hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

wel of geen ijzers?

ja absoluut als ik buitenrijd
28 (36%)
nee ik rijdt vaak in de berm
9 (11%)
ligt er aan hoe de hoeven zijn
40 (51%)

Totaal aantal stemmen: 77


Anoniem

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:47

wie rijdt er hier met hoefijzers en wanneer gaan we er aan geloven, volgens jullie?

Groetjes Chiqa
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-03 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:49

voor als je wedstrijden rijd en scherp moet kunnen zetten.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:51

Aangezien Tos ook voor de kar loopt en dus veel op de weg eigenlijk altijd ijzers, behalve in de winter, in de kans-op-sneeuw tij niet, omdat hij toch elke dag naar buiten gaat en ik veelste bang ben voor glij partijen.
En nu kwam het precies uit voor de vakantie ijzers er onder uit, en dan na de vakantie er weer een paar onder.
Tos staat in totaal dus 2 a 3 maanden zonder, de rest van het jaar met. Hij heeft kei harde hoeven, maar veel over de weg = toch ijzers Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:22

We mennen met Rowan, en in het seizoen loopt hij zoveel (+/- 2 uur per dag) dat het allemaal veel te vlot slijt zonder ijzers. Van de winter kijk ik of de achterijzers eronderuit kunnen

DubbelFun

Berichten: 88484
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:25

Nee absoluut geen ijzers. Ik heb hoefschoenen. Ik rij altijd buiten, ook over de weg en de hoeven zien er prima uit.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:39

Ik vertrouw op mijn huidige hoefsmid omdat ik weinig verstand heb wanneer een paard absoluut op ijzers moet. (Behalve dan héél veel op de verharde weg rijden)
Mijn vorige hoefsmid vertelde een stalgenoot van mij dat mijn paard absoluut voorijzers nodig heeft. Nonsens!..Bij de keuring zei de DA al dat hij goede voeten heeft en dat heeft mijn hoefsmid nogmaals bevestigd.

note: vorige hoefsmid heeft bijna al 'zijn' paarden op ijzers staan.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 07:08

ik heb voor de 3de optie gekozen, voor alledrie de knollekes.
Ze hebben het niet nodig, met Apollon kom ik het meeste op de weg maar haar hoeven slijten echt minimaal, vaak kan ze gewoon een kapbeurt overslaan omdat haar hoeven heel hard zijn en heel moeilijk slijten. Ik rijd toch wel elke dag over de weg (een eindje) maar hoefijzers zijn echt nog niet nodig.
Bonnie heeft best zachte hoeven maar die komt eigenlijk nooit op de weg dus hoefijzers zijn bij haar overbodig. Bij Belle eigenlijk hetzelfde. Voor die ene keer in de week voor de kar zijn geen ijzers nodig.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 07:25

NOOIT (meer) hoefijzers.
Ze schaden de gezondheid van je paard (zie bijv. Strasser hierover)
en ik voel me ook nog eens geruster over paarden in de wei tijdens onweer. Tong uitsteken
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:28

Ik heb gemerkt dat Muzefee ijzers nodig heeft tijdens wedstrijden. Bijna alle wedstrijden in het Noorden zijn op gras, dus om grip te hebben lukt het bijna niet om zonder ijzers (met proppen) te rijden.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:30

Vandaag gaan de ijzers van Arti af en word ze 'natuurlijk bekapt' volgens de zgn strasser methode.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:47

mijn pony staat voor op ijzers om ze op scherp te zetten op gras, eigenlijk hoofdzakkelijk voor het springen maar ik rijd nu m1 dressuur en moeten ze dus daarbij ook op scherp

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:47

Met Luna maak ik veel buitenritten,en niet overal is berm.
En met wedstrijden,met kalkoentjes heeft ze toch meer grip dan op blote voetjes...Haha!

