Welke pad is beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Welke pad is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 10:45

Ik heb op 'n site 2 neopreen pads gezien en weet iemand misschien welke beter is? De ene is met meerdere gaten op de rug en de ander heeft een lange gleuf:

Afbeelding Afbeelding

Misschien dat de eerste beter is doordat die een opening bij de schoft heeft?

It never eats, it never sleeps, it never stops...


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:52

Ik moet zeggen dat ik de viltlaag zelf niet zo handig vind, omdat er haren aan blijven hangen (vooral in de winter). Maar die neopreen dingen zijn wel ideaal. Ik heb enkel ervaring met pad die links afgebeeld staat en ben daar zeer tevreden over. Maar misschien dat iemand ook ervaring heeft met de rechterpad? De linker is in ieder geval aan te raden!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:53

Ik zou voor die met de schoft-opening gaan... Ligt natuurlijk ook wel aan de rug van je paard. Die van mij heeft bijna geen schoft dus daar heeft dat niet zo heel veel zin.
Ik ben ook naar zulke pad's aan het kijken. Er zijn er die met vilt bekleed zijn en er zijn er die gewoon een neopreen buitenkantje hebben.
Gevoelsmatig lijkt me zo'n viltje lekkerder op een paarderug. Als Neopreen nat wordt wordt het dan niet glibberig?
Bovendien ziet vilt er gezelliger uit... vind ik...

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:55

Tegelijk met Gera zitten typen... Haha!
maar dat haren plak verhaal had ik nog niet aan gedacht.... das niet leuk natuurlijk.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:59

Ja, dan wordt het iets van statisch ofzo, of vilt trekt gewoon haren aan. Niet erg als je een grulla ofzo rijdt, net zoals ik, maar een wit paardje is toch wat minder leuk met zo'n pad, of een buckskin ofzo. En neopreen glijdt echt niet hoor. Ik wilde eerst geen neopreen pad gebruiken, omdat ik inderdaad bang was dat het erg zou gaan zweten en glijden, maar het is eigenlijk ideaal. Na het rijden even afspoelen en hij is weer schoon voor de volgende keer. En daarnaast is het ook lekker voor de paarden, is het 'schokdempend' (meer dan een normale pad) en de openingen in de rug lijken me ook erg positief voor het paard.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:00

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de rechter er mooier uit vind zien, maar ja, meestal bedekt je hele zadel zo'n neopreen pad, dus veel maakt het ook niet uit Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:04

Ik kwam er laatst ook achter dat het met die vilten dingen de bedoeling is dat dat aan de bovenkant ligt Lachen Ik houd persoonlijk helemaal niet van neopreen, lijkt me vreselijk als dat warm wordt.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 11:05

De rechter is idd mooier, heeft ook leerbeleg. Het paard waarvoor het is heeft wel 'n duidelijke schoft, dus ik denk dat ik toch voor de linker ga. Het vilten laagje is ook ter bescherming van het neopreen, dat het minder slijt Lachen Dus dan wordt het de gewone neopreen of die met vilt, tsja, ik denk dat het toch die met vilt wordt, iemand die kan zeggen of met vilt echt beter ofzo is?

Of is met leer wel beter tegen beschadiging?
Laatst bijgewerkt door Kais op 11-07-03 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:11

Je hebt ook pads van enkel neopreen die ook luchtgaten en een schoftgat hebben zoals die linkse. Die heb ik dus, en die bevalt me prima. Dat schoftgat past echt perfect rond de schoft. Makkelijk schoon te houden, en schuurt niet (dat is de reden waarom ik ben overgestapt van wol naar neopreen).

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:16

Wordt het dus niet warm en glibberig?
Ben nog een beetje sceptisch.....

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

LittleCyenne
Berichten: 346
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:44

Ehm ik heb geloof ik net de rechter bestelt met het leer en vilt..
want de linker heb ik (dit is al me tweede) maar bij die MOET je een showpad eroverheen.. want anders gaat die pad stuk, op de plek van de singel... omdat je em natuurlijk aantrek.. gaat het stuk..

dus ik heb gekozen voor de rechter... omdat hij steviger is..
en bijna iedereen bij mij op stal.. heeft er 1tje met vilt (wat dus niet op de rug van het paard ligt.. Knipoog) en het is was dat de haren er een beetje op blijven plakken.. maar met een harde borstel zijn ze er zo af...

xx Gaby

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 11:47

Nou, het wordt dus:

Afbeelding (met vilt) of Afbeelding (met leer en vilt).

Er zitten alleen verschillende gaten in en ik weet niet of het voor de rest precies dezelfde zijn Koe

It never eats, it never sleeps, it never stops...

LittleCyenne
Berichten: 346
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:51

maar de eerste (de rechterfoto) zit daar geen gat voor de schoft??

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 11:51

LittleCyenne schreef:
maar de eerste (de rechterfoto) zit daar geen gat voor de schoft??


Dat langwerpige gat Tong uitsteken

It never eats, it never sleeps, it never stops...

LittleCyenne
Berichten: 346
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:54

maar dat is zt toch niet op de schoft?? :S er zit toch zo'n leertje op de schoft.. of moet ik me bril opzetten ?? Knipoog en dat langwerpige gat is voor ventilatie van de rug?

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 11:56

Dat langwerpige gat is voor op de schoft, dat hebben ze in de ruitershop nog uitgelegd, dus dan zal 't wel Lachen

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 11:57

De rechter heeft 3 langwerpige gaten (ik bedoel btw de laatste 2 foto's, niet die aan 't begin).

It never eats, it never sleeps, it never stops...


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 11:58

Die aan 't begin heeft geen gat voor de schoft, dus daarom neem ik die maar niet...

It never eats, it never sleeps, it never stops...

LittleCyenne
Berichten: 346
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:02

ow ik had het nog over die eerste rechter....
maja ik had em al besteld dus we zien het wel.. als het niets is laat ik het weten!!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:50

Ik ben van beide types geen voorstander.
Ik heb laatst een paarderug gezien waar een neopreen pad op gelegen had. De rug was zeiknat en ook op de ruggegraat was het niet droog.
Dus die gleuven of gaten die werken niet, want door de druk van het zadel worden ze dichtgedrukt.

LittleCyenne
Berichten: 346
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:53

dus wat raadt jij dan aan Sugarmiss??
Ik bedoel wat voor pad??

Tena zweet enorm.. als ik met een 'gewone' pad rij..
is hij de volgende dag nog vochtig..

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:56

Bonnigje schreef:
Wordt het dus niet warm en glibberig?
Ben nog een beetje sceptisch.....

Warm is natuurlijk als mens moeilijk te beoordelen, maar ik denk dat een dik pak wol met een zadel erop ook niet echt koel is. Als een paard excessief zweet onder een neopreen pad, zie je wel dat het zweet er onderuit loopt. Dat is bij een wollen pad wel een stuk minder. Maar goed, hoe fijn het is om een volgeslorpte wollen pad op je rug te hebben, dat weet ik dus ook niet (misschien zoals gaan zwemmen in een wollen badpak Haha! ??). Dit vind ik altijd moeilijk te beoordelen. Konden ze maar praten ... Glibberig wordt het iig niet. Neopreen vormt zich als het warm wordt keurig naar de vorm van je paard en blijft netjes op zijn plek.

Kan me voorstellen dat mensen sceptisch zijn, maar voor mij en mijn paard is het DE perfecte oplossing!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:57

Sugarmiss schreef:
Dus die gleuven of gaten die werken niet, want door de druk van het zadel worden ze dichtgedrukt.

Naar mijn mening zijn die dus meer voor de pasvorm dan voor de ventilatie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:59

Met dit warme weer gebruik ik altijd mijn Dixie Midnight Vent pad.
Deze onderleggen is gemaakt van kunststof materiaal wat zelf geen vocht opneemt, maar door de speciale samenstelling wordt het zweet via kanaaltjes snel afgevoerd. Ook ontstaat er daardoor een luchtstroming waardoor de huid gekoeld wordt.
De pad is antibacterieel behandeld, kan niet rotten en kan afgespoeld worden met water.
Je kunt hem zo gebruiken of met een dunne deken of een andere pad erop. Deze pad wordt dan niet vies, want de viesigheid komt niet verder dan de Dixie pad.
Doe eens een search want ik heb er al eerder over geschreven inkl. foto's.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:01

Mac"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Dus die gleuven of gaten die werken niet, want door de druk van het zadel worden ze dichtgedrukt.

Naar mijn mening zijn die dus meer voor de pasvorm dan voor de ventilatie.
[/quote]

Ze zijn dus echt bedoeld voor de ventilatie, want het is heel slecht voor de ruggegraat als die te warm wordt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers