IJslanders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Boktoff
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-07-03

IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 15:59

Ik ben benieuwd wie er hier op het boktforum ervaring heeft met IJslanders, heb je er een, rijd je er een, etc. Even polsen hoeveel IJsco fans er hier rondhangen.


Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:03

Om te beginnen : welkom op bokt!!

Ik ben zelf een grote Ysco fan. Ik heb er NOG geen 1, maar er zit wel iets in de planning.

Verder heb ik 1 keer in de week les op een ijslander ( bij ons op stal is ook een ijslander bedrijf Haha! )

Het is wel erg verslavend!!

Rij je zelf ook op een ijslander, of heb je er 1?

A good horse is never a bad color.......

Boktoff
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 16:18

Allereerst bedankt!!
Ik ben van plan er misschien een te gaan kopen dus ben me een beetje aan het inlezen en wat ervaring aan het opdoen. Maar het lijkt me sowieso leuk om met mensen te "praten" die al ervaring hebben daar leer je immers ook weer een hoop van. Ik rijd dan wel al een heleboel jaartjes maar zijn IJsje is toch even wat anders he.

Leuk zeg dat je ook een beetje oriënterende bent (begreep ik uit je verhaal) heb je al wat concreets?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:23

Hier nog een ijslander freak.
Bezit er alleen (nog) geen een. Al jaren een droom maar nog niet werkelijkheid geworden.

Ben inmiddels wel 2 keer op ijsland geweest om te rijden, was echt geweldig. Heb vorig jaar mijn 2e tolt cursus gedaan.
Ik heb al weer 2 aandbodjes staan om ze weer eens te rijden maar helaas wegens rugproblemen van mij nog niet aan toe gekomen.

Kijk ook eens op icelandic-horses.com.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:25

Ik vraag mijn instructrice helemaal de oorden van het hoofd.
Ik vind het inderdaad ook erg leuk om met andere mensen te "praten". Zo kan ik mij toch een beter beeld vormen wat er allemaal in de ijslander wereld te verkrijgen is.

Ik ben mezelf inderdaad aan het oriënteren, maar ik heb al wat op het oog.

Waarom vind jij ijslanders zo leuk? Heb je al wat op het oog?

A good horse is never a bad color.......

Boktoff
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 16:29

Op icelandi-horses ha dik id. al gekeken, natuurlijk gelijk aan favorieten toegevoegd, haha.
Ik ben sowieso een koudbloed fan maar vind de IJslander net een extra dimensie aan het paardengebeuren geven zegmaar. Dichter bij de natuur kan bijna niet en dat is wat ik het mooie er aan vind.
Heb momenteel een oogje op een hele mooie ruin, ga ´m begin augustus bekijken dus houd jullie wel op de hoogte!!

En jullie hebben jullie al wat op het oog??

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:20

ik niet, nee, maar hier heb je nog een superfan vant ras Lachen
idd, dicht bij de natuur, compact maar supersterk, op en top sportpaard. en bovendien die tolt he Knipoog
veel plezier en succes met uitzoeken van een paardje Lachen

Enya - Daya :-)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:38

Als overjarige IJslanderfan-met-IJs
wil ik je in ieder geval meegeven
dat IJslanders ECHT 'anders' zijn
en beslist 'groter dan ze eruit zien'
en -hellup - veel te vaak eczeemlijder zijn.
Doe eerst zo veel mogelijk ervaring op
(IJslandervakanties al dan niet op IJsland (r*teduur) en cursussen)
en ga ajb niet over 1 nacht IJs, oeps, ijs.

Je mag me pb'en voor nadere info + adressen.
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 18:51

Ik heb interesse in gangenpaarden, niet specifiek in IJsjes. Weet iemand of tolt overerft? dus of een kruising IJsjexIetsanders ook een gangenpaardje is?


dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 18:55

Ook ik ben inmiddels verslaafd aan ijslanders. Het is echt waar...eenmaal geprobeerd en je wilt niet anders meer.
Zelf heb ik een ruintje, net 7 geworden en het is elke keer weer genieten Haha!

If it's not an icelandic, it's just a horse

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 19:13

ArwenLune schreef:
Ik heb interesse in gangenpaarden, niet specifiek in IJsjes. Weet iemand of tolt overerft? dus of een kruising IJsjexIetsanders ook een gangenpaardje is?


hangt ervan af. het moet er dan vaak altijd uitgetraind (ingetraind en uitgehaald) worden. ik ben van mening dat kruisingen het ras noch de gangen ten goede komen.

Enya - Daya :-)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:23

Dank, ponyzotje;
wijze woorden,
die helaas nog aan al te veel
pretfokkers
voorbij gaan...

Er zijn MEER dan genoeg gangen-rassen om
niet tot kruisen over te hoeven gaan.
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 07:41

hier nog een ijslander gek! nog niet zo lang hoor, sinds vorig jaar oktober ofzo. toen kreeg ik een nieuwe verzorgpony en ja hoor... het was een ijsje! was meteen liefde op het eerste gezicht! Lovers
ik heb heel veel geleerd van dit mooie ijslandertje, ook al is ze al 20 jaar! het is echt gewoon geweldig! weet gewoon niet hoe ik het uit moet leggen. maar ik denk dat de anders ijsliefhebbers precies weten wat ik bedoel!
ik zou zelf ook graag een ijslander willen. maar op dit moment heb ik er gewoon echt het geld niet voor en vermaak ik me nog al te goed met het ijsje dat ik nu doe!

1 ding is zeker: ik kan niet meer zonder! Pling

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 09:04

alweer een IJslander fan, mijn buurvrouw had altijd al IJslanders en toen kleine Lindi(8 jaar) op de IJslander van haar mocht rijden vond ik het helemaal geweldige pony,s
dat was mugga maar die is 3 jaar geleden ook alweer overleden Boos!
nou rijd ik op een 14 jarige IJslander die Thattur heet, ook niet van mij maar van mensen uit het dorp
ik vin ze helemaal geweldig
maar ik vin eigenlijk alle koudbloed paardjes leuk maar IJslanders en Haflingers zijn samen mijn favorieten

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 09:36

blaffie schreef:
ook al is ze al 20 jaar!


het bewijs dat ijsjes echt 'lang meegaan'. ze zijn supersterk!

Enya - Daya :-)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:07

Arpège, een Ned. IJs, liep met 43 nog mee in gehandicapten-lesjes.
En mijn IJs van 30 is ook nog niet aan pensioen toe.
Op IJsland verdwijnen de meeste IJzen vanaf 20 in de soep,
maar ja, daar is ook zo veel jonge aanwas...
En er zijn uitzonderingen:
Op trektocht (350 km) hadden wij een 20-plusser mee,
een pittig balletje elastiek waar iedereen op wilde! Lovers

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:23

inderdaad, in ijsland heb ik trouwens het idee dat ze weinig om paarden geven?
ik heb video's gezien van een normale manier van inrijden in ijsland, waarbij de paarden dus in een soort gang lopen (van hekken gemaakt) die rond is. dus ze kunnen blijven lopen in die gang. om de paarden te leren stoppen trekken ze gewoon aan een teugel, vanuit de veronderstelling dat wanneer het hoofd van het paard bruusk gedraaid wordt, snelheid en gang onderbroken moeten worden... ik vind het maar gek, al dat gedoe daar...

Enya - Daya :-)

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:52

Botervlieg schreef:
Dank, ponyzotje;
wijze woorden,
die helaas nog aan al te veel
pretfokkers
voorbij gaan...

Er zijn MEER dan genoeg gangen-rassen om
niet tot kruisen over te hoeven gaan.
.


Euhmmm...na jaren kijken/zoeken ben ik dit niet helemaal met je eens.
Elk ras heeft zijn voor -en nadelen en voor mij was er eigenlijk geen ras met alle voordelen die ik zocht.
IJslanders jaren gehad.....beetje klein voor een groot stevig mens.
Peruaanse pasos...leuk, beetje spaans temperament wat je moet liggen en veelal zwakke pezen en bovendien en erfelijke ongeneeslijke ziekte die rondwaart.
Paso Finos....te klein en te dribbelig.
Töltende dravers...te moeilijk één te vinden met een fijne tölt én een fijn karakter.
Mangalarga Marchadors....niet altijd een fijn te zitten gang...erg duur.
Missouri Foxtrotters.....foxtrot kan ik niet aan wennen....wordt er al gek van als ik t zie.
Mountain Horses.....jaaaa!....mits groot genoeg en geen oogziekte meedragend...maar niet makkelijk te vinden en te betalen.
En ga zo maar door....(dit zijn wel míjn gedachtes/ervaringen bij deze rassen; dat zal voor iedereen anders zijn)

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een tennessee walker....en niet omda de walk mij kan bekoren...juist niet. Maar wat ik inmiddels weet is dat ze ook kunnen tölten. En gelukkig heb ik een hele leuke kunnen vinden.
Maar dat wil niet zeggen dat ik nu 'mijn' ras heb gevonden. Er zit ook nogal wat verschil in types in al de gangenpaardenrassen. Zo vind ik persoonlijk de lange slanke halzen van de walkers ook niet geweldig Lips are sealed maa hou meer van een wat ouderwets type.
Dus...wie weet kruis ik haar nog wel eens met een peruaanse paso om wat meer barok erin te krijgen. Schijnheilig en om de potentiele zwakke benen van de paso buiten te houden.

Ook heb ik een aegidienberger F1. Dus de eerste kruising tussen een ijslander en een peruaanse paso. Erg leuk beessie al zeg ik t zelf Lachen
Net wat groter en eleganter dan de ijslander maar wel erg stoer.

En na een aantal kruisingen van friezen/peruaanse pasos te hebben bekeken waaronder de beroemde Fripa (die vele gangenpaardenwedstrijden wint in duitsland) hebben we vorig jaar besloten onze friese merrie te laten dekken door een peruaanse paso.
Met als gevolg een zwart merrieveulentje met het type van een fries, doch iets meer elegantie en töltaanleg !

