[NH] Rare, kwaaie haflingermerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

[NH] Rare, kwaaie haflingermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 13:16

Ik heb een nieuwe uitdaging.... Schijnheilig Bij de stal waar ik rij hebben ze een kwaaie halingerfokmerrie. Ze is ongeveer 10 jaar en een erg goeie fokmerrie, met veel eerste premie's en een goed nageslacht. Lang lang geleden en iets minder lang geleden hebben een tweetal mensen al geprobeert haar te trainen... Ze vertoond namelijk (vooral tegenover vrouwen) erg asociaal gedrag: trappen, bijten, dreigen. Lang lang geleden dacht het eerste mens dat hij dat er wel uit kreeg met de zweep. Het tweede mens was een eind normaler maar tegen de tijd dat zij begon had de merrie dus al een kronkel in haar hoofd (?) Scheve mond . Inmiddels wordt er al een aantal jaren niets meer gedaan met haar. In de weide is ze erg onderdanig en krijgt ze nu en dan slaags van de andere moedermerries. Hier is dan ook naar mijn idee de opening om weer te trainen met haar (nabootsen dominate merrie). Ik heb haar namelijk laatst gepoetst en ze stond helemaal te genieten. Haar onderlip begon te trillen, haar kont ontspande en de oortjes waren helemaal relaxt. *LOL* . Nu wil ik haar gaan trainen en ik zit zelf aan Join - up te denken. De eigenaar is allang blij dat ik dat wil doen, maar ik hoor graag nog wat suggesties Knipoog .
Graag serieuse reacties, geen betweterij of afkraakerij graag Schijnheilig .


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:19

Wees voorzichtig en zorg voor voldoende afstand, mocht ze je aanvallen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:26

Sorella...ik weet uit jouw verhaal niet hoe goed je ben in methode o.g.v. Natural Horsemanship. Ik denk wel dat dit een goede methode kan zijn, maar dan alleen uitgevoerd door iemand die heel precies weet wat hij/zij aan het doen is daar...Anders kun je behoorlijk gemengde lichaamstaal uitstralen. Het risico dat ze je aanvalt is daardoor aanwezig. Anders kun je je beter beperken tot eerst haar vertrouwen winnen tijdens poetsbeurten (er wel voor zorgend dat ze steeds voor jou aan de kant gaat). Het join up gebeuren kun je dan beter aan een ander over laten. Overigens ben je er niet met een join up... het gaat om een heel scala van spelletjes/oefeningen waarvan de join up er een van is. Succes i.i.g.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:29

Je zou haar mee kunnen nemen op cursus van een weekend of dag, waar je onder begeleiding met haar kunt werken.
Ik heb zelf gezien dat er paarden zijn die kunnen aanvallen omdat ze het niet (direct) accepteren dat de rol van dominantie omgedraait wordt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 14:14

Ik ben geheel op de hoogte van het juist uitvoeren van join-up. Maar ik ben nog niet geheel doorwinterd als het aankomt op inrijden. Gelukkig krijg ik daar hulp bij. Zowieso krijg ik bij het gehele proces hulp. Ik sta niet alleen. Maar ja, als je nooit ergens begint dan leer je het ook nooit Haha! .


SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:28

ja, ik ben het eens met oori, en je zegt wel, je moet het ergens leren,
maar er zijn maar weinig mensen die 'echt' een join up uit kunnen voeren, veel mensen die het proberen slaan zichzelf later voor de kop, omdat het gewoon gevaarlijke situaties oplevert als je de verkeerde lichaamstaal gebruikt, ik zou het dan ook overlaten aan iemand die het echt kan, helemaal als ik hoor dat ze met zwepen geramd enz. hiervan is dat paardje denk ik best wel gatraumatiseerd, en zou ze weleens raar uit de bocht kunnen komen als jij probeert haar in een lagere rangorde te krijgen en te zorgen dat jij de leider bent.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:29

oori is orri, sorry orri

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:45

*Sorry geheel off-topic: Kinglover, als je helemaal rechts naar je eigen bericht kijkt, zit daar een knopje "Wijzig" en als je daar op klikt kan je je bericht wijzigen, is makkelijker en duidelijker dan een nieuw bericht aanmaken.*

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 10:32

Gisteren hebben we de merrie gewassen! En het ging helemaal super! *LOL*
Ze was erg geduldig en vond met name het wassen van de manen erug lekker. Ik denk dat met veel aandacht en liefde het een heel leuk beesie weer kan worden .

