Pech met veulen.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Pech met veulen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 23:45

Nou dacht ik dat ik het gehad had, met Winner...nadat hij op 10 dagen die slokdarm verstopping had gehad..

Maar niets is minder waar...

Vrijdagavond was hij niet fit, dus ik gelijk tempraturen 39.3, dus dierenarts egbeld hij had wat een vieze neus en wat dunne mest, dus antibiotica gegeven...

Zaterdagmiddag, nog steeds niet opgeknapt, had ik al 5 liter melk uit de merrie gemolken, en op de trailer naar BOerma in Garijp gereden.....Daar bleek hij toche en ernstige darmontsteking te hebben, pijnstiller en antibiotica.....

Zondagmiddga, s'middags door de dierenarts weer PS en AB en na een uurtje, werd ie echt hartstikke ziek, Helemaal bezweet, koliek verschijnselen, hoge tempratuur,,, weer op de trailer en naar de paardenkliniek in Garijp/...

wat bleek/// Door de darminfectie, kan bij paarden hoefbevangenheid optreden....door gisting/giftige stoffen/ veel pijn en koorts..........uit bloedonderzoek wees dat hij ook niet genoeg vocht tot zich nam...

Gelijk meer pijnstiller gegeven en hij heeft daar tot wo ochtend gstaan....Hij is alwel heel erg opgeknapt, diaree is weg. elke dag een keer tempraturen en hij krijgt morgenochtend voor de laatste keer equipalazone poeder, ( een halve per dag)

Maar hij is nog herstellende van de hoefbevangenheid.....Ik heb spring schoentjes van badstof gemaakt met coolpacks er in. sproei elke dag de buitenbak nat en hij staat snachts op stal in een box met ietwat vochtig zand , en in 1 hoek een lekker laag stro zodat ie lekker kan liggen.....



Ik heb "gelukkig " vakantie, dus ik kan hem wel goed verzorgen....maar ik heb goed in de rats gezeten.....Gelukkig is hij al weer lekker aan het klieren.....dus dat is een goed teken......


Het word een duur veulen!!!!! maar dat is hij elke cent waard Lovers

Hij doet onderhand zijn naam WINNER wel eer aan......


Nou ik hoop dat hij voor 100% hersteld en heb daar momenteel wel vetrouwen in....


Volgende week eigenlijk keuring gehad, maar die heb ik alvast afgebeld....

jammer maar helaas.....ik was nl echt benieuwd wat ze van hem zouden vinden, omdat ik er zelf wel "weg" van ben....



Nou gegroet,



Sigrid

Als er nog iemand goede tips heeft voor verdere verzorging voor hoefbevangen paarden, dan hou me zeker aanbevolen...

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:02

Veel succes meid! Ons lieve veulentje, waar we twee jaar op moesten wachten (door onvruchtbare hengst vorig jaar geen veulen) is herstellende. Ze had ondanks alle goede zorgen veulenziekte opgelopen. Hopelijk wordt jouw lieffie ook snel beter!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:41

O jeetje dat is niet niks.
Heel veel sterkte en hopen dat ie weer helemaal gezond word.

Jaydee

Berichten: 1576
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:00

Owh, dat was een moeilijke weg voor je! Boos! gelukkig is het allemaal goed gekomen en ik hoop dat het een superrrrr pony wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:12

Het zit jullie ook echt niet mee.
Ik hoop voor je dat hij weer goed opknapt en de eertse 20 jaar geen DA meer ziet (uitgezonderd de entingen).

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 18:18

Nou Winner knapt al goe dop...Ik heb ze sochtend smoddags en savonds, een uurtje , in het land en voor de rest lopen ze in de buitenbak, die ik vochtig hou....

Vanmiddag was hij alweer druk aan het draven en galoperen....Als je hem nu ziet, zou je niet zeggen dat hij afgelopen weekend zo ziek is geweest!!!

Dus dat is een goed teken...

Sigrid