Ik zal in een volgend berichtje wel een paar fotos laten zien van kruisingen....
In Duitsland is het kruisen van gangenpaarden vrij normaal en deze paarden kunnen ingeschreven worden als tóltkruising en gewoon deelnemen aan gangenwedstrijden.

Dusss.....kruisen kan wat mij betreft juist net de goede kwaliteiten van twee rassen combineren mits je goed afgewogen hebt wat ook risicos kunnen zijn. En wat gezondheid betreft zijn kruisingen vaak veel beter dan doorgefokte rassen.
Een ander bijkomend voordeel kan zijn dat je een niet-gangenpaard kan laten dekken door een gangenpaard om zo toch op een relatief goedkope manier een töltend paard te krijgen.
Peruaanse pasos en walkers staan bekend om een sterk genetische gangenaanleg dus veel 'risico' Knipoog om een tölter te fokken.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:26

Oke, dit is een lekker onderwerp wat mij betreft...kan hier uren mee doorgaan Haha!
wat voorbeelden van kruisingen....
Afbeelding
Dit is dus de alom bekende Fripa...fries/peruaanse paso.
Fripa is trouwens ook gedekt door een saddlebred waar Americain Fripa uit is voort gekomen die het zonodig nog beter doet dan haar moeder. Persoonlijk vind ik haar niet om aan te zien zo lang in de rug maar ze loopt geweldig:
Afbeelding

Afbeelding Dit is een saddlebred/aegienberger

Een aegidienbergervoorbeeld (dekhengst):
Afbeelding

Ook zijn er tegenwoordig al een aantal gangen-muildieren in Europe te vinden. In Amerika en ook Peru zijn deze zeer duur .
Afbeelding

Zomaar een handjevol...

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:29

ArwenLune schreef:
Ik heb interesse in gangenpaarden, niet specifiek in IJsjes. Weet iemand of tolt overerft? dus of een kruising IJsjexIetsanders ook een gangenpaardje is?


Ja, dit kan overerfen maar je bent er nooit zeker van.
Je kan het beste een ras bij je merrie zoeken die dus genetisch gezien een sterke tölt heeft. Daar valt een ijsco niet altijd onder omdat daar toch ook wel exemplaren van zijn die maar drie gangen hebben.
Een peruaanse paso of een tennessee walker kan ik je aanraden.
wil je meer weten mag je me best even pb-en of via onze pagina wat meer info vinden me emailen.

http://www.gangenpaarden.nl

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:38

ik vind die kruisingen niet om aan te zien!
zou er in de natuur een bergpaard uit noord-europa gekruist worden met een zuidamerikaanse warmbloed?? nee toch. kan niet goed zijn.
volgens mij komt het echt de gangen NIET ten goede. die kruisingen om het aan te passen aan jezelf vind ik dan egoïstisch.
qua bouw worden ook twee totaal verschillende rassen gemengd. evenzo qua karakter. kruisen tussen warmbloeden van hetzelfde type vind ik kunnen, twee totaal verschillende paarden niet. omdat ze al zo doorgefokt zijn.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:39

Gaitkeeper, er zijn niet veel ijslanders die mar drie gangen hebben, dat gebeurt uiterst zelden! misschien wordt het (nog) niet getraind.

Enya - Daya :-)

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:06

Jaaa, hier nog een trouwe ijslanderfreak kijk eens op hier nog een trouwe ijslanderfreak kijk ook eens op http://hotel.messageboard.nl/3675/index.php een ijslanderforum, heel gezellig! Er staan ook een aantal advertenties waarin leuke paarden worden aangeboden

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:27

ponyzotje schreef:
=
zou er in de natuur een bergpaard uit noord-europa gekruist worden met een zuidamerikaanse warmbloed??


Doe je het wéér! Er zíjn geen paarden in 'de natuur' en bovendien zijn het allemaal al kruisingsproducten. Véle malen zelfs.
Wat je er verder ook van vindt, het kruisen is dé manier om genetische zwakheden uit een ras of variëteit te fokken.

www.homocaballus.net

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:51

ponyzotje schreef:
Gaitkeeper, er zijn niet veel ijslanders die mar drie gangen hebben, dat gebeurt uiterst zelden! misschien wordt het (nog) niet getraind.


Ik denk dat je je iets beter moet laten informeren. Er zijn best nogal wat ijslanders die moeite hebben zuiver te tölten. En als je het over kruisingen hebt moet je een ras gebruiken waarbij die gang het meest genetisch gefixeerd is. Er zijn hier ooit veel ijslanders hen gehaald die op IJsland maar voor één ding goed zouden zijn geweest : 'de braadpan' en daartussen zitten vele die weinig 'gang' hebben. Inmiddels zijn er ook steeds meer betere ijslanders maar aangezien er met ijslanders nog steeds veel vermeerderd wordt i.p.v. gefokt (ik denk dat mensen die kruisen dat soms een stuk bewuster doen) zitten er toch nogal wat eenvoudige ijsjes tussen. (waar vaak ook weer lustig mee doorgefokt wordt)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers