Gaan dekken met een hengst.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Gaan dekken met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 19:50

Hallo allemaal,

Ik ben eigenlijk nog nooit op deze afdeling van het forum geweest maar nu heb ik wel een vraag en die gaat om het volgende:

Ik heb een 5,5 jaar oude, bruine GGK andalusier dekhengst met papieren. Hij is gekeurd in Spanje maar dat stelde niet zo veel voor, hier in NL is hij wel klinisch gekeurd voor de verzekering en goed gekeurd.

Hij is vrij goed te hanteren, soms kan hij wel erg druk zijn maar hij slaat of bijt niet, ik kan met andere paarden (ook merries) in de bak rijden en we kunnen elkaar ook zonder problemen passeren. Verder is hij erg mak, alleen op stal is hij wel echt een baasje, ook met meelopen wil hij nog wel eens gaan patseren en sleuren maar dat is met een bitje in of iets makkelijk te verhelpen.

Ik zit erg te twijfelen of ik hem nu wil laten castreren. Hij is net te druk om ALTIJD gemakkelijk met hem om te gaan, maar hij is te braaf, lief en mak om hem te laten snijden.

Graag zou ik dus nu bv eerst een paar veulens fokken aangezien ik al van een aantal mensen weet dat ze belangstelling voor hem hebben. En dan daarna casteren. Dit is voor het paard denk ik het rustigst aangezien hij toch bv erg nerveus wordt als er een nieuw paard op stal komt, of bv met buitenrijden er per ongeluk iemand anders voor hem komt. Maar mijn vraag is: is dit een goed idee en zo niet, waarom niet?

Dan mijn tweede punt: zal hij gaan dekken, hoe gaat dit dan allemaal in zijn werk? Moet hij daarvoor eerst op de foto? Sperma onderzoek? Is het beter om natuurlijk te laten dekken of KI en waarom? En wat zijn voor mij de verder bijkomende kosten? En kan dit onder begeleiding? Ik laat hem dan liever vasthouden enz door iemand die er ervaring mee heeft.


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:43

Ik heb al gehoord van ruinen die in hun 'hengstenverleden' gedekt hebben, en nu nog steeds opgewonden raken van een hengstige merrie. Dus als je met hem wil dekken, betekent dat imo sowieso een karakterveranderuing, en die gaat er (wat ik uit de verhalen hoor) niet uit door hem te castreren.

Je hebt me zelf al verteld dat Suev behoorlijk aan het puberen is, misschien wacht je beter tot hij in zijn hoofd wat rustiger is geworden ALS je met hem wil gaan dekken.

Voor je tweede punt kan ik je helaas niet helpen. Wel nog dit: Ik denk dat er bij het PRE stamboek eerst werd geëist dat er natuurlijk werd gedekt. Nu heb ik gehoord, dat men KI gaat invoeren ook. Om geen of minder ( Verward ) gedragsveranderingen te hebben, is KI wellicht beter???? Heb er eerlijk gezegd geen idee van....

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:00

Het enige wat ik nu kan vertellen is dat hij er waarschijnlijk heftiger van gaat worden als hij gaat dekken. Als ze eenmaal gedekt hebben zijn ze pas echt hengst. En daar helpt castreren niet meer tegen.

Kwa stamboek regeltjes heb ik geen idee bij het PRE. Ik heb geen idee wat daar gebruikelijk is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 00:38

Als er KI kan worden gedekt zou ik alleen maar met KI laten dekken. Geedf hem op het dekstation uit handen, zodat jij niet in verband word gebracht met "de daad". Jij bent voor het werk, en de persoon op het dekstation voor de fun. Zo kun je een hengst heel hanteerbaar houden.
Wat je zou kunnen proberen uit te laten zoeken is om sperma in te vriezen voor eigen gebruik, en dat hoeft nieteens zo erg duur te zijn. Voor de rest moet je je realiseren dat je met een hengst iedere dag hard zult moeten werken, en dat je bereid moet zijn om ieder moment van de dag de confrontatie met hem aan te gaan, mocht hij je willen testen. Het zou zonde zijn van deze mooie hengst als je hem zou ruinen, helemaal nu hij APTA is. Als de beslissing om te ruinen je word ingegeven door de mensen van de stal waar je staat, zou ik ergens anders gaan kijken om hem eventueel daar te stallen. De beslissing om te ruinen moet van jezelf komen en je niet worden ingefluisterd door mensen die denken het voor jouw te kunnen beslissen.

