Tonglepel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Tonglepel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 22:35

Afbeelding

Ik vraag me nou af hoe dit nou precies werkt en op wat voor soort bit dit te gebruiken is. En voor wat voor paarden is dit nou zoal geschikt?
Ik hoop dat iemand mij meer info hierover kan geven en misschien er ervaring mee heeft Verward

Greets, Coco


hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:47

Er zijn paarden die hun tong over het bit doen, zodat het bit onder de tong komt te liggen. Een tonglepel zorgt ervoor dat het paard zijn tong niet over het bit kan gooien. Een paard bij ons op stal heeft dat en die heeft dus een tonglepel. Het zit aan een gewoon trensje vast. Ik weet niet op welke soort bitten je hem kunt doen. Je kan hem voor alle paarden gebruiken bij wie het bit wel eens onder de tong komt of onder de tong dreigt te gaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

AmIgO

twins
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:52

doe in iedergeval niet meteen zo'n ding in zijn mond echt waardeloos zorg dat je erachter komt waarom hij het doet mischien een anluenings probllem ik vind die dingen echt waardeloos.

jela, nelson, tygo, royalty en patch

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:21

Mijn paard gooide eerst (aanleuningsprobleem) zijn tong over het bit. Een tonglepel was echt, net als wat Twins zegt: Waardeloos. Binnen 2 tellen zat het ding achterstevoren in een spelende paardenmond en de tong lag er: juist ja, boven....

Na deze miskleun heb ik een maandje met correctiebit gereden en het aanleuningsprobleem was verholpen.

Toos paardloos

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:51

let op als je een slim paard hebt (zoals skippie) die bijt en wriemelt net zo lang tot dat de lepel scheurt en je opeens alleen een raar rubber dingetje aan het bit overhoudt. de rest van de lepel lag op de hoefslag. idd een correctiebit heeft ook bij mij na 2 maanden het probleem verholpen

het moment maakt de man, de eeuw de vrouw!!!

leer de schone kunst van het elegant te laat komen!

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:14

toevallig had ik net een tonglepel gekocht voor 90 eurocent, iemand ging het om het bit frotten en toen was ie al gescheurd. Wij vroegen ons af hoe het aan het bit vastgemaakt moest worden, maar jemoet hem eerst in heet water leggen (net zoals beugelrubbers en een martingaalstop....). Ik denk dat mijn paard hem er ook zo af heeft, de veearts zei laatst dat ie een snelle, beweeglijke tong heeft, vertel mij wat!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:19

Ik heb zo'n ding gebruikt bij mijn menbit (een stang dus). Mijn pony gooide alleen bij dit bit haar tong erover heen, bijeen gewone bustrens niet.

Ik heb hem ongeveer 5 jaar gebruikt met mennen zonder enig probleem.

Ik weet niet of je deze ook bij een gebroken bit kunt gebruiken.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:10

zo'n ding is toch om te voorkomen dat je paard z'n tong niet uitsteekt? het heeft niet altijd zin ik zie welleens pony's die hun tong alsnog uitsteke n

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 21:36

twins schreef:
doe in iedergeval niet meteen zo'n ding in zijn mond echt waardeloos zorg dat je erachter komt waarom hij het doet mischien een anluenings probllem ik vind die dingen echt waardeloos.


Ik ben zeker ook niet van plan om zo'n ding te gebruiken maar ik vroeg me alleen even af wat het nou precies was.

Allemaal bedankt voor de tips/info! OK dan!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:50

Als je oit een tonglepel gaat gebruiken moet je eentrens nemen met metalen tonglepel. Dar rubber is rommel.

Helpt trouwens zeer goed bij paarden die de tong uit de mond hangen (klein eindje) zonder dat ze hem over het bit gooien. Van die paarden die keurig in de aanleuning lopen, maar dan de tong opeens laten hangen.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:57

nou ik had er weer eentje gekocht hoor, in heet water gelegd en aan de stang gefrommeld. Ik deed het bit in en Moritz stikte bijna, blijkt dus nu dat ie met het bit indoen z'n toch er al overheen doet.

Vanaf dat ik hem heb (eind febr.) is een bit in doen al een gevecht, de ene keer gaat het beter dan de andere keer. Ik heb die tonglepel er weer afgehaald en geprobeerd het bit meteen goed in te doen, maar hij is razendsnel met zijn tong. Ik heb het bit nu een gaatje hoger gegespt.

Als ik er een trenjse in hang, flipt ie helemaal (zie andere berichten van mij). O de B-stang loopt ie heel behoorlijk, als ie zijn otcg eronder houdt, hij kan lekker nageeflijk lopen en dat is een genot om mee te maken, maar soms......*grrrrr*

Ik rij alleen buiten, heb geen bak ter beschikking en geen dressuurplannen, ik rij onder de man en sleep boom (dat kan op een halster, is hij zo'n kei in, heb je geen bit nodig!), binnekort zal hij weer voor de kar moeten en het zou wel handig zijn als het probleem dan is opgelost.

De oplossing van de boeren van een pantykousje om de tong binden, vind ik geen optie!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Slmt9, Suliko, YandexBot en 131 bezoekers