wedstrijdniveau daalt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

wedstrijdniveau daalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 09:24

Wat mij tegenwoordig nogal opvalt op wedstrijden is dat de kwaliteit op wedstrijden nogal tegenvalt. Alleen al in de klasse B vraag ik me soms af wat mensen daar te zoeken hebben. Natuurlijk staat de B voor beginners en dan heb ik nog een beetje respect voor de mensen. Maar als je in de Z2 niet eens een normale eenvoudige wissel kan rijden, dan is het toch wel heeel erg beroerd.
Vaak zie je wel goede paarden lopen, maar die ruiters erop zijn om te Huilen . Ik vind het dan ook heel goed dat ze strenger gaan jureren en de punten verhoogt hebben, want het is tegenwoordig toch wel heel beroerd met de kwaliteit. Ik wil graag jullie mening hierover weten.

Sammie drachtig van Solaris!


Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:43

Tegenwoordig worden er op wedstrijden waar ik rijd bijna geen winstpunten meer uitgedeeld (M2).
Zo was ik een paar weken geleden eerste met 152 punten. Er waren achttien (!) combinaties.
Tja, dat kan op twee dingen duiden. Er wordt niet voldoende gereden in de M2 of de jury's willen wat anders zien dan wat de combinaties laten zien. Misschien jureren zij wel alsof het Z is? Ik weet het niet.

En daar tegenover het inschrijfgeld van tien euro per proef en prijzengeld van vijftien euro voor een eerste plaats. Tja...
Twee jaar geleden betaalde ik acht gulden voor een proef, nu tien euro.

Beetje gefrustreerd? Ja, misschien wel...

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:49

Ik ben het niet met je eens. Ik ben de laatste tijd heel wat grote concoursen afgeweest maar daar ligt het niveau in het Z2 echt heel hoog.
Misschien dat het bij de kleinere wedstrijdjes anders is, dat zou kunnen.

Wat ik zelf in de ring krijg, verschilt heel erg per locatie. Bij de ene locatie ligt het niveau heel hoog en bij de andere is het te triest voor woorden.
Dan kan ik dus ook een 1e plek hebben zonder wp. Je moet een wp tenslotte wel verdienen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:59

Zelfs in de B is het idd soms te erg voor woorden.
Laatst had ik 2 mensen als concurrentie. 1tje met een kruising haflinger, sprong verschillende keren de ring uit en ging het hele terrein over. Viel telkens naar binnen enzo. Meisje komt de ring uit en haar moeder zegt; Ja dat weet je van te voren, dat doet hij altijd. Dan blijf je toch nog thuis even oefenen of ligt dat aan mij?
En een meisje met een arabier. Super erg sterren kijken, wegspringen, alles slingerend.. Stelling naar buiten áls er al stelling was. Van haar weet ik natuurlijk niet of ze een slechte dag had maargoed..
Voor mij wel gunstig, zulke concurrentie. Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:34

Waar ik het meest van kan genieten zijn de B ruiters(meestal).Gewoon de mensen die voor hun plezier naar een wedstrijd gaan.Er een gezellig dagje uit van maken.De proef ziet er niet uit,maar het is zo mooi om die hoofdjes te zien.Tongetjes buitenboord,rode gezichtjes.Harstikke moe,maar zeker voldaan achteraf.Zij gaan niet voor de winst.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:45

Ik was vorig jaar mee naar de selectie van de paarden L1, dat niveau was ook echt om te huilen, er liepen paarden tussen die nog niet eens rond kwamen, nou hoeft het niet perfect te zijn, maar dit was wel heel erg..
Mijn zusje rijd nu L2 bij de pony's en daar is het niveau wel weer redelijk hoog. Het is ook idd maar net op welke wedstrijd je komt..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:51

Ik denk dat het niveau per wedstrijd en per regio verschilt.
Wat ik wel opvallend vind is dat het nu een echte jurysport is. Als je 2 bijna gelijke proeven rijdt op 2 verschillende wedstrijden met 2 verschillende juryleden kan je bijna 20 punten verschil hebben en compleet ander commentaar. Jury's willen teveel hun eigen beeld zien en gaan niet meer uit van het standaard beeld wat ook in het proevenboekje wordt geschetst.

