Pony kletsnat uit de wei gehaald.......?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Pony kletsnat uit de wei gehaald.......?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 19:50

He gatsie , ik weet niet wat Rena nu weer heeft....

Gisteren een echt lekkere rit gemaakt met eigenlijk voor het eerst eens een wat langer galopje , heel rustig en relaxed gewoon eens een keer een kilometertje ofzo in een net gemaaide berm , eindelijk !!
Lekker rustig ritje ook , niks aan de hand.

Ik had er vandaag dus ook al helemaal zin in ,
en ga Rena uit de wei halen.

Was al meteen een beetje raar :

op roepen reageerde ze niet , meestal pruttelt ze wel naar me en komt ze er al aan gewaggeld , maar nu ineens niet.
Nouja , kan.

Ze staat achterin schichtig met de kop in de lucht , en na even roepen komt ze dan toch.
Stapopend als altijd , en even later dravend.

Als ze bij me is , zie ik dat ze kletswaternat is op haar borst en schouders , met ''spetters'' nat tot over haar rug.

Schuim staat tussen haar billen en oksels....vliegenmasker ook 1 zweetplek.... ook wat onrustig...maar zo bezweet is ze nog nooit geweest , zelfs niet na een lange dwaze rit....

Alle andere paarden zijn gewoon droog en rustig.

Dus ik neem haar mee , al bekijkend of ik iets ergs kan vinden , en zet haar net als altijd vast aan het hek op het erf.
Ik ga net als anders de schuur in , en als ik net een stukje binnen ben , hoor ik haar ineens stampen en trappelen enzo.

Ook wat schoppen en happen naar haar buik.

Doet ze steeds nu met die vliegen , maar niet ZO agressief.

Dus ja , is ze gewoonweg stapelgek geworden door vliegen en dergelijke ,
of heeft ze een koliekaanval (gehad) ?

Daarvan zou ze misschien zo bezweet kunnen zijn...en dat trappen (dat hoogstwaarschijnlijk gewoon naar vliegen en rotbeesten is Boos! ) , zou daar ook wel bij passen....

Ik ben maar een blokje om gaan stappen met haar , een half uurtje ofzo , ze liep gewoon lekker voorwaarts en niks aan de hand eigenlijk.

Wel wilde ze liever dan anders grazen , en graasde dan ook raar :

normaal mikt ze eigenlijk altijd puur op gras , nu zat ze juist klaver en plantjes / blaadjes op te zoeken...dat lijkt ook wel dat ze iets kruidigs zoekt voor een buikpijntje ofzo Lachen

Later op stal even afgespoten , handje muesli ipv haar normale hoeveelheid voer , en weer op de wei , lekker door het zand laten rollen zodat ze met haar natgespoten vacht een fijn anti-vliegen-modderschild heeft.

Op de wei blijft ze als een pipo bij het hek staan , lusteloos.
Soms even grazen , maar toch vooral voor dat hek hangen.

Heb het nog een tijdje aangekeken maarja.... ik weet gewoon niet wat er nu aan scheelt.
Ze gedraagd zich vreemd maar op zich is er niks te zien verder.

Hebben jullie dit toevallig ook wel eens gehad zoiets ?

Ik ga strakjes nog even langs om te kijken , maar ga er dan maar vanuit dat ze gewoon gek werd van de vligen icm benauwd weer ofzo...
ik weet het anders ook niet Verward


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:55

Ik dacht eigenlijk ook gelijk aan vliegen. Ik kende een paard die ook helemaal knettergek werd van de vliegen, hij deed de hele dag niets anders dan geïrriteerd door de wei rennen. Wel vreemd dat ze normaal gesproken niet zo reageert op vliegen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 23:06

Temperatuur haar even en controleer de hartslag,
daaraan kan je vaak opmaken of ze koliekerig is.
Niet alle paarden rollen en trappen naar de buik, onze Friese ruin heeft 2 keer koliek gehad en die gaat alleen maar in een hoekje suffig liggen of staan.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 23:18

Paarden..... soms zou je willen dat ze konden praten Frusty
Koliek of vliegen/dazen, dat is ook het eerste waar ik aan zou denken.
Of heb je misschien een sloot in de buurt waar ze in gezeten kan hebben ?
'k Zou ook even de omheining checken, wie weet heeft ze wel verstrikt gezeten.
Wat het ook mag zijn: heel veel sterkte en beterschap !

