wat is nou het beste? (kuikenvraagje)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

wat is nou het beste? (kuikenvraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 17:12

We krijgen binnenkort dus weer kuikens, vorig jaar hadden we ze bij de haan vandaan gehaald en samen met de hen apart gezet zodat ze geen last hadden van de andere kippen en de (zeer agressieve) haan.
Alleen toen we ze terug wilden zetten werden ze heel moeilijk toegelaten en bijna doodgepikt! Huilen
Wat kunnen we dan nu het beste doen? de kuikens samen met de hen gewoon bij de rest laten of weer apart zetten? en is dat dan niet gevaarlijk met die haan? Verward

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:19

Er is een site die net zo als bokt werkt maar dan voor kippeliefhebbers en hun vragen enz,ik denk dat je daar zeker het goede antwoord krijgen zult.
je moet dan eerst naar www.kippepagina.nl en dan naar forum

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 13:27

ok, zal het een proberen!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:51

je moet ze in ieder geval niet bij de haan zetten..krijg je echte kuikens, vers uit het ei ofwat??dan meoten ze eerst ook nog onder de lamp, maar het is wel goed om ze bij de hen te laten, die accepteert ze dan iig al

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:02

Ik heb in de grote ren, een apart stuk afgezet met nachthokje voor de hen en haar kuikens. Zodra ik merk dat de hen zelf vervelend gaat doen tegen haar kuikens (na een paar weken) dan laat ik de hen weer in de grote ren. De kuikens blijven nog een tijdje apart totdat ik ze groot genoeg vindt om hun "mannetje" te staan tussen de groten.
De scheiding tussen grote en kleine ren is gewoon kippengaas, dus ze kunnen elkaar altijd zien. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad wanneer de kuikens uiteindelijk in de grote ren kwamen en daar lopen toch 4 hanen in!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 15:03

De hen is ze nu gewoon aan het uitbroeden, dus het gebeurd allemaal op de natuurlijke manier.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:19

xxappiexx schreef:
De hen is ze nu gewoon aan het uitbroeden, dus het gebeurd allemaal op de natuurlijke manier.

Zit ze dan nog bij de anderen? Let er op dat ze wel vaak genoeg van het nest afkomt op te eten en te drinken, sommige hennen durven het nest niet te verlaten wanneer de anderen er ook bij kunnen.
Ik zou ze toch apart gaan zetten, dit kun je het beste 's avonds laat doen, als ze rusten dan veroorzaak je de minste onrust.
Zodra de kleintjes er zijn zal de hen geen rust meer hebben omdat ze ze wilt beschermen voor de anderen!!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 08:40

ze zit nog bij de anderen, en ze komt er elke namiddag ff uit en dan gaat de haan zolang op het nest zitten Verward
Ons pap zei ook al dat ik de eieren eronder uit moest halen als ze niet van haar nest afkwam maar dat is gelukkig niet zo.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:39

wij hebben ook kippen en bij ons is het zo dat als een hen gaat broeden, dan markeren we na een dag of 2 de eieren, en elke dag tillen we haar f fop om de nieuwe eiren er onderuit te halen, ant zo veel kan ze er toch niet tegelijk warmhouden

als de kuikentjes er zijn dan blijft de hen de hele tijd om hun heenlopen, en steeds als ze gaat zitten dan kruipen ze onder haar

ze zit gwoon bij de andere kippen en de haan, en er is nog nooit wat gebeurd

wel moet je oppassen voor volgels, vooral voor kauwen&kraaien, dat ze geen kuikentje pakken!dat gebeurd hier dus wel!

maar bij ons loopt dus alles door elkaar en het gaat altijd goed!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 14:32

Renske20 schreef:
wij hebben ook kippen en bij ons is het zo dat als een hen gaat broeden, dan markeren we na een dag of 2 de eieren, en elke dag tillen we haar f fop om de nieuwe eiren er onderuit te halen, ant zo veel kan ze er toch niet tegelijk warmhouden


Bij ons gaat het ook zo, ze heeft nu 7 eieren en als er andere onder liggen pakken we die weg. Vork

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:51

Je hebt overigens best kans dat als er een paar eieren zijn uitgekomen, de hen de kuikens achterna gaat lopen en de overige eieren te lang alleen laat (kan gebeuren als er een paar dagen verschil tussen de eieren zit) Dat is mij eens overkomen met 2 eieren. Ik had geen "uitbroedlamp" maar heb ze heel dicht onder een 100W lamp gezet. Af en toe gedraaid en op een bepaald moment hoorde ik ze piepen in de schaal! Haha! en ze zijn nog goed uitgekomen ook Haha! . 's Nachts heb ik ze in het nest onder de hen gezet en dat is allemaal goedgekomen.