheid.

Maar nou ga ik OT, dus Lips are sealed

Tong uitsteken

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 07:45

rijterbewijs kan je toch vergelijken met een rijbewijs voor een auto?je mag gewoon niet buiten rijden zonder (op sommige plaatsen nog wel)ik ben 4x wa verzekerd. het paard valt onder huisdieren dus hij is van huis uit verzekerd.ik heb mijn ruiterbewijs als verzekering en mijn paarden zijn alle 2 ook nog eens wa verzekerd.mijn bijrijdsters hebben ook alle 2 een ruiterbewijs.dus we zijn van alle kanten ingedekt.maar eigelijk is het niet eerlijk.dat is dus 3x betalen voor een wa verzekering voor 1 paard.hmmz

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 08:49

het is wel duidelijk dat er veel onduidelijkheid is (hmm, beetje vage zin) rondom dit punt! Ik ben gelukkig niet de enige die het niet snapt!! Ik ben ook nog via school WA-verzekerd, maar dat was waarschijnlijk alleen voor stages en excursies, dus daar heb ik ook niet zoveel aan! Ik bel maandag alsnog de Amev, als ik weet hoe het zit zal ik het posten!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:24

Graag, ik ben ook wel benieuwd eigenlijk. Ik had eerst trouwens geen standaard WA-verzekering, toen was ik alleen via mijn ruiterbewijs WA-verzekerd. In dat geval is het wel gunstig. Ik laat sowieso niemand zonder ruiterbewijs op mijn pony naar buiten gaan, gewoon voor de zekerheid. Ik had al een met de SRR gebeld, zei vertelden mij dat wanneer iemand anders zonder ruiterbewijs schade maakt op mijn pony de verzekeringen moeilijk gaan doen van diegene. Dan proberen ze de schade op de eigenaar te verhalen. Dit is niet het geval wanneer de bijrijdster een ruiterbewijs heeft, dan wordt uitgekeerd onafhankelijk van wiens bezit het paard is.

Storm in mijn profiel!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:02

Natuurlijk komt de SRR met zo'n verhaal, nikkigioa;
da's immers in HUN belang?
Wat boeit het (de verzekerde) nou wat verzekeringen onderling uitknokken?
En verzekeringen doen sowieso moeilijk (de goede uigezonderd). Ook al niks nieuws.

Het is NIET zo dat je zonder ruiterbewijs de weg niet op mag.
Wel vragen steeds meer terreineigenaren erom.
Omdat bezitters van een ruiterbewijs zich zogenaamd beter zouden gedragen.
Nou, geloof mij maar, bezitters van een ruiterbewijs gedragen zich 'buiten' en in het verkeer niet anders/beter dan bezitters van een brommer-, motor-, auto-, of vrachtwagenrijbewijs.

Het ruiterbewijs is niets meer dan een leuke melkkoe, net als andere rijbewijzen.
Waarom moet het anders elke 2 jaar (betaald) verlengd worden?
Dat hoeft een rijbewijs nog niet eens.

Verzekeringen is er alles aan gelegen om je voor alles driedubbel te laten verzekeren. Boos!
Of je aan die gekte mee wilt doen is evenwel je eigen beslissing. Tong uitsteken

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:28

Ik heb geen ruiterbewijs. Heb er wel eens aan gedacht (vooral omdat natuurmonumenten het verplicht heeft gesteld in bepaalde gebieden) maar ben gewoon via mijn PVA (WA) verzekerd als mijn paard schade maakt. Ook als mijn bijrijdster met mijn paard schade veroorzaakt. Behalve op evenementen... Maar dan heeft als ik het goed heb de organisator een verzekering. WA van het ruiterbewijs dekt alleen de schade die door overige verzekeringen niet gedekt wordt. een soort laatste vangnet dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:20

Je hebt geen ruiterbewijs nodig om op straat te komen (op een paar gebeiden na in NL) voor de rest mag je overal rond rijden.

maak je schade ben je gewoon verzekerd door je eigen WA

dus dat ruiterbewijs is alleen maar geld klopperij voor onzekere ruiters die niet weten hoe het zit.

Voor de rest zegt botervlieg eigenlijk al allemaal hoe het zit.

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:59

Heb ook maar eens de voorwaarden opgevraagd van ruiterbewijs verzekering. Hier wordt ik niet echt wijs van, het lijkt zelfs wel of alleen schade aan het terein zoals jonge aanplant wat je omver rijdt wordt vergoed.

Mijn paard heeft tijdens een buitenrit een trap gehad van een ander paard. Daarbij inwendig letsel opgelopen en staat al 1,5 maand stil en ben al veel DA kosten verder. Eigenaar ander paard had geen WA verzekering...probleem. Dit is tot op heden niet opgelost, wie weet hoe verder te gaan. Daarbij komt dus ook dat mijn paard niet tegen ziektekosten is verzekerd, anders was het geen probleem geweest.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:30

Het is altijd verstandig om een eigen WA verzekering te hebben. 't Kost geen klap en je bent dan altijd verzekerd voor schade aan derden.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:24

Ook als mijn paard iemand een schop verkoopt en die beland in het ziekenhuis? Of iets in die geest?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 18:07

Tigger schreef:
Ook als mijn paard iemand een schop verkoopt en die beland in het ziekenhuis? Of iets in die geest?


Een paard of pony valt bij de meeste verzekeringen onder huisdieren en die zijn meeverzekerd. Voor de zekerheid moet je even je polisvoorwaarden lezen.

cali78
Berichten: 351
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:31

Ik zie dat dit topic wel van heel lang geleden is...maar de vraag is dus nu nog steeds aan de orde.
Wij hadden dus tijd geleden het geval dat een vrouw MET ruiterbewijs op onze pony naar buiten mocht dus ook in de veronderstelling dat zit dan goed. Tot ze dus met een auto in aanraking kwam, die had een deuk dus hun papieren ingevuld en zij opgestuurd naar de verzekering die vermeld stond op haar ruiterbewijs van fnrs. Hun hadden betaald en toen moest ze zelf het bedrag aan hun terugbetalen of via haar WA verzekering. Hun handelen het eerst maar daarna moet je het dus via je WA terughalen dus eigenlijk onzin en kun je beter dus gewoon gelijk naar je WA alles opsturen. Dit wilde ik even kwijt!

L5+36 * L4+31 * L3+30 * L2+92 * L1+10

Spiritdancer

Berichten: 154
Geregistreerd: 18-03-11

Re: WA verzekering bij het ruiterbewijs; voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:36

Gewoon niet betalen, laat de verzekeraar van de FNRS het lekker zelf uitzoeken...daar zijn ze voor!

What is man without the animals? Were all animals to disappear Man would die of immense spiritual solitude, because whatever happens to the animals will soon happen to Man.
Sealth, Red Indian Chief


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009, Veldbloem en 89 bezoekers