Zelf ben ik van mening dat de 10 punten regeling het niveau echt niet hoger brengt. Ik denk dat vooral in de B mensen eerder beginnen, want voor ze die 10 punten hebben...

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:55

nou, ik zie het heel anders;
Ik vraag me af waarom er in vredesnaam niet meer punten vallen bij redelijke Bproeven. Geloof me, 2 jaar geleden werd er veel makkelijker gepunt dan nu het geval is. Ik heb het sterke vermoeden dat er vanuit de KNHS is opgelegd dat er minder winstpunten moeten vallen...Boos!

Waar ik helemaal de kriebels van krijg, zijn die juries die wel menen elk wissewasje al in de B afte moeten straffen, en alles wat goed gaat, slechts met een 6 te belonen.

Nou zal ik wel weer helemaal niet B-waardig kunnen rijden hoor...ik heb slechts praktisch mijn hele leven al rij-ervaring...ben nog echt een beginner Boos!
Maar laatst moest ik aan het einde van de proef op een belachelijk scheef veldje afgroeten. Paard komt keurig over de AC lijn op de jury af. Staat gewoon stil, gewicht keurig op alle 4 benen, is niet tegen de hand, ik blijf netjes en stil zitten, echt een gereden overgang naar het halthouden. Het waaide ondertussen stevig en vlak voor ik zal wegstappen, gaat het ineens even heel hard regenen. Draait mijn Bpaard zich met het achterwerk in de regen voor een heel klein momentje. Resultaat een 4,....paard stond niet stil. Nou vraag ik me af, wat wil je in de B?!

Ik baal als een stekker van die B. Nergens de kans om mindere punten te compenseren, omdat ze kennelijk pas bij het allerlaatste punt weten hoe je een 7 of 8 kunt schrijven....
ik denk dat het vanuit ERmelo is opgelegd.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:03

Dees, dat zeg ik... ik denk dat er veel mensen in de B onder het niveau zitten, maar ook heel veel op het niveau, maar jury's weigeren te punten zoals het in de B hoort.
In het boekje staat toch echt dat B van beginners is. Dus het paard moet thuis bijna altijd in de goede galop gaan en nog meer van dat soort oliebol.
Als je paard dan keurig zonder grote fouten door een proef heen komt, zonder fout aan te springen, nette figuren etc., dan moet het toch een punt krijgen.

De B vind ik meestal te streng gepunt!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:14

jah maar het is ook heel wisselend.De vorige x had ik 169 punten, meer verdiende ik ook niet.
Maar diezelfde jury had ook onder de 140 punten uitgedeelt, en bij sommige was dat echt niet terecht, en ipv dat er dan veel commentaar bij staat, stond er bijna niks.Je had of boven de 160 of onder de 150, en dan denk ik als je nou een leuk proefje rijdt dan verdien je ook wel gewoon 156 punten.De ene wedstrijd word ik ongelooflijk afgestraft op alles, en de wedstrijd erna weer niet, ik weet ondertussen ook niet meer hoe ik moet rijden :S

rij ik super netjes op de letters en is het nog niks volgens de jury, gaat het netjes een 6 gaat het net wat minder een 4, najah zo slecht was het ook niet.
Toen ik 2 jaar geleden ook b startte met een manegepony, had ik de teugelsbijna in een boog hangen en reed ik echt geen 4en, ook al waren de voltes plat, en reed ik niet netjes op de letter en zat ik voorover.Dat moet ik nu doen dan hebn ik gelijk 140 punten.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:48

Fitzroy schreef:
Ik ben het niet met je eens. Ik ben de laatste tijd heel wat grote concoursen afgeweest maar daar ligt het niveau in het Z2 echt heel hoog.
Misschien dat het bij de kleinere wedstrijdjes anders is, dat zou kunnen.


