stuk in de krant

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

stuk in de krant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 17:46

Hierbij het stukje dat in de krant stond gisterochtend over mij.
het klopt wel redelijk alleen heb ik lodewijk voor toch echt iets meer dan de slachtprijs en zo vervallen is deze boerdrij ook echt niet Haha!

Droom van Kim komt uit in Bathmen
door Angelique Rondhuis

9 JULI 2003 - BATHMEN - Je bent 21, gek van het zeldzame Groninger paardenras en woont in een rijtjeshuis in Apeldoorn. Wat doe je dan? Je haalt je ouders over een vervallen boerderij in Zuidloo te kopen en verhuist met de gehele familie naar de gemeente Bathmen.

Dochter Kim Telgen is duidelijk de aanstichter van de verhuizing. ‘Als het aan m‘n vader had gelegen waren we naar een appartement in de binnenstad van Apeldoorn verhuisd‘, lacht de kersverse Bathmense. Nu echter is de gehele familie om en is vader Wim zo mogelijk net zo begaan met de paarden als zijn dochter.

Het idee is om Groningers te gaan fokken. Kim is al van jongs af aan gek op paarden. Verschil met veel andere meiden is dat bij haar halverwege de middelbare school de liefde niet oversloeg op jongens. De liefde voor de edele viervoeter bleef en werd alleen maar sterker.

‘Ik rijd sinds mijn zesde‘, verklaart Kim. ‘Daarvoor was ik te klein, al wilde ik wel graag.‘ Al snel maakte ze kennis met het Groninger ras. Een rustig vriendelijk dier dat voor de ruitersport en de landbouw geschikt is. ‘Uit de Groninger en de volbloed is de KWPN‘er ontstaan, het wedstrijdpaard dat nu eigenlijk overal gebruikt wordt‘, vertelt ze. ‘Uiteindelijk is de KWPN‘er zo populair geworden dat de Groninger nu bestempeld is als zeldzaam huisdier.‘ Er zijn nog maar weinig zuivere Groningers op deze wereld. En dat terwijl juist nu het rustige karakter van de Groninger weer geliefd wordt.

‘Mensen zijn druk met hun werk en allerlei andere dingen. Als je een week niet op een KWPN‘er rijdt, zul je hem echt eerst moeten longeren. Met een Groninger rijd je zo weer weg. Er moet heel wat gebeuren wil die je er af gooien.‘

Kim heeft het ras leren kennen bij een fokker in Wenum-Wiesel, een buurtschap bij Apeldoorn. Ze was op slag verliefd op het ras. Haar eerste Groninger was Lodewijk, gekregen van haar ouders voor Kerst, bijna vijf jaar geleden. De ruin konden ze bijna voor de slachtprijs bemachtigen, want Lodewijk zou door ziekte niets meer waard zijn. ‘We rijden Z-dressuur‘, weerlegt Kim die verwachting echter lachend.

Met ruin Lodewijk is het moeilijk een paardenfokkerij te beginnen. Daarom bevolken merrie Hinke en hengst Orbaldo II inmiddels de weiden rond de boerderij aan de Zuidlooërweg. ‘Ik ben nog op zoek naar een andere merrie‘, zegt Kim. ‘Maar daarbij moet ik goed uitkijken. Er mag natuurlijk geen bloedlijn met Orbaldo zijn.‘

TANDARTSASSISTENTE

Met de tweede merrie erbij kan de droom van Kim echt uitvoering vinden. ‘Ik ben tandartsassistente. Mijn droom is om ooit part-time te kunnen werken. Maar dat zit er voorlopig niet in. Zoveel verdien je niet aan de Groningers. Maar daar gaat het ook niet om.‘

De boerderij in Bathmen werd na een lange zoektocht gevonden. ‘We zochten eerst alleen maar op de Veluwe‘, aldus moeder Antoinette. ‘Het is daar echt niet meer te betalen‘, vult Kim echter aan. ‘We hadden helemaal niet nagedacht over deze regio.‘