En hoe je paard gaat reageren als hij eenmaal heeft gedekt, dat kan niemand voorspellen. De een word zo gek als een deur, en de ander doet het niets.

Je suis Charlie.


Angyi
Berichten: 38
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 08:10

Er zijn genoeg hengsten, die na dekken zijn gecastreerd en net zo positief van karakter zijn veranderd als hengsten die niet hebben gedekt.
Het ligt geheel aan het karakter van het paard, dit is dan ook per paard verschillend.
Sommige hengstenkuren kunnen 'gewoonten' worden en zullen niet verdwijnen na castratie.
Vooral Spaanse paarden zijn iets later rijp, vanaf hun 7e bij hengsten/ruinen en merries vanaf 5 jaar.
Er kan nog zoveel veranderen !

Een ander voorbeeld: mijn hengst (nu 7) is na het dekken alleen maar rustiger en evenwichtiger geworden en hij loopt nog steeds samen met andere ruinen.
Ook een typische Spanjaard, manjana, manjana....
Net dat 'hengstenhormoon' heeft hij nodig om nog een beetje wakker te zijn, maargoed...hij is misschien een uitzondering op de regel !?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:05

Ik ben zelf ook in het bezit van een 5-jarige hengst en heb ook vaak voor de vraag gestaan: castreren of niet. Net als die van jou is mijn hengst ook braaf maar hij heeft wel zijn streken en is niet de makkelijkste met rijden. Maar rijden tussen andere paarden levert helemaal geen problemen op. Omdat hij in de omgang redelijk goed hanteerbaar is, vind ik het zonde om hem te laten castreren. Ik heb ook wel nagedacht over de voordelen; hij zal rustiger worden en kan met de andere paarden op de wei, hij zal wat minder onstuimig worden met het gevolg dat ie zich misschien wat minder vaak verwondt.
Mijn voordeel is wel dat ik mijn paarden aan huis heb en zelf kan beslissen wanneer hij naar buiten gaat en hoe. Ik HOEF hem dus niet perse te laten helpen aangezien ik de plaats ervoor heb.
Maar is weet niet of hij er gelukkiger van wordt, zo nu en dan draait ie echt wel helemaal door als hij een hengstige merrie ruikt.
En ik ben echt bang dat hij zijn gouden draadje kwijt raakt als hij gecastreerd is. Dat is ook een van de redenen dat hij nog steeds hengst is.
Ik start mijn paard wel op wedstrijden en heb daar nog nooit gekke dingen meegemaakt. Je moet wel extra voorzichtig zijn en zorgen dat er niemand te dicht op je rijdt maar verder is het goed te doen.
Het is een moeilijke beslissing maar je moet hem wel zelf nemen. Als de voordelen niet meer opwegen tegen de nadelen zou ik hem laten castreren. In mijn geval zie ik meer de voordelen ervan: ik heb de plaats, hij is goed te hanteren, hij is braaf op concours en hij kan in de wei mits ik een wei er tussen laat zodat hij niet kan gaan snuffelen met de anderen.
Als ik nog op pension had gestaan, had ik hem waarschijnlijk niet meer hengst gelaten. Ik vond het altijd een crime om mijn paard in de wei te krijgen want iedereen was altijd bang van hem. Met een beetje geluk kwam hij 1 keer per week een uurtje in het land!!! Nou komt ie elke dag minstens 6 uur in het land!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:13

Ik rij zelf op een WelshCob hengst en die dekt ook, maar het is nou niet zo dat hij gruwelijk vervelend wordt als ik met andere aan het rijden ben, ja hij is drukker dan normaal, maar hij is jong en ja heeft rondvliegende hormoontjes..
Hij is verder goed te hanteren, met de shows aan de hand wordt hij voorgebracht door iemand anders (meisje van 14), en met het dekken doet iemand anders dat ook.. Dus heb verder geen echte problemen met hem..
Zoals ik het lees moet het met die van jou ook wel kunnen, als hij nu zo is, zal het niet drastisch gaan veranderen met het dekken..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:13

Voor zover ik weet moet het nog altijd natuurlijk gebeuren bij een PRE. Maar je mag natuurlijk altijd KI doen voor een niet PRE merrie.

Grelo, de hengst van de Woeste Hoeve, is echt niet onthanteerbaar en die dekt erg veel. Linda reed hem na een wedstrijd vaak zat uit met een los teugeltje beugel aan beugel met een merrie dus...

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 15:39

Bij ons op stal is wei aanwezig maar daar mogen zowiezo alle paarden alleen op als je ten eerste erbij bent en ten tweede als er nog anderen in de wei willen met hun paard, maximaal een uurtje. Op deze weilanden heeft hij dus al meerdere keeren gestaan, vindt het ook helemaal fantastisch en laat zich daarom niet meer pakken hihi Haha!
Hij heeft goed ontzag voor het draad, en ook als er paarden langs zijn vak lopen oid blijft hij vrij rustig. Bovendien kan hij ook bij Dinkey en Gate op een stukje wei, waar hij ook al twee keer heeft gestaan en dat gaat ook super goed.
Aangezien hij in Spanje nooit wei of gras gekend heeft en ook nog eiwitgevoelig is, is de reden dat hij geruind langer of vaker op de wei kan niet echt van toepassing.

Over het starten: aan de ene kant ben ik het er wel mee eens dat ik toch geen wedstrijd mens ben en het daar niet voor hoef te laten, aan de andere kant zou ik op Suev best een proefje durven rijden en dan ook nog eens dubbel zo trots zijn dat ik mijn eigen angst heb overwonnen, samen met mijn kanjer!

Maar even terug naar dit topic, wat meer over de technische kant van het verhaal ging. Ik zou dus bv naar een dekstation kunnen bellen en daar meer info en ook een kostenplaatje te vragen. Ik denk idd ook na het lezen van deze reaccties dat KI een betere oplossing zou zijn, ook omdat aan natuurlijk dekken altijd de nodige risico's hangen.

En ja, met een hengst is het hard werken, je moet elke dag consequent zijn, altijd opletten en 5 paar ogen hebben, maar aan de andere kant: wat ik ervoor terug krijg is het ook weer dubbel en dwars waard. Misschien moet ik zelf ook strenger worden met bv meelopen etc.

Lisette schreef dat zij niet echt het type voor een hengst was, maar ik ben dat juist weer wel. Mijn shetlandertje is ook nog steeds (ik heb hem al 10 jaar) hengst en ik zou hem niet anders willen zien. Met Suevo echter kan ik soms ZO verschrikkelijk moe worden van de manier waarop hij zich gedraagd. Maar ja, ik ben verliefd geworden op hem zoals hij is, en DAAR heb ik voor gekozen. Moeders zullen ook best wel eens moe worden van hun kinderen Haha!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:49

Persoonlijk vind ik het een heel verschil of je een shetlanderhengst hebt of een PRE hengst.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 16:03

Tuurlijk, maar de manier waarop ze zich gedragen is wel hetzelfde. Ik bedoel, ik zou dus echt niet snel met een merrie goed op kunnen schieten. Vraag me niet waarom, iemand anders kan dat weer wel, ik ben meer voor ruinen en hengsten, en hengsten hebben dan net dat kleine beetje extra, dat gouden randje waar iemand anders het ook over had.

In principe gedragen Dink en Suev zich aardig hetzelfde alleen met dat verschil, dat er in het ene geval 150 kg aan het touwtje hangt en in het andere um 500? Haha!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:18

Heb je helemaal gelijk in. Voor mij is het gewoon geen optie een hengst. Ik ga waarschijnlijk nog een merrie veulen kopen mits de eigenaar hem wil verkopen. Hij twijfelt nog... Misschien straks iets voor Suevo??

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:56

Dinkeygirl schreef:
En ja, met een hengst is het hard werken, je moet elke dag consequent zijn, altijd opletten en 5 paar ogen hebben, maar aan de andere kant: wat ik ervoor terug krijg is het ook weer dubbel en dwars waard. Misschien moet ik zelf ook strenger worden met bv meelopen etc.


Hieruit leidt ik af dat je het enorm gaat missen als hij geen hengst meer is... Haha!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 23:02

Idra"]
[quote="Dinkeygirl schreef:
En ja, met een hengst is het hard werken, je moet elke dag consequent zijn, altijd opletten en 5 paar ogen hebben, maar aan de andere kant: wat ik ervoor terug krijg is het ook weer dubbel en dwars waard. Misschien moet ik zelf ook strenger worden met bv meelopen etc.


Hieruit leidt ik af dat je het enorm gaat missen als hij geen hengst meer is... Haha!
[/quote]

Yep dat zal ik wel, maar aan de andere kant is het ook een stuk rustiger, voor hem, voor mij, het haalt een bepaalde druk en extra verantwoording die je als hengsteneigenaar hebt, van je schouders. En ik denk dat dat iig wel een opluchting zal zijn.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:00

Bloos Niet laten castreren! Dat zou een heel gemis zijn voor de fokkerij...zo'n schitterende hengst! Verdrietig

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:14

Vraag jezelf af waarom je hem gekocht hebt. Om zelf lekker mee te rijden en te kunnen doen wat je wilt, of voor een paar merriehouders die een veulentje willen.
Het lijkt me dat een PRE hengst nou niet zoveel merries krijgt dat je er veel aan kan verdienen, zeker met KI niet.
Van het dekken kunnen ze wat lastiger worden, al merk je dat bij sommige hengsten niet en anderen worden al lastig als je ze gebruikt om te schouwen. Maar dat kan je van te voren niet voorspellen.

Het ligt aan jezelf of je zin hebt om al dat gedoe op je hals te halen. Je begint waarschijnlijk met een hoop kosten voordat je wat dekgeld vangt en daarna weet je niet hoe je eigen paard zich gaat gedragen...

Smookey

Berichten: 1332
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Bunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:38

Hallo,
Dat een hengst drukker wordt, vind ik zowiezo onzin, ik ken twee hengsten die beide gedekt hebben, waar onder die van mijzelf en die werden juist rustiger, alsof er een last van hun schouders afviel en dat ze nu eindelijk eens wisten waar ze zich zo druk om maakte.

Persoonlijk vind ik als je een hengst hebt dat je niet echt kan plannen om buiten te gaan rijden met een stel, want misschien heeft jouw hengst die dag wel hele andere ideeën en heeft juist zin om die dag eens te gaan proberen om boven jouw te staan en dat vind ik een nadeel.

Verder vind ik dat je meestal wel veel met je omgeving bezig bent en minder met je paard, omdat je erop moet letten of er geen paard te dicht bij jouw hengst komt of zoiets.

Ik vind het eigenlijk banketstaaf als je je paard hengst laat, maar je doet er niks mee. Je paard loopt zich helemaal op te fokken, maar hij mag het niet. En meestal wordt een hengst ook gestraft voor gedrag wat eigenlijk heel natuurlijk is, maar vervelend voor ons, omdat ze niet te houden zijn enzovoort.

Mijn mening is als je je paard hengst wil houden doe er dan ook iets mee. Heb je een hengst die niet echt hengst is en zich dus ook niet elke keer loopt op te fokken en je hem zou castreren, maar naar jouw mening zou het een slome pony/paard worden, vind ik het iets anders. Suevvo is nou niet echt het paard dat sloom zou worden naar mijn mening Haha!.

Ik ben het er wel helemaal mee eens dat je je paard pas moet laten castreren als je er zelf helemaal achter staat, anders krijg je er misschien spijt van en dat is ook niet goed.

Nou dat was mijn mening, maar die wist je volgens mij al een beetje, doe ermee wat jij denkt dat goed is en denk er goed over na. Één ding wil ik nog wel kwijt, als je Suevvo zou laten dekken weet ik zeker dat het hele mooie veulens worden die eruit komen Haha!!!!

Groetjes Ilse.

Op zoek naar de antwoorden op de vragen van het leven...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, MallyBelly, midori en 76 bezoekers