Slachtpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Slachtpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 12:15

Ik reed laatst langs weiland met een bord erin: "vleesboerderij" Met in dat zelfde landje een pony.... (is maar goed dat ie niet weet wat erop dat bord staat :-D )

Op zich niet zo schokkend. Maar ik vroeg me toen eigenlijk af;

Welke paarden worden na het slachten daadwerkelijk tot een consumtiegoed verwerkt. Zijn er dus eisen aan verbonden met betrekking tot ziektes en kwalen?

Zijn er net als vleesboerderijen met slacht koeien en varkens enz ook boerderijen die paarden houden, die alleen voor de slacht bedoeld zijn?

Klinkt heel gek, maar ik kan me niet voorstellen dat er dus echt paarden gefokt worden voor de slacht.

Misschien weet oemand hier iets van...


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:21

Er is een frans trekpaardenras, denk de Compté of een afkruising van de normandiër die vrijwel alleen voor de slacht gefokt is, vooral de veulens worden geslacht voor veulenvlees voor menselijke consumptie. Het is een ras met "veel vlees aan" . Zielig, maar t'is zo.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:27

Het zal best wel. Het gemiddelde paard in nederland die naar de slacht gaat heeft voor zn dood een berg medicijnen gehad waardoor die niet meer geschikt is voor menselijke consumptie.......

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:59

De hobby fokker.

Leuk zo'n veulentje maar aan het eind van de zomer weten ze niet wat ze er mee moeten.
Dier beland op de markt zonder papieren en de slager ziet er wel wat in.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:18

Cowgirl niet alle hobbyfokkers zijn zo. Ik denk dat je de vermeerderaars bedoelt.

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:19

Ik kan geen antwoord geven op je vraag maar, wat mij wel opbiel in het laatste magazine van KTVH (trekpaarden & haflinger vereniging) Is dat er een advertentie in stond met de vraag naar vleespaarden met veel vlees voor de slacht!

Ik begrijp niet dat deze advertentie's daarin worden geplaatst!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:19

Er zijn hoge eisen aan. Paarden met medicijnen gaan niet de vleesverwerking in. En ook ligt de leeftijdsgrens best laag voor paarden die voor menselijke consumptie geslacht worden.

:evaw:

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:23

natalie1977 schreef:
Ik kan geen antwoord geven op je vraag maar, wat mij wel opbiel in het laatste magazine van KTVH (trekpaarden & haflinger vereniging) Is dat er een advertentie in stond met de vraag naar vleespaarden met veel vlees voor de slacht!

Ik begrijp niet dat deze advertentie's daarin worden geplaatst!


waarom zou die advertentie daar nou niet in mogen staan. Hoe anders kan zo een slager de aandacht op zijn bedrijf verstigen. Hij is op zoek naar paarden die hij kan slachten met veel vlees. Dus adverteerd hij in een blad dat gelezen word door veel mensen met paarden met veel vlees.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:35

Ik heb geen paarden met veel vlees, wel met veel vet Bloos Haha!

Ik heb op zich niet zoveel moeite met slachtpaarden, mits de omstandigheden waaronder de slacht plaatsvindt maar goed zijn en dat laat helaas weleens te wensen over. Ik denk daarbij met name aan vervoer Huilen

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:02

tja dat vervoer he...........blijft een probleem, maar niet alleen bij de paarden..........triest!!!!!!!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:07

In duitsland gaat 70% van de haflinger en trekpaard veulens naar de slacht. Hier zal dat wel minder zijn maar ook een redelijk groot aantal. Waarschijnlijk ook omdat het vaak boeren zijn die ze fokken.
In zuid amerika worden wel veel slachtpaarden gefokt, zoals veel Criollo's. Die worden naar Italië verscheept en daar geslacht.
Ik heb er in NL in ieder geval nog nooit van gehoord dat er vleespaardenbedrijven bestaan, te duur of te weinig afnemers denk ik.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:18

Ik heb niet gezegt dat ze hun bedrijf niet mogen promoten.

Ik heb alleen moeite met de manier hoe ze de advertentie brengen maar,
dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 16:05

Waar komt ons paarden vlees dan vandaan? Vooral import dus?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 16:11

sonjabelgium schreef:
Er is een frans trekpaardenras, denk de Compté of een afkruising van de normandiër die vrijwel alleen voor de slacht gefokt is, vooral de veulens worden geslacht voor veulenvlees voor menselijke consumptie. Het is een ras met "veel vlees aan" . Zielig, maar t'is zo.


trait du nord?
in oostenrijk (of xas het nu duitsland zoals Elise zei?) zijn 90% van de halfingerhengstjes die er voor de toeristen rondlopen, ook voor de slacht bestemd.

Enya - Daya :-)

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 16:59

ja stom genoeg zijn er inderdaat bedrijven die paarden fokken voor de slacht, echt alleen voor de slacht Verdrietig
Ik vind het niet kunnen maar ja, met al het vee word gefokt, en de helft gaat naar de slacht Verdrietig

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:12

Is dat niet de Comtois?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:18

In nederland gaan er denk ik ook veel paarden heen die gefokt zijn zonder papier en dan naar een markt verkocht worden, omdat je paarden zonder papier zelden kwijt kunt.

Maar echte vleesbedrijven van paarden, ik denk niet dat daar in NL vraag naar is.
De boeren moeten nu al opboksen tegen alle millieu aktivisten
Maar als er dan ook nog eens een paard voor de slacht staat moeten ze ook nog een op gaan boksen tegen pennymeisjes Knipoog

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:45

Bij mij op de manege vroeger kwam iemand die een kennis had die slachtVeulens fokte. Want ik wilde toen een eigen paardje kopen en had niet veel geld toen bood hij me een slachtveulen aan. ik was stomverbaasd en kon het niet geloven. is er dan wat mis met de beestje ofzo. nee het waren hele gezonde veulens zonder papieren en geboren om geslacht te worden. het schijt veel gevraagd vlees te zijn en erg mals. En bij mijn moeder op haar werk werkt een vrouw die samen met haar gezin ieder jaar een half veulen kopen vers geslacht. Volgens haar moethet geslacht worden net voor het gespeend word dan hebben ze bijna alleen moedermelk op en zijn er extra lekker! Ik kan het me echt niet voorstellen vind de gedachte echt vreemd. Maarja zij vinden het heerlijk.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:23

Er zijn wel degelijk fokkerijen of eigenlijk vermeerderaars van paarden voor de slacht. Zo ook mest bedrijven. De peucheron bv gaat met 4 maanden al naar de slacht, dat heet veulenvlees Boos!
Het praatje dat paardenvlees dus vriendelijk is is niet waar. De meeste paarden die geslacht worden komen vanuit belgie of frankrijk. Ook in deze branche worden nog wel eens steroiden gespoten.... En dan de weilanden die vol staan met shetlanders. Dat zijn vaak ook weilanden met slacht paarden. Niks geen hobby boer die het leuk vind die dieren, maar puur iemand die een stel merries en een hengst in de wei dumpt, ze 3 jaar later weer op laat halen, en dan het je een aardige stapel voor de slacht. Tja het is niet anders. Ik vind het vreselijk dat het zo is, maar paarden vlees is dus niet per defenitie vriendelijk....

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:01

Waarom is paardenvlees nou zo anders dan rundvlees? Ik zie hier ook prachtige Blonde d"Aquitaines staan en andere mooie runderen die straks naar de slager gaan. Ze hebben dan tenminste niet hun korte leven in hokken gestaan. En dat is met de meeste paarden ook zo, die worden gewoon in 't weiland gezet. Ik geloof trouwens niet dat shetlanders gefokt worden voor de slacht hoor, van zo'n klein ding is niet veel vlees te verwachten. Hier in Nederland wordt lang niet overal paardenvlees verkocht, maar sommige (keur)slagers verkopen het wel. Net als lamsvlees. En een paardenbiefstuk is ècht niet vies, ietsje zoeter dan een runderbiefstuk en heel mals. Jaaa, roept u maar Knipoog

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 21:05

Soxje, ik denk dat het puur tussen de oren zit, dat veulenvlees/paardenvlees zielig is en rund bijv niet.

Ik eet ook geen paarden vlees, niet omdat ik het niet lekker zou vinden, maar omdat het tussen mijn oren zit. Net als wild, dat eet ik ook niet.... Dat vind ik zielig, klinkt dom, maar het zit tussen mijn oren....

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:21

Ik eet wel wild, nou ja, 2x per jaar of zo, omdat ik het lekker vind en zeker omdat het vrij is van hormonen en zo'n beestje als het goed is altijd in vrijheid geleefd heeft. Het zit ook tussen de oren, maar voor mij maakt het niet veel uit wàt voor vlees het is, wel het liefst biologisch maar dat lukt financieel niet altijd. Natuurlijk zit het tussen de oren. Als je weet dat varkens heel intelligent zijn, ik geloof slimmer dan honden, en je gaat daar over malen dan maak je het jezelf heel moeilijk. Of je moet natuurlijk vegetariër worden. Heb je ook geen dilemma's meer. Als ik beelden zie uit bijv. de Filippijnen of China met levende honden op de markt die ook voor de slacht bestemd zijn dan krijg ik wel een heel dubbel gevoel. Maar een hond is een huisdier voor ons en wild, koeien en paarden zijn dat niet. Alhoewel ik mijn paard het liefst in de huiskamer zou stallen hoor Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:39

Tigger"]
Soxje, ik denk dat het puur tussen de oren zit, dat veulenvlees/paardenvlees zielig is en rund bijv niet.

Ik eet ook geen paarden vlees, niet omdat ik het niet lekker zou vinden, maar omdat het tussen mijn oren zit. Net als wild, dat eet ik ook niet.... Dat vind ik zielig, klinkt dom, maar het zit tussen mijn oren....
[/quote]

van mij zit het absoluut ook tussen de oren. terwijl een van mijn principes altijd geweest is zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven. daarom vind ik dat gevoel tussen m'n oren ook zo vervelend Lachen. er moet een reden zijn. ik kan m niet achterhalen. wild eet ik niet, hond slang etc... ook niet. eigenlijk enkel varken, koe, kip. da's al. waarom? don't ask me...

[quote="runningkawa schreef:
Maar als er dan ook nog eens een paard voor de slacht staat moeten ze ook nog een op gaan boksen tegen pennymeisjes Knipoog


Haha! *LOL*

Enya - Daya :-)


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:19

Denk dat het inderdaad de Trait Du Nord is Ponyzotje, maar de Comptois is ook een mogelijkheid. Ik zou m'n boeken erbij moeten nemen, het staat in één van die boeken bij de rasbeschrijving gewoon "is gefokt voor het veulenvlees, verder worden deze paarden niet gebruikt voor een ander doel" ...

Ik heb ook het één en het ander "tussen m'n oren". Ik eet uit principe geen vlees van jonge dieren (dus geen melkbiggetje of is het een speenvarkentje voor mij, of veulen-, lam-, of kalfsvlees), ik lust geen konijn (wel lekker hoor, maar ik heb zelf een konijntje, en ik zie zo 'r snoetje voor me als ik gewoon maar denk aan konijnestoofpot ), ook geen schapevlees in het algemeen, geen paardevlees in het algemeen. Enkel kip en varkensvlees en in lage mate rundsvlees. Ik eet vrij weinig tot vrijwel geen vlees gewoon omdat ik me telkens weer een beeld vorm van het dier in kwestie. Zet me dan ook geen wild voor, want die horen niet in de pot, maar IN HET WILD, struisvogel???? NO WAY, laat ze vrij op de wijdse savannes in Afrika Haha! ... tja, denk dat ik een emo-eter ben, nee, geen Emoe's, maar emo van emotionele eter ... sinds we zelf "HUIS"kippen hebben (ze komen letterlijk meegelopen in huis, en we sturen ze ook gewoon terug naar buiten ) zit ik ook al met een knoop in de maag bij het idee van een kippeboutje .... ik zou maar beter geen varkentje als huisdier nemen, of een koe'tje ... *LOL*

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:25

ach ja er worden veel bitterballen en kroketten gegeten in nederland, oa. door een heleboel bokkers, edn dat vlees moet toch ertgens weg komen....

tis erg hard ja, ik eet geen puur paardenvlees, maar laat geen kroketten staan, tja dan moet je principieel zijn en veganist worden, niet voor mij...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fiesta14, Jadero, lissssan, Poldermenner, RenateHidden, Samantha89, VogeltjeM en 116 bezoekers