teveel fruit slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

teveel fruit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 08:38

altijd als ik bij mijn paard aan kom krijgt hij 1 of 2 stuks fruit (appel,sinasappel,mandarijn,peer).dan ga ik een stuk met hem wandelen en staat hij los in de bak. als hij weer naar stal gaat geef ik hem altijd een kilo wortelen en nog eens 2 a 3 stukjes fruit.ik heb altijd gezegt dat ik mijn paard geen suikerklontjes geef of snoepjes die eigelijk niet bedoeld zijn voor paarden.soms krijgt hij wel een speciaal paarden snoepje.maar nu is het zo dat je ook teveel vitamine kunt gaan geven.ik geloof dat teveel vitamine d uit eindelijk schadelijk kan zijn(of het was een ander soort vitamine).maar is dit ook bij fruit zo?zou ik moeten minderen in het geven van fruit?en zijn die vitamine spuiten dan wel zo verstandig?want over al waar te voor staat is niet goed...right?

groetjes diana

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:44

Geef Guus nu hij dag en nacht op het land staat ook alleen maar fruit. Bix is te zwaar en aan gras hebben ze genoeg voeding. Het kan geen kwaad hoor!!! Kijk alleen uit met wortels, die hebben ongeveer dezelfde voedingswaarde als gras. (heeft de d.a. mij verteld) dus kan zwaar op de maag vallen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:56

Yep.
Wortelen hebben vrij hoge voedingswaarde en bovendien
bevatten ze - net als fruit - nogal wat suiker.
Teveel suiker (van welke soort dan ook) is niet goed voor
je paard (kan daar o.a. diarree van krijgen).
Daar zou ik me dus eerder zorgen om maken dan om die pitamientjes.
1 a 2 stuks fruit OF wortelen is voor een gezond weidepaard in de zomer ZEKER voldoende.

Goed dat je geen suiker voert trouwens.
Maar pas op met die paardensnoepjes!
Ik heb laatst de productinfo van een aantal merken bekeken en er was maar 1 soort waar geen suiker(soort) in zat!

Zo ook met de muesli's die lekker gemaakt worden met melasse.
Ben ik geen voorstander van.
In de natuur vindt een paard ook geen melasse,
maar moet zijn lichaam de koolhydraten uit granen zelf omzetten.
Veel gezonder.
.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:10

wat lees ik nu: dat er in wortelen voedingswaarde en suiker zit???? Volgens mij jiost niet, het is alleen vulling en bezigheidstherapie en het enige dat erin zit carteen, als je er zelf heel veel van eet (echt heel veel) worden je handpalmen oranjeachtig!
Veel appels voeren is niet goed, daar zitten suikers en zuren in, 1 of 2 appeltjes per dag kan geen kwaad, maar geen kilo, zoals wortels.

Als er echt hoge voedingswaarde en suikers in wortels zou zitten, waarom knagen mensen die op dieet zijn dan altijd kilo's wortels per dag weg????

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:50

Ja maar waarom eten mensen op dieet dan veel fruit aangezien daar veel suikers in zitten Verward

De d.a. vertelde me dat er een hoge voedingswaarde in wortels zitten. Wat precies weet ik ook niet. Paardje op stal stond met koliek en mocht alleen zemelen en lichtverteerbaar voedsel.

Ik heb met Guus nooit echt gehad dat ie last van diaree kreeg door te veel fruit. In de winter krijgt hij door zn bix 1 appel, 1 manderijn en een wortel, 2x per dag. Wel weet ik nu de rede waarom hij zo actief was voor zijn doen (suikers Frusty ) Heb het me de hele winter aflopen vragen wat er nou mis was met die knol Haha! maar misschien te veel suiker door al dat fruit.......

Ben oprecht blond Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:27

Wortels bestaan voor 98% uit water en van de overige 2% is 2/3 suikers die een laxerende werking hebben. Hierdoor wordt het overige voer gedeeltelijk onverteerd uitgescheiden, daardoor worden dus niet alle voedingsstoffen opgenomen. Je kunt beter voederbieten voeren, deze hebben weinig voedingswaarde en geen laxerende werking.
Dat van die wortels geldt neem ik aan alleen als je veel voert, een paar zal imo geen kwaad kunnen.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:19

Mijn fjord krijgt elke dag een grote emmer vol groente en fruit, dit krijgen we van de plaatselijke supermarkt en mag niet meer verkocht worden. Nu is het wel een paardenras wat een hoop kan hebben maar hij heeft er absoluut geen last van. Hij eet alles sinaasappels, bananen, appels, sla, bloemkool en ga zo maar door. dit is gewoon zijn middag maal. Ik denk dat het per paardje ook heel verschillend is wat goed en niet goed is.

michelle

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:36

Als je op dieet bent net zoals mij.
Danm ag je niet teveel fruit, ik mag maag 2 stuks maximaal op een dag.
Anders al het andere fruit wat je eet word slecht voor je, je krijgt dan teveel suiker binnen, vanuit het fruit, en dan val je niet af.

Even ontopic, ik zou wel wat minder worteldss geven, En ook maar 2 stuks ander fruit.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 18:50

1 kilo klinkt veel maar het zijn maar 2 a 3 winterpenen.maar goed ik zal voortaan een halve kilo geven.(kost ook weer minder geld haha)
bedankt voor de reacties!!

groetjes