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 23:22

ik dacht dus ook meteen aan een sloot, kan ze niet in paniek een sloot in gerend zijn (druppels op haar rug) en er achteruit weer uit ofzo?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 00:13

ik dacht meteen aan een koliek aanval, is er verder geen toezicht daar?

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 08:11

Ja , er is wel wat toezicht , ze staat achter een boerderij.
Ik heb ook de wei doorgelopen , omheining gecheckt of ze misschien ergens vast heeft gezeten en daardoor in paniek is geraakt ofzo...
maar niks. Later gisteravond nog even wezen kijken en toen stond ze toch tussen de andere dames te grazen.

Nog even ernaartoe gegaan na een tijdje stiekum te hebben staan kijken Knipoog , en ze zit toch niet lekker in haar vel op 1 of andere manier , ze is gewoon anders , op een manier die je alleen opvalt bij je eigen paard zeg maar Lachen

Maarja eens kijken hoe ze vandaag is , ik ga er tot nog toe nog vanuit dat het gewoon even teveel werd qua vliegen , misschien heeft er ook wel 1 onder haar vliegenmaskertje gezeten ofzo , bij de boerderij hadden ze wel gezien dat ze onrustig was , en ze dachten dat het door het maskertje kwam misschien Tong uitsteken

Rena heeft ook altijd HEEL erg last van vliegen....er zitten er dan echt 20 / 30 op dat koppie terwijl er bij de andere paarden niets of nauwelijks wat zit..vliegenspray vind ze doodeng , en eigenlijk weet ik geen echt fijn middeltje om haar mee in te smeren , dat echt helpt tegen vliegen enzo.

Al die rommel op die vacht smeren die nog geeneens helpt zie ik ook niet zitten , ze begint net regen-proof te worden en ik ben bang dat je met een vliegenspulletje die huid/haar weerproof-heid aantast op 1 of andere manier Haha!

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 08:19

Op mijn vorige stal stond ook een pony die helemaal gek werd van de vliegen. Die galoppeerde dan als een gek door de wei totdat hij helemaal badend in het zweet stond en moe was. Die hapte ook naar zijn buik, maar dat was denk ik omdat ze daar niet zo goed bij kunnen als daar vliegen zitten. Als dit het zou zijn, dan zijn alleen die druppels nietecht te verklaren?

"What we call human nature, is actually human habit.."

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:29

Als je toch (ooit) vliegenspray wilt gebruiken, kun je dat ook op een doekje doen. Van (licht) vegen zal ze toch niet bang zijn?

Verder: advies Sjuimpje!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 12:36

pmarena schreef:
Rena heeft ook altijd HEEL erg last van vliegen....er zitten er dan echt 20 / 30 op dat koppie terwijl er bij de andere paarden niets of nauwelijks wat zit..


hoi Pmarena heb je al eens knoflook geprobeert, daar hebben vliegen een hekel aan.

Groetjes Chiqa

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 12:47

mijn paard haat ook sprays maar dan doe ik het op een doekje en dat werkt echt prima ik heb vliegop bij de paardendrogist op internet bestelt en ik heb ook knoflook helpt perfect!!

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 17:36

Ik heb het ook een tijdje op een doekje gedaan en erop gesmeerd ,
maar echt helpen deed het niet , en om nu elke keer van top tot teen dat hele paard in te gaan smeren is behoorlijk kostbaar , en volgens mij niet goed voor die vacht/huid ook al die rommel erop Lachen

Als het nu nog hielp

Die rare druppels snap ik idd ook geen fluit van , het waren zeg maar dunne , oppervlakkig natte plukjes vacht van borst over de schouder naar de rug toe , soort langegerekte druppels van een cm of 5 lang.

Alsof iemand haar voren net even met een sproeier geraakt had zeg maar , erg vaag !
Misschien wel tegen de wind in staan briesen Tong uitsteken

Maar ik ga er nu naartoe , kijken hoe ze erbij staat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:47

en...heb je al knoflook door het voer geprobeert? Bij mij helpt t echt enorm!

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 21:44

Mmmmh..heb het vorig jaar een aantal maanden gevoerd ,
maar ze blijft een vliegen-magneet.....

Het wondermiddel moet ik nog vinden *LOL*

Ze was trouwens weer best prima vandaag ,
ben een ritje gaan maken , met het idee van een rustige fijne stap-rit Lachen.
Kijken hoe ze zou zijn.

Heerlijke rit geworden , met het zaligste galopje allertijden

Eindelijk een lange , brede , veilige berm (net gemaaid) , heerlijk voorwaarts maar relaxed galopje , dat hadden we nog niet gehad *straal*

Hahaha , er kwam nog een motorrijder spontaan enthousiast groetend op z'n achterwiel langs , dus we zagen er wel sportief uit geloof ik Tong uitsteken


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:14

o lekker he een pasgemaaide brede berm...waren die maar overal op bestelling te krijgen ja ik kijk altijd een beetje uit bij wat hoger gras want je weet nooit waar die gaten en kuilen zitten ik heb ook zo'n struikelkont....

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 17:40

Chiqa schreef:
o lekker he een pasgemaaide brede berm...waren die maar overal op bestelling te krijgen ja ik kijk altijd een beetje uit bij wat hoger gras want je weet nooit waar die gaten en kuilen zitten ik heb ook zo'n struikelkont....


Helemaal mee eens !!

Toch te gek dat ik na bijna 2 jaar nu pas een echt lekker galopje heb kunnen pakken Scheve mond

Ik zou ook echt graag aan Endurance-ritten meedoen ,
moet toch geweldig zijn zo'n paardvriendelijk parcours

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:42

Is niet zo gek hoor met zo´n wilde als die jij hebt Tong uitsteken

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 18:06

Hihihi *LOL*

Is niet gek ook dat ze er zin in heeft , ze mag ook nooit eens lekker op gang komen Haha!

Als we een bermpje hebben dat veilig is voor een galopje , moet ik haar 2 seconden nadat we aangesprongen zijn , al beginnen terugnemen omdat er weer asvalt / kuilen / whatever aankomt... Boos!

Jeweetwel , tussen de nieuwe Shell richting Europoort ,
dat is een mooie berm , lekker breed ....en gelukkig ook mooi vlak een heel stuk.
Ze was echt superbraaf , geweldig !!

We hebben allebei gewoon puur genoten , van de week nog een keertje erheen geweest en weer zo'n heerlijk galopje Lovers

Ik moet eigenlijk nodig wat actiefoto's op de site hebben ,
ga je een keertje met je digi mee Denz ? Tong uitsteken

*dan mag jij er op Knipoog *

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 18:24

haha ik vind het best hoor, maar dan maak ik de foto´s wel Tong uitsteken

PB me maar wanneer je zin hebt in een fotoshoot Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 19:50

pmarena schreef:
Toch te gek dat ik na bijna 2 jaar nu pas een echt lekker galopje heb kunnen pakken Scheve mond

Ik zou ook echt graag aan Endurance-ritten meedoen ,
moet toch geweldig zijn zo'n paardvriendelijk parcours


hee wat leuk! Lijk net of ik een stukje van mezelf lees, ben ook twee jaar met een knappe galop beziggeweest, ik ben een keer gevallen met galop, en sindsdien.....die angst zit er nog in maar als je ontspannen zit en een lekker zadel( heb ik nu) scheelt dat een heleboel, kan je je paardje lekker ondersteunen.

En die enduranceritten...lijkt me echt helemaal het einde en dan het liefst met een cowboy zadel zodat je lekker met kosrte broek rijden kan..zucht Dromen

rijdt je dat dan wel eens met je paard pmarena?

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 20:01

WAT rijd ik wel eens met mijn paard Lachen ?

Het gaat trouwens helemaal niet om dat ''wilde'' ,
dat valt best wel mee , het is een prima dingetje Lachen

Maar het gaat om geen betrouwbare bodem hebben ,
als je al een lange , brede grasstrook hebt hier dan is het natuurlijk nog hoog gras waardoor je de ondergrond geeneens kunt zien , of constant onderbroken door opritjes...of glad door de regen Tong uitsteken

Ga zo maar door.

Kuilen in het ruiterpad zijn ook niet echt bevorderlijk...je zit dus aardig met samengeknepen billen , klaar om te remmen Haha!

Nu kon ik haar voor het eerst gewoon in een fijn tempo loslaten omdat de bodem goed was een heel stuk , dat was een unicum


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wescha, Wieke en 144 bezoekers