brandmerken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

brandmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 17:59

Mijn pony heeft 2 brandmerken, maar ik zou wel willen weten wat ze betekenen:

Op de schouder:

Party!! Een S of 5 (ik kan niet zien welke van de 2 het is)

Op de kont:

Party!! NK

ik hoop dat iemand mij kan helpen!


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:23

Die op de schouder is volgens mij de s van slacht..... En waarschijnlijk weggekocht voor de slacht. NK weet ik zo niet.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 22:00

Ja, dat zei nikkigioa van bokt ook al... Maar een pony onder de 8 (vanaf daarna ken ik hem) zou toch niet zo snel naar de slacht gaan?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 06:50

RockyLover schreef:
Ja, dat zei nikkigioa van bokt ook al... Maar een pony onder de 8 (vanaf daarna ken ik hem) zou toch niet zo snel naar de slacht gaan?


Moet jij eens opletten wat er allemaal naar de slager gaat, daar sta je versteld van......
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 08:06

Het brandmerk op de schouder is idd voor de slacht.......
Als een verzekeringsmaatschappij uitbetaald dan krijgt het paard zo'n brandmerk zodat de eigenaar het niet opnieuw kan verzekeren.
Ook paardjes van 8 kunnen afgekeurd worden!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 20:37

NoaC schreef:
Het brandmerk op de schouder is idd voor de slacht.......
Als een verzekeringsmaatschappij uitbetaald dan krijgt het paard zo'n brandmerk zodat de eigenaar het niet opnieuw kan verzekeren.
Ook paardjes van 8 kunnen afgekeurd worden!


Maar hij is nu wel verzekerd Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:42

Voor de verzekering kregen ze een A op de schouder als ze afgekeurd waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:44

gijsenkim schreef:
Voor de verzekering kregen ze een A op de schouder als ze afgekeurd waren.

dat dacht ik ook
maar of er ook nog plaatsen zijn waar ze een S krijgen?

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 07:10

RockyLover"]
[quote="NoaC schreef:
Het brandmerk op de schouder is idd voor de slacht.......
Als een verzekeringsmaatschappij uitbetaald dan krijgt het paard zo'n brandmerk zodat de eigenaar het niet opnieuw kan verzekeren.
Ook paardjes van 8 kunnen afgekeurd worden!


Maar hij is nu wel verzekerd Verward
[/quote]


Nee, als het goed is kan je hem niet meer verzekeren.
Een DA mag hem namelijk ook niet goedkeuren, en je hebt altijd een verklaring van je DA nodig........

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 07:29

NoaC"]
[quote="RockyLover"][quote="NoaC schreef:
Het brandmerk op de schouder is idd voor de slacht.......
Als een verzekeringsmaatschappij uitbetaald dan krijgt het paard zo'n brandmerk zodat de eigenaar het niet opnieuw kan verzekeren.
Ook paardjes van 8 kunnen afgekeurd worden!


Maar hij is nu wel verzekerd Verward
[/quote]


Nee, als het goed is kan je hem niet meer verzekeren.
Een DA mag hem namelijk ook niet goedkeuren, en je hebt altijd een verklaring van je DA nodig........
[/quote]

Je kan een paard ook door iemand van de verzekering laten keuren!

oke voor complete verzekering heb je in sommige gevallen rontgen foto's nodig en heb je dus een DA nodig

maar bij mijn verzekering kwamen er mensen van de verzekering hem helemaal keuren, en hij was ook door de DA goedgekeurd hoor, maar die verklaring had de verzekering niet nodig!

de S ken ik niet als brandmerk, de A van afgekeurd door een verzekering wel, maar de paarden met een A hoeven niet direct naar de slacht, maar die A is er voor dat ze verzekering weet dat ie is afgekeurd, en dat er aan de eigenaren is uitbetaald.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:35

Renske20"]
[quote="NoaC"][quote="RockyLover"]
[quote="NoaC schreef:
Het brandmerk op de schouder is idd voor de slacht.......
Als een verzekeringsmaatschappij uitbetaald dan krijgt het paard zo'n brandmerk zodat de eigenaar het niet opnieuw kan verzekeren.
Ook paardjes van 8 kunnen afgekeurd worden!


Maar hij is nu wel verzekerd Verward
[/quote]


Nee, als het goed is kan je hem niet meer verzekeren.
Een DA mag hem namelijk ook niet goedkeuren, en je hebt altijd een verklaring van je DA nodig........
[/quote]

Je kan een paard ook door iemand van de verzekering laten keuren!

oke voor complete verzekering heb je in sommige gevallen rontgen foto's nodig en heb je dus een DA nodig

maar bij mijn verzekering kwamen er mensen van de verzekering hem helemaal keuren, en hij was ook door de DA goedgekeurd hoor, maar die verklaring had de verzekering niet nodig!

de S ken ik niet als brandmerk, de A van afgekeurd door een verzekering wel, maar de paarden met een A hoeven niet direct naar de slacht, maar die A is er voor dat ze verzekering weet dat ie is afgekeurd, en dat er aan de eigenaren is uitbetaald
.
[/quote]


Ook de persoon van de verzekering mag en zal je paard dan niet goedkeuren. (enne verzekering stuurt zelf mensen andere wil een verklaring van de DA; komt op het zelfde neer)
Als de verzekering uitbetaald heeft is "ie nergens meer te verzekeren als het goed is.
De verzekering heeft niet voor niets uitbetaald dus zal hij niet meer opnieuw te verzekeren zijn, daarom krijgt hij ook een brandmerk op zijn schouder.
Ze hoeven inderdaad niet altijd naar de slager, je kan hem bij een hoop verzekeringen zelf terug kopen maar dan krijgt hij dus zo'n brandmerk.....om fraude te voorkomen.
Zegt trouwens niet dat je paard niet goed is hoor; hij kan bv van iemand zijn die zwaar wedstrijden met hem reed en om de een of andere reden is hij daarvoor afgekeurd; zegt niet dat het geen prima recreatie paard is of prima voor lichte dressuur........
Of dat het een springpaard was maar dat niet meer kan, maar wel kan dressuuren
Hij is afgekeurd voor het doel waar hij verzekert voor was......