Kan het niet zijn dat met name daar broodruiters reden? Toen ik laatst in Hoofddorp was lag het niveau zeker niet laag. Maar het waren wel allemaal bekende namen.

Toen ik van het weekend bij een wedstrijd ging kijken schrok ik me toch wel weer rot. Wat werd er slecht gereden in de Z2!! Was ook wel terug te zien er was een aardig deelnemers veld, zeker boven de 10 mensen. Maar de eerste plaats was 174.

Daarna ben ik nog naar een andere wedstrijd geweest, de slecties in Assendelft. Daar zag ik alweer gevestigde namen op de startlijst en daar lag het niveau ook weer een heel stuk hoger.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:48

holly schreef:
Waar ik het meest van kan genieten zijn de B ruiters(meestal).Gewoon de mensen die voor hun plezier naar een wedstrijd gaan.Er een gezellig dagje uit van maken.De proef ziet er niet uit,maar het is zo mooi om die hoofdjes te zien.Tongetjes buitenboord,rode gezichtjes.Harstikke moe,maar zeker voldaan achteraf.Zij gaan niet voor de winst.


Helemaal mee eens!! Zo iemand rijd bij ons bij de paarden, heeft heel erg veel lol, en das heel belangrijk.

Ik denk niet dat het niveau daalt, sommige wedstrijden hebben hoog niveau, sommige laag. Wel is het steeds onduidelijker wat jury's willen (naar mijn mening dan), voor hetzelfde rijden de ene keer dik een winstpunt, de andere keer onder de 140 punten??

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:09

Citaat:
De ene wedstrijd word ik ongelooflijk afgestraft op alles, en de wedstrijd erna weer niet, ik weet ondertussen ook niet meer hoe ik moet rijden :S



dat is ook de reden dat ik dat dus niet meer doe, deed en waarschijnlijk ook niet ga doen.
Dan kan ik beter thuis met mijn eigen instructie het nivo wat ik wil bereiken halen, want zonder wedstrijden kan dat ook.

Citaat:
Waar ik het meest van kan genieten zijn de B ruiters(meestal).Gewoon de mensen die voor hun plezier naar een wedstrijd gaan.Er een gezellig dagje uit van maken.De proef ziet er niet uit,maar het is zo mooi om die hoofdjes te zien.Tongetjes buitenboord,rode gezichtjes.Harstikke moe,maar zeker voldaan achteraf.Zij gaan niet voor de winst.


En toch vraag ik me af waarom die mensen het dan niet gewoon bij de wedstrijdjes van de ponyclub houden.
Die zijn een stuk goedkoper en nog gezelliger.
Misschien ben ik hard maar volgens mij gaat het dan om de status "ik rijd wedstrijden" .
Je gaat toch heen om te scoren en beter te worden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:21

Ik weet niet of het wedstrijdnivo daalt. Persoonlijk vind ik dat het nivo juist stijgt (op Z2 nivo dan he?). Nou kom ik in het algemeen op de wat grotere concoursen ivm mijn kürcliënten en daar zie ik het nivo zeker stijgen.
Wat er aan nivo dit jaar in de Z2 op kürgebied is binnengestroomd doet mijn hart alleen maar sneller kloppen.
De combinaties die vorig jaar prijs na prijs binnensleepten vindt je nu terug in de middenmoot. Op dit gebied worden de paarden steeds beter, bevestigder en fijner.
Over het algemeen zijn dit wel combinaties die 'broodruiters' genoemd worden maar dat gaat niet altijd op. Velen hebben een deeltijdbaan maar besteden hun resterende tijd aan het professionaliseren van hun passie.
Maar deze 'namen' doen over het algemeen ook pas hun intrede in desbetreffende klasse wanneer zij voor hunzelf de overtuiging hebben dat de onderdelen goed onder contrôle zijn.
Ik denk dat dit laatste gegeven ook het grote kwaliteitsverschil openbaart.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:31

Cowgirl, ik ken dus ook mensen die alleen voor de gezelligheid meegaan

Ik denk dat t niet in heel het land voorkomt, maar bij ons gaat zelfs de rijvereniging gezamelijk op zonzours, en rijden we viertal

er zitten een paar mensen bij die echt puur voor de gezelligheid meegaan!die rijden al eeuwen in de L1, halen niet eens vaak een wp, en rijden ook met het L viertal mee, en die vinden het gewoon gezellig, een hele dag met de hele club op concours gaan.

Ik rij zelf M2+wp en rij alle klasses helemaal uit tot aan het max aantal wp, en ondertussen train ik voor de volgende klasse, wat nog niet wil zeggen dat het op concours dan ook meteen goed gaat in een hogere klasse

maar ja dan schrijf ik me alleen voor de kringwedstrijden in, en niet voor extra wedstrijden(we gaan altijd gezamelijk naar een bep aantal wedstrijden met de club, als t goed gaat schrijf ik me zelf extra in, maar als t matig gaat, train ik liever thuis verder)

het niveau is niet dramatisch laag, maar als ik met een paard dat net niet 100% regelmatig wa(ivm rug, nu fysio maar moest starten ivm selectie voor viertal en ja dan ook maar individueel gestart maar achterhand erbij&zijgnangen waren moeilijk voor hem) en ik wordt 10e van de 22 en heb 151 punten, en hij heeft ook nog eens 2x gsteigerd bij een oefeniung, en bij het achterwaarts een 3e poging tot steigeren gedaan

da vraa ik me af hoe beroerd de mensen hebben gereden die onder mij zijn geeindigd!mijn paard steigerde 2x, toonde nog meerverzet, weinig tot gene impuls en liep te diep....en ik eindig halvewege, de rest is dan dus echt niet aan M2 toe qua niveau

maar op de wedstrijden hier in de regio zie je heel vewel gepruts, zeker in de zomer

iederen die hier een paard in de wei heeft staan(en dat is bij zo'n beetje iedere gemiddelde boer wel, want er staan nou eenmaal heel veel paarden in brabant) plukt zn paard zomers uit de wei en gaat op concours

in de winter ligt het niveau wel en stukje hoger

en tot vorigjaar zaten er soms maar 10 mensen in een M2 ring, maar sinds ik M2 rij, zitten er altijd wel een stuk of 20 deelnemers in mn ring, dus ze hebben toch goed genoeg in de M2 gepresteerd om M2 te mogen starten

verder hoop ik dat ik over ee paar jaar(ik heb gen haast Tong uitsteken ) leuk in de Z2 mee kan doen, en wil dan ook heel graag kur op muziek gaan rijden, maar dan wil ik mn paard wel 200% bevestigd hebben, zodat ik genoeg reserve heb op wedstrijd!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:39

Hier in de regio is het nivo niet echt laag, in tegenstelling juist
Maar hier zitten dan ook veel broodruiters
zowel met springen al dressuur.

Maar hier hebben ze met dressuur op een normale wedstrijd ook 2 ringen van 25/30 combinaties in het Z1

daar zitten dan ruiters van minder nivo in,maar natuurlijk ook van hoog nivo

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:51

runningkawa schreef:
Hier in de regio is het nivo niet echt laag, in tegenstelling juist
Maar hier zitten dan ook veel broodruiters
zowel met springen al dressuur.

Maar hier hebben ze met dressuur op een normale wedstrijd ook 2 ringen van 25/30 combinaties in het Z1

daar zitten dan ruiters van minder nivo in,maar natuurlijk ook van hoog nivo


dat is waar, ik noem een Bart Bax die ik ongeveer ontelbaar paarden zie starten, en zo zijn e rnog veel meer

maar de wat kleinere wedstrijden, waar hu dus niet starten, daar is in de zomer het niveau laag hoor, sommige mensen plukken echt hun paard uit de wei zo van o ja die hadden we ook nog, en starten in de B of L1, daar is het niveau vaak wel laag

maar vanaf de M2 wordt het niveau ineens echt stukken hoger, maar zeker nu met die nieuwe winstpunten regeling blijven er veel mensen in de lagere klassen hangen, waar het niveau vaak wel vrij laag is

met natuurlijk een paar hele goede ruiters die er tussenuit springen, maar die zitten redelijk snel in de M1

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:53

de kleine wedstrijden hier in de buurt zijn de oude nbvr wedstrijden en dat nivo heeft daarvan altijd lager gelegen dan de oude en grotere nkb wedstrijden.

En dat verschil is er na samenvoeging nog steeds

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:33

nee ik bedoel die hele kleine rayon wedstrijden, zoals duizel vessem enz, waar dus echt alleen bv hoogeloon vessem bladel en hapert aan mee mochten doen, die mini-wedstrijdjes

nu zijn die inmiddels open voor iedereen en is t niveau iets hoger, maar in de boerendorpjes hier zitten aardig wat 'fanatiekelingen' die in de zomer hun paard uit de wei vissen en maar weer ns gaan starten....

de oude NBVR-wedstrijden waren altijd grappig ja, 194 punten heb ik ooit gehaald, voor een redelijk nette B proef, maar die punten was ie niet waard haha!startte er niet vaak, maar de keren dat ik er startte regende het altijd winstpunten!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:40

Ik denk juist dat er over het algemeen het niveau stijgt.
Dat is toch ook een logisch verloop? Als het niveau echt zou zakken, zou de KNHS niet van de maatregelen invoeren, waardoor het juist moeilijk wordt om een niveau te stijgen. Ze willen de doorstroom behoorlijk beperken imo.
Voor een aantal jaar terug zaten er bij ons op een indoor dressuur misschien 5 Z2 ruiters.
Afgelopen winter waren dat er gemiddel 25/30.

Wil niet zeggen dat ik het helemaal oneens met je ben.
Ik heb van de winter een wedstrijd in het Z bekeken, er liepen paarden bij die zo gigantisch op de voorhand liepen, zeer ongehoorzaam waren ( kan een keer gebeuren, maar zoveel paarden in 1 ring?)
niet nageeflijk waren, enz.
Ik heb me echt afgevraagd hoe ze in de desbetreffende klasse waren gekomen en had medelijden met de zittende jury.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:50

whah, ik weet niet wat ik er van moet denken.. ik zie op sommige wedstrijden inderdaad hetzelfde. Laatst bij de selecties wezen kijken, daar reden wat Z ruiters. Bij sommige vraag je je echt af hoe die in godsnaam in de Z terecht gekomen zijn. Alle respect dat ze het bereikt hebben hoor, maar als het paard echt volledig op de voorhand loopt, en je ziet die hand van de ruiter maar snok snok..puur op de stang (de trens hangt in een boogje, open paardemond, je weet wel..) sorry, dan hebben een paar jury's toch echt wat verkeerd gedaan geloof ik. daarentegen heb k wel weer Kirsten Bekkers zien rijden.. echt waanzinnig, een voorbeeld voor de rest daar!
Er kwam hier vroeger iemand lesgeven die zelf ook jury was, de manier van lesgeven was afschuwelijk. het kind moest "oprichten" door met haar handen steeds een rukje naar boven te geven, dat beest werd zo in elkaar getrokken dat ze ging steigeren, en dan moest ze hem met de zweep naar beneden slaan ?? Ik hoop dat dat mens mij in ieder geval nooit hoeft te beoordelen..als dat haar ideaalbeeld is?
Wat ik ook erg jammer vind is dat een hoop jury's alleen maar naar "het plaatje" kijken.. Daar bedoel ik mee dat de ruiters die een hele matte, maar gelijkmatige en vlakke proef neerzetten vaak nog meer puntjes rijden dan de ruiters die technisch echt een goed staaltje neer kunnen zetten, maar hier en daar een klein foutje maken.. De punten gaan vaak niet verder dan een 5 en een 7 (een grove fout een 4)
Om een voorbeeld te geven: laatst reden er twee mensen in de M tegen elkaar. persoon A op een klein compact nogal sloom beestje, zette een proefje neer keurig op de letter, maar verder.. middendraf..niet dus ga zo door, gigantisch vlak en eenvoudig. Persoon B daarentegen zet ook een mooie proef neer, ziet er misschien minder " constant" uit, maar de middendraf is geweldig en echt minstens een 8 waard, plus nog een aantal van die onderdelen.. Persoon A wint, persoon B niet.. ( voor bepaalde mensen ik heb het hier niet over mijn instructrice, is een heel ander verhaal).
Ik denk dat ze beter het rijtechnische denken van de jury's moeten verhogen dan de winstpuntentelling veranderen..
Trouwens Kawa, het viel mij ook op dat het niveau daar richting Brabant en Limburg veel hoger ligt, helemaal bij het springen!!! Hier bij Rotterdam valt het nogal tegen..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:49

