Wanneer veulen halster om?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Wanneer veulen halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 20:06

Vanaf welke leeftijd hebben jullie een veulen een halster om gedaan?
En moet ik die dan omlaten of alleen als ik erbij ben omdoen?
Het veulen staat 24/7 buiten.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:19

Je kan ze in principe al van dag 1 om doen. Dat maakt niet zoveel uit. Lachen

Laat het halster iig enkel om wanneer je erbij bent, je zou heus niet de eerste zijn wiens veulen zichzelf heeft opgehangen aan z'n halster ....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:45

ik heb het halster vanaf de eerste dag steeds even omgedaan. Vanaf de vierde dag heb ik samen met een vriendin geoefend met aangelijnd lopen. Met het touw naar voren het veulen uitnodigen te lopen, als hij een stapje doet belonen met een aai, als hij geen stapje doet een tik op de billen van mijn vriendin. Als je dat consequent volhoudt dan loopt je veulen binnen twee weken netjes mee en kun je hem (haar in jouw geval Knipoog ) ook rustig vastzetten zonder problemen. Het halster doe ik af in de wei (ook dat van moeder). Ze kunnen er in stappen en vast komen te zittten.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 21:11

Mijn veulen loopt dus alleen maar in de wei, dus alleen aandoen als ik erbij ben..

Heb ik natuurlijk nog 1 probleem, kan nog steeds niet bij het veulen komen! whahahahaha maar dan weet ik iig dat ik hier snel aan moet werken, aan dat halstergebeuren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:23

Ja je moet er echt snel aan werken. Nu is het nog gewoon voor het veulen. Over een paar weken niet meer. En dan zijn ze al een heel stukje sterker geworden. Vraag anders hulp om bij het veulen te kunnen komen. Is echt belangrijk dat halstergedoe. Succes!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:42

ik heb het halster ook om gedaan(voor een uurtje),5 uurtjes na dat het geboren was.ik heb haar ook overal aangeraakt waar het maar kon.ze vind het geen probleem.(behalve boven op haar kont,bokken is leuk....) ze loopt nu ook redelijk aan een touwtje(ze heeft nog niet echt door dat ze vast loopt) en voetjes afspuiten met water is ook erg leuk geworden ze toen haar neus namelijk een paar x bijna in de slang en gaat dan heel hard proesten......veulens....

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 21:45

Ja ik had ook allemaal plannen voor vlak na de geboorte. Wilde gaan imprinten dus veulen overal aanraken enzo. Ook had ik een speciale vitaminespuit gekocht.. Maar ik kan dus nog steeds niet bij het veulen! Heb haar al wel een aantal keer geaaid maar dan moet ik Nuala dus vasthouden. Er is niemand die me daar echt mee kan helpen aangezien Nuala nogal eenkennig is en moeilijk doet...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:32

Esme_27 schreef:
Ja ik had ook allemaal plannen voor vlak na de geboorte. Wilde gaan imprinten dus veulen overal aanraken enzo. Ook had ik een speciale vitaminespuit gekocht.. Maar ik kan dus nog steeds niet bij het veulen! Heb haar al wel een aantal keer geaaid maar dan moet ik Nuala dus vasthouden. Er is niemand die me daar echt mee kan helpen aangezien Nuala nogal eenkennig is en moeilijk doet...


Van eenkennigheid heb ik geen last gehad met Lanna, zij vindt alle goed als mensen het haar maar eerst netjes vragen. maar in het veulenboek dat ik heb gekocht staat wel dat je je merrie moet duidelijk maken dat al te beschermend gedrag naar het veulen t.o. jou niet goed is....Is er niet iemand in je buurt die het ook redelijk goed kan vinden met Nuala en die niet bang voor haar is als ze een beetje moeilijk doet om haar kind te beschermen? Nuala een halster omdoen en een paar keer duidelijk zeggen dat ze rustig moet zijn? Kleine rukjes aan hastertouw doet wonderen in zo'n geval. Zelfs bij mijn iedereen toelatende B'elanna. Ook zij was verworden tot een gigantische bonk moederhormonen. We hebben haar wel weer even terug op aarde moeten zetten, want ze liep door iedereen heen in een poging zo dicht mogelijk bij Wizkid te zijn...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 23:36

Ja zo'n iemand heb ik dus niet.. Ik kan het eventueel proberen met mijn vader. Nuala is niet gek van hem maar kent hem wel, en hij is niet bang. Nuala loopt normaal nooit door je heen, maar nu dus wel.. Ze is wel te houden hoor, maar ze moet luisteren. Ik ben ook te soft, vind het al snel zielig als ik haar tot de orde roep, het veulen is er pas net.. maar ik moet idd weer strenger worden. Dank je voor de tips!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:39

