Schouderbinnenwaarts en Traver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Schouderbinnenwaarts en Traver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 19:24

Steffi en ik hadden het over Nico en ineens daaide het onderwerp uit in "Traver"

Ik vroeg haar dus welke hulpen zij voor de traver geeft, en daarna de hulpen voor schouderbinnenwaarts.

Aangezien ik nog geen Traver in de les heb gehad en nu spring en Patsia ook nog geen traver kan vroeg ik me eens af welke hulpen je daarvoor nou moet geven.

Ik heb al in de zoekfunctie gezocht maar werd er niet wijzer van.

Wat zijn nu de goede hulpen voor traver en schouderbinnenwaarts?

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:39

voor schouderbinnenwaarts vraag ik altijd iets stelling naar binnen en drijf met mn binnenkuit en dan lukt het en met travers leg ik mn buitenbeen iets naar achteren en vraag een heeel klein beetje stelling naar binnen...

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:50

SB: Ik vraag met mijn binnenhand iets stelling naar binnen, maar sluit hem goed op met buiten. Vervolgens drijf ik hem met mijn binnenbeen in feite naar mijn buitenhand. Maar als ik eerlijk ben kan ik nu niet vertellen of ik mijn binnenbeen, of mijn buitenbeen naar achter doe Bloos Dat is iets wat je zonder nadenken doet, en wat moeilijk terug te halen is zo achter je computer.....

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 00:15

Kan je wijken?Dan zijn dit dezelfde hulpen.Behalve dan dat bij beide de stelling anders is.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 01:02

holly schreef:
Kan je wijken?Dan zijn dit dezelfde hulpen.Behalve dan dat bij beide de stelling anders is.


ik vind de hulpen voor wijken toch wel heel erg anders dan de hulpen voor sb en travers

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 01:16

Wat vind jij daar zo anders aan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 01:32

Melissa schreef:
Steffi en ik hadden het over Nico en ineens daaide het onderwerp uit in "Traver"

...

Ik heb al in de zoekfunctie gezocht maar werd er niet wijzer van.

Wat zijn nu de goede hulpen voor traver en schouderbinnenwaarts?


Je schrijft het met nog een s erachter, travers dus Lachen. Misschien als je daar op zoekt, dat je wel wat topics kunt vinden daarover en over schouderbinnenwaarts is ook al heel erg veel geschreven, je kunt vast wel iets vinden. Succes.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:20

De hulpen voor wijken, schouderbinnenwaarts en travers zijn wel heel verschillend. Als je denkt dat je alleen door de stelling te wijzigen in het wijken, een travers aan het rijden bent, dan zit je fout! Je moet in een travers veel meer met de schouder sturen en heel veel stelling hebben.
Ik zal het even proberen uit te leggen zoals ik het geleerd heb op de Bartels manier.
Schouderbinnenwaarts: neem even de linkerhand. Je rijdt voor het gemak eerst even een volte 10 meter. Op de volte zorg je dat je voldoende binnenstelling hebt en prik je je paard van je binnenbeen af anders knalt ie naar binnen. Vanuit de volte volg je weer de hoefslag maar je blijft de schouder naar binnen sturen en met je binnenbeen prik je hem opzij. Je buitenbeen zorgt ervoor dat hij niet uitzwaait. Je moet dus zorgen dat de schouder van de hoefslag afkomt met voldoende stelling naar binnen.
Travers: we nemen een volte 10 meter op rechts voor het gemak. Waarom een volte? Je hebt dan al stelling naar binnen en je kan het paard al van je binnenbeen afprikken. Vanuit de volte draai je door op de hoefslag met veel stelling rechts in dit geval (je kan geen stelling genoeg hebben). Vervolgens zet je zijn achterhand naar binnen maar je moet er tegelijkertijd voor zorgen dat hij van je binnen been afblijft. Ook moet je ervoor zorgen dat je de schouder recht blijft sturen anders knalt ie natuurlijk helemaal naar binnen.
Dus wie vindt dat de hulpen voor travers en wijken hetzelfde zijn m.u.v. de stelling heeft het mijn inziens mis. Bij het wijken blijft je paard relatief recht en heb je genoeg aan een klein beetje stelling. Bij het wijken is het de bedoeling dat je paard braaf opzij gaat voor je been.
Bij travers moet je paard echt buigen om je binnenbeen en ook nog eens opzij gaan EN daarbij heb je veeeel stelling nodig EN daarbij moet je de schouder recht blijven sturen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Een goede travers rijden is echt niet zo simpel hoor!
Ik zou dit ook niet in je eentje gaan uitvogelen maar goede instructie zoeken.

Succes!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 12:35

ja ik ben het met zwelgje eens!!
alleen moet je ook weer oppassen dat je je pony/paard niet verbuigt en ik zou het ook alleen oefenen met je instructrice erbij, totdat je echt weet wat je moet doen en dat het ook lukt...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:40

Zwelgje heeft wel genoeg uitgelegd. Maar misschien een tip. Als je de buitenschouder begrenst. Kuitdruk geven als het buiten achterbeen naar voren gaat. Dat moet je leren aanvoelen! En wel recht blijven zitten. Je binnenbeen lang maken maar wel recht blijven zitten en kijken waar je naar toe rijd.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:20

Zwelgje... geef je alleen maar prikkende hulpen of wat? Is toch alleen nodig als ie niet reageert..?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 07:31

Lenn schreef:
Zwelgje... geef je alleen maar prikkende hulpen of wat? Is toch alleen nodig als ie niet reageert..?


Misschien een beetje verkeerde woordkeuze. Wat ik bedoel is dat het paard van je binnenbeen af moet zijn. Ik doe dat door met heel kleine snelle prikjes met mijn spoortje achter de singel te prikken. Als je paard netjes van je been af is, moet je je been netjes laten afhangen natuurlijk!
Ik hoop dat het een beetjes duidelijker is Haha! Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:18

helemaal eens met zwelgje. Overigens zijn de hulpen voor sb links en travers links wel bijna identiek, alleen de timing verschilt.