Beetje verzorgde berichtjes: zinnig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Beetje verzorgde berichtjes: zinnig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 09:15

Niemand schrijft correct Nederlands.
En er zijn ook Bokkers die om wat voor reden dan
ook een taalprobleem hebben.
Geen punt allemaal.
Maar sommige dingen kan iedereen:
- hoofdletters
- alinea's
- korte zinnen
- punten, komma's
- verkeerde of dubbele letters en woorden weghalen
- lappen tekst in leesbare stukjes knippen
- geen msn-taal op topics gebruiken

Ik mis dat weleens.
Jullie?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:20

Heb je wel eens op andere forums gekeken? Of er zit een groot aantal dyslectische mensen op de forums, of op scholen wordt geen grammatica meer aangeleerd (klopt wel aardig), of het is niet belangrijk, omdat het maar een "beriggie" op internet is. Overigens, msn taal is hier toch verboden?

Ik zit in het onderwijs en officiële verzoeken van leerlingen bereiken mij in msn-taal, je moet als docent dus wel bijblijven!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:33

Hier zijn ook al veel toppics over geweest Botervlieg. Heeft weinig zin denk ik want je kan mensen niet verplichten om netjes Nederlands te schrijven Ik vind die MSN taal enzo soms ook best irritant maar dan lees ik dat bericht gewoon niet Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:37

Er is al weleens geopperd om een spellingcheck mogelijk te maken....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 09:41

" Hier zijn ook al veel toppics over geweest Botervlieg."

Dom dat ik dat niet even nagekeken heb.
Maar erg recent kunnen die topics niet zijn (of heb ik wat gemist?)
en ik kreeg nu even behoefte om het onderwerp voor te leggen..... Tong uitsteken
(Wie dit niet boeit slaat het vanzelf wel over, toch?)
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 09:46

" Overigens, msn taal is hier toch verboden? "

*LOL* Dacht ik ook, maar het wordt kennelijk gedoogd.

In mijn onschuld (omdat ik dacht dat mijn soms crea taalgebruik niet zou kunnen op Bokt) heb ik bij aanmelding Bart nog gevraagd hoe dat nou zat
met (ongewenst) taalgebruik, omdat ik een moddie het woord 'zoizo'
zag gebruiken...... *LOL*
Nou, wat ik sindsdien al voorbij heb zien komen...

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 09:52

" Ik zit in het onderwijs en officiële verzoeken van leerlingen bereiken mij in msn-taal, je moet als docent dus wel bijblijven! "

Oeps, zou ik in dat geval een akelige juf zijn, Moritz:
Verzoek retour met in rode letters "sorry, begrijp ik niet"
erboven.
}> Kijken of iemand met een wens/belang bereid is zijn taalgebruik aan te passen...
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:53

Er waren laatst een paar topics door Laura geschreven over het gebruik van de woorden, toch = tog en dergelijke.
Al kom ik ook vaak spelfouten tegen bij mensen die niet nakijken wat ze sneltypen, of dat blijkbaar de moeite niet vinden te corrigeren...wat toch enigzins afbreuk doet aan de mate van geloofwaardigheid Haha! als men in hetzelfde topic vol ornaat verkondigt zo geweldig intelligent te zijn Knipoog

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:55

Van mij hoeft het niet perfect te zijn (ik heb zelf na mijn tijd in Londen een -d -t en -dt probleem) , maar het zou al heel wat zijn als mensen hun eigen bericht even hardop doorlazen voordat ze het plaatsten. Als je dan veranderd wat niet lekker leest ben je al een heel eind.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:16

Ik heb dyslectie en juist daarom behoefte aan fatsoenlijk geschreven berichten.
Met lange zinnen en al die moderne taal is het veel moeilijker voor mij om te begrijpen wat er staat.
Gelukkig denk ik dat ik ondanks mijn handicap redelijk nette berichten typ (zonder al te veel spelfouten ed),
en doe hier ook wel mijn best voor.
Ik kan me namelijk ook dood ergeren aan die moderne taal vol spelfouten.
Onlangs was ik op zoek naar een bijrijdster voor mijn paard,
en ook al was een van mijn eisen boven de 16 reageerden er dus een hele hoop 11 tot 14 jarige meisjes.
Die zo geweldig waren met paarden maar het verschil tussen kennen en kunnen enzovoorts niet eens kenden!
Hoe kan je dat soort mensen dan nog serieus nemen?!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 10:20

" (ik heb zelf na mijn tijd in Londen een -d -t en -dt probleem) "

Ben ik zelf ook geen ster in, ArwenLune (en vind het ook beslist geen halszaak).
Maar als je het woord 'lopen' als ezelsbruggetje gebruikt, kan er niks misgaan:
lopen - veranderen
je loopt - je verandert

lopen - vinden
loop jij - vind jij

Heeft wat met 'stam + t' te maken
(is me in de prehistorie uitgelegd... Haha! )
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:40

Mensen die berichten typen met zoveel fouten en dan hard roepen ik heb dylectie dus kan er niks aan doen, vind ik onzin.
Zelf heb ik ook dyslectie in de vorm van beelddenkend en kan soms vreselijke zinnen in elkaar breien, worden totaal verkeerd gebruiken, maar ik probeer er altijd op te letten, lees vaak mijn tekst nog even door.
Niet dat ik dan alle fouten er uit haal, gewoon omdat ik ze niet zie, maar ik probeer het wel.
Zelf neem ik berichten in msn taal, of vol fouten, zonder leestekens en alinea's ook niet echt serieus.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:42

Botervlieg schreef:
Heeft wat met 'stam + t' te maken
(is me in de prehistorie uitgelegd... Haha! )
.

Tegenwoordig is stam + D veel gebruikelijker hoor *LOL*.

Er wordt tegenwoordig veel meer "geschreven" dan vroeger mede door de snelle media van tegenwoordig. Zoals hier op internet, maar ook via e-mail en sms, alles is geschreven. Daardoor zie je veel meer geschreven teksten voorbij komen dan vroeger en geschreven door allerlei mensen, van jong tot oud en ga zo maar door. De spreektaal wordt tegenwoordig gewoon getypt en daar zit volgens mij het grote probleem.

Jaren geleden heb ik eens onderzoekresultaten gezien over taal, toen bleek dat een woord als "bijvoorbeeld" volgens mensen als "bevobbelt" geschreven diende te worden. Dat was dik 10 jaar geleden, voor de mobiele telefoon en voor internet, ik geloof dat cc mail net was uitgevonden. Het is dus niet iets nieuws, maar gewoon veel zichtbaarder.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:52

Ze hadden het er op een gegeven moment ook over dat alles in de spreektaal geschreven zou worden zoals sjampoo, sjek en sjem.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 11:01

In de sixties/seventies is dat ook zeker gebruik geweest, Yootha (en Lovely), maar ook weer in onbruik geraakt.
Nu hebben we het fenomeen msn-taal.
Zal ook wel weer verdwijnen? Tong uitsteken
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:06

Mijn Nederlands is super beroerd, echt! Zo is het nu en zo is het geweest en zo zal het altijd zijn. Misschien luiigheid, misschien toch stiekum een beetje dislectisch. Hoe dan ook ik maak een hoop Vouten als ik Nederlands schrijf. Zeker hier, op mijn werk moet ik wel nadenken en dan alsnog laat ik al mijn correspondentie door Els lezen en eventueel verbeteren.........Ik ben er gewoon slecht in, sorrie

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:07

Botervlieg schreef:
" Overigens, msn taal is hier toch verboden? "

*LOL* Dacht ik ook, maar het wordt kennelijk gedoogd.



Nee gedoogd word het niet. Maar ja met zo'n 5000 berichten per dag word het als modderator wel een hele grote taak om alle berichten te screenen.

Ik stuur altijd een pb. Verander het zonodig. Sommige woorden worden wel toegestaan. Gewoon omdat ze zo vaak gebruikt worden, ook in het dagelijkse leven.

Maar toch, kleine moeite om even je bericht na te kijken op hoofdletters, punten etc.

Ik heb trouwens ook moeite met de nederlandse taal hoor. Maar ik doe mijn best.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:10

Yootha, dat klopt, het was toen inderdaad heel modern om alles fonetisch te schrijven. De dvd heeft het niet gevolgd volgens mij. Taal is een levendig gebeuren en een paar jaar geleden hebben we al aan moeten passen aan de nieuwe spelling van sommige woorden en daar zie je dan wel weer een kleine invloed van toen.

Msn- en smurfentaal zijn straattalen, een soort bargoens en dat verdwijnt vanzelf wel weer.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:16

ik vind msn-taal ook erg irritant, beetje kinderachtig staat het. maar ik gebruik wel bv. ff dat vind ik wel een handige afkorting.
Laatst bijgewerkt door Liza_vL op 11-07-03 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:17

Msn taal ben ik helemaal niet gewend. Kan ik dus ook niet goed lezen... Waar ik me aan erger is geschreven spreektaal: zegguh, bagguh enzo...
Ik heb ook regelmatig spelfouten, probeer ze er ook wel uit te halen, maar dat lukt lang niet altijd. Verder maak ik vrij veel fouten als ik snel een reactie wil typen. Ook die haal ik er niet altijd uit....
Sorry....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:21

Ik ken ook een Bokker die niet de quote-knop gebruikt maar alles tussen aanhalingstekens plaatst,
dat staat ook heel slordig en maakt het er niet duidelijker op Schijnheilig

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:27

Sjuimpje, je ziet ook vaak dat de quoteknop heel erg onzorgvuldig wordt gebruikt en dat maakt het bericht ook niet leesbaarder. Het is vaak helemaal niet zo gek om een bericht nog eens door te lezen voor of vlak na het plaatsen, iedereen kan ook na het plaatsen nog veranderingen aanbrengen, dat is niet voor niks.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:31

het is een van mijn grote ergernissen hier! Slordig schrijven, geen komma's punten, hoofdletters e.d., ik sla die berichten dan ook over. Maar goed, dit is idd (:D) al heel vaak aan bod gekomen en het helpt absoluut niet. Gewoon negeren.

Ethelate en Cealli, gelukkig dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:38

Ik ben ook niet goed in dat d en t gedoe.
En ik ben ook niet goed in msn-taal Haha!
Want sommige mensen schrijven het liefst de ene letter met een hoofdletter en de andere weer zonder.Daar word je ook een beetje moe van lijkt mij??Op school zorg ik er heel zeker voor dat ik geen spelfouten maak, daar kan ik echt niet tegen.Op internet ben ik er wel makkelijker in.Ik mag dan nog wel een 'tiener' zijn, maar soms volg ik het ook niet helemaal hoor Haha!.Ach, als ik om me heen kijk, in m'n klas etc. dan verbaast het me wel hoe veel fouten er worden gemaakt zelfs woorden als bijv. competitie, horoscoop of wat dan ook worden verkeerd geschreven.Ik dacht dat dat nog wel te doen was Lips are sealed.
De hele woordenkennis gaat sowieso ( wordt ook vaak verkeerd gedaan) achteruit.Je hoeft het woord recessie( hoe kom ik erop :S) nog niet te noemen of ze kijken je aan alsof je gestoord bent.Niet dat dat echt een woord is dat ik dagelijks gebruik.Maar ik bedoel dat komt zo vaak op het nieuws ( economische recessie) niet dat de gem. tiener er naar kijkt.(Ik merk 't al, ik ben een beetje vreemd.)

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:58

Op de HAVO kreeg ik voor het eerst maatschappijleer, en toen werd er ook van ons verwacht dat we de krant gingen lezen. Wel Gereformeerd Dagblad natuurlijk (zat op een gereformeerde school). Wat heb ik toen toch slechte cijfers gehaald!!!!
Dicteeen (2 of 3 e's?) gingen altijd wel redelijk.....

Hier op bokt probeer ik er zo veel mogelijk overheen te lezen. Je weet lang niet altijd wat voor typetje er aan de andere kant zit te typen (leeftijd, schoolnivo). Ik probeer me er ook zo min mogelijk aan te ergeren, er zijn wel ergere dingen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nancy, Besje, BETUWE, Corelli, Dancyy, Danielleeee_, Dayanara, Esbjerg, GoogleAdsense, GrapeshotBot, love_mandy, Michelle_96, Mo_86, MyrtheJ, Nanne, Niki_, Nustice, Paardje02, Renss, Roulette_, thirteenn, Touchem, Zebrastreep en 141 bezoekers