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:53

Ik heb Kore wel vierkant op de ijzers staan. Zonder ijzers heeft ze snel last van brokkelhoeven en kan de smid elke week wel komen. Sinds ze de ijzers heeft, zijn de hoeven er compleet op vooruit gegaan (met uitzonderingen daar gelaten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:20

ja ik heb ook ooit eens gelezen dat ijzers de gevoeligheid van de hoeven negatief kan beinvloeden, ik vergelijk het met lange nagels als je die ineens kort maakt, doet het ook zeer... mss een stomme uitspraak hoor maar het lijtk mij dat ijzers de hoef kunnen aantasten.
tuurlijk is het een heel ander verhaal als je met je paard voor de kar rijdt.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:28

Haike staat vanaf de zomer op ijzers, vooral omdat het vorige zomer niet zo makkelijk ging.
Oki krijgt vanmiddag hoefijzers.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:35

Ies staat al een tijd op blote voeten, zodra zij weer voor de kar gaat krijgt ze ijzers. Mander heeft ook geen ijzers, maar met hem rij ik meestal in de bak. Nu met het mooie weer wil ik vaker gaan buitenrijden en zullen er misschien voor ijzers komen, maar volgens de smid is dat nu (nog) niet echt nodig.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:50

mijn paard heeft nu alleen voor ijzers, omdat ik altijd over straat moet, maar ik vrees dat ie dinsdag ook achter ijzers krijgt....... het slijt onwijs hard met al dat op straat lopen.

Hij is bovendien nogal toontredend (hoort bij het ras), maar aangezien hier geen bergen zijn, kan dat wel gecorrigeerd worden, nu slijt ie z'n ijzers scheeft af en kunnen zijn hoeven een beetje bijgroeien.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:54

Mijn paard heeft ijzers voor op concours vooral. Met stolgaten

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:05

Ik heb twee jaarlingen en één bereden pony. Mijn merriejaarling heeft bikkelharde hoeven, die zal nooit geen ijzertjes nodig hebben, ook niet als ze vaak op de weg zou gaan. Ze groeien dan ook nog 's vlot aan. M'n tinker heeft geen volledig witte hoeven, maar gestreepte hoeven. Hij is gevoelig aan rotstraal, en heeft iets zwakkere hoorn. Het is de bedoeling om met hem te gaan mennen (ook rijden onder zadel), en ik vermoed dat hij wel 's ijzertjes zou kunnen nodig hebben in de toekomst, maar van zodra het maar ietsje kan erzonder blijft ie zonder ijzers. Het is een ONnatuurlijke (en slechte) oplossing. M'n fjord had last van brokkelhoeven. Die zijn nu al helemaal bijgetrokken. Hij was tekort bekapt, en ik vermoed dat hij wel 's op een ijzertje zou moeten langsvoor. We houden het nu op korte buitenritten en zullen zien hoe het hoorn terug bijkomt of niet. Blijken ze te hard te slijten langsvoor zal het afwegen zijn ijzers/hoefschoenen. Al bij al ben ik PRO blootvoets voor de paarden. Het is voor het hoefmechanisme veel beter, vooral omdat maar weinig hoefsmeden echt de kunst van het bekappen en beslaan helemaal bezitten ... Nogal wat smeden "slaan er maar iets onder" zonder rekening te houden met het natuurlijke mechanisme van de hoef (het uitzetten in inkrimpen, de bloedcirculatie en het groeien).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:11

Mijn pony hoefde ze niet. IJzersterke hoeven en nooit uitgegleden in een fel parcours. Voor de natuurlijke vering in de hoef is het zelfs beter voor springers, maar het moet wel opwegen tegen de veiligheid die noppen bieden natuurlijk. Onze paarden worden `s zomers buiten gemend en bereden en hebben iets zwakkere hoeven. Die krijgen wel beslag.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:56

lou heeft ijzers omdat ik best veel buitenrijd (veel over de weg) en het is ook makkelijker voor wedstrijden omdat ik er dan kalkoenen in kan draaien.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:04

Sabientje heeft rondom ijzers. Waarom weet ik eigenlijk niet, ze heeft het al haar hele leven. Bovendien ben ik bang dta, omdat ze al zo lang ijzers heeft, ze kreupel wordt als ze ze niet heeft. En ik ben van plan veel met haar naar buiten te gan van de zomer Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


lailapri

Berichten: 22099
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:51

Ik rijdt met mijn beide pony's dagelijks 2/3 uur over de weg en zonder ijzers. waarom moet een pony ijzers? De ene pony is 25 en de andere is 10. Ook met de jonge hengst van de buurman wandel ik regelmatig over de weg. De hoeven worden vanzelf harder en kunnen dan meer aan.
http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/index.htm

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:15

Ik heb geprobeerd om Ivanka zonder ijzers te laten lopen *eerst achter Knipoog* Maar dat ging niet, hoeven kwamen er erg slecht uit te zien... Nu staat ze dus vierkant en met nette hoefjes. Is me ook heel wat waard!
En ik rijd ook best vaak over de weg, dus Ivanka heeft ze ècht nodig..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers