Paard uit de wei halen, hoe moeilijk kan het zijn?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Paard uit de wei halen, hoe moeilijk kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 10:11

Mijn paard is supermoeilijk met het uit de wei halen. Eerst kwam hij helemaal nooit, maar ik bleef oefenen en uiteindelijk lukte het als ik steeds een snoepje meenam voor hem. Als ik hem dan te pakken heb krijgt hij hem.

Maar 3 dagen geleden dacht meneer daar ineens anders over en ik kreeg hem helemaal niet meer te pakken. Ook niet als ik met een schep biks schudde ofzo. Alle paarden kwamen op me afgerend, behalve Macho. Toen kwam iemand me maar helpen, want die zag steeds een touw of een schep biks door de lucht heen vliegen, omdat ik echt super chagerijnig werd ervan Boos! Boos! . na een half uur hadden we hem en ik heb lief tegen hem gedaan anders komt hij nooit meer!

De dag daarna kwam er weer iemand mee om me te helpen voor als het niet lukte, en wonder boven wonder, kwam Macho meteen naar me toe. Ik helemaal blij enzo, maar toen was een ander paard het er niet mee eens, dus die gaf me ff een trap tegen me schouder. Dat deed echt heel erg pijn, mijn schouder had zo'n beetje alle kleuren gekregen die je maar kunt hebben. Party!!

De dag daarna kwam er weer een meisje mee, voor als het niet lukte. Macho kwam meteen naar me toe en ik was superblij (ik had ook geen trappen meer gehad) Totdat ik de wei uit wou lopen, Macho had weer iets nieuws bedacht om de wei niet uit de hoeven en dat was gewoon stilstaan en geen stap meer verzetten. Hij bleef gewoon stokstijf voor de draad staan. DAt meisje had hem open gedaan voor mij, maar hij bleef echt gewoon staan. Dus het duurde weer een half uur voordat ik hem uit de wei had.

Vanochtend was ik er weer even. Ik ga nu gewoon oefenen om hem uit de wei te halen. Hij rende eerst wel even weg, maar binnen 3 minuten kwam hij toch maar naar me toe en hij liep ook zo de wei uit. Het gaat nu echt weer goed, morgen heb ik les en ik denk dat ik hem er dan wel optijd uitheb.

Niets te kiezen, wat je nu hebt kun je morgen weer verliezen. Wat moet je doen met goede raad en met adviezen? Kijk niet om, maar volg je weg...
    HitchHike today for a better world tomorrow


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:17

Ik heb ergens een tijdje geleden mijn methode hiervoor opgeschreven, zal eens kijken of ik die nog kan vinden...

Ah ja, hiero...

Citaat:
Geplaatst: 14-06-03 23:41 door Arwen Lune

Uit de weide halen. Tell me about it, m'n vorige paard deed precies hetzelfde. Hij heeft de macht (hij *hoeft* niet te komen als hij niet wilt) en reken maar dat 'ie daar gebruik van maakt. Wat doe je dus de volgende keer? Je neemt een uur de tijd, wat brokjes in je zak, en de longeerzweep mee. (Je kan dit niet in een heel groot weiland doen, dan werkt het niet)
Probeer hem eerst gewoon te pakken. Laat hij dat toe, een brokje en meenemen. Draait hij weg, drijf 'm dan flink de weide door tot 'ie langzamer wil gaan, en probeer 'm dan nogmaals te pakken. Lukt het weer niet, houd 'm dat flink aan het werk - hij mag geen hap meer eten!
In het begin zal hij het best lekker vinden om aan het rennen te zijn, maar dat is prima. Ga door totdat het leuke eraf is. Je stelt dan twee dingen vast - jij hebt de macht om hem te laten lopen ook als 'ie daar zelf geen zin meer in heeft, en hij mag pas 'rusten' als 'ie zich laat pakken. Hij denkt nu namelijk dat hij lekker kan blijven grazen als hij zich niet laat pakken, en daar moet je vanaf. Het is moeilijk, maar zodra hij zich laat pakken is het goed en moet je je kwaadheid wegslikken, ook al heb je er een uur achteraan moeten rennen.

't is even een rotmethode, maar het veroorzaakte een wonder bij m'n vorige paard... Laat weten of het bij jou werkt.

Laatst bijgewerkt door 796285 op 09-07-03 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:27

Wij hebben dus een trukje ga in de hoek vd wei dichtbij het hek natuurlijk en met je rug naar je paard maak een beetje herrie (ritselen ofzo) en hij word echt super nieuwsgierig en komt echt naar je toe en dan rustig zn halster proberen te pakken als tie vlakbij is.