wat ik erg merk is dat er richting het noorden makkelijker wp te halen zijn dan in n.holland en flevoland. het is natuurlijk wel zo dat als er een goede proef wordt gereden, je in n.holland en flevoland net zo goed een wp haalt. maar ik heb het idee dat het niveau richting het noorden stuken lager ligt. de wedstrijden zijn daar trouwens meestal wel gezelliger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:54

Citaat:
Trouwens Kawa, het viel mij ook op dat het niveau daar richting Brabant en Limburg veel hoger ligt, helemaal bij het springen!!! Hier bij Rotterdam valt het nogal tegen..

klopt, we zitten hier in het spring walhalla
en de parcours bouwer zit niet te wachten om meer als de helft terug te zien in de barage, dus alles ligt altijd ruim aan de maat en de technische kant van het parcours word flink verhoogd.

maar ook met dressuur
als ik hier ooit lees met wat voor proef een wp gehaald word, dan krijg je hier 140 pnt.

Ik heb een clubgenootje die wel eens perse wp's wil hebben en die rijd dan een stuk noordelijker en heeft er altijd zo een paar bij elkaar.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 20:57

En dan nog iets wat mij heel erg opvalt....
Er zijn van die jury's die jureren zowel op de 'gewone' wedstrijden als op de wedstrijden van bepaalde stamboeken. Op de 'gewone' wedstrijden jureren ze iedereen heel laag en dan zie ik ze terug op een stamboek wedstrijd en dan vallen er in eens wel goeie punten voor ong. zelfde kwaliteit proeven en dezelfde combinaties. Ik heb het al met verschillende jury's meegemaakt. Hebben mensen hier ook ervaring mee?

Sammie drachtig van Solaris!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 15:59

Maar daar zit misschien wel iets in.. als je met een fjord tegen een peperdure kwpn-er moet, je je rijd technisch hetzelfde, zul je zien dat er bij de kwpn-er toch meer eruit krijgt. de middendraf is bijv veel spectaculairder,en zal dus meer punten krijgen. Dat is dan niet de schuld van de jury vind ik, dat weet je dat dat zo is, en je kiest zelf voor een ras. Let wel: als het Technisch hetzelfde is he!! geen misverstanden hihi..
Als dezelfde paarden tegen elkaar rijden op een stamboekwedstrijd bijv, dan heb je dat verschil niet meer, dus liggen de punten hoger? (ik vind nietd at voor dezelfde kwaliteit ineens meer punten gegeven moeten worden, dat ben k met je eens..)

ps... ik heb helemaal niets tegen fjorden ofzo hoor!! prachtbeesten!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Valentinotje en 144 bezoekers