Mijn merrie was ook enorm eenkennig,
we hebben echter gewoon doorgezet, de eerste paar dagen heeft ze wel met halster rondgelopen waar ik een stuk touw aan had gemaakt. Na een week kon dat af en nu is ze hardstikke braaf.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 23:57

Ik heb Nuala nu ook met halster rondlopen. Was al blij dat ik haar 1 keer gevangen had, dus laat het nog even om. Het is een goedpassend halster, dus ik maak me daar niet zo'n zorgen om. Ik ga het morgen eens proberen met hulp van mijn vader. Kijken of ik dat halster omkrijg. Zal wel een drama worden maar ik weet nu dat ik niet iets abnormaals vraag van haar ofzo.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 00:08

Esme_27 schreef:
Ik heb Nuala nu ook met halster rondlopen. Was al blij dat ik haar 1 keer gevangen had, dus laat het nog even om. Het is een goedpassend halster, dus ik maak me daar niet zo'n zorgen om. Ik ga het morgen eens proberen met hulp van mijn vader. Kijken of ik dat halster omkrijg. Zal wel een drama worden maar ik weet nu dat ik niet iets abnormaals vraag van haar ofzo.


Misschien dom hoor, maar als je de merrie aan het halster pakt en wegloopt, kruipt het veulen er dan niet tegen aan? Meestal kun je ze dan zo pakken. Of misschien even een keer op stal zetten. Al te veel geren en gevlieg lijkt me ook niet bevordelijk. Lastig hoor. Veel succes in ieder geval.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 00:09

Ja dat kan wel, alleen ik ben dus degene die de merrie vast heeft.. en ook het veulen moet pakken.. En die 2 dingen tegelijk lukken niet Haha!
Dus morgen poging 2 met hulp! Weglopen met de merrie is trouwens bijna onmogelijk, ze doet geen pas zonder dat ze het veulen ziet.. en dat vind ze al erg snel Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 00:15

Zodra je het veulen een halster om kan doen, wordt ook aangeraden het veulen voor de moeder uit te laten lopen. Het veulen leert al een beetje op eigen beentjes staan en moeder kan haar veulen in de gaten houden. Naarmate ze ouder worden kun je dan de afstand wat vergroten tussen moeder en kind

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:16

Esme_27 schreef:
Ja dat kan wel, alleen ik ben dus degene die de merrie vast heeft.. en ook het veulen moet pakken.. En die 2 dingen tegelijk lukken niet Haha!
Dus morgen poging 2 met hulp! Weglopen met de merrie is trouwens bijna onmogelijk, ze doet geen pas zonder dat ze het veulen ziet.. en dat vind ze al erg snel Haha!

Als ik jou was zou 'k inderdaad voor een paar dagen hulptroepen regelen, zodat je er even doorheen komt. Je veulen wordt steeds groter, dus 't wordt alleen maar ingewikkelder. Bovendien moet je merrie er gaandeweg aan wennen dat ze niet het alleenrecht heeft op d'r veulen!

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:24

mijn verzorgpaard heeft ook een veulen maar die heeft vanaf die 3 dagen was al een halster om en nu nog steeds en we kunnen er ook mee gaan wandelen zijn moeder vind het soms niet eens erg is wel grappig. Haha!
En als ik ga rijden blijft het veulen gewoon bij zijn tante en zus staan. Knipoog

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:19

Esme_27 schreef:
Weglopen met de merrie is trouwens bijna onmogelijk, ze doet geen pas zonder dat ze het veulen ziet.. en dat vind ze al erg snel Haha!

Ja, ik heb er ook al aan gedacht om een dode hoekspiegel op mijn merrie te monteren!

Overigens ben ik ook de tweede dag begonnen met een halstertje. Ik gebruik het ook alleen als ik erbij ben. Ik vind het eng om hem alleen te laten met een halster om, plus dat ik het om- en afdoen van het halster ook erg belangrijk vindt. Soms doe ik verder niks met het veulen (soms wel, dan doen we "looptraining" Haha! ), maar dan heeft hij toch even het halstertje om.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:56

het wordt wel minder hoor. Wizkid is nu twee maanden oud en B'elanna is al een heel stuk minder bezorgd. Hij loopt uit zichzelf ook hele stukken weg. Alleen als het eng lijkt te worden, is ie als een speer weer bij mama terug Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 16:34

Ach een veulen dat zich niet laat aanhalen, hoe bekend! Haha!

Bij mij heeft het vorig jaar 2 maanden geduurd eer ik ons veulen kon aanraken. Schijnheilig
Ze was dus ook 2.5 maand toen ze voor het eerst een halster aan kreeg, maar verder was ze best slim want ze liep probleemloos mee aan een touwtje (had ze op enkele dagen begrepen Tong uitsteken )

Ik liep achter de merrie (nou ja, ik was daar alleen toen en moest mams dus voort duwen en met het veulen volgen. Enkel ging mams niet verder als 3 pasjes en dan stond ze weer stil ) maar Gyps (veulen) heeft wel foutloos aan een touw leren lopen in 3 dagen op deze ietwat vreemde manier *LOL*

Dat allemaal terwijl ik ze in de eerste 2 levensmaanden alleen heb kunnen bekijken Haha!

Het is dus niet bepaald een must dat je veulen dezelfde dag nog een halster aan heeft sommige veulens zijn gewoon echte bange scheten Haha!

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:20

bij het veulen van mij verzorgpaard mog ik de eerste dag en al bij komen zitten en aaien en het is egt een knuffel paardje nu en me verzorgpaard vind het soms gewoon fijn dat ze ff van het veulen is staat ze gewoon te slapen in de stal terwijl het veulen hard op de wei rondjes aan het rennen is *LOL*

Ploeps
Berichten: 264
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:30

ja dat is zo.. want ik ga het veulen waarschijnlijk kopen Lovers en ik ken het veulen ook al vanaf zijn geboorte Lovers

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:33

tesstacey schreef:
ja dat is zo.. want ik ga het veulen waarschijnlijk kopen Lovers en ik ken het veulen ook al vanaf zijn geboorte Lovers


Jij gaat het veulen kopen???
Sorry hoor tiss maar dit kan echt niet *drrrooom* Frusty Koe

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 00:53

Loolapelooza schreef:
Ach een veulen dat zich niet laat aanhalen, hoe bekend! Haha!

Bij mij heeft het vorig jaar 2 maanden geduurd eer ik ons veulen kon aanraken. Schijnheilig
Ze was dus ook 2.5 maand toen ze voor het eerst een halster aan kreeg, maar verder was ze best slim want ze liep probleemloos mee aan een touwtje (had ze op enkele dagen begrepen Tong uitsteken )

Ik liep achter de merrie (nou ja, ik was daar alleen toen en moest mams dus voort duwen en met het veulen volgen. Enkel ging mams niet verder als 3 pasjes en dan stond ze weer stil ) maar Gyps (veulen) heeft wel foutloos aan een touw leren lopen in 3 dagen op deze ietwat vreemde manier *LOL*

Dat allemaal terwijl ik ze in de eerste 2 levensmaanden alleen heb kunnen bekijken Haha!

Het is dus niet bepaald een must dat je veulen dezelfde dag nog een halster aan heeft sommige veulens zijn gewoon echte bange scheten Haha!


Dankje hiervoor!! Geeft me weer even een wat geruster gevoel! Ik was al helemaal bang dat als ik niet snel een halster omkreeg het veulen voor de rest van haar leven vervelend zou zijn ofzo whahahahahaha

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 09:36

Niet om je ongerust te maken, maar ik heb dus heel andere ervaringen. Daarom ben ik dit keer zo vroeg begonnen. B'elanna's eerste veulen (ook een merrie) heeft ze in de wei gebaard. De toenmalige eigenaren hebben het veulen altijd gewoon los laten meelopen. Toen ze twee maanden oud was moest ze voor het eerst een halster om. Dat is een drama geworden met een steigerend veulen dat zich achterover liet vallen. En een helemaal gestressde merrie, die uiteindelijk haar eigenaar (dat was ik toen nog niet) beet. Daarom heb ik me voorgenomen het zelf anders te doen. Het tweede veulen (B'elanna was toen al van mij, het veulen moet ik teruggeven aan de vorige eigenaars) ging het een stuk beter (halster na twee weken omgedaan). Het derde veulen (helemaal van mij) heb ik vanaf het begin een halster omgedaan en gepoetst en gewassen e.d. Wizkid is het makkelijkste veulen in de omgang van deze drie. Het hoeft niet moeilijk te gaan (zie vorige schrijfster), maar kan wel. Daarom raden mensen je aan zo snel te beginnen. Veulens van 2 a 3 maanden zijn al beresterk (en zeker een stevig Tinkerveulen).

Ploeps
Berichten: 264
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:34

echt waar marjolein (marfiek) over ongeveer 3 jaar als hij is ingereden.. dan ben ik van school af en heb ik een baan en kan k geld verdienen Pling
en dan mag ik hem kopen van sjef... weet je waarom ik m koop, omdattiej zo veel op sicco lijkt en ik vinnum lief Lovers
snap é vou? *LOL* Party!! Party!! Party!!
bye bye