Heeft Dennis een merrie......

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Heeft Dennis een merrie......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 22:03

moet de merrie Dennis niet.
Vorige hengstigheid hebben ze samen op het land gelopen maar dat wilde ik niet nog een keer. Dennis zat onder de wondtjes en builen. Dat hij een keer een tik krijgt van een merrie onder het dekken tot daar aan toe, maar dit was gewoon te erg.
Dus deze hengstigheid doen we een poging met hem uit de hand te laten dekken. Maar de merrie wil nog steeds niet. Ze is(of lijkt) onwijs hengstig, Dennis mag snuffelen enzo maar zodra hij springt is het foute boel.
De merrie word dus gekluisterd en proberen we het maar op die manier. Ik heb er nu wel goede hoop in dat het gaat lukken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:39

wat een eigenwijze trien zeg!!!
Ik hoop wel dat het nu wel goed gaat, die man had haar toch speciaal gekocht voor een veulen van den?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:51

Meestal is de merrie toch niet goed hengstig........

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:57

Ik heb het dit jaar gehad met een merrie..
Zij had het vorige veulen via KI gekregen en was dus niet bekend met het fenomeen hengst... Haha! Wil Bratt haar wel leren, geen probleem..
Maar Bratt mocht alles, snuffelen, zachtjes bijten, de merrie vond het prima, tot Bratt omhoog kwam om te dekken, dan schoot ze vooruit weg, ondertussen klappen uitdelend..
Ze vond hem eng zodra hij dus omhoog kwam..
We hebben er een praam opgezet en daarna ging het goed. Ook de dekking daarna was het goed, ze moest alleen leren dat hij niets engs deed....
Enne, ze is 2x gedekt, met een dag ertussen en ze is drachtig, dus ze was wel goed hengstig, alleen onwennig...

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 12:30

Voor deze merrie is het ook de 1e keer. Vorige hengstigheid is het de hele tijd zo gegaan. De hele hengstigheid lang, dus aan het niet goed hengstig zijn licht het niet neem ik aan.
Dus dan maar kluisteren, ik waag Dennis er niet nog een keer aan, de vorige keer heb ik meer dan een week niet kunnen rijden omdat hij onder de bulten en builen zat.
En ja Renee, deze man heeft deze merrie speciaal voor Dennis gekocht. Hij wou zo graag een veulentje van Dennis maar had geen merrie, dus dan koop je er 'even' eentje.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:18

hi,

wij hebben nu ook zo'n merrie op stal.
zelf met kluisteren werkt t niet.

wel heb ik gemerkt dat merries die de 1e keer gedekt worden het soms wat problemen kan geven.

sharona was ook hengstig maar toen noell wilde dekken schrok ze zo en traptte ze ook af maar toen met rust liet ze zich dekken.

ik hoorde van sietske dan nifty ook niet zo makkelijk was (ook 1e keer).

succes

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:46

Ook ik heb zo'n dame op stal.
Ze laat al niet zo makkelijk zien dat ze hengstig is. En als ze het dan is peert ze ook naar de hengst. Ze gaat steigeren en slaan, oftewel flippen.
Laatste keer hebben we haar een praampje opgezet, en dat was prima! Ze ontspande en gelijk haar staart opzij.
Nu maar hopen dat het opgenomen is. Vrouwen.............

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 20:44

Tja, zelfs een praampje helpt niet genoeg. Zelfs gekluisterd met een praam blijft ze meppen. Maar nu ze aardig vast staat kan ze iig niet mee raak meppen. Zodra Den in een keer goed springt staat ze ook eventjes stil, net lang genoeg om 1x raak te 'schieten'. Dus iedere dag maar eventjes proberen. Ze heeft echt alle tekenen van goed hengstig, probeerd Dennis ook over het hek heen te versieren maar zodra hij springt is het foute boel.

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:52

Wat kunnen merrie's toch miepjes zijn! Echte trutjes.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 08:20

haha wat een miep toch Haha!
ik hoop dat het lukt en inderdaad dennis moet niet het slachtoffer worden van de uitdelende meppen.

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 08:40

ja inderdaad die doet haar uiteindelijk toch maar mooi een plezier Haha!

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 09:01

ik weet niet waar jullie mee bezig zijn. maar als een merrie zo slaat dan is ze niet goed. je moet ook eerst scnannen om te zien hoe groot het eitje is. aan de hand daarvan kan de DA zeggen wanneer ze het beste gedekt kan worden onnodig dekken kan vuile baarmoeder of zelfs beschadigen!!!

kijk ik heb ook wel eens merries die wel goed zijn maar iets vervelnd zijn.

ik dek met welshe arabieren tinkers en shetten en ik heb met alle maal dit nog niet mee gemaakt ook de ontmaagding van die arabier.

sorry maar ik zie hier een teken van ontwetend heid bij de hengstenhouder..

ik wil geen onrust stoken en geen ruzie veroorzaken maar ik vind dit er van

Angyi
Berichten: 38
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 09:55

Citaat:
de vorige keer heb ik meer dan een week niet kunnen rijden omdat hij onder de bulten en builen zat.


Ik neem toch aan dat je met hem ment ??? Anders wordt het steppen.... Knipoog

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:20

IK hoop dat het lukt,mischien zit er wel iets in de weg ofzo,
weet je toevallig waar ze voor van geweest is ?
Mischien is er wel iets gebeurd ofzo..
Ik hoop dat het lukt..

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:18

offspring schreef:
ik weet niet waar jullie mee bezig zijn. maar als een merrie zo slaat dan is ze niet goed. je moet ook eerst scnannen om te zien hoe groot het eitje is. aan de hand daarvan kan de DA zeggen wanneer ze het beste gedekt kan worden onnodig dekken kan vuile baarmoeder of zelfs beschadigen!!!

kijk ik heb ook wel eens merries die wel goed zijn maar iets vervelnd zijn.

ik dek met welshe arabieren tinkers en shetten en ik heb met alle maal dit nog niet mee gemaakt ook de ontmaagding van die arabier.

sorry maar ik zie hier een teken van ontwetend heid bij de hengstenhouder..

ik wil geen onrust stoken en geen ruzie veroorzaken maar ik vind dit er van


Helemaal mee eens - het is onze ervaring dat merries die zich niet vrijwillig laten dekken meestal niet drachtig worden. Laat de merrie eens controleren door een dierenarts, is ze idd echt goed hengstig? Sommige merries worden superhengstig van zgn. 'trosjes', dan hebben ze trossen bijna rijpe eieren op de eierstokken zitten, maar ze komen niet echt verder. Daarom laten ze zich dan niet dekken. En zo kunnen er nog wel 10 oorzaken zijn dat ze niet gedekt willen worden. Gebruik desnoods een schouwhengst of misschien kun je schouwen met de hengst zelf, dan kun je pas echt goed zien of de merrie ook ECHT hengstig is. En dat betekent in mijn ogen dat ze met d'r kont naar de hengst toedraait, door de knieen gaat en staat te piesen. Voor minder moet je 't niet doen!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:25

Angyi schreef:
Citaat:
de vorige keer heb ik meer dan een week niet kunnen rijden omdat hij onder de bulten en builen zat.


Ik neem toch aan dat je met hem ment ??? Anders wordt het steppen.... Knipoog


Nee ze rijd ook! Knipoog Dennis is een grote maats shet hoor, en hij heeft een klein, lees slank, baasje. Knipoog

Ik heb zelf ook weleens een merrie gehad die echt sloeg als de hengst sprong hoor, en die was echt heel hengstig idd piesen en door de knieƫn gaan, alles!
Mijn hengst toen was zo brutaal om hup dwars door de meppen heen te dekken, en daar is toen een mooi veulen uitgekomen.
Ook moet je erbij denken dat het hier om shetlanders gaat, en niet iedereen wil daarvoor de kosten van eventueel scannen enzo betalen, meestal is het dekken en maar afwachten verder doen ze er niks aan, het word ze anders veel te duur. En een shetveulen brengt die kosten gewoon vaak niet op.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:49

De merrie die wij dit jaar dan hadden die ook zo deed, was wel degelijk gescand van te voren! Goed eitje, schone baarmoeder en schede, niets aan de hand dus en toch dit gedrag!! En dat was een KWPN'er....Haha!
Sommige merries zijn gewoon zo en daar kun je weinig aan veranderen....
De merrie was gek op d ehnst, goed plassen, de kont naar hem toe, door de knieen, oftewel, alles, behalve dan op het moment dat hij sprong, dat vond ze gewoon doodeng en ze liep dan weg, ondertussen slaant! Uiteindelijk met praam op is ze blijven staan en ze is nu goed drachtig (ook weer gescand!)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 17:35

Ja, ik rijd hem, ik men helemaal niet meer met hem nadat we een ongeluk gehad hebben. Ik rijd hem nog fanatiek ook. Hij is niet helemaal grote maat hoor, hij is middenmaat. En ik ben dan wel 18 maar inimini en veel te licht.

Ik was het zelf ook niet helemaal eens om die merrie zo extreem en slordig(omdat dingen met rare knopen vast gemaakt worden en kunnen schuren heeft de merrie een paar schaafplekken) te kluisteren. Dennis staat nu bij de merrie en de merriehouder is echt zo'n boertje. Merrie wil niet, vastknopen dan maar.
Ze heeft echt alle tekenen, draait d'r billen naar Dennis toe, gaat door haar knietjes, piest als een idioot. Tot dat hij springt, dan is het in eens foute boel.