Hoefkatrol erfelijk???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Hoefkatrol erfelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 13:05

Hoi,

Ik ben benieuwd of hoefkatrol erfelijk is, ik had hier laatst een discussie over maar ik wist dus niet dat dit zo was en nu wil ik weten wie er ervaring mee heeft als het echt zo is.

xxxies
Syllie

Er zijn veel mensen met paarden maar erg weinig paardenmensen


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:12

Ja HKO is erfelijk, maar AdB (Antoine de Bodt) is weer iemand die zegt dat HKO ook veroorzaakt kan worden door manier van trainen.

Maar er zijn meer dan genoeg bokkers die hier meer over weten en ik laat het verder dus maar aan hun over Haha!

Tipje: heb je de zoekfunctie al gebruikt? Er is vast meer dan genoeg over te vinden


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:51

3 factoren:
* voeding
* erfelijkheid
* training
Hoeft geen combinatie te zijn van deze factoren.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:53

Hoefkatrol is 1 woord wat gebruikt wordt voor vele problemen in een klein gebiedje. Hou dat even in je achterhoofd.....

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 11:44

Ok thanks voor de tips, ik heb dit aan jullie gevraagd omdat er best wel wat (niet onwijs veel of zo) paarden bij ons zijn die hoefkatrol hebben, sommige rijden gewoon nog op deze paarden, ik weet niet of dit gewoon kan, maar ik zou het toch niet willen.

xxxies
Syllie

Er zijn veel mensen met paarden maar erg weinig paardenmensen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:47

annegti schreef:
Hoefkatrol is 1 woord wat gebruikt wordt voor vele problemen in een klein gebiedje. Hou dat even in je achterhoofd.....


Annegti; dit is het geval bij klinische hoefkatrol, "kreupelheid in het hoefkatrol gebied" .

Syllie, ik heb ook 2 paarden die het hebben en daar rij ik ook op. Geen probleem, als je weet wat je doet. En dat weet ik Haha! Knipoog

Ponylady

Berichten: 20
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:26

Hoi,

Onze beide pony's hebben hoefkatrol, bij beide het straalbeentje. Een heeft rechts een 2-tje en links een 3-tje (foto's van nov. 1999). Toen werd er nog veel met hem gesprongen. Na de 1e behandeling en herstelperiode hebben we weer heel voorzichtig het springen opgepakt. Jammer genoeg bleek dat geen succes. In juni 2000 is hij voor het laatst behandeld (gewrichtsinjectie), dus al 3 jaar geleden!! Hij loopt Z-1 dressuur, loopt regelmatig balkjes, maakt zo nu en dan een klein huppeltje (max. 40 cm) en in de springtuin bij ons springt hij over de greppel. Dat laatste is geen probleem, zo'n greppel is een breedte sprong en met zo'n sprong is de belasting op de voorbenen veel minder dan bij een hoogte sprong. We doen eigenlijk alles met hem, we bekijken per keer hoe hij is/loopt en geven hem, indien nodig, de tijd om lekker los te worden alvorens we aan de eventuele "echte" oefeningen gaan beginnen. Hij geeft zelf aan of hij meer tijd nodig heeft, als hij nog niet lekker aandraaft weten we genoeg. Het is natuurlijk bij ieder(e) paard/pony anders, maar hij komt het makkelijkst los door in het begin overgangen te rijden van stap naar galop. De pony heeft geen medicijnen, is vrolijk en heeft geen pijn.
De andere pony heeft aan beide voorbenen een klein 2-tje, dat is dus eigenlijk geen probleem. Zoals je zelf al aangeeft, er zijn een heleboel paarden met een probleem in het gebied van de hoefkatrol. Mijn inziens is het belangrijk om per keer te bekijken hoe je paard/pony is. De ene dag gaat het gewoon even wat minder dan de andere dag. Samen met voldoende afwisseling in het werk en de nodige rust kom je een heel eind. Bij ons werkt dit, misschien ook wel bij jou.
Succes!
Groetjes Ponylady

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:58

Of hoefkatrol erfellijk is, is niet bekend en nog niet bewezen. Waarschijnlijk is dit het niet. Wat echter wel erfelijk is, is de aanleg voor hko en dan in die zin dat de bouw van het paard een oorzaak kan zijn van het ontstaan van hko, zoals bv. kleine hoefjes in vergelijk met gewicht paard ed. En de bouw van het paard is wel degelijk erfelijk.

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 13:45

Hey,

Ik ben weer heel wat wijzer geworden dus.... als jullie nog meer info hebben?? Graag!!!!

xxxies
Syllie

Er zijn veel mensen met paarden maar erg weinig paardenmensen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 56 bezoekers