Lange vacht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Lange vacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 18:40

Ik loop eigenlijk al jaren te klooien met loeki's vacht. Een paar jaar geleden heb ik hem een aantal keren geschoren en afgelopen winter weer, dat beviel eigenlijk heel goed.

Loeki is al heel oud, en bij oudere paarden wordt de vacht alsmaar langer en langer, maar hij werkt niet meer zoals een 'jonge-paarden-vacht'. Dus ook al zijn in de winter zijn haren 10 cm lang, hij heeft het nog koud. En als hij gereden wordt, dan zweet hij heel snel en dat duurt dus heel lang voordat hij weer droog is.
De laatste jaren kwam hij ook heel slecht uit zijn wintervacht. Behalve de keren dat hij in de winter geschoren is geweest. Afgelopen voorjaar vloog zijn haar eraf!! En had hij weer een echt lekker kort zomervachtje. Ikke blij!

Maar nu komt het....zijn haar is alweer een cm. of 5 lang! (ik zal het straks eens precies opmeten) En de zomer is nog niet eens voorbij. Ik ben bang dat hij straks weer staat te zweten in de wei.
Het probleem is dat ik zelf geen scheerapparaat heb, en dus iemand moet inhuren om te scheren. En ik vraag me dus af of het eigenlijk wel goed is om midden in de zomer te scheren.
Ik heb dat nl. een paar jaar geleden ook gedaan, maar toen had hij in de winter een hele rare vacht. Mijn baas van toen (ook paardenman) vond het een hele mooie vacht! Hij vond het lijken op een reeƫnvacht.

Wat denken jullie??


anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:58

misschien moet je hem lijnzaad of lijnzaadolie geven, dat helpt ook altijd om paarden uit hun vacht te halen en vergeet niet het lijnzaad te koken voor je het geeft i.v.m de blauwzuurgassen. Veel succes

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 21:23

anydale schreef:
misschien moet je hem lijnzaad of lijnzaadolie geven, dat helpt ook altijd om paarden uit hun vacht te halen en vergeet niet het lijnzaad te koken voor je het geeft i.v.m de blauwzuurgassen. Veel succes


Dit weet ik allemaal, maar hielp nooit echt...ik geef trouwens regelmatig gekookte lijnzaad, niet alleen voor de vacht.
Maar dit was niet de vraag. Loeki heeft nu zijn zomervacht, en die is zo lang geworden, dus de vraag was: wat ik hieraan het beste kan doen...scheren of niet. Of misschien heeft iemand een ander idee.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:27

Is de vacht afwijkend van structuur en ook kleur? Dan zou je eens na moeten laten kijken op Cushing syndroom. Dit geeft nl langere haar groei, ook in de zomer en het is vaak ook anders van kleur en soms afwijkend van structuur.

Syndroom van Cushing zorgt voor een verhoogd cortisol gehalte in het lichaam, waardoor oa de haarstructuur veranderd. Vraag eens na bij je veearts.....

V.

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 21:44

Ik heb cushing eens opgezocht:

http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... shing.html

en het komt idd. meestal voor bij oude paarden. Maar afgelopen voorjaar is Loeki juist erg goed uit zijn vacht gekomen. Loeki is niet echt mager, maar ik kan er ook ingooien wat ik wil, maar krijg hem niet dikker.
En hij begint idd. ook blind te worden. Maar de DA zei de laatste keer dat hij er was dat hij staar heeft.

Ik zal toch de DA eens bellen.
Weet iemand hoe ze dat kunnen vaststellen. Ik bedoel wat voor test ze daarvoor moeten doen...kan dit met een simpele bloedtest..?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:34

Hoi,

Mijn pony ( 25 jaar)heeft deze ziekte nu ong. 3 jaar, zij heeft de omschreven sympthomen, (schraal, slechtziend, lange vacht, traag, vermoeid enz.) alleen wordt zij in 'goede' periodes toch dikker en dan lijkt ze een hele pief ze voelt zich ook beduidend beter, soms lijkt ze gedesorienteerd, maar dat is bij tijd en wijlen, iets wat ik niet terug zie in de omschrijving v.d de website, maar wellicht is ze hierop een uitzondering.
Wij denken erover om haar dit jaar voor het eerst te scheren eerst stonden wij hier afwijzend tegenover, maar er lijkt geen andere oplossing, ook zij was in april haar volledige winterhaar kwijt (vrij vroeg), maar nu zit het er alweer bijna helemaal aan, van de week wordt het 30 graden en heb nu al medelijden met haar.
Er bestaat een vorm van cushing waarbij alleen de sympthomen van de lange vacht zichtbaar zijn, staat ook op website.
Zoals de andere al zeiden moet je dit door de da laten beoordelen en onderzoeken.

veel suc6/sterkte met je pony!
gr. cissie

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:05

Cissie, dat gedesorienteerd wat jij beschrijft zou kunnen komen omdat de ziekte van cushing er voor kan zorgen dat een paard diabetis (suikerziekte) ontwikkeld. Door het hoge glucose gehalte kan een paard gedesorienteerd raken. Drinkt jou paard ook meer dan anders? Een paard met suikerziekte drinkt namelijk heel erg veel. Natuurlijk kan het ook los van de ziekte van Cushing staan.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 00:33

cissie schreef:
Hoi,

Mijn pony ( 25 jaar)heeft deze ziekte nu ong. 3 jaar, zij heeft de omschreven sympthomen, (schraal, slechtziend, lange vacht, traag, vermoeid enz.) alleen wordt zij in 'goede' periodes toch dikker en dan lijkt ze een hele pief ze voelt zich ook beduidend beter, soms lijkt ze gedesorienteerd, maar dat is bij tijd en wijlen, iets wat ik niet terug zie in de omschrijving v.d de website, maar wellicht is ze hierop een uitzondering.
Wij denken erover om haar dit jaar voor het eerst te scheren eerst stonden wij hier afwijzend tegenover, maar er lijkt geen andere oplossing, ook zij was in april haar volledige winterhaar kwijt (vrij vroeg), maar nu zit het er alweer bijna helemaal aan, van de week wordt het 30 graden en heb nu al medelijden met haar.
Er bestaat een vorm van cushing waarbij alleen de sympthomen van de lange vacht zichtbaar zijn, staat ook op website.
Zoals de andere al zeiden moet je dit door de da laten beoordelen en onderzoeken.

veel suc6/sterkte met je pony!
gr. cissie


Dit is eigenlijk precies wat loeki ook heeft, op dat gedesoriƫnteerd na dan. Lijkt soms wel of hij omvalt, maar dat ligt aan de artrose.
Hij drinkt ook niet echt veel, dus suiker, dat zal denk ik wel meevallen.
Dat van die wintervacht nu, dat vind ik dus ook zielig. Maar even afwachten wat de DA deze week zegt. Anders moet ik nog iemand vinden met een scheerapparaat.

Bedankt i.i.g.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:58

Mikey schreef:
Cissie, dat gedesorienteerd wat jij beschrijft zou kunnen komen omdat de ziekte van cushing er voor kan zorgen dat een paard diabetis (suikerziekte) ontwikkeld. Door het hoge glucose gehalte kan een paard gedesorienteerd raken. Drinkt jou paard ook meer dan anders? Een paard met suikerziekte drinkt namelijk heel erg veel. Natuurlijk kan het ook los van de ziekte van Cushing staan.


Hoi,

Dat zou inderdaad goed kunnen, klinkt erg logisch wat je beschrijft, en ja ze drinkt soms redelijk veel, bedankt voor je reactie.

gr.cissie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Noor17, YandexBot en 74 bezoekers