My imaginary friend thinks you have serious problems!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:04

Hoi Rockylover, je hebt al heel wat reacties zie ik! Ik denk inderdaad dat S voor de slacht staat. Waarom ze slachtpaarden brandmerken is nu natuurlijk de vraag. Dat het in verband met verzekeringsfraude is zou natuurlijk kunnen. Natuurlijk is hij nu verzekerd, hij heeft toch nog gewoon zijn oude verzekering? Dat is een collectieve verzekering, misschien dat die andere eisen stellen. Probeer anders eens met zijn oude eigenaar in contact te komen, wie weet kan zij jou het antwoord verschaffen! Succes!

Storm in mijn profiel!

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:41

bel de oude eigenaar op en vraag waar die hem vandaan heft zo kan je denk ik achterhalen wat er met die pony is gebeurt

Heft hij mischien een chip? kan je ook het adres er achter zoeken

p/laats eens een foto van die merken..

Als je hem bij een handelaar van daan heb geen ik je weinig kans op te achterhalen waar hij van daan komt..

gr

When love is a drug, then let me be your dealer!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:22

Even gebeld met de AMEV; een afgekeurd paard met brandmerk is niet meer te verzekeren en mag officieel niet eens verkocht worden.
Als de eigenaar het paard van de verzekering terug koopt voor de slachtprijs en de verzekering heeft het verzekerde bedrag betaald dan krijgt hij een brandmerk zodat ze te herkennen zijn als afgekeurd.
In de polis staat ook dat deze paarden niet meer verkocht mogen worden, maar da's natuurlijk nooit na te gaan.

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:04

wat bedoelen ze dan met een brandmerk in de hals, soort van nr of letter niet zo duidelijk. ik ken meerdere ponys die dit hebben. of ter hoogte van de schoft ook dikwijls.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:31

Geloof inderdaad dat paarden als IJslanders vaak in hun nek een brandmerk hebben......

My imaginary friend thinks you have serious problems!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 21:15

hm okay.. maar ik snap het duz niet, want hij is ECHT verzekerd...

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:30

Weet je zeker dat het een s is? en niet misschien een nummer 5?? is zomaar een vraagje hoor. Maar als dat is word het natuurlijk een ander verhaal.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:13

paarden uit voormalige oostbloklanden hebben ook de meest vreemde brandmerken op de onmogelijkste plaatsen maar het fijne weet ik er ook niet van. Heb je er ook papieren bij? Misschien dat je daar iets af kunt leiden?

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:21

Maarre....effe iets anders; als stamboeken niet meer mogen brandmerken, hoe zit het dan met verzekeringsmaatschappijen? Verward

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:40

Zuidduits Koudbloeden en Norikers hebben rechts in de hals (onder de manen) een nummer dat is het veulenbrandmer.

Later als ze echt in het stamboek worden opgenomen krijgen ze een branmerk op hun linkerbil.

Zonder veulenbrandmerk kunnen ze nooit in het stamboek worden opgenomen, misschien is dit bij meerdere rassen het geval.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:21

NoaC schreef:
Maarre....effe iets anders; als stamboeken niet meer mogen brandmerken, hoe zit het dan met verzekeringsmaatschappijen? Verward


volgens mij mogen alleen Nederlandse stamboeken geen brandmerken meer zetten. Alle andere landen wel...


Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:03

In Oostenrijk branden ze nog volop.

Er zijn een groot aantal Noriker veulens in Nederland geboren dit jaar en de vraag is hoe ze (zonder veulenbrandmerk) ooit in het Oostenrijkse stamboek kunnen worden opgenomen????? Verward

Allemaal op transport naar Oostenrijk, alleen maar om gebrand te worden en als 3 jarige weer een keer????

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:58

PriscaZ"]
[quote="NoaC schreef:
Maarre....effe iets anders; als stamboeken niet meer mogen brandmerken, hoe zit het dan met verzekeringsmaatschappijen? Verward


volgens mij mogen alleen Nederlandse stamboeken geen brandmerken meer zetten. Alle andere landen wel...
[/quote]

Oke, maar mag de verzekeringsmaatschappij in Nederland nog wel een "A" op de schouder aanbrengen als het paard afgekeurd is? Verward
Heb net een nieuw paard en vorige maand verzekerd bij de AMEV, maar het stond nog wel gewoon in de polis......lijkt me toch dat als het stamboek niet meer mag brandmerken de verzekering het ook niet meer mag?

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:44

In België is brandmerken ook verboden ... jammer. In Duitsland niet ... zou hij misschien van die richting kunnen komen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ymediem en 29 bezoekers