Nu is de familie blij voor Bathmen gekozen te hebben. Ze hebben een prachtig stuk grond en Kim kan er zelfs een binnenbak bouwen in de oude schuur. Andere bouwsels gaan tegen de vlakte. ‘We hebben nog ontzettend veel te doen. In de boerderij moet ook alles vernieuwd worden.‘ Gelukkig blijken de Bathmense buren heel aardig. ‘In het begin is het natuurlijk even afwachten. We komen natuurlijk wel uit de stad‘, lacht Kim. ‘Ik moest heel erg wennen om iedereen te groeten. Iedereen is zo aardig. De buren helpen bijvoorbeeld ook bij het verbouwen. Echt leuk.‘

Het is de bedoeling dat ze straks haar eigen veulentjes gaat inrijden en daarna verkoopt. Maar dan is Kim wel een aantal jaren verder. Problemen om de paarden te verkopen verwacht ze niet. ‘Groningers zijn bijvoorbeeld ook geliefd bij de politie omdat ze zo mooi rustig zijn.‘

er stond nog een grote foto van mij en Orbaldo bij maar helaas geen scanner hier en op inet kan ik 'm niet vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 18:10

Het is idd een erg leuk stuk geworden, tja en die "vervallen" boederij Verward
Doe maar gewoon je cap op als je gaat slapen, mocht de boederij instorten ben je iig goed beschermd Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 19:22

Nimber schreef:
dat ze straks haar eigen veulentjes gaat inrijden en daarna verkoopt. Maar dan is Kim wel een aantal jaren verder.


Deze vond ik ook wel leuk Haha!

Maar verder is het een leuk stuk!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:45

Hahaha, ja echt een leuk stuk en fijn voor je dat je droom is uitgekomen *LOL* ga ervoor!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:55

He wat een leuk stuk Lachen
Luek om te lezen, ben benieuwd of je daardoor meer dekkingsaanvragen voor Orbaldo krijgt Lachen

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:40

Sjimmy"]
[quote="Nimber schreef:
dat ze straks haar eigen veulentjes gaat inrijden en daarna verkoopt. Maar dan is Kim wel een aantal jaren verder.


Deze vond ik ook wel leuk Haha!

Maar verder is het een leuk stuk!
[/quote]
Ja, dierenbeul toch, veulentjes inrijden Knipoog

Leuk stuk!
Kent heel de buurt die indringers Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:52

Ik vind het wel een leuk artikel... Wat was de aanleiding voor dit stukje in de krant?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:55

Leuk artikel Kim en een mooie foto.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:17

Leuk stuk, Kim.... Ik moet toch echt eens aanwaaien.... zucht....

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:54

wouw gaaf joh Haha!

'haar eigen veulentjes' kan je trouwens ook nog opvatten alsof ze ze zelf gebaard heeft *LOL*

en een eigen binnenbak straks, pfff wat een luxe Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 09:19

De gemeente Bathmen had de deventer courant gevraagd om een stuk te schrijven over de paardenfokkerij die hier zou komen vandaar dat ze contact met mij zochten.
Ik heb wel verteld dat ik nog geen fokkerij had.We hadden immers alleen alle vergunningen aangevraagd Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:34

Wat een leuk artikel joh! In welk blad heb jij ondertussen nou nog niet gestaan??

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:40

Hoezo is het met ruin Lodewijk moeilijk een paardenfokkerij te beginnen Knipoog

Trek jij journalisten aan of zo? Het is ook niet te geloven he, ze weten je steeds weer te vinden.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:27

wat een leuk stuk joh Lachen Hartstikke stoer

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:44

Hardstikke leuk!!
Gewoon voor jezelf zowieso al, maar wie weet doet het ook nog goeds voor Orbaldo en krijgt ie meer dames *LOL*
Mocht je je telefoonnummer er niet bijplaatsen? Knipoog Tong uitsteken

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:50

ja joh is toch leuk!
ik heb ook ooit 'ns in een blad gestaan en daar waren m'n woorden helemaal verdraaid, BOOS was ik!!!!!!!!

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 20:44

Leuk stuk! En ben een beetje jaloers, wil ook wel zo'n droom hebben die uitkomt!