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:32

Natuurlijk is liefde en aandacht belangrijk! Maar misschien is ze heel anders op het moment dat je wat van haar gaat vragen en met haar gaat werken, daar zou ik voor de zekerheid goed rekening mee houden.

Een join-up, mits goed uitgevoerd (zoals iedereen hier al zegt) kan werken, maar omdat je zegt dat ze aanvalt etc. is het misschien veiliger om niet alleen met haar los in een ruimte te gaan.

Bekijk de seven-games van Parelli eens, je wint daarmee haar respect én haar vertrouwen, wat in dit geval beide erg belangrijk is als ik het zo hoor.
Tuurlijk kan ze dan ook aanvallen, zeker op het moment dat je probeert de baas over haar te worden, wat ze misschien niet 1-2-3 zal toelaten.
Alles wat je vraagt rustig en langzaam opbouwen lijkt me met haar achtergrond het beste en het veiligste.

Succes!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 14:28

Uiteraard zal ik alles rustig opbouwen. Vertrouwen komt niet ineens . Bedankt voor de tip.
Ik heb reeds een keer join-up met haar gedaan en dat ging heel netjes. Ze reageerde goed en ontspande op een gegeven moment ook (oortje draaide naar binnen, begon te kauwen), maar ja, toen hinnekte veulen Lips are sealed .... Frusty , weg aandacht... Ging ze bij het hek staan, tja, nog wel geprobeert maar verloren zaak en toen maar weer gepakt en naar haar veulen gebracht, kon ze die troosten Ach gut . Maar de eerste kennismaking is goed verlopen *LOL* Lovers .

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 15:26

Als je voldoende ervaren bent met paarden, kunnen natuurlijke manieren zoals een join-up (meerdere join ups) werken.
Wel duidelijk dat je met liefde alleen niet ver komt, dominantie van jou uit moet er ook duidelijk zijn. Als ze je schopt mag je gerust terug schoppen. Paarden vragen om duidelijkheid, wees vooral duidelijk in wat goed is en wat fout, beloon alleen als het nodig is en straf ook alleen wanneer t nodig is. Anders ben je onduidelijk

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:21

die van mij viel ook aan in het land. ik moest als ik haar wilde halen eerst alle andere paarden uit het land halen. snds ik met haar op vakantie ben geweest naar het bos is ze helemaal omgeslagen. is hier een wonder gebeurd??? het leek wel of ze op vakantie helemaal bij kwam. mischien is dit een optie voor je. voor mij was het de oplosssing. ik ben nu ruim twee maanden terug en het gaat nog steeds goed.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:21

die van mij viel ook aan in het land. ik moest als ik haar wilde halen eerst alle andere paarden uit het land halen. snds ik met haar op vakantie ben geweest naar het bos is ze helemaal omgeslagen. is hier een wonder gebeurd??? het leek wel of ze op vakantie helemaal bij kwam. mischien is dit een optie voor je. voor mij was het de oplosssing. ik ben nu ruim twee maanden terug en het gaat nog steeds goed.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 08:24

Tja, dat is dus het typische... in het land staat ze het laagst in de rangorde en uit het land halen is dus op een een of andere manier geen probleem... Verward

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:22

hee Sorella ik hoop dat het je lukt om haar met de tijd te gaan rijden,het is inderdaad wel een grote uitdaging Knipoog
Hou je ons wel op de hoogte????ben eigenlijk ook wel erg nieuwsgierig hoe ze eruit ziet kun je niet eens wa foto's plaatsen???? Cheese!

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 16:02

Goed idee OK dan! ! Binnenkort dus te verwachten: foto's Cheese! van alle paardjes van de fokkerij *LOL* ! Uiteraard zal ik (eventueel met een nieuw topic) jullie op de hoogte houden.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:19

Wat is join - up? Verward Haha! Verward

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 08:12

Join-up is een methode (de naam zegt het ook al een beetje) die je kan gebruiken om te communiceren Lovers met je paard, op een voor het paard meer natuurlijke manier, waardoor je samen verder kan . Wellicht dat de term paardefluisteren je wat zegt. In die richting moet je denken. Het wordt ook wel natural horsemanship genoemd. Gelukkig is het niet zo zweverig als dat het klinkt en maak je feitelijk gebruik van het nartuurlijke instinct van het paard Ach gut . Zo kan je bijvoorbeeld met een paard los in de bak lopen en hem/haar bij je weg jagen op een door jou uit gekozen hand (linksom of rechtsom). Op die hand moet ie ook blijven lopen, totdat jij anders zegt/gebaart. Wanneer je hierbij zorgt dat je achter de schouderlijn van het paard blijft, je buitenhand drijvend houdt en je binnenhand tegen je lichaam, boots je feitelijk het gedrag van de dominante merrie uit de kudde na. Wil je meer weten: er is heel veel literatuur tegenwoordig te krijgen. Een ding: ga niet zomaar experimenteren. Als de oefeningen niet goed worden uitgevoerd, kan het verkeerd uitpakken . Maar dat geldt voor alles met paardrijden toch? *LOL*

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:09

He Sorella, ja join-up en the 7 games lijken mij een goed idee, mischien kan je vrijheidsdressuur met haar doen, erbij dan, niet in plaats van the join up etc. zo leert ze dat het leuk is om voor iemand te werken.succes

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:26

eeeeeeey,

iedereen heeft het over inrijden, dat is al geprobeert maar iedereen die er opstapt of het nou man of vrouw is gooit ze eraf! en de merrie word zowiezo niet ingereden het heeft geen nut meer ze is 10 jaar duzz al een beetje oud het is een super fok merrie.

Gezocht ervaren instructrice omgeving Assen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:42

Ik heb zelf een zeer dominante, verwende (jammer genoeg door mij zelf) merrie. Ik heb sinds vorige week echt het licht gezien. De zeven games van Parelli helpen echt bij dit soort paarden. Ze worden rustiger, gaan meer op je letten, krijgen respect voor je. Ik zou voordat je ooit op haar zou gaan rijden deze games eerst eens proberen, (bijna) gegarandeerd succes.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:24

haffiegirl schreef:
eeeeeeey,

iedereen heeft het over inrijden, dat is al geprobeert maar iedereen die er opstapt of het nou man of vrouw is gooit ze eraf! en de merrie word zowiezo niet ingereden het heeft geen nut meer ze is 10 jaar duzz al een beetje oud het is een super fok merrie.


Mijn merrie (ook fokmerrie geweest) is op haar 11e ingereden. Ik zie het probleem ook niet, waarom zou dat te oud zijn?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:30

Sorella schreef:
Graag serieuse reacties, geen betweterij of afkraakerij graag Schijnheilig .


okee dus alleen mensen die met je meepraten mogen reageren.... Verward


Je moet weten wat je doet, je koopt niks voor een paar weken in het ziekenhuis omdat je de situatie niet goed in kan schatten........

De merrie kan ook makkelijker worden omdat ze nu wat ouder word, maak daar gebruik van, leer eerst het dier kennen en ga dan pas games of join up doen. Observeer haar eerst een poos, kijk hoe ze reageert op mensen, dieren andere paarden......... ga dan pas aan de slag

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:16

Lijkt me heel stug als dit dier makkelijker wordt naar mate het ouder worden, denk dat het karakter er alleen maar sterker erin gegroefd wordt.

Ik denk dat je het moet gaan zoeken in je gezonde paardenverstand, dat wil zegegn, klappen moeten er vallen als er klappen horen te vallen, alles wat niet mag moet duidelijk gemaakt worden, dat doe je niet te zeggen door "Foei", maar daar heb je soms klappen voor nodig. Maar vooral is het belangrijk, al het goede gedrag te belonen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers