Paard land op; hoe hoefbevangenheid voorkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Paard land op; hoe hoefbevangenheid voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 18:36

Cheyenne gaat voor 1 maand het land op; een mooi groot stuk weiland in het bos, met redelijk hoog gras. In de winter hebben er koeien opgestaan, daarna niks. Iemand waarschuwde mij voor mogelijke hoefbevangenheid op dit soort landjes.....maar hoe kan ik dat dan voorkomen? Ze gaat dat land wel op....Is hoog gras altijd eiwitrijk, of hoeft dat niets te zeggen?

Veel bewegen? Niet bijvoeren? Op welke signalen letten?

Ze is nog nooit bevangen geweest en ik weet verder ook niet of ze er gevoelig voor is...Ze heeft bij mij op stal ook al af en toe op het land gestaan.

groetjes Franca



DubbelFun

Berichten: 88479
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 18:44

Als je de mogelijkheid hebt om haar te laten wennen door eerst een uurtje en daarna geleidelijk op te voeren zou dat het mooiste zijn.
Als je niet in de buurt woont wordt dat moeilijk.

Afhankelijk van de lengte van het gras zit er veel eiwit in. Hoe langer hoe grover, dus minder kans op bevangenheid.

Er bestaan zgn grazing-muzzles
http://www.valleyvet.com/search_pages/G ... uzzle.html

Hierdoor krijgt je paard minder gras in 1x binnen, dus minder kans op bevangenheid, maar zonder toezicht zou ik die niet gebruiken en zeker niet in een kudde (of ze moeten ze allemaal omhebben Lachen ).

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:02

Ik weet niet of je er wat aan hebt.. Ik weet namelijk niet veel van hoefbevangenheid af, maar een pony van een vriendin van mij is het (geweest) en die heeft veel info van de volgende site af kunnen halen. Misschien heb je er wat aan! www.keerhoeve.nl

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)

juval

Berichten: 13093
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:12

misschien kan je eerst om te wennen een hoek afzetten, zodat ze zich niet meteen helemaal rond kan eten. Goed in de gaten blijven houden en bij de eerste tekenen uit het land halen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:41

proberen of het gemaait kan worden, of inderdaad wennen en niet bijvoeren.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:43

iedereen zal wel gek van mij worden maar het komt niet door de eiwitten maar door koolhydraten....

in heel hoog gras zit juist minder, dat wist ik ook niet maar he tmoet of heel lang of heel kort zijn...
dan zit er minder voedingstoffen in!

proberen te laten wennen en het liefst niet 24 uur op het gras zetten!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:04

Als het gras nog nooit is gemaaid, zal het wel ongeveer een meter hoog staan ondertussen. Zulk oud gras is niet echt gevaarlijk ivm bevangenheid. Risico is misschien nog eerder dat je paard zich compleet 'overeet', dan wordt ze misschien niet bevangen, maar wel erg dik met risico op koliek omdat ze niet gewend is zulke hoeveelheden gras te verstouwen. 24 uur onbeperkt eten is te veel voor een paard (advies is volgens mij iets van 6 uur, voor een paard dat lichte arbeid verricht). En denk niet dat ze stoppen als ze vol zijn, de meeste proppen gewoon door. Verder zitten er in hoog gras (vooral in het bos) vaak meer vliegen, dus daar kun je ook alvast rekening mee houden.
Voorzichtig beginnen dus en veel bewegen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:42

Je kunt haar wel aan de hand in een berm of zo wat aan gras laten wennen, dat deed ik vroeger altijd. Hoog gras is inderdaad minder gevaarlijk dan jong kort gras.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 15:51

Tsja....ik kan haar dus niet laten wennen, want ze staan midden in het bos, ver weg van stal, 24 uur per dag. Maar op stal hadden ze ook land (klein beetje) en daar heeft ze al geregeld op gestaan...ze is dus wel al gras gewend. Het gras op dit weiland waar ze nu staat, is inderdaad iets van een meter hoor. Oud gras dus.....dus dat is mooi. Ik zal haar veel laten bewegen en ook de ontlasting id gaten houden en maar hopen dat ze zich niet al te vol propt Knipoog

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:58

Franca schreef:
Tsja....ik kan haar dus niet laten wennen, want ze staan midden in het bos, ver weg van stal, 24 uur per dag. Maar op stal hadden ze ook land (klein beetje) en daar heeft ze al geregeld op gestaan...ze is dus wel al gras gewend. Het gras op dit weiland waar ze nu staat, is inderdaad iets van een meter hoor. Oud gras dus.....dus dat is mooi. Ik zal haar veel laten bewegen en ook de ontlasting id gaten houden en maar hopen dat ze zich niet al te vol propt Knipoog


Idd opletten op de ontlasting dat die niet te dun wordt.
En als je dan nog een stukje afzet in de wei kan je het wanneer ze het begin stuk heeft kaalgegeten een beetje regelen hoe vaak en hoever je de draad naar achteren zet..

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 16:04

Oja, dus je bedoeld, dat je haar dan evt op het al kortgegeten stuk kunt zetten?

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 16:08

ja, en dan beetje bij beetje een stukje erbij geven, dan eten ze zich niet gelijk helemaal ongans aan het gras Tong uitsteken

Rubin

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:28

hoefbevangenheid kun je het allereerste zien in de rand van de hoef. Je kunt deze ringen vaak wat rood alleen zien als de hoefsmid bekapt want dan is het schoon doordat het oude hoorn is weggesneden. deze randen ontstaan door een eiwit te veel wat wordt opgeslagen in de hoeven vaak ook wat vocht ontwikkeling. Op langer termijn krijg je dus vergroeiing en gaat het hoefbeen kantelen (of steiler staan). je ziet vaak dan groeiring op de hoef. en uiteindelijk kunnen paarden een bepaalde stand aan nemen die lijkt op achteruit hangen.

zelfs een weg van 1000 mijl begint met een enkele stap!

DubbelFun

Berichten: 88479
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:56

Rubin: dit is niet bepaald korrekt.
Een paard wat hoefbevangen is staat direct in die rare naar achteren hangende stand (mits het alleen bevangenheidi nde voorbenen betreft).
Je kunt idd aan de hoefringen zien dat een paard bevangen geweest is, maar als je dat pas aan de onderste ring ziet dan is het al een jaar geleden gebeurd.
Kanteling van het hoefbeen vind plaats in de eerste uren nadat de hoefbevangenheid is ingetreden, daarom is direkt ingrijpen ook zo belangrijk.
De kanteling kan zo erg worden dat het hoefbeen door de zool heenkomt. Dan is het einde verhaal voor het paard.
Met een geringe kanteling en een goede kapmethode (Strasser) is rechtplaatsen van het hoefbeen in beperkte mate weer mogelijk.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:59

Franca schreef:
Maar op stal hadden ze ook land (klein beetje) en daar heeft ze al geregeld op gestaan...ze is dus wel al gras gewend. Het gras op dit weiland waar ze nu staat, is inderdaad iets van een meter hoor.


Hoi Franca, je zegt dat ze bij stal al op het land heeft gelopen. Ik weet niet hoelang ze daar op heeft gestaan? Als ze al halve dagen stond, dan zal het minder problemen kunnen geven dan als ze alleen aan de hand heeft gegraast.
Als je de mogelijkheid hebt om het land af te zetten, dan zou ik dat zeker doen.
Sinds dit jaar gebruiken wij voor het eerst schrikdraad om het land af te zetten en voor het eerst sinds jaren kunnen onze paarden 24/7 naar buiten. Andere jaren hadden we elke keer problemen met paarden die klachten kregen van teveel gras.
Als je niet af kunt zetten, dan moet je haar goed in de gaten houden, zoals je zelf al aangaf. Let goed op haar manenkam, dit schijnt een van de eerste plekken te zijn waar je (naast de aparte stand waar Sugarmiss het over heeft) kunt constateren dat ze teveel binnenkrijgt.

DubbelFun

Berichten: 88479
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:18

IlsjePilsje schreef:
Let goed op haar manenkam, dit schijnt een van de eerste plekken te zijn waar je (naast de aparte stand waar Sugarmiss het over heeft) kunt constateren dat ze teveel binnenkrijgt.

Ik weet niet hoe het op zijn Nederlands heet, maar op zijn Engels wordt dit een 'cresty neck' genoemd. Bevangenheid kan een oorzaak zijn, maar niet de enige:
Citaat:
A cresty neck can mean a lot of things. To much intake of grass and grain-obesity, which can mean the horse is about to founder from the
codition or has.It could mean a thyroid problem and may need to be put
on medication. It could mean a problem with aerobic metabolism.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:10

[quote="Polly"]proberen of het gemaait kan worden [quote]

Als je het gras maait komen er alleen maar meer eiwitten in , dus meer kans op hoefbevangenheid.Ik heb een shetlander die heel gevoelig is voor hoefbevangenheid en heeft dit vroeger al een paar keer gehad. Zij kan wel op een wei met hoog gras zonder er ziek van te worden.
Ik heb trouwens nog een vraagje over die ringen op de hoeven. Mijn andere paard heeft die ook maar hij is nog nooit bevangen geweest Verward
Kan dit dan kwaad?
groetjes marlon
Laatst bijgewerkt door Pantharei7 op 11-07-03 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 22:17

Wat kun je dan aan de manenkam zien?

Ja, ze stond af en toe al halve dagen op onze eigen weide, met kort gras.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:34

Zou gewoon zorgen evt. met stroomapp., dat je stukje v.d wei gebruikt, en steeds verzet...Als je pony eenmaal bevangen is zit je met de ellende, de rest van haar leven. Komt ze trouwens daar helemaal alleen?

DubbelFun

Berichten: 88479
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 09:08

Franca schreef:
Wat kun je dan aan de manenkam zien?.

Zo'n dikke wiebelende vetlaag waar de manen beginnen. Dit wordt ook wel een 'hengstennek' genoemd, maar is eigenlijk een hele ongezonde konditie.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:54

Oorzaak:

De oorzaak is een doorbloedingsstoornis in het toongebied, de bloedvaten daar zijn als het ware dichtgeslibt. Als gevolg daarvan wordt de verbinding slecht.

De redenen waarom de bloedvaten daar dichtslippen zijn velerlei:

a. voeding, met het voeren van grote hoeveelheden koolhydraten kun je bij elk paard hoefbevangenheid opwekken
b. door afvalproducten die bij bepaalde problemen in de bloedsomloop komen (koliek, baarmoederontsteking)
c. door overbelasting b.v. kreupel aan het andere been of hard trainen op een harde bodem
d. door het gebruik van sommige medicijnen

het hoeft dus niet per se te maken te hebben met het dik zijn van je paard... het kan ook door andere oorzaken met een slank paard!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:56

Vraag: Ik hoor vaak dat hoefbevangenheid iets met eiwitten te maken heeft en ik wil graag weten of dit waar is.

Antwoord: Tot ongeveer 10 jaar geleden was de algemene opvatting in de diergeneeskunde dat het ontstaan van hoefbevangenheid zou komen door een teveel aan eiwitten in de voeding. Deze opvatting is helemaal verlaten doordat men kon aantonen dat zetmeel (suikers) de veroorzaker waren. Geeft men een paard gedurende drie dagen achterelkaar enkelvoudig zetmeel te eten dan is elk paard daarna bevangen. Overigens is ook duidelijk dat niet alleen de voeding maar ook andere zaken bevangenheid kunnen veroorzaken.

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 14:30

Het klopt dat er verschillende oorzaken zijn voor hoefbevangenheid. En misschien is de oorzaak te veel jong gras, wel de bekendste omdat deze het meest voorkomt?
Franca, kijk even op www.hoofcare, daar staat veel informatie op.
Ik heb de foto's gezien van het gras waar jullie paarden op lopen in LK en dit gras ziet er in ieder geval niet uit als heel erg rijk gras. En dat er ook afrastering staat, die je eventueel kunt verplaatsen.
Dus ik zou haar gewoon goed in de gaten houden...en dan zal ze wel een heel fijne grasvakantie hebben..

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 21:33

Ja, we kunnen bij nood evt de weide kleiner maken. Maar ik heb al gezien dat madame niet continue doorvreet....af en toe is ze gewoon lekker verzadigd om zich heen aan het kijken.....dus echt"volproppen" doet ze niet. Ik houd haar goed id gaten....en als het nodig zou zijn is ze binnen een uur weer op stal...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiwiwitje, lyanne_sanne, xYaartje en 37 bezoekers