Het werkt bij ons bij de meeste paaden elke x weer maar zoek wel telkens een ander stukje op natuurlijk!

mijn paard blijft gewoon super lief staan echt een wereldbeest gelukig maar want ik heb dus echt geen zin om 3 uur achter mijn paard aan te rennen.

Hij had vd week zo iets leuks een meisje had een of ander prut gemaakt in een emmertje om haar paard te lokken maar die kwam maar niet en mijn paard vondhet geloof ik heerlijk en kwam kijken of tie wat kreeg nadat ze hem wat gegeven had liep ze op haar eigen paard af en mijn paard bleef achter haar aan lopen vervolgens ging ze beetje rennen en toen draafde mijn paard achter haan aan door heel de wei echt super grappig was dat alleen had ze nog steeds haar eigen paard niet te pakken gekregen ook wel grappig eigenlijk hiihiih

Maroesje88

Berichten: 122
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:01

Als je paard wegrent moet je net doen alsof het juist de bedoeling was om weg te rennen (dus als de wei niet te groot is) gewoon opjagen tot ie moe is! Dat heb ik met mijn paard ook gedaan en nu komt ie altijd naar me toe want anders moet ie lopen Tong uitsteken

Groetjes van Marein

ps. MG ik houd van je

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:13

Een paard dat niet wil komen (ook niet met iets lekkers),
daar loop ik als een halve zool schuin opzij kalmpjes achteran.
Geloof me, geen paard dat zo'n stomvervelend mens dat je niet rustig verder laat snaaien niet geheid binnen 20 minuten spoegzat is.
En een volgende keer eerder.
Hetzelfde effect als opjagen, maar je wordt er zelf niet moe van. Tong uitsteken
.
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 09-07-03 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:14

haal m niet alleen uit de wei als ie moet rijden dan denk ik ik moet eruit dus ik moet weer rijden
haal hem er ook eens uit om m te poetsen of ga gewoon eens knuffelen in de wei

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:28

jee da's ook wat, ik roep de mijn altijd gewoon en dan komt ie in de gillende looppas aangerent. Ik heb wel een tijdje voor een paard gezorgt die dat ook deed. Ik ging dus eerst alle andere paarden in de wei langs en zei dan tegen ze hoe lief ze wel niet waren en aaide ze. Dan werd mijn verzorgpaard zo jaloers/nieuwschierig en dan kon ik hem zo pakken.

Come over to the dark side, we have cookies!

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:39

Cherra doet/deed dat ook altijd, en na een tijdje had ik een beetje m'n eigen methode ontwikkeld. In het begin kon ik een hele poos achter d'r aan lopen zonder succes, moest de boer dr bij komen zodat ie het hek open kon doen zodra ik haar die kant op gejaagd had, maar dan bestond ook nog het risico dat die andere paarden in de weg liepen/mee gingen. En dan was ze uit de wei en dan was het vervolgens nog een probleem om haar uit de wei te pakken te krijgen, kon haar niet krijgen dus liet haar maar los naar de stal lopen, vond ze prachtig, als ze geen zin had kon ze lekker om de bak heen gaan crossen enzo... En dan maar lief blijven he...

Dat heeft een tijdje geduurd, daarna ben ik het anders gaan doen. Het waren 2 weilanden die uitkwamen op een klein stukje wei dat weer uitkwam op het hek naar de bak, dat laatste stukje was dus afgezet aan alle kanten. Ik nam een schep brokjes mee naar de wei, flink rammelen en over het algemeen kwamen ze dan wel met z'n allen aangerend (hoewel Cherra het na een tijdje doorhad, maar toen gingen ze inmiddels weer op stal). Dan stonden ze bij het hek, allemaal wat brokjes en dan probeerde ik ze zo te krijgen dat Cherra helemaal rechts stond, waar het hek openging (draad). Dan deed ik de draad open, liep ermee naar binnen tussen de paarden door en sloot Cherra op die manier dus een soort van buiten, als ze niet heel snel achteruit liep ofzo. Dan stond ze in dat kleine stukje en dan kon ik dr meestal zo pakken, en anders liet ik dr naar de stal lopen maar had ik het aan alle kanten zo afgezet dat ze geen andere kant op kon dan naar de stal. Nou is Cherra nooit aangewend dat ze uit de wei werd gehaald, ze mocht altijd achter een ander paard aanlopen, dus dat maakte het nog lastiger... Het is eigenlijk altijd gedonder geweest met haar, maar die methode werkte toch het beste! Suc6!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:01

tsja heb vorig jaar alles al geprobeerd wat hier stond en nog andere dingen maar ik kon hem opjagen tot ik een ons woog, voer meegenomen enz. maar meneer vond het op de wei gezelliger. uiteindelijk na vier dagen zijn we met een stel mensen de wei opgegaan en hebben hem in een hoek gedreven. toen kreeg ik hem te pakken. hij is dat jaar niet meer op de wei geweest. ik had hem aardig zitten. want we hadden zandpaddocks waar hij in moest toen. zelfde spelletje gebeurde daar. alleen als alle paarden weg waren had hij zoiets van... oke ik kom. heel frustrerend. ben de hele herfst, winter en lente aan het oefenen geweest mbv voer. en inderdaad gewoon eens pakken zonder te rijden. even knuffelen wat lekkers en weer terug zetten. het vangen gaat nu steeds beter. moet dit wel blijven doen, dit oefenen. zelfs op de wei kan ik hem nu pakken. weliswaar niet in de middag maar pas begin van de avond. het is in ieder geval een verschil met vorig jaar.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:33

Tot nu toe gelukkig nog maar 1 keer overkomen dat ik 'r echt niet te pakken kreeg. Ze staat in een vrij groot land en trok dus ook een aardig sprintje. Op een gegeven moment was het zo erg, dat zodra ik haar aankeek begon ze al te lopen.....
Was echt even heel vreemd...deed ze normaal nooit zo. Uitsloven staat normaliter niet in haar woordenboek! Gelukkig deed ze het om mij en kreeg een ander haar wel......anders had ik daar vrolijk de gehele dag gestaan, want tjah...geef niet graag op!!
Nu kan ik wel denken; laat ik wat lekkers meenemen de volgende keer, maar dat pleziertje gun ik haar ook niet voor het weglopen!
En erachter aan gaan, dat doe ik dus wel....proberen verder op te jagen, mjah....land was me toch ietsjes te groot om dat vol te houden!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:23

ik ken het probleem, het paard dat ik nu heb komt gelukkig meteen, maar op mijn werk moe tik soms ff snel een 2-span uit de wei plukken en die weten al wat er moet gaan gebeuren natuurlijk....

ik loop altijd een poosje achter ze aan, jaag ze niet echt op, maar loop gewoon rustig achter ze aan, als je dan omdraait, komen ze achter jou aan,hebben we bij toeval ontdekt en laatst las ik een boek van Monty Roberts, die schijnt het uitgevonden te hebben met wilde paarden vangen, wist ik veel.....wel belonen als je ze uiteindelijk het hek door hebt natuurlijk!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:45

de bezste oplossing is gewoon: eerst uitzoeken wat de reden ervan is dat het paard niet met je meewilt, dioe je te zwaar werk met hem? vind hij het werk niet leuk? is het te eenzijdig etc...

bij mij op stal staat ook een paard, laat zich niet vangen, maar ik weet de reden wel waarom niet, maar is een ebetje banketstaaf om hier te zetten, haha
misschien kunnen jullie het zelf invullen, maar als ik jou was zou ik het voor hem een feestje maken om de wei uit te kunnen, leuke gekke dingen doen, lekker met hem spelen, zoals ze op de wei ook doen,
want er is gewoon een reden dat een paard zich niet laat pakken,
ik zou hem niet met voer gaan zitten paaien, werkt een paar keer en dan is de lol ervan af...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:45

dat wat smurf zegt werkt ook, hihih

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:10

of als hij niet wil komen gewoon een urtje ind e wei gaan zitten komt ie vanzelf.....word wel nieuwschierig.
wanneer hij bij je komt belonen dan ziet hij als ik bij mn baasje kom krijg ik enbeloning...

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:24

tsja heb ik allemaal al geprobeerd maar hij besluit gewoon zelf wanneer hij wil komen. hij vindt het gezellig met andere paarden. nieuwsgierig is hij soms. komt hij zo dichtbij dat ie je bijna aanraakt en als je maar even beweegt is hij weg. maakt niet uit wie hem pakt. mensen die hij niet kent hebben het vaak nog moeilijker, hij is wat eenkennig. nu moet ik zeggen dat dat beter gaat. heb hem nu 2 jaar en hij is van een neurotisch nerveus angstig paard veranderd in een ontspannen lief paard. al zijn reacties die hij gaf toen ik hem net had deden we vermoeden dat hij niet zo'n lieve eigenaar heeft gehad met losse handjes. zijn mond was ook kapot gereden. hij had een scheur in zijn mondhoek waar ik 3/4 deel van mijn pink in naar binnen kon schuiven.
het vangen gaat dit jaar wel beter maar kost een hoop tijd en energie. en ik vervloek hem dan regelmatig. maar verder is het een scheet, dus maakt een boel goed.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:35

Dat opjagen in de wei lijkt mee een slecht idee, er staan nl. nog meer paarden in de wei en om ze nou allemaal op te gaan jagen. Er zijn er een aantal die af en toe namelijk weleens zin in hebben om met Mats mee te rennen.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:33

ja maar als je ergens een klein stukje hebt waar je je paard even neer kan zetten en dan gaat oefenen.....zet je hem er eerst in en daarna pak je m en als dat dan niet lukt jaag je hem op zoals arwen lune zei....
het is een goeie methode hoor ik heb hem gebruikt bij hele bange paarden en als je ze van je weg jaagt dan wil ie uiteindelijk bijna altijd wel bij je komen.het is inderdaad ook een goeie om met je rug naar m toe te gaan staan en met iets te ritselen (worden ze nieuwschierig Haha!)
is trouwens wel irritant zeg dat je paard zo doet....mijn paardje komt in draf naar me toe dat is wel leuker denk ik maarja.
heel veel succes ermee !!!!:)

Lovers Sound Lovers
Ik denk altijd goed na, voordat ik iets stoms zeg Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:50

Let op, wat ik beschreef is bedoelt voor dominante paarden die gewoon geen zin hebben om te komen. Als het paard bang is of hele slechte ervaringen heeft met mensen dan kan je het beter laten, dan zal het geen goed doen.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:13

ArwenLune schreef:
Ik heb ergens een tijdje geleden mijn methode hiervoor opgeschreven, zal eens kijken of ik die nog kan vinden...

Ah ja, hiero...

Citaat:
Geplaatst: 14-06-03 23:41 door Arwen Lune

Uit de weide halen. Tell me about it, m'n vorige paard deed precies hetzelfde. Hij heeft de macht (hij *hoeft* niet te komen als hij niet wilt) en reken maar dat 'ie daar gebruik van maakt. Wat doe je dus de volgende keer? Je neemt een uur de tijd, wat brokjes in je zak, en de longeerzweep mee. (Je kan dit niet in een heel groot weiland doen, dan werkt het niet)
Probeer hem eerst gewoon te pakken. Laat hij dat toe, een brokje en meenemen. Draait hij weg, drijf 'm dan flink de weide door tot 'ie langzamer wil gaan, en probeer 'm dan nogmaals te pakken. Lukt het weer niet, houd 'm dat flink aan het werk - hij mag geen hap meer eten!
In het begin zal hij het best lekker vinden om aan het rennen te zijn, maar dat is prima. Ga door totdat het leuke eraf is. Je stelt dan twee dingen vast - jij hebt de macht om hem te laten lopen ook als 'ie daar zelf geen zin meer in heeft, en hij mag pas 'rusten' als 'ie zich laat pakken. Hij denkt nu namelijk dat hij lekker kan blijven grazen als hij zich niet laat pakken, en daar moet je vanaf. Het is moeilijk, maar zodra hij zich laat pakken is het goed en moet je je kwaadheid wegslikken, ook al heb je er een uur achteraan moeten rennen.

't is even een rotmethode, maar het veroorzaakte een wonder bij m'n vorige paard... Laat weten of het bij jou werkt.




Dat methode werkt inderdaad echt super! Afgelopen zaterdag had mijn merrie ook geen zin en wilde een spelletje van maken... dus lekker door laten rennen totdat ze moe werd en dan ging ik haar bewust opjagen totdat ze het toe liet om haar te pakken. Sindsdien denkt zij zelf 2x eroverna voordat ze weer zo'n spelletje gaat maken. *LOL*
**Wat wel belangrijk is.. vooral rustig blijven, en als je paard zich eenmaal laat pakken.. dan flink belonen. Ik kies bewust om niet altijd met wat lekkers te geven, ze moeten leren dat lieve woorden en aaien ook een vorm van beloning is.**

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:17

newforestlover schreef:
Dat opjagen in de wei lijkt mee een slecht idee, er staan nl. nog meer paarden in de wei en om ze nou allemaal op te gaan jagen. Er zijn er een aantal die af en toe namelijk weleens zin in hebben om met Mats mee te rennen.


Ik merk toch dat alleen mijn merrie de enige is dat zich druk maak, dat opjagen is gericht aan haar en de andere paarden trekken zich niets van haar gedrag aan.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, knockout1, Mark0919, MarrieLeen en 28 bezoekers